Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-01@11:15:29 GMT

بلاهت بینش صحیح در جهانی آکنده از ظلم

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۴۴۹۰۷

بلاهت بینش صحیح در جهانی آکنده از ظلم

مجموعه نمایشنامه‌خوانی‌های «ابله»، بر اساس رمانی از فئودور داستایوسکی از ۲۵ اردیبهشت تا ۱ خردادماه اجرا می‌شود.

میثم کیان، کارگردان و دراماتورژ این مجموعه نمایشنامه‌خوانی‌ها درباره آن‌ها به خبرنگار ایمنا گفت: ایده اجرایی این نمایشنامه‌خوانی‌ها، مبتنی بر رمان «ابله»، یکی از شاهکارهای رمان‌نویسی در دنیا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این نمایشنامه‌خوانی‌ها به چهار بخش تقسیم‌شده که این امر، در روند اجرایی نیز دخیل شده، یعنی آثار در چهار قسمت مجزا و درعین‌حال به‌هم‌پیوسته اجرا می‌شوند، به‌نحوی‌که مخاطب این برنامه هم می‌تواند هر شب به این نمایشنامه‌خوانی‌ها بیاید و هم تنها یک‌شب و یک قسمت از آن را به نظاره بنشیند.

کیان بیان کرد: قسمت اول این نمایشنامه‌خوانی به شکل بی‌واسطه‌تری از رمان به خوانش درمی‌آید. در این قسمت که «مزایده» نام دارد و ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت‌ماه اجرا می‌شود، همه اتفاق‌ها در یک روز می‌افتد و مضمون آن، عشق، خودخواهی‌های نفسانی و پول است که موقعیت‌هایی پرکشش ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: در قسمت دوم آن‌هم که «مردگان» نام دارد و ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت‌ماه اجرا می‌شود، روایتی هم‌زمان از چند اتفاق رخ می‌دهد که منجر به از پا افتادن شخصیت اصلی این رمان می‌شود. در این قسمت، مقوله‌های ایمان، دورویی و حقارت از مهم‌ترین مسائل هستند.

کیان اظهار کرد: قسمت سوم هم که «شهسوار بی‌نوا» نام دارد و ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت‌ماه اجرا می‌شود، بر پایه رؤیا و تأویل‌های غلط از آن شکل می‌گیرد. فضای این قسمت که سرشار از احساسات منفی زنانه است، پر از اتفاقات متناقضی است که بین حقیقت و رؤیا در نوسان است.

این کارگردان تئاتر گفت: در قسمت چهارم که «داماد» نام دارد و ۳۱ اردیبهشت و ۱ خردادماه اجرا می‌شود، هم ترکیبی از هر چهار روایت را می‌بینیم و در آن، شخصیت اصلی رمان بین رویدادهایی که پیش روی او شکل می‌گیرد، دچار چالشی عمیق می‌شود. بازی قمار، تأثیرات حواشی بیمارگونه بر روابط عاطفی و عقده‌های ناگشوده خانوادگی از محورهای اصلی این قسمت هستند.

وی افزود: در این مجموعه نمایشنامه‌خوانی‌ها تلاش می‌کنیم جهانی را که در ابله خلق می‌شود، در حد توان به اشتراک بگذاریم. مسئله اصلی این آثار، ایمان و مخاطرات آن است. پرنس میشیکین، قهرمان اصلی رمان «ابله»، شخصیت قدیس‌واری دارد که دچار صرع و ابلهی است. البته او به‌ظاهر ابله است، شاید که نام این اثر، کنایه‌ای باشد بر این‌که در جهانی آکنده از ظلم و فساد، بینش صحیح، بلاهت‌گونه می‌نمایاند.

کیان بیان کرد: مجموعه نمایشنامه‌خوانی‌های «ابله» برای اولین بار در کشور اجرا می‌شود و برای این امر، اتاق نمایش موسسه رویش مهر با دفتر تخصصی تئاتر و تالار هنر وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان‌ همکاری کرده است.

به گزارش ایمنا، میثم کیان، پیش‌ازاین، نمایش «یکرنگی» را بر اساس داستانی از ریموند کارور، داستان‌نویس آمریکایی در سال ۸۹ در اصفهان اجرا کرد.

در این مجموعه نمایشنامه‌خوانی‌ها هم احمدرضا سلیمانی، مهرزاد مشکل‌گشا، سام کوراوند، امیر مرادی، علی محمودی، مرتضی علی‌اکبری، ماهبد شهبازی، نورا موسوی نور، وحیده سعیدی، رؤیا سعیدی و بهناز بهادری به نقش‌خوانی شخصیت‌های اثر می‌پردازند.

هر قسمت از این نمایشنامه‌خوانی‌ها طی دو شب ساعت ۲۰:۳۰ در حوضخانه مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان واقع در مجموعه باغ غدیر اصفهان اجرا می‌شود.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۴۴۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتفاقی که «تانیا» از پشت صحنه «نون خ» فاش کرد

آفتاب‌‌نیوز :

ساناز سماواتی، بازیگر باسابقه‌ای است که به خاطر تمریناتی که در رشته‌های مختلف ورزشی دارد از آمادگی جسمانی خوبی برخوردار است و به همین دلیل در سکانسی از مجموعه تلویزیونی نون‌خ در قالب نقش تانیا در حالی که روی ویلچر نشسته، ناگهان به حالت چرخشی جست می‌زند و بیننده را شوکه می‌کند. بخشی از گفتگوی این بازیگر را در ادامه بخوانید: 

بازخوردی که از حضور در مجموعه نون‌خ داشتم، فوق‌العاده عالی بود و مثل همیشه مردم به من لطف داشتند. شکر خدا بینندگان سریال، با این نقش ارتباط بسیار خوبی برقرار کردند، هرچند در ابتدا و با توجه به گریم سنگین نقش من در سریال، برخی مخاطبان به من خرده گرفتند که چرا چنین نقش بی‌حال و بی‌رمقی را انتخاب کرده‌ام، اما بعد از این‌که چند قسمت از سریال پخش و کاراکتر اصلی من در نون‌خ نمایان شد، همگی اذعان داشتند که نقش من در سریال عالی بوده و الان منتظرند که کاراکتر تانیا دوباره به ادامه قسمت‌های سریال بازگردد. مخاطبان دائم از من سؤال می‌کردند، حالا که تانیا با گریم جدید به ماموریت دیگری رفت، دوباره کی بازمی‌گردد و من بالبخند می‌گفتم که اجازه بدهید ببینیم نویسنده چه تصمیمی برای تانیا خواهد گرفت.

در سریال نون‌خ در عرض یک هفته، پنج حادثه برای گروه فنی رخ داد، حشره ناشناخته‌ای گریمور را نیش زد، هرچند که شکر خدا برای خود من اتفاقی نیفتاد، ولی از آنجا که اتفاق ناخواسته است، در نتیجه مباحث مطرح شده در‌خصوص بیمه و امثال آن شامل تمامی صنوف این حوزه مانند عوامل فنی، گروه صحنه و... می‌تواند نقش مهمی در عملکرد و تامین کلیه عوامل و صنوف هنری داشته باشد.

منبع: جام جم

دیگر خبرها

  • جزیره ایرانی شیخ اندرآبی
  • شجاعیان: در خواستگاری‌ام سر فوتبال دعوا شد!
  • پژوهش بدون اجرا هیچ فایده‌ای به حال ‌مردم ندارد
  • تاکید استاندار لرستان بر اهتمام مدیران در جذب اعتبارات ملی و مدیریت صحیح منابع مالی
  • اتفاقی که «تانیا» از پشت صحنه «نون خ» فاش کرد
  • معلمان در تعلیم و تربیت صحیح دانش‌آموزان نقش مهمی دارند
  • چگونه سرنوشت یک نوجوان تغییر کرد/ پاهای هوتن شکیبا در بتن!
  • آئین گرامیداشت روز جهانی روانشناس و مشاور برگزار شد
  • ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی در فصل زراعی/ مدیران پای کار باشند
  • مدیریت صحیح پسماند حلقه مفقوده چهارمحال‌ و بختیاری/تهدیدی که می‌تواند به فرصت تبدیل شود