Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مجله همگردی»
2024-05-01@13:47:16 GMT

غار علی صدر همدان | جاذبه جذاب گردشگری در همدان

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۵۱۱۶۹

همدان استان گردشگری و توریستی غنی از نظر داشتن جاذبه های جذاب و متعدد تفریحی و دیدنی بشمار می رود اما اگر بخواهیم بین تمامی این جاذبه ها تنها سه تا از آنان را برای گردشگرانی که نسبت به اینشهر و محتویاتش ناآشنا هستند، معرفی کنیم باید حتما به غار علی صدر همدان این جاذبه گردشگری همدان ، آبشار گنج نامه و همچنین آرامگاه های بوعلی و باباطاهر اشاره ای داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غار علی صدر به دلیل داشتن سنگ ها وقندیل های که به شکل های قابل فهم پنجه عقاب و یا شیر دو سر بر اثر فرسایش و تغییرانی ذاتی درآمده اند، همینجوری بسیار پرمخاطب قلمداد می شد چه برسد به اینکه شایعه بی انتهایی ان هم از سوی برخی محققان و تیم های کاوشگری در مقطعی از زمان مطرح شد! در همان مقطع نیز کسانی بودند که اعتقاد داشتنن غار علی صدر از همدان آغاز و تا کرمانشاه و اراک هم ادامه پیدا کرده است و می توان از داخل آن به نقاط دیگر از ایران رفت؛ با بالا گرفتن شایعات در خصوص این غار ژرف، مسئولان استان تصمیم گرفتند از غارنوردان همدانی بخواهند که برای خاتمه دادن به این خبرهای ضد و نقیض وارد غار شوند و به خوبی تمام 11 هزار و 200 متر آن را بررسی نمایند. پس اگر شما نیز به دنبال جذابیت های نهفته در غار علی صدر همدان همدان این جاذبه  گردشگری همدان می گردید در ادامه مثل همیشه با همگردی همراهی کنید تا به خوبی با این غار آشنا شوید.

غار علی صدر همدان :

بدون کوچکترین تعارفی باید گفت صاحبان اولیه غار علی صدر  همدان، مردم روستای علی صدر بودند که از گذشته های بسیار دور توسط اجداد خود از وجود چنین غاری آگاه و از منابع آبی آن هم بطور کاملا پیوسته بهره برداری می کرده اند. با ایجاد اخباری ناشی از وجود یک جاذبه گردشگری بی بدیل در کشور، رفته رفته حساسیت هایی برای غار علی صدر همدان این جاذبه  گردشگری همدان  بوجود آمد و منجر شد تا برای نخستین بار یک گروه 14 نفره حرفه ای با تمام تجهیزات لازمه و ایمنی خود که از هئیت کوهنوردی استان راهی این ماموریت می شدند، وارد غار شده برای اولین بار جهانی آن طرف غار را هم برای ما ایرانیان نمایان سازند. این گروه طبق آنچه در تاریخ ثبت شده است، ماموریت اکتشاف غار را در روز پنجم ماه مهر سال 1342 خورشیدی انجام داده اند و سبب انتقال اطلاعات زیادی اعم از عمق، شعبات آبی، تالارهای متعدد و مختلف آن و همچنین زیبایی و شکوه آن شدند و توانستند اعدادی را در خصوص عرض و طول این غار را گزارش دهند.

تاریخچه

بعد از کاوشگری این گروه 14 نفره که کاملا مجهز بودند و با هماهنگی از قبل صورت گرفته وارد غار شدند، گروه های دیگری نیز با مسئولیت خود و یا هئیت های مختلف سایر استان ها برای جستجوی بیشتر در خصوص اطلاعات غار علی صدر همدان این جاذبه گردشگری همدان به آن وارد شدند! تا اینجای کار هنوز غار علی صدر همدان این جاذبه  گردشگری همدان تبدیل به یک جاذبه برجسته برای استان همدان نشده بود.در اصل این اتفاق تا سال 1355 هم میسر نشد! تا سال 1352 با اینکه رفت و آمد تیم های تحقیقاتی به غار علی صدر سخت بود و همگی مجبور بودند خود را از دهانه 50 سانتی متری کوچک این غار عبور دهند، بالاخره مسئولان استانی را مجبور ساختند تا در اردیبهشت ماه سال 53 دهانه غار را به اندازه 5 متر آن هم با ارتفاعی نظیر 3 متر باز نمایند. با باز شدن و فراغ شدن مسیر ورودی و خروجی به غار، رفته رفته قسمت هایی از کف ان را بتون ریزی کردند تا بتوان با طی کردن این مسیر خشک ایجاد شده یک غارنوردی جذابی را برای مخاطب بلیط خریده ایجاد کرد. نقطه عطف ماجرا از همین بتون ریزی آغاز شد و به تامین نور داخلی غار و اختصاص دادن تعدادی قایق به آن ختم شد تا سرانجام در تاریخ 4 خرداد ماه سال 1355 شمسی، غار علی صدر همدان این جاذبه گردشگری همدان رسما به عنوان یک جاذبه گردشگری در استان همدان افتتاح شد و به بهره برداری رسید. در آن زمان برای نظم و ترتیب ورود پیدا کردن گردشگران به داخل غار علی صدر همدان ، بلیط های نیز طراحی و چاپ شد و در اختیار اداره تربیت بدنی استان همدان قرار گرفت.غار علی صدر به قدری شهرت یافت و نامدار شد که حتی شاه نیز بازدید از آن را در برنامه های بازدیدی خود از نقاط مختلف کشور قرار داد و در همان سال نخست بهره برداری از غار، خود را برای بازدید از این غار آبی مهیا ساخت. سفر شاه و دیدن وی از جذابیت های نهفته در تالارهای مختلف غار سبب گشت تا او دستور انتقال برق سراسری به مجموعه غار علی صادر را صادر نماید و در کنار آن دیگر روستاهای حوالی غار را نیز برق رسانی کند. تازه علاوه بر برطرف کردن مشکل برق، شاه دستور آسفالت کردن جاده خاکی منتهی به غار را نیز داد و فرمان داد تا برای استراحت گردشگران و مهمانان سفر کرده به این غار، یک اقامتگاه و مهمانسرای باشکوه که در شان گردشگران داخلی باشد و هم خارجی، در روستای علی صدر این جاذبه گردشگری همدان ایجاد نمایند.

موقعیت مکانی غار علی صدر:

غار علی صدر همدان این جاذبه  گردشگری همدان در ارتفاع 1980 متری از سطح دریا واقع شده است. این مکان از نظر جغرافیایی در مختصات 18.8 تا 48 درجه عرض جغرافیایی و همچنین 15.3 تا 35.18 طول جغرافیایی و در حدفاصل 75 کیلومتری از بخش شمال غربی همدان، در دل رشته کوه های زاگرس قرار گرفته است. دهانه اصلی این غار آبی در اصل متعلق است به شهرستان کبودراهنگ چرا که این دهانه در روستای علی صدر که از توابع این شهرتسان است، به چشم می خورد. آب و هوای پیرامونی غار علی صدر همدان این جاذبه  گردشگری همدان تقریبا نیمه خشک است و سالانه تنها شاهد 300 میلی متر بارش می توان در این منطقه بود. محتویات غار به نوعی شکل گرفته است که گویی از تمام ایران در بوجود آمدن ان نقش داشته اند؛ در آن می توان آثاری از دوره های ژوراسیک که مرسوم هستند به غرب کشور را مشاهده نمود و با کمی دقت در میان قندیل ها و نقش و نگارهای نفهته در غار، متوجه ترکیباتی از آهک که همچون خاک رس خاکستری تیره رنگ می باشد و بر روی شیستهای غار نشسته است را متوجه شد! تازه اگر به قسمت های بالای شیتها هم نگاهی بی اندازید متوجه وجود کریستال های اهکی گونه خواهید بود که تنها بر اثر فعالیت های آتشفشانی رشته کوه های زاگرس در این غار بوجود آمده اند. رشته غار علی صدر همدان این جاذبه گردشگری همدان از همان ابتدا قدری از سطح زمین فاصله داشت و بالا آمده محسوب می شود و می توان گفت مسیر کلی آن از شمال به طرف جنوب کشیده شده است؛ تمامی سنگ ها و قندیل های موجود در این غار علی صدر همدان تحت زاویه 40 و یا 45 درجه قرار گرفته اند و این رشته نیز از طول 2 هزار متری برخوردار شده است. نقطه مرتفع غار علی صدر در ارتفاع 2180 متری جای خوش کرده و پست ترین نقطه غار نیز در ارتفاع 1980 متری واقع شده است (درست در دهانه ورودی غار).در قسمت جنوبی رشته علی صدر، یک برآمدگی آهکی ملایم همچون تپه را می توان مشاهده کرد که نزدیک به 30 کیلومتر به طول انجامیده است و در نهایت به رشته کوه های سارقیه و چاله کن منتهی می شود. جالب است بدانید محور اصلی رشته علی صدر در این مکان در جهت N115E قرار می گیرد و با این شرایط می توان اینگونه پنداشت که حدفاصل میان کوه های علی صدر و کوه چاله کن، رشته علی صدر از محور اصلی خود جدا شده و در قسمت جنوبی دچار دستخوش تغییراتی در درجه خود می شود. (25 درجه خلاف حرکت عقربه ساعت جا به جایی پیدا می کند.)

موجودیت جاذبه گردشگری همدان: 

در دنیای امروز هر معلولی علتی را طلب می کند و سبک سری است اگر بخواهیم موجودیت خیلی از چیزای این جهان هستی را به افسانه ها و داستان های خیالی ربط دهیم؛ غار علی صدر همدان این جاذبه گردشگری همدان هر چقدر هم که بزرگ و وسیع باشد، در طی انجام یک فرآنید کاملا شیمیایی زمان بَر بوجود آمده است و نباید با طرح مسائلی ساده و پیش پا افتاده موجودیت آن را زیر سوال برد! طبق تحقیق محققان غار علی صدر همچون دیگر غارهای مختلف جهان از ترکیب قطرات آب بارانی با گاز کربن دی اکسید موجود در هوا به تدریج شکل گرفته است. البته این شکل کلی تشکیل این جاذبه های آبی و تاریک گردشگری در دل کوه ها می باشد به شکل تخصصی تر باید اینگونه اظهار داشت که از ترکیب قطرات آبا باران با دی اکسید کربن هوا، اسیدی به نام کربنیک حاصل می شود که درصد آن بسیار پایین است و می توان گفت از جمله اسیدهای ضعیف بشمار می رود. با حرکت این اسید بر روی لایه های خاکی زمین که عمدتا در این مناطق دارای مقداری خاصیت آهکی می باشند، موجب بوجود آوردن یک ترکیب شیمیایی ناپایدار به اسم بی کربنات کلسیم می شوند و چون این ماده به صورت محلولی در دل مایع آبی قرار گرفته است به آرامی خود را در داخل لایه های آهکی نفوذ داده و سبب ایجاد فضاهای تهی شکل در آنان می گردد. با گذشت مدت زمان زیادی چیزی همانند ورق خوردن تاریخ در بازه میلیونی، رفته رفته این فضاهای تهی همدیگر را یافته و به یکدیگر پیوند می خوردند و سبب تشکیل غارهایی در دل کوه ها می شوند همچون غار علی صدر همدان این جاذبه گردشگری همدان که بزرگترین غار آبی کل دنیا محسوب می شود!

قایق سواری در علی صدر:

امتیاز خارق العاده و منحصر به فرد غار علی صدر این جاذبه گردشگری همدان ، وجود جریان های آبی متعدد در آن است که این جریانات آبی در نقاطی مختلفی از غار به یکدیگر متصل شده اند و سبب ایجاد دریاچه های کوچکی در فضای داخلی غار شده اند؛ غار علیصدر دارای دالان ها و تالارهای تو در تو بسیاری است و به دلیل داشتن عرض مناسب در قسمت های مختلفی از خود، به راحتی می توان با اجاره کردن قایقی از قسمت های چشمنواز و جذاب آن دیدن کرد! جالب است بدانید هر کسی که یکبار به این غار سفر کرده است به خوبی متوجه وجود روزنه های مخروطی شکل در فاصله های 1 الی 2 متری بوده و اگر کمی دقت بیشتری هم به خرج می داده قطعا با شکست هایی که در هر متر از مساحت غار این جاذبه گردشگری همدان بوجود آمده است، مواجه می شده است؛ به هر حال غار علی صدر این جاذبه گردشگری همدان به دلیل بستر آبی وسیع و گسترده خود، یک پدیده گردشگری جذاب برای علاقه مند به قایق سواری می باشد. ناگفته نماند که جریان آبی غار صرف نظر از اتصالات کوهستانی به چشمه های متعدد، می توان از طریق روزنه های مخروطی نیز توسط ریخته شدن آب های سطحی بر روی دامنه به داخل آن، پُر آب گردد.

جذابیت های نهفته در علیصدر:

در ابعاد مقایسه ای به سختی می توان مورد مشابه همچون غار آبی ایران را پیدا کرد که در کنار وسعت زیاد، از قابلیت های قایق رانی در بستر آن و همچنین وجود دریاچه ها و شعبات آبی گوناگون با علی صدر قابلیت برابری داشته باشد. غار علی صدر  همدان این جاذبه  گردشگری همدان  بی تردید یکی از منحصر به فرد ترین جاذبه های دنیا می باشد و با کمی فاصله از آن می توان نام غارهایی همچون: غار بوکان و شوالیه در استرالیا و همچنین غار مولیس در کشور فرانسه را نام برد. از جذابیت های خدادادی این غار باید به شکل سنگ های و آوارهای قندیلی شکل آن اشاره کرد که در قسمتی از غار همچون یک پنجه عقاب به نظر می آیند و در قسمتی دیگر همچون اسم خدای متعال در زبان عربی یعنی کلمه مبارک الله دیده می شوند!

زیبایی های غار علیصدر

تازه به جز پنجه عقاب و کلمه الله، می توان اشکال دیگری را همچون کبوتر، شیر دو سر، قایق وارونه، خوشه انگور و در قسمتی هم سنگ هایی که همچون گل کلم به نظر می آیند را مشاهده کرد که بسیار طبیعی شکل گرفته اند و از دور واقعا همچون یک گل کلم به نظر می رسند بخصوص که نور قابل قبولی هم بر روی آنان تابیده شده است. علیصدر از شگفتی های این چنینی سرشار است و باید گفت از جمله دلایل بسیار برجسته و حائز اهمیتی که این جاذبه گردشگری استان همدان تا کنون همیشه با استقبال شایانی از سوی مخاطبان همراه بوده است، این می باشد که شرایط آب و هوایی مطلوبی در منطقه غار به صورت پیوسته برقرار بوده است. در خصوص آب موجود در این بستر آبی هم شاید بد نباشد بدانید آب علی صدر بدون بو و بدون رنگ می باشد؛ از این آب به دلیل وجود املاح آهکی فراوان اصلا نباید استفاده نمود اما برای کسانی که کنجکاو هستند باید بگوییم آب موجود در این جاذبه گردشگری همدان همچون رنگ و بوی نداشته خود از مزه خاصی هم برخوردار نیست و کاملا مزه معمولی آب شهری را دارا می باشد! دمای غار در طول سال تقریبا ثابت است و کمتر دیده شده از عدد 12 درجه سانتی گراد یا بالا تر بزند و با پایین تر قرار بگیرد. آب غار علیصدر به قدری شفاف و زلال می باشد که حتی بدون چشم مسلح نیز می توان تا عمقی نظیر 10 متری آن را در شرایط نور رسانی عادی غار مشاهده نمایید و از آن لذت ببرید. توجه داشته باشید بستر جریانات آبی این مکان پر است از سنگ ها و کلوخه های محکم که ممکن است در نقاط مختلفی از آن به قایق شما برخورد بکند که این برخوردها کاملا عادی قلمداد می شود و خیالتان راحت باشد که به هیچ عنوان، هیچ گونه جانوری در داخل بستر آبی علی صدر وجود ندارد؛ طبق بررسی های فیزیکو شیمیایی آب موجود در این جاذبه گردشگری همدان در گروه آب های بی کربانته کلسیک قرار می گیرد و PH اسیدیته آن هم تقریبا نزدیک به 0 می باشد.

بستر علی صدر همیشه پُر آب نبوده و در مقاطعی نیز می توان با توجه به آثار برجای مانده بر روی دیوارهای غار متوجه این قضیه شد که این غار نیز در زمان هایی با کمبود آب افراطی مواجه شده بوده است. البته نباید فراموش کرد که جریانات آبی غار مدام در حال حرکت و تحرک می باشد و از طریق چشمه های همچون چشمه شور به مناطق بیرونی غار منتقل می شود. لازم به ذکر است سطح آبی این غار تالابی ایران در بیشتر اوقات تثبیت شده گزارش شده است؛ ارتفاع سقف این مکان از سطح آب در برخی از نقاط آن در حدود 10 می باشد و باید گفت بیشترین عمق موجود در بستر آبی آن هم نزدیک به 14 متر می باشد.آب این غار از طریق چشمه های زیرزمینی تامین می شود و بخشی نیز از طریق روزنه هایی که بر روی دیوارها و سقف های این جاذبه گردشگری در گذر زمان بوجود آمده اند، به ظرفیت آبی آن افزوده می گردد. در این فضای آبی شما همیشه با نوای جریان آب حتی در ساعات تعطیلی آن هم مواجه هستید که این بخاطر ریزش پیاپی جریانات کوچک آبی از دیوارها و سقف غار می باشد! سهم عمده ای از پوشش سقفی غار علی صدر همدان این جاذبه  گردشگری همدان  را کربنات کلسیم خالص تشکیل می دهد و مابقی را نیز ترکیباتی دیگر که همراه با جریان های آبی از سقف این غار به داخل آن ریخته شده اند و در مرور زمان، طبق فعل و انفعالات شیمیایی که در داخل غار صورت پذیرفته است، شکل خاصی به خود گرفته اند (همچون استالاکتیت های گوناگون).

از نظر شرایط آب و هوایی هم که در قسمت های قبلی از نظر خارج از محوطه، به آن اشاره کوچکی داشته ایم باید گفت در داخل این مکان، همیشه آب و هوای مناسب برای استقبال از آن در هر فصلی از سال چه فصل زمستان و یا چه فصل تابستان مهیا شده است؛ در تابستان هوای داخل غار کاملا خنک و مطبوع می باشد و در زمستان هم به شکل عجیبی گرم و مطلوب بحساب می آید. لازم به ذکر است این هوا عاری از هرگونه آلودگی و ذرات مضر سنگین می باشد و به حدی سبک است که می توان برای امتحان این سخن، شمعی را در داخل آن روشن کرد و با چشمان خود دید که شمع حتی بدون کوچکترین حرکتی در شعه خود فقط می سوزد و آب می شود؛متاسفانه از غار علیصدر تا کنون بیشتر از 14 کیلومتر کلی و 10 و یا 11 کیلومتر در برخی معابر آن بیشتر کشف و فتح نشده اند. تازه از این مقدار هم تنها فاصله مکانی 4 کیلومتری آن با استفاده از پروژکتورهایی قوی، نور رسانی شده اند و مابقی غار از سیستم روشنایی مطلوبی برخوردار نمی باشد! قسمت هایی از این جاذبه گردشگری بی بدیل در دنیا را حتما باید با قایق رفت و بعد از تمام محیط آبی، غار نوردان می بایست از قایق های خود پیاده شده و از مسیر خشکی به ادامه بازدید خود از این مجموعه گردشگری بپردازند. لازم است بدانید با توجه به عمق نسبتا زیاد این غار در برخی نقاط خود (14 متر)، هیچ گونه غریق نجاتی در آن وجود ندارد پس توصیه می کنیم مواظب کودکان و افراد سال خورده همراه خود باشید! وجود تالارهای باشکوه که دورتادور آن ها از استالاکمیت های سنگی قرار گرفته است و همچنین دالان های گره خورده در هم و جزایری با چشم اندازهای واقعا خیالی، همگی نشان دهنده یک مکان استثنایی در کشور عزیزمان ایران است که از این دست جاذبه در قیاس با کشورهای نامدار جهانی بسیار غنی تر می باشد و امید است با کمی توجه بیشتر بتوان از جور جاذبه های گردشگری واقعا بی مانند در دنیا، استفاده های بیشتر و حتی درآمدزایی های گزاف تری را هم بدست آورد.

مجموعه رفاهی و امکانات جانبی غار علیصدر:

برای اقامت و راحتی مهمانان عزیز سفر کرده به استان همدان، منطقه علیصدر و همچنین سایر گردشگران امکانات جانبی مناسبی برای این جاذبه گردشگری کشور در نظر گرفته شده است که عبارتند از:

ده عدد ویلادی چوبی یک خوابه و دو خوابه یک عدد مهمانسرای محلی شانزده عدد سوئیت لوکس اقامتی پنجاه ایستگاه چادر صحرایی

و تعدادی فراوان رستوران، سوپرمارکت و اغذیه فروشی، سرویس های بهداشتی، نمازخانه، فروشگاه های صنایع دستی و همچنین زمین بازی کودکان و و پارکینگ خودرو و امکانات کوهنوری را هم باید به موارد گفته شده اضافه نماییم؛

دلایل بازدید از این جاذبه گردشگری:

برای رفتن و برنامه ریزی کردن سفر نباید به دنبال بهانه و علت بود! ولی از آنجایی که خیلی از هموطنان و دوستان گردشگر در محافل گوناگون در خصوص دلایل بازدیدی این غار آبی کشور سوال کرده اند باید بگوییم اولا غار علیصدر فارغ  از جنبه های داخلی، از دید جهانی بسیار معتبر و بی مانند می باشد و بزرگترین غار آبی جهان هم بشمار می رود. دوما این غار از معدود غارهای آبی است که در ان می توان به قایق سواری پرداخت از تمام جذابیت های نهفته در آن بازدید بعمل آورد و سوما اگر برنامه ریزی سفری خود را در فصل بهار ترتیب دهید، با شقایق های باز شده بر روی دامنه های کوه مواجه خواهید شد که واقعا منظره فوق العاده دلنوازی را برای شما به ارمغان می آورد. ناگفته نماند که به جز وارد شدن به غار و انجام قایق سواری در آن، شما می توانید از امکانات جانبی و تفریحی این منطقه نیز استفاده نمایید.قیمت خرید بلیط: متاسفانه سیاست خاصی برای قیمت گذاری مجزا بر روی بلیط های عرضه شده به گردشگران داخلی و گردشگران خارجی برای این جاذبه گردشگری کشورمان وجود ندارد که همین امر سبب می شود همه با یک نرخ قیمتی در خرید بلیط برای ورود به غار مواجه بشنود؛ مسیرهای غار علیصدر برای بازدید کلی از آن به دو شاخه اصلی تقسیم می شود که هزینه ورود به یکی از این مسیرها 18 هزار تومان و هزینه ورود به مسیر دیگری هم 75 هزار تومان می باشد. البته در صورت همراه داشتن وسیله نقلیه شخصی هم باید مبلغی در حدود 13 هزار تومان را برای آن در نظر بگیرید. مسافران و گردشگران عزیز توجه داشته باشید این قیمت ها منوط به سال 1394 می باشد و تغییر قیمت بلیط های غار نسبت به زمان فعلی کاملا بدیهی و عادی قلمداد می شود!

راهنمای مسیرهای منتهی به غار علیصدر:

غار علی صدر همدان این جاذبه  گردشگری همدان از قسمت شمال غربی همدان تنها 75 کیلومتر فاصله دارد و بر روی کوه ساری قیه (معروف به صخره زرد) که نزدیک به روستای همنام خود، یعنی روستای علیصدر از توابع شهرستان کبودرآهنگ می باشد، قرار گرفته است و برای رسیدن به آن می توان از مسیرهای:
 تقاطع سه راهی پایگاه هوایی نوژه همدان یا همان جاده همدان به رزن 
از طریق همدان، لالجین به طرف بیجار جه مسیری است نوساز و هموار
و یا از طریق مسیر همدان به سمت صالح آباد استفاده نمود.
نکته: توجه داشته باشید در ارتفاعات ساری قیه دو غار دیگر هم با نام های سوباشی با حدفاصل 11 کیلومتر و سرآب با حدفاصل 7 کیلومتر از غار علیصدر هم وجود دارند که طبق تحقیقات صورت گرفته می توان اینگونه در نظر گرفت که این دو بستر آبی هم از راه هایی به غار علیصدر متصل می باشند. (به دلیل وجود لایه های آهکی در دو غار مذکور)

کلام آخر:

جاذبه گردشگری علیصدر در تاریخ 15 دی ماه سال 1387 شمسی به شمار 23 در فهرست آثار ملی طبیعی ایران به ثبت رسیده شده است. این جاذبه گردشگری با قدمتی بالغ بر 190 میلیون سال همیشه با استقابل زیادی از سوی گردشگران داخلی و خارجی مواجه شده و می شود و به همین خاطر پیشنهاد می کنیم اگر قصد بازدید از این غار را در برنامه مسافرتی خود لحاظ کرده اید، در تعطیلات نوروزی و یا تعطیلات رسمی تقویم کشوری به سراغ آن نروید چرا که در این مواقع معولا ازدحام زیادی از مردم برای بازدید از این غار آبی ایران اجتماع می کنند و شاید شما مجبور شوید شبی را در یکی از مکان های اقامتی منطقه بگذرانید!همچنین این را نیز باید یادآوری کرد که اغلب در چنین شرایطی بازار سیاه خرید بلیط برای علاقه مندان حسابی داغ می شود گاه با قیمتی چندین برابری این بلیط ها به گردشگران کم طاغت عرضه شده و آنان نیز مجبور به خرید با قیمت های گزاف دلالان مقابل درب های ورودی شده اند.

منبع: مجله همگردی

کلیدواژه: ایران گردی ایرانگردی اماکن دیدنی همدان تور اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت hamgardi.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مجله همگردی» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۵۱۱۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: در راستای حفظ آثار تاریخی به جای مانده از نیاکان، یک خانواده ملایری ۵۹ شیء تاریخی را به اداره میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ملایر اهدا کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از همدان، محسن معصوم علیزاده امروز _دوشنبه دهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آثار باستانی، دفینه‌ها و گنجینه‌های مادی و معنوی هر ملت و میراث‌فرهنگی آن‌ها محسوب می‌شود.

وی افزود: اشیا و آثار باستانی بیان کننده پیشینه تاریخی و تمدن هر کشور و سرزمین است. قدمت تاریخی این اشیا سبب ارزشمند بودن آن‌ها و اعتبار تاریخی ملت‌ها می‌شود، به نحوی که برای نگهداری و مراقبت از این هویت‌های تاریخی هر ملت باید همه احساس مسئولیت کند و هزینه‌های هنگفتی در سال از سوی دولت‌ها برای این موضوع پرداخت می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان خاطرنشان کرد: در هر خانه‌ای کتابی، نوشته‌ای، فرشی، گلدانی، تابلو و میراثی از پدران و مادران و گذشتگان وجود دارد که با حساسیت خاصی نگهداری می‌شود و برای اعضای آن خانه از ارزش و اعتبار ویژه‌ای برخوردار است، چراکه نشان‌دهنده هویت فرهنگی، میراث خانوادگی و ارزش‌های یک خاندان است.

معصوم‌علیزاده اضافه کرد: حفظ آثار تاریخی و فرهنگی در یک منطقه نیز همین جایگاه را میان اعضای یک جامعه دارد و نشان‌دهنده هویت و تمدن یک ملت است، به ویژه ملتی همچون ایران که تمدنی بسیار قدیمی و درخشان دارد و زمانی که بسیاری از جوامع غربی و شرقی هنوز به وجود نیامده بود، ایران از تمدن غنی و پیشرفته برخوردار بود.

وی اضافه کرد: این اشیا و آثار تاریخی و فرهنگی همچون اجداد ما هستند و به دلیل اینکه حاصل هنر و نبوغ پیشینیان ما است، باید در حفاظت و حراست از این میراث نهایت دقت و کوشش را به عمل آوریم و چه خوب است که برای ماندگاری بهتر آثار تاریخی در اختیار موزه‌ها و مخازن امن قرار گیرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان تاکید کرد: اهدای آثار تاریخی یکی از راه‌های حفظ اشیا، اموال فرهنگی و غنی‌سازی موزه‌ها به لحاظ داشته‌های فرهنگی و آثار است که در راستای حفظ آثار تاریخی به جای مانده از نیاکان، یک خانواده ملایری ۵۹ شیء تاریخی را به اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ملایر اهدا کرد که امیدواریم این کار پسندیده در جامعه ما ادامه‌دار باشد.

معصوم‌علیزاده اضافه کرد: با توجه به رویه موجود در قوانین و ضوابط موزه‌های دنیا مبنی بر اینکه اگر فرد یا سازمانی آثار تاریخی خود را به مرجع و منبع اصلی بازگردانند، آثار اهدایی به نام آن‌ها در تاریخ کشور ثبت و بر همین اساس اشیا به نام خانواده محبی ثبت خواهد شد.

وی گفت: این اشیا توسط مسعود محبی از ایرانیان ساکن آمریکا و بعد از فوت پدرشان به موزه لطفعلیان ملایر اهدا شد که شامل ۵۹ شیء تاریخی با قدمت‌های مختلف است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: این اشیا برای دوران مختلف پیش از تاریخ، دوران تاریخی اسلامی و معاصر از جمله پیه‌سوز، پیکرک‌های کوچک، انگشتر، باروت‌دان، ابریق و ظروف مختلف کاربردی است که پس از کارشناسی به منظور طی فرآیندهای قانونی تحویل امین اموال استان شد.

معصوم‌علیزاده با اشاره به اینکه اصالت و هویت بیش از نیمی از این مجموعه به صورت قطعی تأیید شده است، افزود: تعیین اصالت تعدادی دیگر از این آثار به پژوهش و مطالعات دقیق‌تری نیاز دارد.

کد خبر 749012

دیگر خبرها

  • نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان
  • معرفی ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری همدان در نمایشگاه اکسپو
  • نصب بیش از ٥٠ تابلوی دو زبانه راهنمای گردشگری در روستای پالنگان
  • با یک کلیک به هر جا که می خواهید سفر کنید
  • هزینه ۳۰۰ میلیارد تومانی شهرداری در حوزه گردشگری همدان
  • شهرداری ۳۰۰ میلیارد تومان در حوزه گردشگری همدان هزینه می‌کند
  • ۱۶ روستای هدف گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد
  • زنجیره ارزش گردشگری درآمد پایدار همدان را تضمین‌ می‌کند
  • چرا تنها سایت موزه غرب کشور عاقبت به خیر نشد
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر