Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: مدیرعامل خبرگزاری شبستان با بیان اینکه دلیل نارضایتی مردم از فعالیت های فرهنگی، موازی کاری نهادهای فرهنگی است، گفت: گاهی می خواهیم نگاه ایده آل را بر جامعه غالب کنیم، درحالیکه در حوزه فرهنگ و دین واقع گرا و عالم به زمان باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، حجت اسلام والمسلمین دکتر حبیب رضا ارزانی، دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری کشور و مدیرعامل خبرگزاری شبستان بعد از ظهر امروز (19 اردیبهشت) در حاشیه بازدید از سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران، در غرفه شبستان واقع در طبقه دوم شبستان مصلی امام خمینی (ره) با خبرنگار گفتگو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی در پاسخ به سوالی خبرنگاری مبنی بر اینکه پیشنهاد شما برای غرفه های مذهبی در نمایشگاه کتاب چیست؟ و ناشران چگونه می توانند قشر جوان را جذب کتاب های دینی کنند، گفت: از دو منظر می شود به حوزه دین نگریست، یک منظر، دین به معنای آنچه برنامه زندگی بشر و مسائل مربوط به بشر در اقصاء نقاط جهان است، و منظر دوم، دین به معنای مذهب و در یک حوزه تخصصی، شرایع دینی، شریعت اسلامی و نهضت دینی نگاه کرد.

 

وی افزود: اگر نگاه شما ناظر به بخش دوم است، در این حوزه باید تلاش کنیم که اصل کتاب را به عنوان اصل تاثیر گذار به رسمیت بشناسیم و تلاش کنیم جامعه را به این سمت سوق دهیم، برای نیل به این هدف چند نکته را باید رعایت کنیم، نکته اول، تنها راه برون رفت از معضلات، آسیب های اجتماعی و هم افزایی، معرفت افزایی و به روز شدن جامعه همین انس با کتاب است.

وی افزود: بحت دوم این است که کتاب باید چه مولفه هایی داشته باشد، اولین مولفه این است که کتاب باید شناخت درستی از وضع موجود داشته باشد، دومین مولفه این است که کتاب باید نگاه رئال داشته باشد نه نگاه ایده آل، چون گاهی بویژه در حوزه دین، می خواهیم نگاه ایده آل را بر جامعه غالب کنیم. این نگاه قطعا پاسخ نمی دهد، تمام سطوح جامعه را نگاه کردن و عمق و ژرفای جامعه را دیدن شرط اساسی موفقیت در هر حوزه ای است. گاهی ظاهر جامعه را می بینیم و عمق و ژرفای جامعه را نمی بینیم.

دکتر ارزانی با بیان اینکه کتاب های دینی باید شکل فاخری داشته باشد، گفت: تا اینجای بحث ما مربوط به محتوای کتاب بود، بحث بعدی جذابیت شکل و فرم است، شکل کتاب های دینی باید فاخر باشد، آن حدیث زیبایی که فرمود «العالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهجُمُ عَلَیهِ اللَّوابِس»، یعنی کسی که عالم به زمان خودش باشد،  از هجمه ها در امان می ماند، ناظر به همین بحث است، باید عالم به زمان خودمان باشیم، یکی از مصادیق این بحث همین رعایت جذابیت شکلی است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ادامه داد: مردم به مطالبی که با اینفوگرافی، تصاویر و نگارش خیلی زیبا منتشر می شود، علاقمند هستند، و این بحث بسیار مهمی در جذب مخاطب است. بحث دیگر استفاده از قالب های جدید در تولید محتوای کتاب است، رمان امروز قالب جذابی است، غرفه های نمایشگاه کتاب را که نگاه می کردم، رمان ها بسیار پرفروش بودند، اگر دین و مفاهیم دینی را در این قالب های مخاطب پسند عرضه کنیم، بسیار ارزشمند است.

ارزانی در پاسخ به این پرسش که کانون های مساجد آیا سیر مطالعاتی درباره نیازهای کودکان و نوجوانان دارند، اظهار داشت: ما طرحی را در کانون ها  با عنوان «طرح انس با کتاب» پیش بینی کردیم که انشاءالله به زودی کلید می زنیم. بر اساس این طرح ما روز چهارشنبه را برای اجرای این طرح انتخاب کردیم، علت انتخاب این روز به این دلیل است که سایر روزها شاید به برنامه های ثابت اختصاص داشته باشد، مثل روز سه شنبه که غالبا دعای توسل در مساجد برگزار می شود و روزهای پنج شنبه دعای کمیل، برای همین روز چهارشنبه را در این طرح روز انس با کتاب نامگذاری می کنیم.

وی افزود: با اجرای این طرح از مساجد درخواست می کنیم، ائمه جماعات و یا کسانی که مساجد معرفی می کنند، بعد از نماز عصر و یا مغرب، زمان سه تا پنج دقیقه ای را به معرفی کتاب اختصاص دهند و هر هفته یک کتاب و به تعبیری هر سال 52 کتاب را در کل سال معرفی می کنند و گزارشی از کتاب می دهند، بنابراین این طرح یک رویداد مهمی در مساجد خواهد بود.

به گفته مدیرعامل خبرگزاری شبستان، کانون های مساجد علاوه بر طرح «انس با کتاب»، چند سیر مطالعاتی را در چند سطح تعریف می کند و با مدل های واقع گرایانه، کتاب های مختلف در حوزه های مختلف چون فلسفه اسلامی، معرفت شناختی دینی به گروه های هدف خود معرفی خواهد کرد.

دکتر ارزانی همچنین در پاسخ به این پرسش که چه برنامه ای برای استفاده از ظرفیت های مغفول مانده مساجد شهر تهران دارید، چرا که بسیاری از امکانات مساجد به دلیل اینکه مساجد اغلب تعطیل هستند، غیر قابل استفاده هستند، گفت: خیلی ممنونم از سوال هوشمندانه تان، امروز با شورای شهر تهران و رییس محترم آن جلسه داشتیم، صحبت های مفصلی با حضور معاونین ستادعالی کانون های فرهنگی هنری داشتیم، که اعضای شورای شهر تهران استقبال خوبی کردند.

وی افزود: کلیت مجموعه شورای شهر آشنایی چندانی با ظرفیت های کانون های مساجد نداشتند که در این جلسه آشنا شدند، تلاش می کنیم با استفاده از توانایی و ظرفیت هایی که شهرداری و شورای شهر تهران دارد، یک هم افزایی برای ارتقای فعالیت اعضای کانون های مساجد تهران با استفاده از امکانات موجود شهرداری تهران داشته باشیم.

 

دکتر ارزانی همچنین از اجرای طرح افق 1414 در کانون های مساجد کشور خبر داد و یادآور شد: فرایند اجرای این طرح تا 18 سال آینده است و گروه هدفمان به طور خاص کودکان و نوجوانان هستند، به طور تخصصی در این حوزه کار خواهیم کرد تا فعالیت ها همه پسند و محیط و فضای دینی مناسب، جذاب و جوان پسند باشد.

 

دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در ادامه در پاسخ به سوالی درباره فعالیت های موازی نهادهای مختلف و آسیب تزاحم این فعالیت ها در مساجد، خاطر نشان کرد: مساجد متولیان زیادی دارد، تا انسجام و هم افزایی نهادها تعریف نشود و فعالیت ستادی در این نهادها دیده نشود، این روایت شما درست است. من احساس می کنم ما باید در کانون های مساجد این وظیفه ستادی را نصب العین خودمان قرار دهیم. ما یک ظرفیتی در کانون ها داریم و ما چون ستاد هستیم باید به آن سمتی که ماهیت ستاد بودن ماست، پیش برویم، تا بتوانیم از ظرفیت ها استفاده کنیم. همانطور که تاکید کردم ما هیچ حرکتی نمی خواهیم انجام دهیم، هدف ما سامان دادن و حمایت از همین کارهایی است که مردم انجام می دهند.

وی درباره دلایل نارضایتی اقشار مختلف از فعالیت فرهنگی نهادهای حاکمیتی درباره ایران، یادآور شد: بودجه فرهنگی کشور فرانسه یک درصد است، در حالیکه بودجه فرهنگی در ایران 8/2 درصد است، ولی با اینحال مردم همه ما ناراضی هستند، چون یکی از دلایل این است که نهادهای موازی تشکیل شدند و اینها همگرایی، هم افزایی و انسجام لازم ندارند.

دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد با بیان اینکه هدف ما ارتقای کیفیت فعالیت کانون های مساجد است، اظهار داشت: ما اولین کارمان در ستاد راه اندازی سامانه سجا (سامانه جامع آمار و اطلاعات کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور) بود، ما معتقد هستیم که 24 هزار کانون مساجد در کشور فعالیت می کنند ولی تا قبل از راه اندازی این سامانه، اطلاعات بسیاری از کانون ها هنوز ثبت نشده بود، ولی با راه اندازی سجا تا به امروز بیش از 16 هزار کانون در این سامانه ثبت نام کرده اند.

دکتر ارزانی با بیان اینکه بر اساس برنامه ششم توسعه دولت، تا پایان این برنامه باید در همه مساجد کشور کانون های مساجد کشور راه اندازی شود، عنوان کرد: ما هم اکنون بیش 80 هزار مسجد در کشور داریم که در سامانه سجا تاکنون 16 هزار کانون ثبت نام کرده اند و اگر بودجه تامین شود تا پایان برنامه توسعه ششم در همه مساجد کانون مساجد راه اندازی می کنیم.

وی مجدد درباره ماهیت ستاد عالی کانون های مساجد، تاکید کرد: بنای کار ما این است، ما که هیچ کاری نکنیم، وظیفه ما ایجاد یک زمین بازی برای شبکه عظیم 24 هزار کانون مساجد با بیش از دو میلیون عضو است، ما قواعد بازی را تعریف می کنیم، و به همه اعلام می کنیم هر کسی خلاقیتی دارد بیاید و در زمین بازی خلاقیت خود را به نمایش بگذارد.

پایان پیام/36

منبع: شبستان

کلیدواژه: نمایشگاه کتاب تهران کتاب مسجد سبک زندگی اسلامی مصلی تهران نمایشگاه کتاب برجام نمایشگاه مساجد حبیب رضا ارزانی نمایشگاه کتاب تهران کانون های مساجد کلیدواژگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۴۲۹۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش محمد مهاجری به دلایل رد صلاحیت روحانی

به گزارش «تابناک» به نقل از ایلنا، محمد مهاجری فعال سیاسی در گفت‌وگو با ایلنا، در ارزیابی دلایل رد صلاحیت آقای روحانی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری که در جلسه با وزرای دولت خود مطرح کرد، گفت: از آنجایی که نظرات شورای نگهبان درباره صلاحیت افراد مختلف دارای پارامترهای عینی و ملموس برای جامعه نیست، همیشه سوالاتی به وجود می‌آید. این سوالات هم درباره تأیید صلاحیت افراد و هم درباره ردصلاحیت‌ها وجود دارد. مثلا فرض کنید کسی برای ریاست جمهوری تأیید صلاحیت می‌شود که هیچ سابقه کار اجرایی ندارد و حتی مدیر یک مدرسه هم نبوده، از آن طرف صلاحیت کسی برای مجلس خبرگان رد می‌شود که در دوره‌های مختلف مجلس خبرگان عضو بوده، بالاترین مقام اجرایی کشور بوده و در بالاترین مقام اجرایی کشور حکم او توسط رهبر انقلاب دوبار تنفیذ شده، اتهام فساد مالی و اتهام مسائل اخلاقی ندارد. اما به هرحال ردصلاحیت می‌شود. ببینید افراد دیگری که در معرض شائبه چنین اتهاماتی در مورد ایشان وجود دارد، قرار می‌گیرند به راحتی تأیید صلاحیت می‌شوند. دلیل آن این است که شورای نگهبان از خط‌کشی استفاده می‌کند که مردم نمی‌دانند آن خط‌کش چه عملکردی دارد؟

وی افزود: در مورد آقای روحانی بحث‌هایی که مطرح می‌کرد این بود که شورای نگهبان بنا به دیدگاه‌های سیاسی او را ردصلاحیت کرده است. آقای روحانی دوبار در سال‌های ۹۲ و ۹۶ از مردم رأی گرفته است. این رأی گرفتن از مردم براساس یک وعده‌ای بوده که درباره برجام به آنان داده شد. در مورد برجام حرف مردم این بود که بروید برای رفع تحریم‌ها مذاکره کنید. مثلا شورای نگهبان می‌گوید این مذاکره وادادن در مقابل آمریکا است؟ این در حالی است که اصل مذاکرات و اصل برجام مورد تأیید رهبر انقلاب بود. بارها و بارها نظرات‌شان را درباره برجام در قالب تأیید آقای ظریف و تیم مذاکره‌کننده گفته بودند. البته هر عملکردی ممکن است یک نقاط ضعفی هم به دنبال داشته باشد،‌ اما اینکه شما رئیس دولتی را به خاطر عمل وعده‌ای که به مردم داده و براساس آن وعده رأی آورده رد صلاحیت کنید، به طریق اولی الان می‌توانید بگویید آقای رئیسی هم چنین صلاحیتی را ندارد چون آقای رئیسی به مردم وعده داد من تورم را به نصف تبدیل می‌کنم و نکرده یا مثلا یک میلیون مسکن تولید می‌کند و نکرده است. آیا واقعا شورای نگهبان آقای رئیسی را ردصلاحیت خواهد کرد؟ قطعا نه.

مهاجری در پاسخ به این سوال که چقدر این بندهایی که برای رد صلاحیت آقای روحانی عنوان شده را وارد می‌دانید، گفت: تقریبا هیچ. اصلا نمی‌گویم تقریبا، می‌گویم تحقیقا هیچ‌کدام. ببینید شما وقتی می‌خواهید کسی را ردصلاحیت کنید، نمی‌توانید سیاست‌هایی که فرد براساس آن رأی آورده را دستمایه ردصلاحیت قرار دهید. از همان اول سیاست‌ها می‌تواند در کشور مورد قبول واقع نباشد. اما وقتی کسی سیاستی را مطرح می‌کند و براساس آن رأی می‌آورد، شما نمی‌توانید او را به خاطر اتخاذ آن سیاست‌ها رد کنید. ممکن است شورای نگهبان بگوید در عمل چنین و چنان. من می‌گویم آقای روحانی اگر در مقام ریاست جمهوری چنین اقدامات نادرستی داشته، چه ربطی به نمایندگی مجلس خبرگان دارد؟ وظایف مجلس خبرگان اصلا وظایف دیگری دارد. رهبری در سال‌های دور در مورد آقای روحانی گفته بودند که آقای روحانی جزو عقلای کشور است. چطور ممکن است آدم عاقل رد صلاحیت شود؟ اینکه به هرحال سال‌های سال در سمت نماینده رهبری در شورای عالی دفاع، شورای ریاست ملی، نمایندگی مجلس، دو دوره ریاست جمهوری بوده، به نظرم منطقی نیست که ردصلاحیت شده باشد.

این فعال سیاسی درباره اینکه روحانی صحبت از جواب نامه شورای نگهبان کرد پیش بینی شما چیست، گفت: من این موضوع را قبلا گفتم که شورای نگهبان حتی به خدا هم پاسخگو نیست. شما یقین داشته باشید شورای نگهبان به دلیل اشکال بزرگی که در قانون اساسی وجود دارد و این شورا را مطلق العنان می‌کند، خودش را اصلا در مقابل هیچ‌کسی پاسخگو نمی‌داند. ما در قانون اساسی یک ایراد بزرگ داریم که شما رهبری را در مقابل مجلس خبرگان مسئول می‌دانید اما شورای نگهبان را نسبت به هیچ‌چیزی مسئول نمی‌دانید. حتی اگر خودشان هم به گناه و اشتباه خودشان اعتراض کنند، در هیچ محکمه‌ای قابل رسیدگی نیستند. 

مهاجری در پاسخ به این سوال که با توجه به آسیب‌شناسی سطح مشارکت مردم در انتخابات؛ طرح این موضوع و دلایل رد صلاحیت، چقدر می‌تواند در مشارکت انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۴ را تحت تاثیر قرار دهد، گفت: نه اینکه الان رد صلاحیت آقای روحانی در مشارکت تأثیر منفی بگذارد؛ عوامل متعددی در کاهش مشارکت تأثیر گذاشتند که رفتار شورای نگهبان در سال‌های گذشته در صدر عوامل مشارکت‌گریز است. قطعا اگر شورای نگهبان و بقیه دستگاه‌هایی که باید اعتماد مردم را جلب کنند، در جهت کاهش اعتماد مردم قدم بردارند، باید منتظر کاهش مشارکت باشند. 

وی در پاسخ به این سوال که پیش از این رهبری در انتخابات ۱۴۰۰ درباره رد صلاحیت چهره‌ها گفتند که جفایی صورت گرفته و به خاطر همین به مسئولان هشدار دادند و گفتند باید جبران شود. اما به نظر می‌رسد رویه شورای نگهبان تغییر نکرده است. شما این موضوع را چطور تحلیل می‌کنید، گفت: یکی از اعضا یا سخنگوی شورای نگهبان، بگوید ما چرا آن زمان جبران نکردیم. رهبری به هرحال خطاب به آنها صحبت کردند. 

مهاجری در پاسخ این سوال که به نظر شما تنگ‌تر شدن دایره خودی‌‌ها  چه آسیبی به بدنه کارگزاران و مدیران کشور وارد می‌کند، گفت: تأثیر این اتفاق به راحتی در انتخابات اسفند نشان داده شد. وقتی که دایره انتخاب مردم روز به روز کوچکتر می‌شود، مردم با مشارکت کمتر واکنش منفی نشان می‌دهند. یعنی مبارزه منفی مردم با عدم حضور پای صندوق‌های رأی نشان داده می‌شود. از طرفی هم یک جناح سیاسی هم در کشور ما وجود دارد که از این فرآیند به شدت استقبال می‌کند چراکه می‌داند در مشارکت گسترده رأی نمی‌آورد، تمام تلاشش را می‌کند تا مشارکت کم شود و از هر رفتاری که به مشارکت کمتر منجر شودط، استقبال می‌کند. 

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که آینده سیاسی آقای روحانی را با این اتفاقاتی که رخ داده چطور پیش‌بینی می‌کنید، گفت: آدم‌ها وقتی در یک سمتی حضور داشته باشند، یک سابقه و یک پیشینه‌ای دارند و پیشینه آنها در مواقع و بزنگاه‌های سیاسی می‌تواند در جامعه تأثیرگذار باشد. آقای روحانی می‌تواند در حال‌حاضر یکی از مؤثرترین شخصیت‌های سیاسی کشور باشد که تأثیری در فضای سیاسی کشور داشته باشد و این تاثیرگذاری به مراتب بیشتر از آقای رئیسی، همه اعضای دولت، آقای قالیباف، تمام نمایندگان مجلس یازدهم و ۹۰ درصد نمایندگان خبرگان خواهد بود چراکه اعتبار سیاسی بیشتری دارد.

دیگر خبرها

  • خانواده بافضیلت موجب تعالی جامعه می شود
  • کارگاه آموزشی کارآفرینی و اشتغال «همت در مسجد» در بندرعباس برگزار شد
  • تکمیل ساختمان کانون پرورش فکری خمام نیازمند حمایت مسوولان است
  • کانون‌های مساجد ظرفیت مؤثری برای غنی‌سازی اوقات فراغت هستند
  • ارگان‌زدگی؛ گریبان‌گیر نمایشگاه کتاب است
  • دلایل استعفای امام جمعه رفسنجان پس از ۳۹ سال فعالیت /تاکید بر جوان گرایی
  • روایتی از نامهربانی مردم با یار مهربان + فیلم
  • واکنش محمد مهاجری به دلایل رد صلاحیت روحانی
  • برگزیدگان همایش تئاتر بچه‌های مسجد استان قم معرفی شدند
  • جزیره قشم در نگاه سازمان مدیریت بحران جایگاه ویژه‌ای دارد