Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@16:11:01 GMT

اراضي ملي براي نهالکاري به مردم واگذار مي شود

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۴۷۷۰۸

اراضي ملي براي نهالکاري به مردم واگذار مي شود

خبرگزاري آريا - اهواز- ايرنا- رييس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري با بيان اينکه عرصه هاي منابع طبيعي براي نهالکاري و ايجاد درآمد اقتصادي از طريق ايجاد پوشش گياهي در اختيار مردم قرار مي گيرد، گفت: از ظرفيت مردمي براي ايجاد پوشش گياهي و تثبيت شن هاي روان استفاده مي کنيم.

به گزارش ايرنا خليل آقايي پنجشنبه در حاشيه بازديد از کانون هاي مالچ پاشي شده اطراف شهرستان حميديه در جمع خبرنگاران افزود: عرصه هاي طبيعي در قالب تفاهم نامه اي به صورت 10 ساله به مردم واگذار مي شود که تا سه دوره نيز قابل تمديد است که در اين صورت مردم در کنار نهالکاري و ايجاد حس مالکيت، قادر به ايجاد يک منبع درآمدي براي خود نيز خواهند بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي تصريح کرد: اقدامات انجام شده قابل قبول است اما حجم کار بسيار بالاست و نياز به افزايش سرعت در انجام پروژه ها دارد و از سوي ديگر براي تسريع در انجام کار هم به تزريق منابع مالي نياز داريم.
آقايي با اشاره به اعتبار 150 ميليون دلاري مقابله با بيابان زايي افزود: در سال هاي گذشته از اعتبار اختصاص يافته به بيابان زدايي از صندوق توسعه ملي ساير استان ها هم سهيم بودند اما طبق قانون امسال تمام اين اعتبار براي خوزستان است.
وي با اشاره به اينکه 15 هزار هکتار از عرصه هاي خوزستان براي مقابله با ريزگردها مالچ پاشي شده است، گفت: اين عمليات گسترده با همکاري دستگاه ها و سازمان هاي مختلفي انجام شد، طبق برآوردها امسال نيز 20هزار هکتار از عرصه ها مالچ پاشي مي شود.
آقايي با تاکيد بر اينکه اثرات مقابله با ريزگردها ملموس است افزود: در استان خوزستان بيش از يک ميلون و 200هزار هکتار عرصه بياباني وجود دارد که صدهزار هکتار آن در شهرستان هاي اهواز، حميديه، دشت آزادگان و شوش است که مقابله با آنها نيازمند مالچ پاشي است.
معاون وزير جهادکشاورزي با اشاره به اينکه عمليات مالچ پاشي در بيابان هاي خوزستان براي مهار ريزگردها حداقل چهار الي پنج سال زمان نياز دارد گفت: با تصويب مجلس شوراي اسلامي وزارت نفت مالچ رايگان در اختيار ما قرار داده است. در چند سال اخير شاهد همکاري خوبي در استان و سطح ملي براي مهار ريزگردها هستيم.
وي در بخشي ديگري از سخنانش درخصوص تامين منابع آب براي جنگل هاي دست کاشت در عرصه هاي بياباني خاطر نشان کرد: نهال هاي کاشته شده در 2 سال اول نياز به تامين آب دارند و مانند محصولات زراعي به تامين حقابه دائم نياز ندارند.
آقايي به بحث کانون هاي ريزگرد در خارج از کشور نيز اشاره کرد و گفت: مسئول اصلي پيگيري اين مساله سازمان حفاظت محيط زيست و وزارت امور خارجه است اما سازمان منابع طبيعي به عنوان سازمان متولي انجام امور اجرايي و علمي آمادگي همکاري را دارد.
بالغ بر يک ميليون و 200 هزار هکتار از زمين هاي خوزستان را بيابان تشکيل داده که نقش مهمي در ايجاد پديده گرد و غبار در اين استان دارند و گفته مي شود بين 30 تا 40 درصد اين گرد و غبارها منشا داخلي دارند.
خوزستان بيش از 15 سال است که درگير پديده گرد و غبار است اما توفان گرد و غبار بهمن 95 که باعث قطع آب و برق در تعدادي از شهرهاي خوزستان شد، مساله گرد و غبار را وارد مرحله جديدي کرد.
در پي اين حادثه، هيات دولت طرح کوتاه مدت و بلندمدت مهار کانون هاي گرد و غبار در خوزستان را شامل نهالکاري و آبرساني به کانون هاي بحراني مصوب و اجرايي کرد.
6002/9887/6064
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۴۷۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«بسیج سازندگی» الگویی جدید از حکمرانی مردمی و خدمت بی‌منت است

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، سخنگوی دولت در پیامی سالروز تأسیس سازمان بسیج سازندگی را تبریک گفت.

در پیام علی بهادری جهرمی، سخنگو و دبیر هیئت دولت، آمده است:

«بسیج سازندگی تبلور جوهره حرکت جوانان ایران اسلامی است. این سازمان مبارک توانسته با تفکر جهادی در عرصه‌های مورد نیاز و حساس انقلاب اسلامی همچون خدمت‌رسانی به مناطق محروم کشور و اجرای طرح‌های آبرسانی به روستاها، خدمات پزشکی و ساخت مدارس و مساجد در مناطق محروم، نهضت کمک‌های مومنانه و یاری مردم در حوادث و بلایای طبیعی، گام‌های قابل‌ توجهی بردارد.

امروز بسیج سازندگی با روحیه و عزمی استوار و انگیزه و ایمانی راسخ، الگویی جدید از حکمرانی مردمی و خدمت بی‌منت در عرصه‌های مختلف را به نمایش گذاشته است و جوانان متعهد و نخبگان دلسوز را در یاری محرومان و رفع مشکلات پابرهنگان و مستعضفان به روستاها و مناطق محروم کشور گسیل کرده است. اعزام ۳۶۰ گروه جهادی برای خدمات‌رسانی به مردم سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان در ایام اخیر، تنها برگ کوچکی از مجاهدت‌های این مجموعه انقلابی است.

بنده ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جهادگر خصوصاً شهید حاج عبدالله والی، سالروز تأسیس سازمان بسیج سازندگی به فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی را تبریک عرض می‌کنم و از تلاش‌های تمامی جهادگران بسیجی، مخلص و همیشه در صحنه که در عرصه‌های گوناگون سازندگی و خدمات‌رسانی زحمات فراوانی کشیده و در مسیر رفع محرومیت قدم بر می‌دارند، صمیمانه تقدیر و تشکر می‌نمایم.»

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • قهرمانان ورزشی پیشتازان ایجاد امید و غرور ملی هستند
  • حفاظت و حراست از اراضی ملی اولویت دستگاه‌های متولی باشد
  • بیش از ۱۵۰۰ مترمربع از اراضی ملی عنبرآباد رفع تصرف شد
  • «بسیج سازندگی» الگویی جدید از حکمرانی مردمی و خدمت بی‌منت است
  • پورموسوی: داور بازی با سپاهان شاید شبهه ایجاد کند
  • خزاعی: تشکیل شورای فیلم اولی‌ها موجب ایجاد امید در میان نسل جوان شد / عدالت محوری در عرصه‌ی کارگردانی حرفه‌ای از همینجا آغاز می‌شود
  • احداث شهرک‌های شیلاتی نهاوند در مرحله مکان یابی
  • بیش از ۵ هزار نفر در خوزستان آموزش‌های مهارتی را در محیط کار واقعی فرا گرفتند
  • افزایش باد همراه با غبار محلی و مواج شدن دریا در خلیج فارس، ۱۶ اردیبهشت
  • انتقال آب از سد دز به سد کرخه در بارندگی اخیر