Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی با بیان اینکه ما برجام را دو سر باخت می‌دانیم زیرا هم غربی‌ها را زیاده‌خواه‌تر کرد و هم گشایشی در کارما ایجاد نکرد، گفت: کنار رفتن آمریکا از برجام به لحاظ عقل اقتصادی و سیاسی کار احمقانه‌ای بود.

مجتبی شاکری در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی آنا، درباره رفتار آمریکایی‌ها در قبال توافق‌نامه بین‌المللی برجام، با بیان اینکه خروج آمریکایی‌ها از برجام موضوعی قابل پیش‌بینی بود، اظهارکرد: زمانی متن برجام نهایی شد و مجلس برای تصویب آن 40 ساعت وقت گذاشت اما متن آن به گونه‌ای تنظیم شده بود که نمی‌شد کلمه‌ای به آن اضافه یا کم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تصریح اینکه پنهان‌کاری‌های دولت در این توافقنامه باعث شد نتوانند شروط 9 ماده‌ای مقام معظم رهبری را در متن برجام لحاظ کند، گفت: هیأت نظارت بر اجرای برجام نیز نتوانست کاری در این مدت انجام دهد؛ بنابراین از زمان اجرای برجام 12 مورد نقض برجام از سوی طرف آمریکایی‌ها صورت گرفت و دولت هم به عنوان طرف مذاکره هیچ کاری نتوانست بکند.

دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی با اشاره به بهانه تراشی‌های دولت در انفعال مقابل بدعهدی‌های آمریکا در این دو سال، تصریح کرد: ترس دولت از حق وتوی آمریکایی‌ها در شورای امنیت و بازگشت تحریم‌ها به آنان اجازه نداد تا قاطعانه مقابل عهدشکنی آمریکایی‌ها بایستند. به همین منظور ما برجام را قرارداد بدی می‌دانیم. چرا که در این قرارداد نتوانستیم با ناقض برجام برخورد کنیم.

شاکری با تاکید بر اینکه برجام برای ایران ثمری نداشت، اضافه کرد: باید چند بار دیگر ترامپ برجام را زیر پا می‌گذاشت تا متوجه شویم باید به آنان برخورد کنیم. ما تمام تعهدات خود را که باید طبق توافقنامه اجرا می‌کردیم، به طور مستمر و مرحله به مرحله عمل کردیم، در حالی که مقام معظم رهبری خواسته بودند که در مرحله‌ای که عمل می‌کنید، باید طرف مقابل هم به یکی از تعهداتش عمل کند!

وی تصریح کرد: متاسفانه آقای رئیس جمهور به فرمایش رهبری عمل نکرد؛ اینگونه ما به تمام تعهدات خود عمل کردیم و طرف مقابل به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکرد و این شد که ترامپ دچار توهم شد و زیاده خواهی‌هایش افزایش یافت به گونه‌ای که برجام را بدترین قرارداد خواند. این در حالیست که مسئولان ما نیز می‌گفتند چیزی از برجام به دست نیاوردیم و هیچ گشایشی ایجاد نشد. پس چه بود قراردادی که رئیس جمهور به آن افتخار می‌کرد آن را قراردادی دو سر برد می‌دانست؟ ما نام آن را دو سر باخت گذاشتیم زیرا آن‌ها را زیاده‌خواه‌تر کرد و ما هم که گشایشی در کارمان ایجاد نشد.

این فعال سیاسی تاکید کرد: کنار رفتن آمریکا از برجام به لحاظ عقل اقتصادی و سیاسی کار احمقانه‌ای بود؛ چرا که همان زمان هم هرکاری دلش می‌خواست می‌توانست در قبال ما انجام دهد و ما را در هر فهرست تحریمی که می‌خواهد بگذارد و تعجب می‌کنم برخی بال بال می‌زدند که آمریکا خارج نشود.

شاکری با اشاره به اینکه اروپایی‌ها هم ثابت کردند قابل اعتماد نیستند، اظهارداشت: تاریخ روابط اروپا و آمریکا می‌گوید اروپا هم پیمان استراتژیک آمریکا در مسائل سیاسی، اقتصادی و امنیتی است و اینکه ما فکر کنیم می توانیم بین اروپا و آمریکا شکاف ایجاد بکنیم ساده انگاری است؛ بنابراین معتقدم ابتدا باید تکلیف را با خود روشن کنیم و باور کنیم برجام نتوانست آنچه را می خواستیم به ما بدهد و فضا به سمتی می‌رود که اروپایی‌ها یعنی سه کشور انگلیس و فرانسه و آلمان هم می‌گویند برجام کافی نیست و باید جلوی نفوذ ایران را گرفت و باید موشک های ایران را محدود کرد.

وی گفت: آمریکا 500 میلیارد دلار اسلحه را برای چه با عربستان سعودی معامله می‌کند؟ می خواهد ما را محدود کند و جلوی نفوذ ما را بگیرد آن ها برای محدود کردن ما برای دستیابی به موشک تلاش می‌کنند.

شاکری با اشاره به تعهدات اروپا در برجام هم تصریح کرد: اروپا چه معامله خاص اقتصادی با ما کرده است؟ مگر نمی‌گویند می‌خواهیم برجام باشد اگر اروپا راست می گوید چرا فقط همه چیز روی کاغذ اتفاق می‌افتد و به مرحله نهایی که می رسد انجام نمی‌شود. واضح ترین آن توتال است که گفت شما باید ابتدا مشکل خود را با آمریکا حل کرده و اجازه بگیرید تا من در عسلویه مستقر شده و با شما کار کنم.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۵۱۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلینکن در دیدار با هرتزوگ: آمریکا اکنون خواهان آتش‌بس است

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده امروز چهارشنبه با ایزاک هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی ملاقات و تاکید کرد که واشنگتن می‌خواهد آتش‌بس و توافق تبادل اسرا «اکنون» حاصل شود.

وی مدعی شد: ما مصمم هستیم آتش‌بسی که اسرا را به خانه بازمی‌گرداند و اکنون به دست آوریم؛ و تنها دلیلی که این آتش‌بس محقق نمی‌شود به خاطر حماس است. پیشنهادی روی میز وجود دارد. 

بلینکن گفت: بدون تاخیر و هیچ بهانه‌ای زمان توافق اکنون فرا رسیده است. 

علاوه بر این، دیپلمات ارشد آمریکایی بار دیگر تاکید کرد که باید از جان غیرنظامیان غزه محافظت شود و به آنها کمک‌های مورد نیاز مانند غذا، دارو، آب، سرپناه ارائه شود.

وزیر امور خارجه ایالات متحده دیروز سه شنبه تاکید کرد که "اکنون" زمان آن است که حماس با چارچوب پیشنهادی آتش بس بدون تاخیر یا بهانه بیشتر موافقت کند.

مصر توافقی را ارائه کرد که در آن از گروه مبارز فلسطینی می‌خواهد در ازای توقف خصومت‌ها در غزه، ۳۳ اسیر اسرائیلی را که از ۷ اکتبر در نوار غزه نگهداری می‌شوند، آزاد کند.

پیش از این، روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقامات اسرائیلی و مصری گزارش داد که ظاهرا اسرائیل آماده است در «روز‌های آتی» هیئتی را برای گفتگو درباره آتش بس میان این رژیم و حماس به قاهره بفرستد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • گزینه‌های مقابل بایدن در چگونگی مواجهه با توافقنامه دوحه
  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام
  • بلینکن در دیدار با هرتزوگ: آمریکا اکنون خواهان آتش‌بس است
  • پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری صلاحیت علمی دارند/ چرا سازمان ثبت اسناد و املاک بهانه‌تراشی می‌کند؟
  • روحانی: پاسخ من به شورای نگهبان به زودی منتشر می‌شود تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند!
  • افشاگری روحانی درباره دلایل ردصلاحیتش
  • بادشتوبر: هری کین باید ثابت کند مرد بازی‌های بزرگ است
  • به بهانه الکلاسیکوی ایران؛ بریس نیکبخت و ضربه سر کریم باقری مقابل سپاهان / فیلم
  • حمایت دانشجویان دانشگاه آزاد گنبدکاووس از جنبش ضدصهیونیستی دانشگاه‌های آمریکا و اروپا
  • حمایت دانشجویان دانشگاه آزاد گنبدکاووس از جنبش ضدصهیونیستی دانشگاه‌های آمریکا و اروپا +فیلم