Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@09:01:27 GMT

مقوله‌های اخلاقی در شعر مختوم ‌قلی فراغی نمایان است

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۵۱۵۳۱

مقوله‌های اخلاقی در شعر مختوم ‌قلی فراغی نمایان است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شعرهای مختوم ‌قلی فراغی نشان می‌دهد که اخلاق فردی و اخلاق اجتماعی برای او مهم و اساسی است، صدها مقوله اخلاقی در شعر فراغی نمایان است.

به گزارش ایسنا، سید عباس صالحی در آیین نکوداشت دویست و هشتاد و پنجمین سالروز تولد مختوم ‌قلی فراغی که در جوار آرامگاهش در روستای «آق تقه» شهرستان «مراوه تپه» برگزار شد، اظهار کرد: فکر، روح، شعر و اندیشه مختوم ‌قلی فراغی سال به سال و قرن به قرن فروزان تر و پر فروغ تر میشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: امروز مختوم ‌قلی فراغی دیگر تنها شاعر مراوه تپه، ترکمن و ایران نیست بلکه اون شاعر انسان و انسانیت است. پس از سه دهه از تابش این ستاره، امروز بیش از روزها، سالها و قرن‌ های پیش، مختوم قلی برای جهانیان شناخته شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مردمی بودن این شاعر، تصریح کرد: این شاعر به دربارها تعلق نداشت و وابسته قدرت رسمی زمانه نبود. او از دل مردم برخواست و به مردم وفادار بود. با زبان مردم از درد و رنج آنها می گفت.

صالحی اظهار کرد: ایران زمین مهد شعر است اما تنها شاعران محدودی در افق ذهن و جان مردم به یادگار مانده اند، مختوم ‌قلی فراغی یکی از این شاعران است.

وی گفت: مختوم ‌قلی شاعری بود که از ریشه دیانت این مردم ارتزاق کرده بود. هم خانواده او و هم خود او با فرهنگ دینی جامعه پیوند عمیقی داشتند، با شعر او می توان به فهم دین صادقانه نه دین متظاهرانه نزدیک‌تر و نزدیک‌تر شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: یکی دیگر از ویژگی های مختوم قلی را می توان محب پیامبر(ص)، صحابه منتجب و اهل بیت بودن وی دانست.

وی توانسته محبت پیامبر(ص)، صحابه منتجب و اهل بیت مطهر را در دل و جان مردم منطقه عمیق کند و در این امر بسیار تاثیر گذار بوده است.

صالحی خاطرنشان کرد: همایش منطقه ای برای بررسی اندیشه های مختوم قلی فراغی با همکاری کشور ترکمنستان برنامه ریزی شده و بزودی برگزار خواهد شد.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام منطقه گلستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۵۱۵۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاعر نیشابوری برگزیده ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان رضوی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور گفت: این کنگره با موضوع شعر فارسی و در بخش اصلی خلیج همیشه فارس، بخش ویژه بانوان و مادران سرافراز خلیج فارس و بخش آزاد برگزار شد.

علیرضا سیدآبادی افزود: خلق آثار بدیع و ماندگار در موضوعات ملی و عقیدتی، بزرگداشت یاد و نام خلیج همیشه فارس، بیان قدر و منزلت بانوان و مادران پاکدامن مناطق خلیج فارس و تبیین مسئله هویتی خلیج فارس برای ایران اسلامی اهداف این کنگره بود.

 وی تصریح کرد: آیین پایانی ششمین کنگر ه ملی شعر خلیج فارس با حضور جمعی از شاعران سراسر کشور و مسئولان استانی در شهرستان هندیجان، اسکله بحرکان، در خلیج فارس برگزار شد.

دیگر خبرها

  • حجاب و عفاف یک مقوله فرهنگی و سیاسی است
  • نواخته شدن زنگ سپاس معلم در تبریز
  • صابری فومنی طنز را با رعایت مرزهای اخلاقی وارد جریان رسانه‌ای کرد
  • ۱۷ نقطه از گلستان میزبان برنامه‌های دویست و نود و یکمین سالروز تولد مختومقلی فراغی است
  • برگزاری مراسم گرامیداشت تولد مختومقلی فراغی شاعر ایرانی قوم ترکمن در همه شهرستان‌های گلستان
  • برگزاری مراسم گرامیداشت تولد مختومقلی فراغی شاعر شعر ترکمن در همه شهرستان‌های گلستان
  • نواخته شدن زنگ سپاس معلم در آذربایجان شرقی
  • شاعر نیشابوری برگزیده ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس
  • قدرت نفوذ رسانه در بازتاب اعتراضات آمریکا و اروپا نمایان شد
  • رئیس‌جمهور: سرکوب اعتراضات ضدصهیونیستی رسوایی دیگری برای مدعیان آزادی بیان و تمدن غرب است/ سرکوب حامیان فلسطین چهره بی‌روتوش غرب را نمایان کرد/ گشت ارشاد مدیران در دستورکار وزرا باشد