Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-28@18:17:24 GMT

تمام احتمالات خروج توتال از فاز 11 اندیشیده شده است

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۴۹۲۷۹

محمد مشکین فام مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در نشست حاشیه‌ای بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی نفت درباره خروج آمریکا از برجام و احتمال کنار رفتن توتال از قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی اظهار داشت: در این خصوص تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

وی افزود: ما نه فقط برای فاز ۱۱ بلکه برای دیگر امور نیز گزینه‌های دیگری را پیش‌بینی کرده‌ایم و چنانچه توتال به هر دلیلی نتواند کار با ما را ادامه دهد، توسعه فاز ۱۱ ادامه خواهد یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس خاطرنشان کرد: اگر توتال در ایران بماند همکاری‌مان را با آنها ادامه خواهیم داد و در غیر این صورت شرکت CNPC چین کار را دنبال می‌کند و در صورت ادامه نیافتن همکاری با این شرکت چینی نیز شرکت پتروپارس ایرانی کار را به عهده خواهد گرفت.

وی در ادامه گفت: توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در دو بخش خواهد بود، بخش اول تولید تعبیه گاز از مخزن است که در این خصوص نگرانی نداریم زیرا شرکت پتروپارس قبلا این عملیات را در فازهای ۱۹ و ۱۲  انجام داده است.

مدیرعامل نفت‌و‌گاز پارس ادامه داد: فاز دوم ایستگاه تقویت فشار است که قرار بود توسط توتال انجام شود، الگویی برای سایر فازها باشد که فقط ممکن است ما در این زمینه برخی مشکلات برایمان پیش بیاید.

مشکین فام در ادامه یادآور شد: روابط ما با شرکت‌های خارجی بر مبنای قرارداد و احترام متقابل است، از این جهت مشکلی نداریم و چنانچه مشکلی حادث شود،گزینه‌های دیگری را مدنظر داریم بنابراین راه خود را چه با حضور شرکت‌های بین‌المللی و چه بدون حضور آنها خواهیم پیمود و تمام پیش‌بینی‌های لازم را کرده‌ایم. پلن‌ها آماده است هر وقت لازم باشد آنها را انجام می‌دهیم.

وی درباره توسعه لایه نفتی پارس جنوبی بیان کرد:‌ با توجه به اینکه شرکت مرسک در زیرمجموعه توتال قرار گرفت مذاکرات ما با این شرکت دانمارکی متوقف شد و  تاکنون مذاکره‌ای نداشته‌ایم، در هر صورت با توجه به اینکه لایه نفتی تخصص بالایی می‌خواهد و هر شرکتی توان توسعه آن را ندارد.

وی درباره اینکه توتال زمانی در سال ۲۰۰۶ با وقوع تحریم‌ها ایران را ترک کرد و چه تضمینی وجود دارد که با اعمال تحریم‌های جدید و خروج آمریکا از برجام دیگر بار توسعه فاز ۱۱ را متوقف نکند، توضیح داد: شرایط آن زمان با اکنون متفاوت بود پروژه توتال در سال ۲۰۰۶ توسعه LNG بود اما اکنون LNG در کار نیست و شرایط توتال امروز با قبل متفاوت است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما تاکنون سیگنالی از توتال نداشتیم و با شدت قبل کار را دنبال می‌کند، به طوری که طبق صحبت‌هایی که بنده دیروز با مسئولین این شرکت داشتم در مورد مسائل ریز و مناقصات بحث می‌کردند و این نشان می‌دهد که در کارشان جدی هستند.

مشکین‌فام همچنین گفت: تاکنون توتال ۹۰ میلیون دلار برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در بخش‌های طراحی و مناقصات هزینه کرده است.

وی با بیان اینکه ایران طی ۲۰ سال گذشته توسعه پارس جنوبی را شروع کرده است، تصریح کرد: در سال‌های گذشته با وجود تنگناهای زیادی که در این بخش داشته هرگز متوقف نشده است،ما از شش ماه گذشته خودمان را برای هر اتفاقی آماده کرده و برنامه‌ریزی‌های لازم را در این زمینه انجام داده‌ایم.

مشکین‌فام درباره رفع مشکلات مالی پیمانکاران بیان کرد: هیچ مشکل مالی برای تامین منابع مالی پیمانکاران نداریم.

وی ادامه داد: بر اساس تسویه حساب‌ها و گزارش‌های سازمان بازرسی پرداخت‌ها انجام می‌شود، بنابراین پیمانکاران نباید نگرانی داشته باشند زیرا برای اجرای کارهای باقیمانده منابع داریم و با اتمام کار با آ‌نها تعامل خواهیم داشت.

وی درباره ورود تجهیزات سکوی B  و C فاز ۱۳ اظهار داشت: تجهیزات وارد شده و مقدمات کار آغاز شده و طبق تاریخ اعلامی طی شش ماه آینده این سکوها تولیدی خواهند شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس درباره توسعه میدان گازی فرزاد B اظهار داشت: مسائل‌مان با شرکت هندی حل شده و به زودی قرارداد توسعه این میدان امضا می‌شود. بر اساس توافق‌های انجام شده بخشی از گاز فرزاد B به میدان‌های نفتی تزریق شده و بخشی نیز در اختیار ظرفیت خالی پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی برای پالایش قرار می‌گیرند.

وی درباره رقم تولید میعانات گازی در پارس جنوبی نیز بیان کرد: میانگین تولید میعانات گازی ۶۰۰ هزار بشکه در روز بوده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در ادامه با بیان اینکه کل بلوک‌های مرزی پارس جنوبی به جز فاز ۱۱ تولیدی شده است، گفت: تا پایان امسال فازهای ۱۳ ، ۲۲ و ۲۴ تکمیل می‌شود و بخشی از فاز ۱۴ سال آینده تکمیل خواهد شد. به طور کلی همه فازهای باقیمانده پارس جنوبی به جز فاز ۱۱ تا پایان سال ۹۸ تکمیل می‌شود.

وی میزان افزایش تولید در پارس جنوبی را طی ۵ سال گذشته ۳۰۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد.

مدیرعامل نفت و گاز پارس درباره برنامه‌های سال ۹۷ پارس جنوبی اظهار داشت: راه‌اندازی ردیف دوم پالایشگاه فاز ۱۳ و تولید از سکوی ۱۴ A محقق شده و ردیف اول پالایشگاه‌های فازهای ۲۲ تا ۲۴ راه‌اندازی می‌شود، ردیف سوم پالایشگاه فاز ۱۳ و ردیف دوم پالایشگاه‌های فاز ۲۲ تا ۲۴ نیز راه‌اندازی می‌شود.

وی ادامه داد: ردیف چهارم فاز ۱۳ در مردادماه و تولید از فاز ۱۴ C و تولید از سکوی ۲۲ در مهرماه، سکوی ۱۰ D در مهرماه، ۱۳ B در مهر، ردیف سوم پالایشگاه فازهای ۲۲ تا ۲۴ و سکوی ۲۴ A در مهر و ردیف چهارم پالایشگاه ۲۲ تا ۲۴ در آذرماه محقق می‌شود.

مشکین‌فام همچنین بیان کرد: به طور کلی فازهای ۱۳ ، ۱۴ ، ۲۲ و ۲۴ تاکنون ۸۸.۹ ، ۷۷.۷ و ۸۸.۲ درصد رشد داشته است.

وی میزان تولید تجمعی از پارس جنوبی را تاکنون یک میلیارد و ۲۴۰ میلیون مترمکعب گاز غنی عنوان کرد.  

انتهای پیام/

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۴۹۲۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید محصول دانش‌بنیان نیروگاهی باهدف جلوگیری از خروج ارز

محصول دانش‌بنیان "دستگاه پرس گرم شینه‌های ژنراتور نیروگاهی" با یک دهم قیمت تمام شده محصول خارجی در جریان حضور وزیر نیرو در شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران راه‌اندازی شد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، وزیر نیرو برای اطلاع از آخرین وضعیت تعمیرات و آماده‌سازی نیروگاه‌های حرارتی کشور به منظور تولید برق پایدار و مطمئن طی پیک تابستان امسال از شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران بازدید کرد.

مسعود مرادی، مدیرعامل شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران در جریان بازدید وزیر نیرو از این مجموعه با تاکید بر اینکه متخصصان شرکت بی‌وقفه در حال آماده‌سازی واحدهای نیروگاهی کشور برای تولید برق پایدار در پیک تابستان امسال هستند، ادامه داد: به منظور ارتقای آمادگی واحدهای نیروگاهی کشور برای گذر موفق از روزهای اوج مصرف امسال تعداد 180 پروژه تعمیراتی به ظرفیت 12 هزار و 800 مگاوات توسط این شرکت در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران یادآور شد: در طی یکسال گذشته 16 هزار قطعه مورد نیاز نیروگاه‌ها در این مجموعه ساخته شده است که انجام این اقدامات موجب جلوگیری از خروج 80 میلیون یورو ارز از کشور شده است.

وی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر مجموعه تعمیرات نیروگاهی ایران حرکت فزاینده‌ای در رفع کامل وابستگی و خودکفایی ساخت قطعات و بازسازی تجهیزات نیروگاهی برداشته است، اظهار کرد: دانش ساخت داخل صنعت نیروگاهی در کشور به عالی‌ترین حد ممکن خود رسیده و ایران به جمع پنج کشور دارنده فناوری ساخت قطعات نیروگاهی پیوسته است.

مرادی با تاکید بر اینکه هیچگونه وابستگی به خارج از کشور برای تعمیرات و آماده‌سازی نیروگاه‌های حرارتی نداریم، افزود: در حال حاضر متخصصان داخلی علاوه بر رفع نیازهای کشورمان، در حال صدور خدمات فنی و مهندسی در این بخش و تعمیرات واحدهای نیروگاهی کشورهای منطقه هستند.

وی افزود: شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران به عنوان یکی از ذخایر ارزشمند صنعت برق کشور با هدف پشتیبانی از تولید برق پایدار و خط مشی انجام تعمیرات تخصصی و فوق‌تخصصی در زمینه صنعت برق، نفت، گاز و پتروشیمی و دیگر صنایع مولد در زمینی به وسعت 50 هزار مترمربع در استان البرز واقع شده است.

در حاشیه بازدید وزیر نیرو، محصول دانش‌بنیان "دستگاه پرس گرم شینه‌های ژنراتور نیروگاهی" با یک دهم قیمت تمام شده محصول خارجی در شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران راه‌اندازی شد.

دستگاه پرس گرم شینه‌های سیم‌پیچی استاتور ژنراتور نیروگاه‌های حرارتی و برقابی با همت و توانمندی مهندسان داخل کشور در کمتر از چهار ماه ساخته و بومی‌سازی شده است که ساخت این دستگاه مانع از خروج 900 هزار یورو از کشور شده است.

این دستگاه قابلیت کار به صورت 24 ساعته را دارد و قادر است روزانه حدود چهار عدد شینه ژنراتور یک واحد حرارتی 320 مگاواتی و یا هشت عدد شینه یک ژنراتور واحد 250 مگاواتی برقابی را با دقت دهم میلی‌متر پرس و آماده نصب در ژنراتور کند.

این محصول جزو اولین دستگاه‌های پرس گرم شینه‌های ژنراتور نیروگاهی است که به صورت تمام اتوماتیک در داخل کشور ساخته شده است و می‌تواند دما و فشار را به صورت همزمان کنترل کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تمهیدات لازم از هم اکنون برای مواکب اربعین اندیشیده شود
  • مهندسی معکوس قطعات پتروشیمی پارس جنوبی به همت دانش بنیان‌ها
  • ورود و خروج سهامداران درصدی ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • برگزاری همزمان مرحله دوم و سوم لیگ آب‌های آرام و مرحله پایانی لیگ کانوپولو
  • احتمال خروج توتال از پروژه ال‌ان‌جی روسیه
  • تمایل عجیب و تمام نشدنی زمین خواران به محدوده جنوبی تهران | مبارزه با ساخت و ساز غیرمجاز ادامه دارد
  • تولید ۱۹۶ میلیارد مترمکعب گاز شیرین در پالایشگاه‌های پارس جنوبی
  • تولید بیش از ۱۹۶ میلیارد مترمکعب گاز شیرین در پالایشگاه‌های سیزده‌گانه پارس جنوبی
  • شاخص شدت انرژی در کشور رو به افزایش است
  • تولید محصول دانش‌بنیان نیروگاهی باهدف جلوگیری از خروج ارز