Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-16@10:16:05 GMT

یک نسل را با تشویق به خواندن رشته های مهندسی و پزشکی سوزاندیم

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۵۰۴۹۷

یک نسل را با تشویق به خواندن رشته های مهندسی و پزشکی سوزاندیم

به گزارش خبرگزاری مهر، سید مجید حسینی در برنامه حالا خورشید در خصوص اشتغال جوانان و معضل بیکاری، اظهار کرد: مردم ایران مهم ترین مشکل کشور را بیکاری، کم کاری و امنیت شغلی می دانند. فراموش نکنیم که آموزش و مسئله نوع سیستم آموزشی ما اثر خیلی خیلی جدی ای در اشتغال دارد.

وی یکی از دلایل اصلی وضع بد اشتغال در ایران را سیستم آموزشی در دوره قبل از دانشگاه و دانشگاه دانست و افزود: آموزش ما از پای بست ویران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موسسه بین المللی تیمز سطح درک مطلب و مهارت های بچه ها را در کشورهای مختلف بررسی می کند. طبق پژوهشی ه سال گذشته بین ایران و ۴۷ کشور دیگر انجام شده است ما در مهارت های علوم که در دوره سوم دبیرستان انجام می شود چهل و سوم و در درک مطلب که در کلاس چهارم انجام می شود سی و هشتم شدیم.

کنکور استعدادها را سرکوب می کند
حسینی با اشاره به اینکه در پایان سیستم آموزشی غولی به نام کنکور گذاشته ایم، تصریح کرد: قرار بوده کنکور دانشجویان را گزینش کند اما در حال حاضر استعداد بچه ها را سرکوب می کند و باعث می شود وضع هر روز در استعدادیابی، مهارت و اشتغال بدتر شود.

وی تاید کرد: در درس ادبیات طی ۱۰ سال گذشته ۵۰ برابر نمره زیر صفرمان افزایش پیدا کرده و در درس ریاضی ۸۰ درصد افزایش پیدا کرده است و به این دلیل است که ما به بچه ها به جای اینکه مهارت، خلاقیت و زندگی یاد بدهیم تست یاد می دهیم.  

حسینی ادامه داد: البته در این شرایط معلم ها مقصر نیستند چرا که ان ها مجبورند ساختار آموزشی ای که برای شان تعریف شده است را انجام دهند.

کاغذ سفید در کنکور از ۳۲۰ هزار نفر می برد!
وی با اشاره به اینکه امسال بودجه آموزش و پرورش ۳۶ هزار میلیارد تومان است و ۸ هزار میلیارد تومان هزینه کنکور می شود، عنوان کرد: کاغذ سفید در کنکور از ۳۲۰ هزار نفر می برد! یعنی ساختاری که پشت سر گذاشتیم به جای اینکه به بچه های ما مهارت بیاموزد، باعث شده فراوانی نمره های بچه ها از ریاضی تا جغرافیا بین منفی ۱۰ تا ۱۰ باشد. یعنی ۳۶ هزار میلیارد تومان هزینه می کنیم که بچه های ما به اندازه منفی ده بفهمند.

حسینی ادامه داد: البته این هزینه را خود مردم پرداخت می کنند و فقط خرج حقوق کارکنان می شود. در صورتی که در ژاپن ۱۶۵ میلیارد دلار خرج آموزش می شود. ۳ درصد از سرانه ملی ژاپن صرف آموزش می شود برای اینکه ژاپن، ژاپن شود. ولی ما این همه برای آموزش هزینه می کنیم که این همه دانش آموز بروند پشت سدی به نام کنکور که پارسال از میان ان همه متقاضی فقط ۴۰ هزار نفر پزشکی پذیرش کرد.

افزایش آموزش کمی در ایران کار اشتباهی بوده است
وی با اشاره به اینکه این روزها دیگر نمی توان با تحصیلات شغل پیدا کرد، افزود: باید شغل را بسازیم و راه آن فقط دانشگاه نیست. افزایش آموزش کمی در ایران کار اشتباهی بوده است. ما در ایرانبا ۸۰ میلیون جمعیت ۲۶۴۰ دانشگاه داریم، در حالی که چین با بیش از یک میلیارد جمعیت، ۲۴۸۱ دانشگاه دارد.

حسینی گفت: در ایران سالانه با اقتصاد ۴۰۰ میلیارد دلاری ۲۳۳ هزار مهندس فارغ التحصیل می شوند در صورتی که در امریکا با  اقتصاد ۱۸ ترلیارد دلاری هم ۲۳۷ هزار مهندس تولید می شود. ما برای این اقتصاد، اندازه آمریکا مهندس تولید می کنیم.

ما یک نسل را با تشویق به خواندن رشته های مهندسی و پزشکی سوزاندیم
به گفته وی برای درآمد بیشتر بچه ها را تشویق می کنیم رشته های مهندسی یا پزشکی بخوانند. در حالی که استعداد و توان شخصی هستند که می توانند اشتغال زا باشند. ما یک نسل را با تشویق به خواندن رشته های مهندسی و پزشکی سوزاندیم و هنوز این کار را تکرار می کنیم. در ۱۰ سال رشد شرکت کنندگان پزشکی ما ۱۹۶ درصد افزایش پیدا کرده است. حضور در دانشگاه و خواستن این رشته فقط رسیدن به مطالبات تعداد زیادی از این افراد را به تعویق می اندازد.

حسینی با اشاره به اینکه سال گذشته در ایران تعداد دانشجویان لیسانس و فوق لیسانس برابر شد، تصریح کرد: در کدام کشور صنعتی خانواده ها بچه ها را تشویق می کنند فقط تحصیل کنند و بعد از لیسانس، فوق لیسانس و بعد از فوق لیسانس، دکتری بگیرند؟

دانشگاه و مدرک رابطه مستقیم با بیکاری دارد
وی با بیان اینکه دانشگاه و مدرک رابطه مستقیم با بیکاری دارد، افزود: ۲۴ درصد فارغ التحصیلان ما بیکار هستند، در حالی که دیپلمه های ما بیکار نیستند. چون دیپلم ها کارهای فنی را هم انجام می دهند و حتی با یک اتومبیل مسافر کشی می کنند. کاری که فارغ التحصیلان دانشگاهی ما حاضر نیستند انجام دهند. کسی که با ماشین کار می کند حداقل ماهی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان درآمد دارد، ولی جوان فارغ التحصیل بیکار هیچ درآمدی ندارد و من می ترسم از ناامیدی ای که جوانان ما را فرا می گیرد.

حسینی راهکار برون رفت از این اتفاقات را هدایت بچه ها به سوی استعدادهای شان است دانست و گفت: نباید بچه ها به تحصیل در رشته هایی که به آن علاقه ای ندارند اجبار شوند. گرفتن مدرک در ایران دارد تبدیل به سم می شود. اگر ۸ هزار میلیارد تومانی که برای کنکور هزینه می کنیم برای تولید،  اشتغال و مهارت آموزی هزینه کرده بودیم الان جوانان مان بی کار نبودند.

وی بیان کرد: استعداد بچه ها برای سیستم آموزشی ما اصلا مهم نیست. فقط مهم است بچه ها در چند رشته دسته بندی شوند و به کنکور برسند و در این مرحله سیستم آموزشی ما تمام می شود. دانشگاه هم این بچه ها را به سمت اشتغال نمی برد. چون در مدرسه به سمت اشتغال نرفته اند. مدرسه محل دانش آموختن نیست. مدرسه محلی برای آموختن زندگی است. محل آموختن مهارت و کار است. در صورتی که سیستم آموزشی ما به بچه تحمل، صبر و کار جمعی یاد نمی دهد فقط تست زدن را یاد می دهند.

حسینی در پایان با اشاره به اینکه در ایران بعضی وقت ها کار باعث تحقیر است، خاطر نشان کرد: در کشورهای توسعه یافته شرایط مالی خانواده در هر شرایطی باشد بچه در سن ۱۸ سالگی کار می کند و در کارواش کار کردن هم برای بچه ها احساس تحقیر ندارد. بچه ها باید بعد از ۱۸ سالگی مهارت بیاموزند. ما باید در درجه اول مطالبات خانواده و بچه ها را در زمینه اشتغال کاهش دهیم. در مرحله بعد به دنبال راهکار کوتاه مدت نباشیم و در گام بعد باید بچه های ما بیاموزند هر کاری مقدس است و باید کار کنیم تا بتوانیم کشور را نجات دهیم.

کد خبر 4293279

منبع: مهر

کلیدواژه: باغ کتاب دانشگاه های علوم پزشکی سیدمجید حسینی شهرداری تهران شورای شهر تهران شهر تهران وزارت آموزش و پرورش انتخاب شهردار بارش باران بیمه طرح ترافیک محسن هاشمی سازمان هواشناسی سازمان تامین اجتماعی آلودگی هوا ترافیک نمایشگاه کتاب تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۵۰۴۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دندان‌پزشکی تلفیقی از علم پزشکی، هنر و ابتکار است


 
طاهره نصرت زهی  بیان کرد: باهوش بودن برای دندان‌پزشک شدن کافی نیست بلکه باید فردی باهوش، با ابتکار به عمل بالا و هنردوست باشید و رشته تخصصی شما در طول دوره دبیرستان علوم تجربی باشد.

متخصص دهان و دندان تصریح کرد: یک دندانپزشک باید فردی آرام، خونسرد، خلاق، دارای سرعت عمل بالا و صبور باشد. همچنین باید دستانی قدرتمند و در عین حال با قدرت مانور بالا و توانمند در انجام کارهای ظریف داشته باشد و با دقت بالا بتواند کارهای سخت را در یک فضای کوچک به نام حفره دهان انجام دهد.

وی اضافه کرد: دندان‌پزشک باید از لحاظ جسمی و روحی سالم باشد چون این رشته اصطلاک بدنی بالایی دارد و بیماری‌هایی مانند ارتروز و دیسک کمر و ... را به دنبال دارد. ارتباط اجتماعی بالایی داشته باشد، چراکه همه مردم یک ترس پنهان از دندان درد و دندانپزشک دارند، بنابراین برای یک دندانپزشک ماهر توانایی برقراری ارتباط با بیمار و ایجاد حس اعتماد در بیمار یک اصل فراموش نشدنی به‌خصوص در رشته تخصصی اطفال است.

 طاهره نصرت زهی تصریح کرد: دندان پزشکان باید بتوانند موقعیت‌ها را تجزیه و تحلیل کرده و راه‌حل مناسب برای نیازهای هر بیمار را محاسبه کنند، یکی دیگر از عوامل این است که یک فرد در زمینه دندان‌پزشکی باید مهارت‌های مدیریتی داشته باشد و در صورت وجود بودجه کافی، دندانپزشک می‌تواند یک مدیر دفتر برای نظارت بر کار روزانه مطب استخدام کند.

 وی یادآور شد: واحدهای اختصاصی این رشته به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته‌ اول در دو سال ابتدایی تحصیل قبل از امتحان جامع علوم پایه ارائه می‌شوند که شامل دروس پایه‌ پزشکی مانند فیزیولوژی عمومی، آناتومی عمومی، باکتری شناسی، بیوشیمی، ژنتیک و ... هستند. دسته دیگر دروس اختصاصی در طول چهار سال انتهایی که بعد از قبولی در آزمون جامع علوم پایه ارائه می‌شود که شامل دروس جراحی، پریودونتیکس، اندودونتیکس، پاتولوژی دهان، ترمیمی، پروتزهای دندانی و ... هستند.

متخصص فک و صورت اظهارکرد: امکان تحصیل در رشته دندان‌پزشکی در دانشگاه‌های آلمان، آمریکا و کانادا وجود دارد که از لحاظ تراز علمی در سطح دانشگاه‌های شهید بهشتی و تهران هستند ولی از نظر امکانات و تجهیزات بسیار پیشرفته‌تر هستند. به طور کلی دندان‌پزشکی در تمام کشورها از لحاظ موقعیت شغلی جزو پنج شغل برتر محسوب می‌شود.

وی افزود: از لحاظ علمی دانشگاه شهید بهشتی جزو برترین دانشگاه‌های سطح کشور است و از حضور اساتید به نام و با تجربه‌ کشور برخوردار است اما شاید از نظر امکانات و تجهیزات تفاوت چندانی با سایر دانشگاه‌های کشور نداشته باشد.

نصرت زهی تشریح کرد: توانایی تشخیص بیماری‌های دهان و دندان و اقدام به درمان آن‌ها در حد یک دندانپزشک عمومی از جمله مهارت‌هایی است که فارغ‌التحصیلان این رشته به دست می‌آورند.

وی اذعان کرد: ارزیابی سلامتی دندان‌ها و لثه‌ها، جرم‌گیری، عصب‌کشی دندان و گذاشتن روکش، جراحی دندان، ارتودنسی، خدمات زیبایی دندان و ...  از جمله وظایف دندانپزشکان است.

متخصص دهان و دندان افزود: با وجود اینکه بازارکار این رشته نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده است اما نسبت به سایر رشته‌ها از بازارکار خوبی برخوردار است و درصورت علاقه‌مندی به این رشته با نوآوری و بازاریابی مناسب و وجدان کاری درآمد خوبی خواهند داشت.

وی تصریح کرد: هیچ محدودیتی برای خانم‌ها و آقایان در این رشته وجود ندارد ولی به دلایلی تمایل برای انتخاب تخصص میان آن‌ها متفاوت است. به عنوان مثال خانم‌ها تمایل بیشتری برای تحصیل و کار در تخصص اطفال دارند در حالی که اغلب آقایان در تخصص جراحی فک و صورت فعالیت می‌کنند، این رشته را می‌توان رشته‌ی علمی و عملی دانست که علاوه بر دانش علمی، کار عملی نیز به همراه دارد. دامنه وسیع این رشته امکان ادامه تحصیل در هر رشته تخصصی را  بر اساس سلایق و ویژگی‌های شخصیتی مختلف افراد فراهم می‌کند.

نصرت زهی خاطرنشان کرد: از مزایای این رشته می‌توان به نداشتن شیفت‌های طاقت فرسای شبانه و اجباری و درآمد خوب حتی با داشتن مدرک دکتری عمومی بدون تخصص اشاره کرد، همچنین دردهای عضلانی و مفصلی، خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی و واگیردار و نیاز به هزینه نسبتا بالا برای راه‌اندازی مطب و فرسودگی جسمی هم از معایب این رشته هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • رازهای سر به مهر مانده «مغز» انسان
  • تفاوت های کنکور در ایران و افغانستان      
  • دندان‌پزشکی تلفیقی از علم پزشکی، هنر و ابتکار است
  • راه‌اندازی رشته‌های مورد نیاز صنایع در دانشگاه امیرکبیر
  • جزئیات آزمون پذیرش در دوره فلوشیپ پزشکی سال ۱۴۰۳ اعلام شد
  • جزییات آزمون پذیرش در دوره فلوشیپ پزشکی سال ۱۴۰۳ اعلام شد
  • حضور ۶۸ گروه آموزشی دانشگاه‌های ایران در رتبه بندی کیواس ۲۰۲۴
  • دانشگاه های علوم پزشکی و شیراز در رتبه بندی موضوعی کیو اس ۲۰۲۴
  • تحصیل ۵۵ دانشجوی پزشکی در مراغه
  • معافیت دارندگان مدال طلای المپیادهای علمی از کنکور