Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@14:27:34 GMT

بدن سازی و صفای ظاهر با جفا به باطن

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۴۵۷۶۶

بدن سازی و صفای ظاهر با جفا به باطن

مشهد- ایرنا- گرایش به پرورش اندام و بدن سازی طی سالهای اخیر افزایش یافته بطوریکه برخی با مصرف داروهای هورمونی بدون توجه به عوارض آن قصد دارند سریعتر به نتیجه برسند.

اغلب افراد به ویژه جوانان دوست دارند سلامتی آنان همراه با عضلات متناسب و قوی باشد و به همین منظور بدن سازی به عنوان ورزشی که این ویژگی ها را دارد مورد توجه گروههای مختلف قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


برخی برای رسیدن به عضلات حجیم و ورزیده به دنیال راه میانبر هستند و در این مسیر به مصرف مکملها و دارو های هورمونی رو می آورند.
در مواردی هم ترکیبات متنوع خوراکی و تزریقی به صورت خود تجویزی مصرف می شود.
مصرف هورمون رشد از دیگر مواردی است که برخی به عنوان راه میانبر انتخاب می کنند که یکی از عوارض آن این است که بعد از قطع مصرف آن، عضلات به سرعت تحلیل رفته و چربی جایگزین آنها می شود و بدن فرد به شدت چاق و بد فرم می گردد.
نارسایی قلبی، اختلال دید، برخی تومورها و سردردهای شدید نیز از عوارض استفاده نابجا از هورمون رشد است.
به گفته رئیس هیات پزشکی ورزشی خراسان رضوی پارسال بطور میانگین 2 پرونده در هر ماه در زمینه فروش مکمل های غیرمجاز بویژه در باشگاههای فاقد مجوز این استان تشکیل شد.
دکتر رضا گلدوزیان افزود: اطلاع رسانی در این زمینه در کاهش تخلفات و مصرف مکمل های فاقد مجوز اثرگذار بوده بطوریکه با کنترل هایی که به وسیله ستاد نظارت بر سلامت اماکن ورزشی و از طریق آموزش و اطلاع رسانی هیات پرورش اندام انجام شده، در ماه گذشته هیچ پرونده ای در این خصوص تشکیل نشده است.
در همین ارتباط برای بررسی وضعیت باشگاههای بدن سازی استان، مصرف مکمل ها و هزینه های این رشته با مشاور عالی هیات پرورش اندام خراسان رضوی، نایب رئیس بانوان این هیات و قهرمان جهانی رشته فیزیک پرورش اندام به گفت و گو نشستیم.

*نمی توان از اشاعه مصرف مکمل جلوگیری کرد
مشاور عالی هیات پرورش اندام خراسان رضوی با بیان اینکه مصرف مکملها در بین ورزشکاران کاهش نیافته است گفت: گاهی افراد پیش از آغاز دوره های پرورش اندام انواع مکملها را خریداری و در منزل خود نگه داری می کنند لذا کنترل و مصرف مکملها با بازرسی نیز میسر نیست زیرا فروش مکملها فقط در باشگاه صورت نمی گیرد بلکه برخی افراد در خودروهای خود هم این مکملها را نگهداری و توزیع می کنند.
دکتر محسن دهباشی افزود: برای مصرف مکملها نیاز به برنامه منظم و همچنین ریکاوری است و معمولا در 6 ماه اول، استفاده از آنها توصیه نمی شود.
وی اظهار کرد: هر یک از مکملهای ورزشی با هدف خاص ساخته می شوند و مصرف آنها زیر نظر متخصص علوم ورزشی مفید است.
وی گفت: بنده با مصرف صحیح مکملها در حیطه سلامت فرد و در سطوح حرفه ای موافق هستم.

* برنامه تمرینی ورزشکاران باید متفاوت باشد
مشاور عالی هیات پرورش اندام خراسان رضوی در باره توصیه به مصرف مکمل برای پرورش اندام افزود: در این باره موارد مختلف از جمله سن، جنسیت، توارث، سابقه بیماری قلبی و فشار خون باید مورد بررسی قرار گیرد.
وی اظهار کرد: مکملها با توجه به عناصر ترکیبی متفاوت بر روی بیماری ها اثر مختلف دارند و مصرف مکملهایی از قبیل چربی سوزها اگر تبدیل به انرژی نشود، ضرر و زیان بیشتری دارد لذا با در نظر گرفتن چنین مواردی برنامه های تمرینی ورزشکاران هم با هم تفاوت پیدا می کند.
دهباشی ادامه داد: مصرف یک مکمل برای یک ورزشکار ممکن است مفید و برای یکی دیگر مضر باشد اما آنچه مشاهده می شود برخی ورزشکاران از دوستان خود سوال می کنند چه مکملی مصرف می کند تا آنها هم همان را خریداری کنند.
وی گفت: برخی مربیان هم برنامه های تمرینی خود را کپی می کنند در حالی که برنامه نویسی در این ورزش با توجه به خصوصیات هر فرد تفاوت می کند.
وی علم مکملها را غنی و پیشرفته دانست و افزود: هر روز ترکیبهای جدید مکملهای ورزشی فرآوری می شود و حدود 150 نوع مکمل داریم که 50 شرکت شناخته شده و معتبر با اسامی و عناوین گوناگون در کشور آنها را عرضه می کنند و بیش از این تعداد هم مکمل های تقلبی توسط شرکت های زیر زمینی وارد بازار می شود.
وی اظهار کرد: شناخت مکملهای تقلبی کار آسانی نیست و بیشتر متقلبان به گونه ای عمل می کنند که جز از راه آزمایش یا تجربه و خبره گی، نمی توان متوجه شد که این مواد تقلبی است.

*ضرر استروئیدها برکسی پوشیده نیست
دهباشی با بیان اینکه ضرر مصرف استروئیدها بر هیچکس پوشیده نیست و برخی عوارض آنها در ظاهر افراد دیده نمی شود و درونی است گفت: رشد موهای زائد، ایجاد مشکل در قائدگی، مردانه شدن صدا در بانوان، مشکلات کبدی و کلیوی، سندروم روده، مشکلات جنسی، بیماری های اعصاب و 2 قطبی از جمله مشکلاتی است که در مصرف کنندگان استروئیدها به ویژه بانوان ایجاد می شود.

* مرگ و میر در بدنسازی کمتر از دیگر ورزشهاست
وی در زمینه مصرف مواد نیروزا و دوپینگ در رشته پرورش اندام نیز افزود: به جرات می توان گفت مرگ و میر در رشته بدن سازی کمتر از برخی رشته هاست و هر چند مکملهایی که بدن سازان مصرف می کنند عوارض دارد اما به مرگ مصرف کننده ختم نمی شود.
وی با بیان اینکه بدنسازان نیاز به قدرت و توان ندارند اظهار کرد: در حالی که در ورزش های مبارزه ای، استقامت، برای کنترل توان، حجم، نوسان شدید وزن و همچنین خستگی ورزشکار باید پنج سری دارو با پنج هدف مشخص مصرف نمود، در رشته بدن سازی و برای زیبایی اندام فقط شاخص های ظاهری و زیبایی مد نظر است.

*مصرف مکمل فقط در حیطه قهرمانی
قهرمان جهانی پرورش اندام نیز گفت: مصرف دارو و مکمل باید در حیطه قهرمانی و زیر نظر پزشک متخصص و مربی مجرب و برای یک دوره کوتاه مدت باشد.
کیوان شاهقلی با بیان اینکه افراد مبتدی نباید در ابتدای کار دارو و مکمل مصرف کنند افزود: برنامه مصرف مکمل هر ورزشکار در حیطه قهرمانی نیز با ورزشکار دیگر تفاوت دارد اما اغلب مشاهده می کنیم ورزشکاران برنامه مصرف مواد مکمل و دارو را از کتابها و اینترنت جستجو کرده و برای خود تجویز می کنند.
وی اظهار کرد: ایران تنها کشوری است که داروهای هورمونی مانند تستسترون، ناندرلون و دیگر داروهای هورمونی پرورش اندام را می توان به راحتی در داروخانه های آن پیدا کرد.

*باشگاهها نقشی در توزیع دارو ندارند
شاهقلی افزود: داروهای هورمونی به دلیل سود بسیار به راحتی توسط واردکنندگان وارد بازار و توزیع می شود اما توزیع آنها به نام باشگاههای پرورش اندام تمام می شود.
وی اظهار کرد: برخی داروها نیز مشخص نیست در چه شرایطی نگهداری شده است بطوریکه چندی پیش اعلام شد نیمی از داروهای سوماتروپین فاسد بوده اما در بازار توزیع شده است.
این مربی بدنسازی گفت: هم اکنون بیشتر باشگاهها مربیان بسیار خوب در کنار پزشکان مشاور و متخصص دارند و هر هفته 2 تا سه بار مورد بازرسی قرار می گیرند تا در آنها دارو مصرف نشود.
وی افزود: افرادی که دارو و مکمل مصرف می کنند باید به حدی ورزش و تمرین کنند که این مواد با سوخت و ساز جذب بدن شود.

*پرورش اندامکاران حمایت نمی شوند
شاهقلی با بیان اینکه روزانه 2 میلیون ریال هزینه تغذیه و مصرف مکمل وی در سطح قهرمانی است اظهار کرد: در هر ماه دست کم 60میلیون ریال برای این ورزش هزینه می کنم اما حمایتی از سوی مسئولان فدراسیون انجام نمی شود.
وی گفت: یک ورزشکار حرفه ای باید تمام وقت خود را به ورزش اختصاص دهد و فرصتی برای انجام کار دیگری ندارد لذا نیاز به حمایت داریم.
قهرمان مسابقات جهانی 2017 بمبئی هند افزود: در مسابقات جهانی هزینه ها را خودمان پرداخت می کنیم و حامی مالی نداریم.
وی اظهار کرد: در چند مسابقه هم رئیس هیات پرورش اندام استان از هزینه شخصی خود برای ما بلیت تهیه کرد.

* فدراسیون پرورش اندام، مبتدی است
شاهقلی ادامه داد: چون فدراسیون ما مبتدی است برنامه ای برای حمایت از ورزشکاران ندارد و وقتی حمایت در کار نباشد، ورزشکاران رشته های مختلف به پیشنهاد دیگر کشورها پاسخ مثبت می دهند بطوریکه تاکنون از سه کشور به من پیشنهاد شده است.
وی با بیان اینکه وقتی قهرمان آسیا یا جهان می شویم به خوبی در اخبار رسانه ملی منعکس نمی شود افزود: فکر می کنند قهرمانی آسیا و جهان فقط با مصرف دارو و دوپینگ است در حالی که دوپینگ در این رشته کمتر از رشته هایی همچون فوتبال، دوچرخه سواری و شنا است و تاکنون مدال هیچیک از قهرمانان پرورش اندام به خاطر مثبت شدن تست دوپینگ از او گرفته نشده است.

* فعالیت 1500 باشگاه در خراسان رضوی
نایب رئیس بانوان هیات پرورش اندام خراسان رضوی هم گفت: یک هزار و 500 باشگاه مختلف در این استان فعالیت می کنند که به نوعی با بدن سازی سر و کار دارند.
عصمت دوستی افزود: بخشی از نظارت بر کار باشگاهها و مربیان در دست اداره کل ورزش و جوانان و اداره اماکن نیروی انتظامی است.
وی اظهار کرد: باشگاه داری علاقه و عشق است و علاقه به تاسیس باشگاه پرورش اندام در سالهای اخیر زیاد شده است.
وی گفت: به منظور پیشگیری از ایجاد باشگاههای ناایمن و باشگاههایی که طبقه دوم یا زیرزمین دارند باید تاییدیه استحکام بنا از سازمان نظام مهندسی و شهرداری گرفته شود.
دوستی افزود: با توجه به اینکه سطح درآمد باشگاهها در مناطق مختلف شهر متفاوت است نمی توان آنها را مجبور به استفاده از پزشک معتمد برای ارائه مشاوره به ورزشکاران کرد اما در برنامه های امسال برگزاری سمینارهایی در زمینه مکمل شناسی، تغذیه، آنتی بیوتیک ها، مسائل فیزیولوژیک و دیگر امور مرتبط با پرورش اندام در نظر گرفته شده است.
وی اظهار کرد: نمی توان به طور 100 درصد جلو فروش داروهای هورمونی مختلف را گرفت اما به منظور حمایت از مربی، ورزشکار و باشگاه داران معایب داروها و مکملها و نحوه صحیح مصرف آنها را بیان می کنیم و با اداره پزشکی ورزشی و صنایع غذا و دارو هم نسبت به تشخیص مکملهای تقلبی و اصلی هماهنگی هایی در حال انجام است.

* تاسیس دپارتمان تخصصی حمایت از ورزشکاران و مربیان
دوستی با اشاره به اهمیت وجود حامیان مربی و ورزشکاران در ورزش پرورش اندام گفت: حامیان مالی ما درون مجموعه باشگاه داران هستند که اگر با هیات تعامل داشته باشند نیاز به افراد بیرون از مجموعه نداریم.
وی افزود: امسال در صدد راه اندازی دپارتمان تخصصی و معتبر برای کمک به مربیان و قهرمانان این رشته و همچنین دیگر شهروندان هستیم که در این دپارتمان که بخشهای مختلف خواهد داشت به متقاضیان مشاوره ورزشی ارائه خواهد شد.
وی با بیان اینکه بخش حرکات اصلاحی، فیزیوتراپی و آب درمانی و آزمایشگاه نیز از دیگر موارد مد نظر در این دپارتمان است اظهار کرد: فضای این مکان مشخص شده و از سه ماه آینده شروع به کار خواهد کرد.

* فعالیت بانوان در رشته پرورش اندام
نایب رئیس بانوان هیات پرورش اندام خراسان رضوی با اشاره به فعالیتهای بانوان در این رشته گفت: در بخش مسابقات مچ اندازی استعدادهای بسیار خوبی در استان وجود دارد و پارسال هم در مسابقات این رشته که برای نخستین بار در کرمانشاه برگزار شد بانوان خراسان رضوی با سه طلا و یک برنز قهرمان شدند.
وی افزود: ورزش قهرمانی را باید از همگانی جدا کنیم و برنامه ما این است که در بخش همگانی بدن سازی، سالمندان، بانوان خانه دار و حتی بانوان باردار هم بتوانند از این ورزش با آگاهی و آموزش لازم استفاده کنند.
وی اظهار کرد: دوره های داوری و مربیگری مچ اندازی، مسابقات مچ اندازی، سمینار کاربردی مدیریت باشگاهها، داوری پاورلیفتینگ، سمینار کاربردی روانشناسی در بدنسازی، ماساژ با رویکرد تخصصی در بدنسازی و برنامه نویسی مربیان از جمله برنامه های امسال این هیات است.
دوستی گفت: هیات پرورش اندام خراسان رضوی برای اعزام بانوان مربی بدن سازی به هیاتهای ورزشی و همچنین برگزاری دوره های آموزشی تخصصی برای مربیان هیاتهای ورزشی آمادگی دارد.
7507 / 6053

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ورزش ميزگرد بدن سازي مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۴۵۷۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معدوم‌سازی بیش از ۳ تن مواد غذایی فاسد در میرجاوه

ایسنا/سیستان و بلوچستان سرپرست مرکز بهداشت شهرستان میرجاوه گفت: بیش از سه تن مواد غذایی بدون شرایط مصرف و تاریخ مصرف گذشته که در چهار ماه اخیر از اماکن تهیه و توزیع شهرستان جمع‌آوری شده بودند، با هماهنگی و حضور نماینده دادگاه عمومی شهرستان معدوم شدند.

حامد کیخایی اظهار کرد: جمع‌آوری و معدوم‌سازی مواد غذایی غیربهداشتی، یکی از محورهای اصلی فعالیت واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان میرجاوه است. بر همین اساس، با متخلفان در این زمینه به هیچ عنوان مماشات نخواهد شد.

وی ادامه داد: مواد غذایی علاوه بر دوره زمانی مصرف، نیاز به نگهداری در شرایط بهداشتی و دمای مناسب دارند. رعایت نشدن این موارد ممکن است باعث فاسد شدن ماده غذایی قبل از رسیدن تاریخ انقضا آن شود و منجر به بروز مسمومیت و حوادث ناگوار برای مصرف‌کننده شود. بر همین اساس لازم است تا هنگام خرید، شرایط نگهداری مواد غذایی را در نظر بگیریم.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، وی افزود: مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی، گزارش خود را سامانه تلفنی ۱۹۰ ثبت کنند تا همکاران مرکز بهداشت برای اصلاح مشکل، وارد عمل شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مکمل‌های ورزشی فقط باید در داروخانه‌ها عرضه شود
  • عرضه مکمل‌های ورزشی تنها از طریق داروخانه‌ها مجاز است
  • بهترین زمان استفاده از ویتامین‌ها چه ساعتی است؟
  • وعده صادق آب به خانه مورچه ریخت/ نمایش باطن حقوق بشر آمریکایی
  • پایان انتظار 6 ساله قهرمانان پرورش‌اندام
  • معدوم‌سازی بیش از ۳ تن مواد غذایی فاسد در میرجاوه
  • ایران امنیت بالای انرژی دارد اگر مصرف کننده بگذارد
  • توسعه همگانی رشته‌های زیرمجموعه بدنسازی در اولویت قرارگیرد
  • کشف و معدوم سازی مواد غذایی فاسد در تاکستان
  • پورکیانی سرپرست دبیری فدراسیون بدنسازی و پرورش‌اندام شد