Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@21:47:52 GMT

سفر رييس حزب اسلامي افغانستان به ترکيه / تحليل

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۴۶۸۸۰

سفر رييس حزب اسلامي افغانستان به ترکيه / تحليل

خبرگزاري آريا - رييس حزب اسلامي افغانستان براي ديدار با ژنرال «عبدالرشيد دوستم» معاون اول محمد اشرف غني رئيس جمهوري اين کشور به ترکيه سفر کرد.
هدف «گلبدين حکمتيار» از اين سفر، تلاش براي متقاعد کردن دوستم براي بازگشت به کابل است.
گلبدين حکمتيار رييس حزب اسلامي افغانستانوي در پي بروز اختلاف با رئيس جمهوري افغانستان، اين کشور را ترک و به ترکيه سفر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تا پيش از ديدارهاي وي با رهبران جناح هاي سياسي از جمله «عطا محمد نور» والي سابق بلخ و محمد محقق معاون دوم عبدا... عبدا... رئيس شوراي اجرايي دولت وحدت ملي افغانستان که ابتدا منجر به تشکيل جبهه نجات افغانستان و سپس در هفته گذشته ائتلاف بزرگ ملي افغانستان شد، حضور دوستم در ترکيه براي اشرف غني چندان اهميت نداشت اما در آستانه انتخابات پارلماني و شوراهاي ولايتي و سپس رياست جمهوري به نظر مي رسد محمد اشرف غني رئيس جمهوري افغانستان نگران تبديل معاون اول خود به مرکز ثقل تشکيل ائتلاف هاي مخالف شده است.
اهداف اشرف غني از اعزام حکمتيار به ترکيه
مهمترين هدف اشرف غني از اعزام حکمتيار به ترکيه تلاش براي جدا کردن دوستم از عطامحمد نور و ساير جريان هاي مخالف دولت کابل است زيرا در صورت پيوستن حامد کرزاي رئيس جمهوري قبلي افغانستان به ائتلاف مخالفان ممکن است در انتخابات آتي کفه انتخابات به نفع مخالفان تغيير يابد. از اينرو اشرف غني اميد وار است دوستي و همکاري گذشته حکمتيار با دوستم بتواند براي بازگشت وي به کابل موثر واقع شود زيرا در اين صورت با توجه به جايگاه دوستم در ميان ازبکها موقعيت اشرف غني در انتخابات آتي تقويت خواهد شد.
جاويد حسيني کارشناس مسايل سياسي در افغانستان مي گويد: از نکات مثبت حکومتداري حامد کرزي رييس جمهور قبلي افغانستان مشارکت سران سياسي و جهادي در ساختار حکومت بود حال آن‌که اشرف غني اعتقادي به اين اصل ندارد و شاهديم که در دوران حکومت وي، سران سياسي و جهادي به عنوان يکي از مولفه‌هاي قدرت در افغانستان، به حاشيه رانده شده و شکل اپوزيسيون گرفته‌اند.
صرف نظر از اينکه حکمتيار در ماموريت خود در سفر به ترکيه موفق خواهد شد يا نه؟ هدف وي از اين سفر نيز مهم است و مي کوشد جايگاه خود را به عنوان فرد تاثير گذار در تحولات و اختلافات سياسي در افغانستان تثبيت نمايد.
حکمتيار اخيرا با سفر به عربستان و دادن شعارهاي تفرقه افکنانه تلاش کرد به گونه اي با جلب نظر حکام عربستان خود را عامل موثر و تعيين کننده اي در تحولات افغانستان نشان دهد که از ديدگاه رهبر حزب اسلامي موفقيتش در متقاعد کردن دوستم براي بازگشت به کابل مي تواند اين هدف وي را تقويت کند.
چرايي اهميت ژنرال دوستم براي اشرف غني
«الکساندر کنيازف»Alexander Konyazov کارشناس سياسي روس مي گويد: روابط پيچيده دوستم با سياست گذاران کليدي در عرصه مسائل مختلف همچنان اهميت دوستم را نه تنها در افغانستان بلکه در منطقه حفظ کرده است بنابراين تغيير و تحولات مربوط به چشم انداز سياسي افغانستان همچنان براي حفظ نقش دوستم در اين کشور مهم است و وي با دقت انها را برسي و دنبال مي کند.
در هر حال، بسياري از محافل در افغانستان سفر فرستاده رئيس جمهوري اين کشور به ترکيه براي گفتگو با دوستم را براي برهم زدن معادلات منطقه اي تاثير گذار در افغانستان مهم مي دانند و براين اعتقادند که بازگشت دوستم به کابل ممکن است بر موقعيت و نفوذ دولت آنکارا در افغانستان تاثير بگذارد و در همان حال موجب تقويت تلاش هاي حکمتيار براي جلب نظر هر چه بيشتر حاکم سعودي براي حضور بيشتر در افغانستان باشد. 134/112
نويسنده: مجيد وقاري

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۴۶۸۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام جمعه نجف اشرف: اوضاع جهان به نفع اسلام پیش می رود

حجت الاسلام و المسلمین سید صدر الدین قبانچی امام جمعه نجف اشرف در خطبه های نماز جمعه که در حسینیه اعظم نجف اشرف ایراد شد، گفت: کمپینی در بغداد و استان های عراق برای مبارزه با فساد اخلاقی و مواد مخدر راه اندازی شد و تعداد زیادی دستگیر شدند.

وی افزود: علاوه بر طرح آبادانی، باید با فساد اخلاقی مبارزه شود و این موضوعی است که به دلیل پیگیری این موضوع از سوی دولت و استانداری شهر نجف اشرف، جای تشکر دارد.

امام جمعه نجف اشرف اشاره کرد: پروژه‌هایی که در نجف اشرف در حال انجام است، پروژه‌هایی هستند که در خور قدردانی هستند، زیرا کار در سه مرحله برای آبادانی خیابان‌های شهر نجف‌ اشرف و همچنین کمپین کاشت یک میلیون درخت در نجف‌ اشرف به منظور سر سبز کردن شهر در حال انجام است.

وی در همین راستا گفت: عراق شاهد ثبات امنیتی، سیاسی و اقتصادی است که آن را به ستاره درخشان در منطقه تبدیل می کند.

حجت الاسلام و المسلمین قبانچی در خصوص اوضاع جهانی بیان داشت: بیش از ۲۰۰ روز از جنگ غزه می گذرد و غزه همچنان در حال مقاومت است و این ماجرا از غزه به سطح جهان گسترش یافته، به گونه ای که آمریکا شاهد تظاهرات در دانشگاه های خود در حمایت از توقف جنگ غزه است؛ زیرا اوضاع جهان به نفع و سمت اسلام و تشیع پیش می رود.

خطیب جمعه نجف اشرف در خطبه دینی ضمن گرامیداشت روز جهانی کارگر، در خصوص کار و کارگر در اسلام گفت: اسلام بر کار تأکید کرده است و حدیث شریف می‌فرماید، کسی که برای افراد تحت تکفل خود زحمت می‌کشد مانند مجاهد فی سبیل الله است.

وی افزود: پیامبرانی هستند که کارگر بودند تا به مردم ثابت کنند که کار امری محبوب نزد خداوند متعال است، به شرطی که کار با اخلاص و به صورت درست و کامل انجام شود.

دیگر خبرها

  • اعلام آمادگی مجدد راه آهن جهت حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه
  • تحلیل عباس عبدی از اعتراضات دانشجویی در آمریکا: از این تنور نانی برای اصولگرایان محترم پخته نمی‌شود، بهتر است فکر دیگری کنند
  • خبر خوب برای دانشجویان افغان در ایران
  • کنسرسیوم هنوز تشریفات گمرکی قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه از خاک ایران را انجام نداده است
  • اخبار سیاسی ۸ اردیبهشت؛ رقابت‌ها برای ریاست مجلس/تحلیل‌ها از خیزش دانشجویان آمریکایی
  • دیدار رایزن فرهنگی ایران با معاون سیاسی طالبان 
  • هنوز تشریفات گمرکی برای قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه از خاک ایران انجام نشده است
  • ◄ اولین قطار ترانزیت افغانستان به ترکیه در دام سوء مدیریت/ تکرار تجربه تلخ راه آهن شلمچه بصره
  • سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
  • امام جمعه نجف اشرف: اوضاع جهان به نفع اسلام پیش می رود