Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: حکیم معانی گفت: اگر کتابخانه های مساجد با خرید از نمایشگاه کتاب تجهیز شوند، شاهد رونق نمایشگاه و کتابخانه‌های مساجد خواهیم بود و می‌توانیم امیدوار باشیم قشر مسجدی‌رو هم مطالعه بیشتری داشته باشد.

محسن حکیم معانی، نویسنده، منتقد ادبی و تهیه کننده رادیو درباره نمایشگاه کتاب و تاثیرگذاری آن بر بالا بردن سطح مطالعه مردم به خبرنگار ادبیات شبستان گفت: برگزاری نمایشگاه کتاب تهران بر فروش کتاب سالانه تاثیرگذار است و این رونق بازار کتاب نکته مهمی است، اما اینکه نمایشگاه کتاب چقدر سرانه مطالعه را می برد، بحث جداگانه ای است که باید به نحوی دیگر در مورد آن اطلاعات به دست آورد و این آمارها با فروش کتاب سنجیده نمی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی که بیش از 20 سال است با برنامه های رادیویی در نمایشگاه کتاب تهران حضور دارد، در پاسخ به اینکه رادیو چقدر کمک حال مطالعه و نمایشگاه کتاب است، توضیح داد: رادیو فرهنگ که من در آن فعال هستم، کتاب جایگاه ویژه ای دارد و برنامه های حوزه کتاب را پوشش می دهد. البته شبکه های مختلف رادیویی هر سال در نمایشگاه کتاب حضور دارند و این حضور همچون باقی رسانه دیداری و مکتوب به منظور پوشش خبری صورت می گیرد.

 

حکیم معانی با مطرح کردن پرسشی سخنان خود را ادامه داد و اظهار کرد: با وجود تمامی تلاش ها در حوزه اطلاع رسانی و پوشش اخبار نمایشگاه کتاب طی سی سال گذشته، شاهد افزایش تیراژ کتاب ها نیستیم و این پرسشی است که هیچ وقت برایش پاسخی نداشتم.

 

وی در مورد اینکه برنامه کتاب محور رادیو چقدر شنونده دارند، بیان کرد: مکانیزم ارزیابی شنونده های رادیو خیلی متفاوت است اما به طور کلی مخاطبان رادیو خیلی افت کرده اند.

 

این نویسنده و منتقد ادبی در پاسخ به این پرسش که آیا تابحال شده کتابی را معرفی کنید یا کتابی را مورد نقد قرار دهید و بعد در بالا رفتن و پایین آمدن فروش آن تاثیرگذار باشد، گفت: این دو موردی که شما گفتید به انحای مختلف طی سال ها افتاده است، البته نه فروشی که خیلی پرازدحام باشد، اما این اتفاق افتاده است. البته گمان نمی کنم ظرفیت رادیو اینقدر باشد که با پخش یک برنامه رادیویی، یک کتاب بسیار پرفروش شود که باز هم با توجه به تیراژ پایین کتاب ها رقم زیادی نمی شود. باید ببینیم چه اتفاقی در این مملکت می افتد وقتی ارقام و آمار را کنار هم می گذاریم، کتاب ها با تیراژ 500 تایی باز هم در انبارهای انتشاراتی‌ها می ماند. حتی در همین نمایشگاه کتاب با مراجعان انبوه باز هم کتاب ها به فروش نمی رسند.

 

وی بیان کرد: وقتی می گویند یک کتاب پرفروش است، حتما باید جزییات فروش آن را جویا شد که آیا 20 جلد از آن در عرض یک هفته یا یک ماه فروش رفته است یا بیشتر!؟

 

حکیم معانی با اشاره به تاثیر رادیو بر فروش کتاب گفت: برای من اتفاق افتاده است که برای یک کتاب نقد منفی کردم و ناشر و مولف آن کتاب شاکی شدند. بنابراین رادیو می تواند این تاثیر را بگذارد و ناشر و مولف نیز همیشه نگران نقدها بر کتاب شان هستند، اما من بیشتر در مورد ابعاد تاثیرگذاری بحث دارم چراکه رسانه در هر جامعه و فرهنگی تاثیر خود را دارد، ولی باید دید ابعاد این تاثیر چقدر است چون برای این منظور خیلی هزینه می شود.

 

وی به حضور رسانه های مختلف در فضای نمایشگاه کتاب و بازدهی آنها اشاره کرد و افزود: اگر رسانه های حاضر در نمایشگاه کتاب تهران رسانه های خصوصی بودند، مطمئنم که برای پوشش اخبار به نمایشگاه نمی آمدند یا به این گستردگی نمی آمدند چون تامین هزینه های رسانه بسیار سخت است. در واقع این روند نوعی ارائه سوبسید است و ارائه سوبسید هیچ اشکالی ندارد اما باید اهداف مشخص شوند.

 

نويسنده مجموعه داستان «ارواح مرطوب جنگلي» در بخش دیگر گفتگو در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه کتابخانه های مساجد چطور می توانند از نمایشگاه کتاب استفاده کنند، گفت: قاعدتاً باید از کانون های فرهنگی هنری مساجد این سوال پرسیده شود، اما در این شرایط که اقبال عمومی نسبت به کتاب کم است، نهادهایی مثل کانون های فرهنگی هنری مساجد که در فعالیت های دیگر هزینه های زیادی صرف می کنند، می توانند قدمی برای کتاب بردارند و اتفاقاً در نمایشگاه می تواند پُربار شود.

 

وی تاکید کرد: اگر کتابخانه های مساجد با خرید از نمایشگاه کتاب تجهیز شود، شاهد رونق نمایشگاه و کتابخانه های مساجد خواهیم بود و می توانیم امیدوار باشیم قشر مسجدی‌رو هم مطالعه بیشتری داشته باشد.

 

حکیم معانی در پایان گفت: قطعاً نهادهایی مثل کانون های فرهنگی هنری مساجد می توانند در رونق کتابخوانی و نمایشگاه کتاب موثر باشند.

 

گفتگو: محمدصالح حجت الاسلامی 

پایان پیام/425

منبع: شبستان

کلیدواژه: نمایشگاه کتاب تهران کانون های مساجد برجام مجلس کتاب نمایشگاه کتاب مسجد آیت الله مکارم شیرازی مصلی سبک زندگی اسلامی محسن حکیم معانی محمدصالح حجت الاسلامی رادیو فرهنگ کتابخانه های مساجد نمایشگاه کتاب تهران کلیدواژگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۵۲۰۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی ابعاد حادثه حریق امام زاده ابراهیم (ع) شفت با حضور میدانی استاندار گیلان+تصاویر

استاندار گیلان با حضور در محل حادثه آتش سوزی امام زاده ابراهیم (ع) شهرستان شفت بر بررسی دقیق ابعاد این حادثه تاکید کرد.

به گزارش گروه استان های خبرگزاری دانشجو، اسدالله عباسی نماینده عالی دولت در گیلان عصر امروز (پنجشنبه) به همراه چندین تن از مسؤولان استانی و شهرستانی در محل آتش‌سوزی شهرک امام‌زاده ابراهیم (ع) شهرستان شفت حضور یافت. استاندار گیلان با حضور در محل حادثه آتش سوزی امام زاده ابراهیم (ع) شهرستان شفت بر بررسی دقیق ابعاد این حادثه تاکید کرد.

وی در جریان این حادثه قرار گرفت و پیگیر میزان خسارت وارد شده به مردم شد و دستوراتی را در این راستا صادر کرد.

استاندار گیلان ضمن ابراز تاسف از این وقوع حادثه و بروز خسارات مالی و نیز با بیان اینکه به حمدالهی این حریق خسارات جانی به همراه نداشته است؛ دستور داد که ابعاد گوناگون این حریق به صورت دقیق کارشناسی و نتیجه آن به استانداری اعلام شود.

عباسی با تاکید بر اینکه دولت مردمی سیزدهم در کنار مردم است، گفت: قطعا دولت در جبران خسارات وارده مالی کمک حال مردم است و نیز در ساخت اصولی و مهندسی احداثات منطقه امام زاده ابراهیم (ع) با سازه‌هایی که دیگر شاهد چنین اتفاقات ناگواری نباشیم تاکید دارد.

همچنین بامداد امروز با دستور استاندار گیلان در پی وقوع این حریق، بلافاصله معاونین و مدیران ستادی و مسئولان مرتبط و نیرو‌های امدادی و خدمات رسان در ساعات ابتدایی این حریق در محل حادثه حاضر شدند.

مردم نیز در حضور استاندار گیلان موضوعات و مشکلات خود را بیان کردند.

همچنین جلسه‌ای در جمع مردم منطقه و مسوولان با حضور استاندار گیلان در محل بارگاه ملکوتی حضرت امام زاده ابراهیم (ع) شفت در حال برگزاری است.

 

دیگر خبرها

  • کتابخانه‌ای به گستره صدا
  • کتابخانه ای به گستره صدا
  • شمارش معکوس آغاز نمایشگاه کتاب تهران و درگذشت پل آستر
  • خبر‌های «پشت صحنه»، جمعه ۱۴ اردیبهشت
  • بررسی ابعاد حادثه حریق امام زاده ابراهیم (ع) شفت با حضور میدانی استاندار گیلان+تصاویر
  • افزایش یارانه اعتباری خرید کتاب هیات علمی، دانشجویان و طلاب
  • امسال بن خرید کتاب دانشجویان و طلاب چقدر است؟
  • میزان بن کتاب دانشجویان اعلام شد
  • سقف یارانه کتاب، امسال ۸۰۰ هزار تومان است
  • مبلغ یارانه اعضای هیئت علمی، دانشجویان و طلاب برای نمایشگاه کتاب اعلام شد + نحوه ثبت نام