Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش صدای ایران در پی خروج غیر قانونی امریکا از توافقنامه برجام دولت جمهوری اسلامی ایران بیانیه ای را به شرح ذیل منتشر کرد:

بسم الله الرحمن الرحیم

خروج غیرقانونی رییس جمهور آمریکا از برجام آخرین حلقه از موارد متعدد و مستمر نقض برجام توسط ایالات متحده به ویژه پس از روی کار آمدن دولت تندروی جدید آمریکاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صحبت‌های سخیف ترامپ علیه مردم بزرگ ایران نشان‌دهنده منتهای جهالت و بی‌خردی و اتهامات بی‌پایه او علیه دولت جمهوری اسلامی ایران تنها برازنده رژیمی است که خود با تجاوزاتش منطقه خاورمیانه را به آشوب کشیده و افراط و تروریزم را دامن زده و متحدین صهیونیستش مرزهای قساوت، نقض حقوق بشر و تجاوزگری را درنوردیده و اذناب وابسته‌اش بانیان تشکیل همه گروههای تروریستی‌ هستند که ترامپ در یک ادعای مضحک آنها را به جمهوری اسلامی ایران نسبت داد. باعث تأسف است که چنین فردی بر ملت متمدن و صلح طلب آمریکا حکومت می کند.

ترامپ از زمان مبارزات انتخاباتی کینه خود را از توافقی که جهان آن را به عنوان پیروزی دیپلماسی شناسایی کرده است اعلام کرده بود و حتی پس از بدست گرفتن زمام امور در آمریکا برخلاف نص صریح برجام نه تنها رسما و علنا علیه برجام موضعگیری نموده‌بود، بلکه در عمل نیز از اجرای تعهدات ایالات متحده جز در موارد شکلی امتناع می‌کرد. جمهوری اسلامی ایران این موارد را طی نامه‌های متعدد در برجام ثبت کرده که نشان دهنده سوء نیت دولت کنونی آمریکا در رابطه با برجام و نقض مستمر آن توسط آن دولت است. لذا اقدام رییس جمهور آمریکا تحول جدیدی نیست و به معنی پایان حضور مزاحم آمریکا در برجام است. البته برجام یک توافق چندجانبه است که توسط قطعنامه شورای امنیت با رای همه اعضای شورا به تصویب رسیده و بر خلاف ادعای رییس جمهور آمریکا، تنها توافق رییس جمهور قبلی نیست که رییس جمهور بعدی بتواند از زیر بار اجرای آن شانه خالی کند.

این اقدام رییس جمهور ایالات متحده تنها منحصر به برجام نیست، بلکه قانون گریزی و نقض عهد به عنوان یک رویه ایالات متحده در این دوره درآمده و از توافق تغییرات آب و هوا تا توافق همکاری‌های اقیانوس آرام را در برمی‌گیرد. ولی به دلیل اجماع جهانی و استحکام درونی برجام، خروج رسمی و علنی ایالات متحده شانزده ماه به درازا کشید. 

خروج ایالات متحده از برجام بیش از آن‌که باعث بی‌اعتباری هرچه بیشتر ایالات متحده در صحنه جهانی شود، مبانی روابط بین‌المللی در جهان کنونی و اعتبار توافقات دو جانبه با آمریکا و چندجانبه با حضور آمریکا را به شدت زیر سوال برده و نظم حقوقی جهانی را با خطر جدی مواجه ساخته است. 

ایران برخلاف آمریکا همواره به تعهدات بین‌المللی خود پایبند بوده و اصل وفای به عهد را از اصول بنیادین دینی خود و قواعد مسلم و زیربنایی حقوقی بین‌الملل می‌داند. پایبندی ایران به برجام توسط تنها مرجع شناخته شده بین‌المللی که در برجام نیز به عنوان مرجع نهایی شناخته شده است ۱۱ بار تایید شده و کلیه دولت‌های عضو به شمول ایالات متحده مکررا به آن اذعان کرده‌اند. ادعاهای بی‌اساس و نمایش‌های مضحک تبلیغاتی هیچ ارزش و اعتباری در برجام ندارد به ویژه آن که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز پس از اتهامات ترامپ و همدستانش مجددا پایبندی ایران را تأیید کرده است. 

ایران به عنوان کشوری که به تعهدات حقوقی خود پایبند است، اقدام ایالات متحده به خروج از برجام را طبق مقررات و مفاد برجام پیگیری نموده و در صورتی که خروج آمریکا از برجام جبران نگردد و منافع کامل مردم ایران بر اساس برجام به شکلی که مقام معظم رهبری در سخنان مهم ۱۹ اردیبهشت ۹۷ خود مشخص فرمودند تضمین نشود، حق قانونی خود را در اقدام متقابلی که خود به مصلحت بداند اعمال خواهد کرد. سایر طرف‌های برجام و به ویژه سه کشور اروپایی موظفند اقدامات لازم را برای حراست از برجام و اجرای تعهدات خود -- که حتی در زمان حضور شکلی ایالات متحده در برجام به دلیل مزاحمت‌های رژیم ترامپ از اجرای کامل آن ناتوان بودند – را بدون هیچ قید و شرطی از مرحله وعده‌ به مرحله اجرا درآورند. 

هیچیک از مفاد برجام و چارچوب زمانی آن که موضوع مذاکرات ۱۲ ساله بوده، به هیچ شکلی قابل مذاکره نیست. ایالات متحده که با دخالت‌ها و سیاست‌های غلط خود منطقه ما را به آتش افراط و تندروی تروریستی و ویرانی و جنگ و کودک کشی گرفتار کرده‌، نمی‌تواند نسبت به حضور قانونی جمهوری اسلامی ایران در منطقه خود و حمایت مؤثر ایران از مردم سوریه و عراق برای سرکوب افراطیون دست‌پرورده اذنابش تعیین تکلیف کند. آمریکا و متحدانش که با حمایت از رژیم صدام و تجهیز او به سلاح شیمیایی و پیشرفته‌ترین جنگ‌افزارها هشت سال مردم ایران را هدف قرار دادند و دسترسی ایران به هرگونه ابزار دفاعی را مسدود نموده و امروز نیز با فروش صدها میلیارد دلار جنگ‌افزارهای پیشرفته سرمایه‌های منطقه را بلعیده و منطقه ما را به انباری از باروت تبدیل کرده‌اند نمی‌توانند ابزار مشروع دفاعی جمهوری اسلامی ایران و منجمله دفاع موشکی ما -- که برای حمل سلاح‌های متعارف با توجه به تجارب تلخ جنگ تحمیلی طراحی شده‌اند -- محدودیتی قائل شوند؛ چنین اقدامی خلاف صریح اصول حقوق بین‌الملل و حق دفاع مشروع جمهوری اسلامی ایران در ماده ۵۱ منشور ملل متحد است.

همانگونه که ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در ۱۸ اردیبهشت ۹۷ اعلام کردند وزیر امور خارجه موظف شده است تا اقدامات لازم را برای گرفتن تضمین‌های لازم از بقیه اعضای برجام و سایر شرکای اقتصادی کشور پیگیری کند و نتیجه را فورا گزارش نماید. همچنین رییس سازمان انرژی اتمی نیز موظف شده است که کلیه آمادگی‌های لازم برای ورود به مرحله غنی سازی صنعتی بدون هیچگونه محدودیت و با استفاده از آخرین پیشرفت‌های تحقیق و توسعه دانشمندان غیور هسته‌ای کشور را فراهم نماید.

مردم ایران با اطمینان و آرامش مسیر پیشرفت و سازندگی را ادامه داده و دولت تمام تمهیدات لازم برای همه شرایط را درنظر گرفته است. جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری امن و پرقدرت که امنیت و توسعه اقتصادی اش درون زا و مرهون مشارکت و مقاومت هوشمندانه مردم متمدن و دلاور ایران است، خواهان تعامل سازنده و عزتمنداند با جهان است و با اجرای برجام علیرغم عهدشکنی‌های مستمر آمریکا نشان‌داده است که شریکی مطمئن و متعهد برای تمام کسانی است که آمادگی همکاری مبتنی بر منافع مشترک و احترام متقابل را دارند.

منبع: صدای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۴۸۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنعانی تحریم‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعا‌هایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشور‌هایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت: جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعا‌های مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه‌ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.  

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود؛ این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولت‌های ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می‌کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می‌شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولت‌های اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد: تکرار رویکرد‌های غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعا‌های آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعا‌ها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیشگویی ترسناک نوستراداموس زنده جهان؛ منتظر تاریکی مطلق باشیـد!
  • اسرائیل درمانده است ایران قواعد بازی را تغییر داد | این جمله یک اشتباه بزرگ از سوی بایدن بود
  • پولیتیکو : مرد شماره دو روسیه از ولادیمیر پوتین هم ترسناک تر است/ نیکلای پاتروشف استفاده از سلاح هسته ای را تبلیغ می کند
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • کنعانی تحریم‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  • کنعانی: تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • ضد حمله آمریکا به توسعه روابط ایران با شرق | فشار بر مالزی
  • دانشگاه‌های آمریکا باید از سرکوب اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین دست بردارند
  • عفو بین‌الملل: دانشگاه‌های آمریکا باید از سرکوب اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین دست بردارند