Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@10:43:16 GMT

سردرگمي آل سعود در سياست‌هاي داخلي و خارجي

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۴۱۷۴۵

سردرگمي آل سعود در سياست‌هاي داخلي و خارجي

خبرگزاري آريا - کارشناس مسايل سياسي درباره تنش عربستان و امارات پيرامون مجمع الجزاير سقطري گفت: امارات براي حضور در يمن در قالب اهداف ميان مدت خود درنظر داشت بر اين کشور مسلط شود که با توجه به پيشينه تاريخي و اهميت استراتژيک، «سقطري» بهترين مکان براي امارات بود.
به گزارش خبرگزاري آريا، دکتر اشراقي کارشناس ارشد مسايل استراتژيک و استاد دانشگاه در گفت‌و گوي اختصاصي با خبرنگار اداره کل خبر و تفسير معاونت برون مرزي درباره تنش عربستان سعودي و امارات پيرامون مجمع الجزاير سقطري گفت: يکي از مناطقي که در کشور يمن به خصوص هنگام صلح و ثبات مورد توجه گردشگران بود، مجمع الجزاير سقطري است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته اشراقي، اين منطقه معروف به مرواريد خليج عدن است، امارات براي حضور در يمن در قالب اهداف ميان مدت خود در نظر داشت بر اين کشور مسلط شود که با توجه به پيشينه تاريخي و اهميت استراتژيک، سقطري بهترين مکان براي امارات بود.
وي افزود: مشابه مجمع الجزاير سقطري، جزيره ميون در تنگه باب المندب بوده که از نظر راهبردي و پيشينه تاريخي به مراتب مهمتر از سقطري است. در اهميت جزيره «ميون» نيز همين بس که ملکه انگليس مراسم ازدواج خود را در اين جزيره برگزار کرد؛ اين دلايل کافي است تا متوجه اهميت اين جزاير براي مهاجمين (انگليس، امارات ...) شويم.
اشراقي تصريح کرد: به دنبال مسافرت هيات دولت مستعفي «عبدربه منصور هادي» در سقطري، نيروهاي نظامي امارات در قالب چندين گروه نظامي به اين منطقه حمله کرده و مانع خروج افراد وابسته به دولت مستعفي يمن شدند. عبدربه منصور هادي به نشانه اعتراض، اين مطلب را به عربستان منتقل و درخواست کمک کرد، ليکن عربستان از متقاعد کردن امارات براي تخليه نيروهاي نظامي خود از سقطري راه به جايي نبرد و بلافاصله عبد ربه منصور هادي از امارات به سازمان ملل شکايت کرد.
کارشناس ارشد مسايل استراتژيک افزود: نکته ديگر «عمر حسن البشير»، رئيس جمهور فعلي سودان نامه اي خطاب به سلمان بن عبدالعزيز آل سعود نوشت؛ در اين نامه ذکر شد که ديگر سودان در درگيري هاي زميني عليه يمن شرکت نمي کند و تنها به اقدام هاي لجستيکي در ائتلاف عربي مشارکت خواهد کرد.
لازم است به اين نکته اشاره کرد که ائتلاف عربي در صحنه جنگ داخلي يمن در حال فروپاشي است.
شرايط سخت آل سعود در منطقه
اشراقي در ادامه در خصوص شرايط سخت آل سعود در منطقه افزود: نتايج پارلمان لبنان و پيروزي جناح مقاومت در اين کشور و پيش بيني انتخابات آينده پارلمان عراق و درصورت برگزاري چنين رفراندومي در يمن و پيروزي انصارالله همچنين در صورت انجام چنين روند مشابهي در سوريه، جملگي بيانگر اين است که رژيم آل سعود تحت فشار قرار گرفته است.
اين تحليلگر سياسي خاطرنشان کرد، عربستان که مدعي ام القراي اسلام است، براي پاک کردن اين لکه ننگ (کشتارکودکان و مردم بي دفاع يمن) مي کوشد تا وجهه مثبتي از خود در اذهان عمومي برجاي بگذارد.
وي همچنين با اشاره به انجام اصلاحات گسترده در عربستان طي ماه هاي اخير گفت: تاکنون در عربستان سعودي اغلب اصلاحات مطرح شده رويکرد تمايلي يا تشويقي داشته است، مانند ورود بانوان به ورزشگاه.
محمد بن سلمان، در مسير اسلام زدايي در عربستان وي افزود: از اين پس در سند 2030 که توسط آمريکا تهيه شده، وارد اين جريان خواهد شد که رويکرد اصلاحات از حالت تشويقي به صورت اجباري تعريف و نمادهاي سکولاريزم در يک خيزش آرام و پله به پله نهادينه و اجرا گردد. در واقع تغيير برنامه از رويکرد تمايل به اجبار خواهد بود؛ از جمله: حذف تفکيک جنسيتي در مکان هاي آموزشي، مدارس و دانشگاه هاي عربستان سعودي.
دکتر اشراقي در ادامه گفت: از ديگر اقدامات محمد بن سلمان در راستاي اسلام زدايي و دين زدايي، بسته نشدن مکان هاي عمومي هنگام اداي فرايض روزانه است. شايد براساس فشار افکار عمومي اعلام و اجراي اين برنامه ها اندکي به تاخير بيفتند، ليکن سياست اعلامي را ناچار هستند اجرا کنند. همه اين موارد اقدام هايي است که «برنامه بهبود زندگي» ناميده مي شود و براي عربستان طرح و برنامه ريزي کرده اند.
به گفته اين کارشناس مسايل سياسي، از جمله مراکزي که اين اقدامات را برنامه ريزي مي کنند؛ مي توان از مرکز مطالعات استراتژيک اسراييل در بيت المقدس نام برد که در حال مطالعه بر روي عربستان هستند و مي خواهند در آينده از محمد بن سلمان، آتاتورک بسازند که همه اين نشانه ها در کنار هم بيانگر آشفتگي در رژيم آل سعود است.
جزيره سقطري، در روزهاي اخير صحنه اعتراضات به حضور نظامي نيروهاي اماراتي در اين جزيره است.
هفته گذشته اطلاعاتي درباره اقدام نظاميان اماراتي در اشغال فرودگاه جزيره «سقطري» در حد فاصل خليج عدن و اقيانوس هند منتشر شد.
امارات به تازگي صدها نظامي را در بخش‌هاي حياتي اين جزيره چون فرودگاه، بنادر و مقرهاي دولتي مستقر کرده است.
اختلاف‌ و تنش‌ عربستان با همپيمانانش بويژه امارات بر سر يمن باعث شده است که بحران و جنگ در يمن ابعاد پيچيده تر و در عين حال خطرناک تري به خود بگيرد تا مردم يمن يکي ديگر از ملتهاي منطقه باشند که عملا قرباني توطئه هاي آل سعود و آل نهيان شده اند.
116/110

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۴۱۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه پرواز‌های فرودگاه شیراز؛شنبه هشتم اردیبهشت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز فارس، برای اطلاع از تاخیر یا تغییر برنامه پروازی شیراز به سایت فرودگاه به نشانی https://shiraz.airport.ir مراجعه کنید.

پروازهای ورودی داخلی:

پروازهای خروجی داخلی:

پروازهای ورودی خارجی:

پروازهای خروجی خارجی:

دیگر خبرها

  • تابش‌نیا: صرفاً شاهین‌طبع گزینه سرمربیگری تیم ملی بسکتبال نیست
  • بورل: جعبه جنگ جهانی نباید دوباره باز شود
  • بورل: نشانه‌های جنگ جهانی دوباره بازگشته
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: نشانه‌های یک جنگ جهانی دوباره ظاهر شده است
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • بازدید خبرنگاران داخلی و خارجی از بافت تاریخی بوشهر
  • قیمت خودروهای داخلی و خارجی +جدول
  • تمامیت‌خواهی پارلمان اروپا فقط برای دلخوش‌کنی صهیونیست است
  • تمامیت خواهی پارلمان اروپا فقط برای دلخوش کنی صهیونیست است
  • برنامه پرواز‌های فرودگاه شیراز؛شنبه هشتم اردیبهشت