Web Analytics Made Easy - Statcounter

انسانهای‌ گذشته‌ نسبت‌ به‌ بشر جدید کمتر شکاک‌ بودند و ایمان‌ قوی‌تری‌ نیز داشتند. امروزه‌ هر کسی‌ به‌ داشتن‌ ذهنی‌ باز به‌ خود می‌بالد. هر چند باز نگه‌ داشتن‌ دریچه‌ ذهن‌ امری‌ پسندیده‌ است‌، اما به‌ این‌ شرط‌ که‌ ذهن‌، خود، دیوارهایی‌ داشته‌ باشد. بسته‌ یا باز بودن‌ پنجره‌های‌ اطاقی‌ که‌ دیوار ندارد، چندان‌ مهم‌ نیست‌.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران آنلاین /گروه اندیشه:

اخیرا مقاله ای با عنوان «وحدت طریقت و نظریه لوگوس» از دکتر سید حسین نصر و با ترجمه حسین حیدری و هادی امینی در سایت نصور منتشر شده است. در بخشی از این مقاله دکتر نصر، تجددطلبی‌ را عامل نابودی‌ ایمان‌ دینی‌ عنوان می کند و برای مدعای خود دو دلیل می آورد که در ادامه گزیده ای از آنها ارائه می شود:

به زعم دکتر نصر، انسانهای‌ گذشته‌ نسبت‌ به‌ بشر جدید کمتر شکاک‌ بودند و ایمان‌ قوی‌تری‌ نیز داشتند. امروزه‌ هر کسی‌ به‌ داشتن‌ ذهنی‌ باز به‌ خود می‌بالد. هر چند باز نگه‌ داشتن‌ دریچه‌ ذهن‌ امری‌ پسندیده‌ است‌، اما به‌ این‌ شرط‌ که‌ ذهن‌، خود، دیوارهایی‌ داشته‌ باشد. بسته‌ یا باز بودن‌ پنجره‌های‌ اطاقی‌ که‌ دیوار ندارد، چندان‌ مهم‌ نیست‌. داشتن‌ سعه‌ صدر دینی‌ برای‌ کسی‌ که‌ منکر وحی‌ و سنت‌ است‌، چندان‌ ارزشی‌ ندارد، زیرا در این‌ صورت‌ دیگر معیاری‌ برای‌ تمییز صحیح‌ از سقیم‌ وجود نخواهد داشت‌.

وی در این راستا، تاکید می کند که ایمان‌ مذهبی‌ بسیاری‌ از مسیحیان‌، مسلمانان‌، هندوها و دیگران‌ رو به‌ ضعف‌ نهاده‌ است‌. در اینجا، سخن‌ از خارج‌ شدگان‌ از دین‌، که‌ هیچ‌ ایمانی‌، ضعیف‌ یا قوی‌، ندارند، نیست‌ بلکه‌ سخن‌ از کسانی‌ است‌ که‌ در جرگه‌ دینداران‌اند، ولی‌ در اثر یورش‌ وحشیانه‌ تجددطلبی‌، اعتقاد دینی‌ آنان‌ ضعیف‌تر و محدودتر شده‌ است‌. در خصوص‌ اسلام‌، تجددطلبی‌ تنها سبب‌ ضعف‌ ایمان‌ گروه‌ خاصی‌ از مردم‌ نشده‌، بلکه‌ جنبشهای‌ خاصی‌ را نیز علیه‌ تصوف‌، کلی‌ترین‌ جنبه‌ی‌ اسلام‌، موجب‌ شده‌ است‌. غالباً یک‌ فرد ساده‌ از یک‌ خردگرای‌ تحصیل‌ کرده‌ی‌ دانشگاه‌، درک‌ کامل‌تری‌ از اسلام‌ دارد.

نصر مشکل‌ دیگری‌ که‌ تجددطلبی‌ بر سر راه‌ بررسی‌ ادیان‌ دیگر می‌نهد را انکاری‌ می داند که‌ تجدد نسبت‌ به‌ هر گونه‌ اصل‌ متافیزیکی‌، (زمینه‌ همه‌ ادیان‌ محسوب‌ می‌گردد)، به‌ عمل‌ می‌آورد. علم‌ دین‌شناسی‌ تطبیقی‌ یا علم‌الادیان‌ در خلال‌ عصر خردگرایی‌ پدید آمد و در قرن‌ نوزدهم‌ به‌ عنوان‌ رشته‌ای‌ مستقل‌ شناخته‌ شد. تاریخچه‌ این‌ رشته‌ آمیخته‌ با محدودیتها و پیشداوریهای‌ قرن‌ پیدایش‌ آن‌ است‌. عصر روشنگری‌ خود را کمال‌ نهایی‌ تمدن‌ می‌دانست‌ و ادیان‌ دیگر را به‌ عنوان‌ پیش‌درآمدی‌ بر سنت‌ مسیحی‌ مورد بررسی‌ قرار می‌داد و با اینکه‌ از مسیحیت‌ تمرد کرده‌ بود، ولی‌ تا حدودی‌ هویت‌ خود را در آن‌ می‌یافت‌.

وی تاکید می کند که امروزه‌ نیز این‌ رویکرد (انکار اصول متافیزیکی) تا حدی‌ حفظ‌ شده‌ است‌ و علت آن هم این است که تا به‌ امروز کمترین‌ مطالعه‌ و بررسی‌ مطلوبی در مورد اسلام‌ صورت گرفته است و در نتیجه این اهمال، تئوریهای‌ رایج‌ در قرن‌ نوزدهم‌ از قبیل‌ تکامل‌ خطی‌ تاریخ‌ و نظایر آن‌ و نیز تئوری‌ مذکور، بر رشته‌ دین‌شناسی‌ تطبیقی‌ تأثیر خود را بر جای‌ نهاده‌ است‌. و اینها بهترین‌ گواه‌ بر عدم‌ فهم‌ یک‌ سنت‌ دینی‌ و اهمیت‌ معنوی‌ آن‌ است‌.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۴۴۵۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس| جدیدترین عکس حسین طاهری در کنار پدرش

حسین طاهری عکسی را به مناسبت روز معلم در کنار پدرش، محمدرضا طاهری، در فضای مجازی منتشر کرد. 

حسین طاهری و محمدرضا طاهری

دیگر خبرها

  • هم اندیشی بین المللی اصحاب ادیان و مساله غزه برگزار می شود
  • محمد حسین میثاقی به سیم آخر زد | همه چیز به سن و سال نیست شما بیجا می‌کنی که...
  • ایمان برای انسان مؤمن امنیت به ارمغان می‌آورد
  • تنفر جهانی از اسرائیل و صهیونیزم یا یهودی ستیزی؟
  • تشویق سید حسین حسینی از سوی هواداران استقلال / فیلم
  • دلیل اهتمام امام صادق(ع) به فعالیت‌های علمی و شاگردپروری
  • سلیمی تراکتور را رفت و برگشت کرد!(عکس)
  • کاهش زمان فعالیت معلمان مدارس غیردولتی به ۳۰ ساعت
  • عکس| جدیدترین عکس حسین طاهری در کنار پدرش
  • کارکنان عقیدتی سیاسی مسئول تقویت هدایت و معنویت هستند