Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - همکاري‌هاي ايتاليا و ليبي به منظور کاهش مهاجرت‌هاي غيرقانوني از قاره آفريقا به اروپا در اين اواخر با انتقادات شديدي روبرو شده است و برخي گروه‌ها اين دو کشور را به نقض حقوق بشر متهم کرده اند.
به گزارش روز جمعه پارس تودي، 17 بازمانده يک قايق غرق شده حامل مهاجران غيرقانوني که به ليبي منتقل شده اند، روز سه شنبه با حمايت يک سازمان غيردولتي موسوم به (quotation mark) شبکه اقدام قانوني فراگير GLAN که در زمينه دفاع از حقوق آوارگان و مهاجران فعاليت مي کند، به دادگاه حقوق بشر اروپا شکايت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين شکايت با استناد به اظهارات بازماندگان حادثه غرق قايق حامل مهاجران که ششم نوامبر سال گذشته در سواحل ليبي اتفاق افتاد، به دادگاه حقوق بشر اروپا ارائه شده است.
اين حادثه درست زماني اتفاق افتاد که يک کشتي سازمان بشردوستانه(سي واچ) Sea Watch به درخواست مقامات ايتاليا براي نجات سرنشينان قايق حادثه ديده وارد عمل شده بود.
در اين ماجرا يک قايق نيروي ساحلي ليبي دخالت کرد و نيروهاي ساحلي ليبي با توسل به زور و خشونت سعي کردند؛ آوارگان حادثه ديده را وارد قايق خود کنند.
موج ترس و وحشتي که اقدامات خشونت بار نيروهاي ساحلي ليبي ميان مهاجران حادثه ديده ايجاد کرده بود موجب شد چندين نفر از آنها به داخل دريا بيفتند.
در اين حادثه دست کم بيست نفر کشته يا ناپديد شدند.
58 نفر از آوارگان با کشتي سازمان غيردولتي سي واچ به ايتاليا بازگردانده شدند و 47 نفر نيز توسط نيروي ساحلي ليبي به اين کشور منتقل شدند.
به رغم اجراي برخي تدابير منطقه اي در مديترانه که کشورهاي اروپايي به منظور مقابله با مهاجرتهاي غيرقانوني در آبهاي اين دريا به ويژه در سواحل ليبي به اجرا گذاشته شده اند، هجوم آوارگان به کشورهاي اروپايي به ويژه سواحل ايتاليا از طريق مديترانه کاهش نيافته است.
عمليات سوفيا يکي از اين تدابير است که بيست و دوم ژوئن سال 2015 براي مبارزه با گروههاي قاچاق انسان و مهاجران در مديترانه به اجرا گذاشته شد با اين حال مهاجرت هاي غيرقانوني به اروپا از طريق درياي مديترانه آن طور که انتظار مي رفت کاهش نيافته است.
در سال دو هزار و شانزده بيش از يکصد و هشتاد و يک هزار مهاجر غيرقانوني از طريق درياي مديترانه وارد ايتاليا شدند.
سالانه دهها تن از آوارگا بر اثر واژگوني قايق ها در مديترانه جان خود را از دست مي دهد
اوت سال گذشته دولت ليبي تردد کشتي هاي خارجي را نزديک سواحل خود ممنوع کرد.
نيروي دريايي ليبي در آن زمان اعلام کرد؛ يک منطقه تجسس و نجات در امتداد سواحل اين کشور ايجاد شده است که کشتي هاي خارجي متعلق به سازمان هاي غيردولتي فعال در زمينه امدادرساني به آوارگان و پناهجويان بدون اخذ مجوز مقامات طرابلس اجازه ورود به آن را ندارند.
به گزارش خبرگزاري آناتولي، نيروي دريايي ليبي به منظور مقابله با مهاجرتهاي غيرقانوني يک منطقه ويژه تجسس و نجات در آبهاي ساحلي خود ايجاد کرده است و کشتي هاي خارجي فقط در صورت گرفتن مجوز لازم از مقامات اجازه ورود به آبهاي اين منطقه را دارند.
غالب اوقات سازمانهاي غيردولتي که براي کمک به آوارگان و پناهجويان حادثه ديده به گشتي زني در سواحل ليبي مي پردازند، از عملکرد نيروي دريايي و ساحلي ليبي در اين زمينه انتقاد مي کنند و در اين اواخر اين انتقادات تنش هاي زيادي ميان دو طرف به وجود آورده است.
با توجه به هرج و مرج و ناآرامي هايي که در ليبي وجود دارد؛ هر ماه هزاران مهاجر غيرقانوني تلاش مي کنند از طريق اين کشور با عبور از درياي مديترانه خود را به اروپا برسانند اين در حالي است که پيوسته تعدادي از آنها در اين سفر پرمخاطره جان خود را از دست مي دهند.
در اين اوضاع نيروي ساحلي ليبي تلاش مي کند با همکاري نيروهاي دريايي ايتاليا گشت‌زنيهاي خود را در سواحل ليبي افزايش دهد.
آشفتگي، بحران و دودستگي سياسي در ليبي نيروي دريايي اين کشور را تضعيف کرده است به طوري که اين نيرو امکانات و ظرفيت هاي لازم را براي تامين امنيت در مرزهاي دريايي اين کشور ندارد.
ليبي به تازگي براي حل مشکلات خود در اين زمينه کمک ايتاليا را درخواست کرده است.
اتحاديه اروپا براي مقابله با معضل روزافزون مهاجرتهاي غيرقانوني از ليبي به خاک اروپا، پنج کشتي در نزديکي آبهاي سرزميني ليبي مستقر کرده است و تلاش مي کند صدها نيروي نظامي اين کشور را در زمينه رهگيري مهاجران غيرقانوني و قاچاقچيان سلاح در سواحل اين کشور آموزش دهد با اين حال هجوم آوارگان به کشورهاي اروپايي به ويژه سواحل ايتاليا از طريق درياي مديترانه ادامه دارد.
138/110
بيشتربخوانيد:
وضعيت وخيم مهاجران آفريقا در ليبي/ تحليل
عفو بين الملل: اتحاديه اروپا مسئول اوضاع مهاجران در ليبي است
غرق‌شدن مهاجران ليبي + ويدئو

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۵۱۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آوارگان فلسطینی اینگونه از دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا تشکر کردند | ببینید

دریافت 7 MB

به گزارش همشهری آنلاین، طی روزهای اخیر دانشجویان دانشگاه های بزرگ و معروف در آمریکا برای حمایت از مردم فلسطین اقدام به تحصن در محوطه دانشگاه ها و مقابل کاخ سفید کرده اند که در ادامه خواهید دید.

منبع: شبکه خبری العالم

کد خبر 847611 برچسب‌ها دانشگاه - دانشجو خبر مهم اسرائیل ایالات متحده آمریکا فلسطین

دیگر خبرها

  • حقوق بازنشستگان از پایان اردیبهشت ۴۰ درصد افزایش خواهد یافت
  • مقابله اتحادیه اروپا با بحران مهاجران با ابزار اخراج
  • کاهش ۶۵ درصدی شکایت تهرانی‌ها در حوزه پسماند/ تأثیر افزایش حقوق پاکبانان در نظافت پایتخت
  • بازیگر سرشناس به اتهام تعرض جنسی بازداشت شد
  • بازداشت پناهجویان در انگلیس برای اخراج به روندا
  • صداوسیما بازهم حقوق هنرمندان را نقض کرد/ اعتراض خواننده سرشناس کُرد به استفاده غیرقانونی از آثارش در «نون.خ»
  • آوارگان فلسطینی اینگونه از دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا تشکر کردند | ببینید
  • ببینید | قدردانی آوارگان فلسطینی از دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا
  • قانون ضد مهاجرتی سوناک عامل هجوم مهاجران به ایرلند
  • گزارش سالانه کمیسیون حقوق بشر کانادا منتشر شد