Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-25@20:04:32 GMT

نخست وزیر جدید ارمنستان کیست؟+ تصاویر

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۵۲۸۲۲

نخست وزیر جدید ارمنستان کیست؟+ تصاویر

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نیکول پاشینیان، رهبر 43 ساله مخالفان ارمنستان مخالفت با حکومت ارمنستان را از دوران خبرنگاری خود آغاز کرد. 

انتخاب او، سر و صدای زیادی به پا کرد. پاشینیان رهبری جنبش اعتراضی در ارمنستان را به عهده داشت که باعث کناره‌ گیری «سرژ سرکیسیان» رئیس‌ جمهور پیشین این کشور از قدرت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتصاب پاشینیان به این سمت پس از پنج روز اعتصاب و نافرمانی در ارمنستان انجام شد. این اعتصاب در ادامه یک ماه اعتراض سراسری در ارمنستان بود.

از روز 25 فروردین معترضان به انتخاب رئیس جمهور سابق ارمنستان به عنوان نخست وزیر جدید، معترض شدند. بعد از حدود یک ماه، سه شنبه هفته جاری بالاخره پارلمان ارمنستان با 59 رای موافق در برابر 42 رای مخالف به نخست وزیری نیکول پاشینیان رای داد.

انتخاب پاشینیان به‌ عنوان نخست‌ وزیر ارمنستان نقطه عطفی در جنبش اعتراضی ارمنی هایی است که از 13 آوریل (24 فروردین) در اعتراض به سرژ سرکیسیان رئیس‌ جمهور پیشین به خیابان‌ ها آمدند. سرکیسیان که پیش از این 10 سال به‌عنوان رئیس‌ جمهور بر ارمنستان حکومت کرد، بر اساس اصلاحاتی که در قانون اساسی صورت گرفته بود، به‌ عنوان نخست‌ وزیر به حکومت خود ادامه ‌داد اما تنها چند روز در این سمت ماند و اعتراضات سراسری او را مجبور کرد که در روز 23 آوریل در بیانیه‌ ای استعفای خود را اعلام کند. نمایندگان پارلمان ارمنستان از روز استعفای سرکیسیان به‌ مدت یک هفته فرصت داشتند تا کاندیداهای جدید برای سمت نخست‌ وزیری را معرفی کنند.

پاشینیان در حقیقت سرنوشت ارمنستان را تغییر داد. این رویداد یک تحول سیاسی عظیم در ارمنستان و یک پیروزی بزرگ برای مخالفان این کشور به شمار می‌ آید. این فرد جنجالی را بیشتر بشناسیم:

زندگی نامه

نیکول پاشینیان در 1 ژوئن 1975 در شهر «ایجوان» در استان «تاووش» به دنیا آمد.

از دوران کودکی و نوجوانی او مطالبی منتشر نشده است.

حرفه روزنامه نگاری

پاشینیان زندگی حرفه اش را به عنوان خبرنگار در روزنامه «دوران ارمنی» آغاز و سپس در سال 2015 حزب «پیمان مدنی» را تاسیس کرد و در سال 2017 موسس ائتلاف «یلک» می شود که رهبری آن را تا امروز برعهده دارد.

وی در سال 1992 یکی از خبرنگاران فعال ارمنستان بود، اما در سال 1995 زمانی که قرار بود در امتحانات سال پنجم دانشگاه رشته خبرنگاری شرکت کند رئیس دانشکده خبرنگاری دانشگاه ایروان بخاطر غیبت زیاد به او اجازه شرکت در این امتحانات را نداد.

اما بسیاری بر این باورند که دلیل اصلی این امر انتشار مقاله ای به قلم او علیه فساد اداری موجود در ساختار آموزشی کشور بود.

ورود به سیاست

پاشینیان در سال 2008 میلادی عضو ستاد «لئون ترپتروسیان» کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شد.

او در سال 2009 به اتهام فعالیت ضد حکومتی به شیوه قهرآمیز محکوم به زندان شد و به علت اجتناب از دستگیری به زندگی زیرزمینی روی آورد و پس از یک سال داوطلبانه خود را به پلیس معرفی کرد و به هفت سال زندان محکوم شد اما پس از دو سال گذراندن محکومیت در بیستمین سالگرد استقلال ارمنستان با عفو عمومی، از زندان آزاد شد.

او در سال 2012 به عنوان نماینده به مجلس ملی جمهوری ارمنستان راه یافت. پاشینیان در سال 2015 حزب «پیمان مدنی» را تاسیس کرد و در سال 2017 هم بنیانگذار ائتلاف «راه کار» شد که رهبری آن را تا به امروز بر عهده دارد.

وی در سال 2018 به ابتکار «اقدام من» علیه سومین دوره حکومت سرژ سرکیسیان اقدام کرد. در چارچوب این اقدام وی فاصله بین شهرهای »گیومری» تا «ایروان» را با پای پیاده طی کرد.

در این اقدام، افراد بسیاری به او پیوستند تا اینکه شمار آنان به ده‌ ها هزار نفر رسید. شکل‌ گیری و تداوم اعتراضات گسترده ضددولتی در ایروان و دیگر شهرهای ارمنستان سرکیسیان را وادار به استعفا از پست نخست‌ وزیری کرد و مبارزه مخالفان علیه حزب حاکم جمهوری خواه همچنان ادامه یافت تا این حزب راضی به پذیرش قدرت یافتن رهبر مخالفان شد. در نتیجه این اعتراضات همه احزاب کشور به پاشینیان پیوستند، اتئلاف حاکم فروریخت و چند وزیر از مقام خود استعفا کردند.

اهداف سیاسی

مخالفان نیکول پاشینیان می‌ گویند او به‌ رغم آن‌ که رهبری جنبش را در دست گرفت اما از تجربه کار سیاسی برخوردار نیست و برنامه مشخصی برای آینده ندارد.

اما او می گوید: «نخستین اولویت من برگزاری یک انتخابات زودهنگام واقعا آزاد،‌ واقعا قانونی و واقعا مردم سالارانه در ارمنستان است. فکر می‌ کنم باید این کار هر چه زودتر انجام شود. اما این نکته را هم درک ‌می‌ کنم که باید با دیگر احزاب سیاسی به یک اجماع درباره زمان انتخابات برسیم. تکرار می‌ کنم که باید هرچه زودتر انتخابات برگزار کنیم اما باید با دیگر احزاب سیاسی به توافق برسیم.»

وی می گوید: «با تمام کشورها در حال گفت و گو و رایزنی هستیم و با نمایندگان روسیه هم گفت و گوهایی داشته‌ ایم.»

پاشینیان تصریح کرده است: «ما از حمایت هیچ نیروی خارجی برخوردار نیستیم و مهم ترین موضوع برای ما منافع ملی ارمنستان است.»

با این وجود برخی از کارشناسان معتقدند که اعتراضات ارمنستان توسط برخی قدرت ها در آمریکا رهبری می شد و یک جنبش غرب گرا است که با برنامه ریزی بسیار دقیق تلاش می کند تا نقش روسیه را در منطقه قفقاز جنوبی کاهش دهد.

این در حالی ست که «توماس وال» کارشناس ارشد بنیاد «کارنگی» می گوید: بسیاری از کارشناسان هر تغییر سیاسی را که در هر کشور هم پیمان روسیه سریعا به تحولات ژئوپولتیک منطقه ربط می دهند، اما در ارمنستان تغییرات فقط داخلی است و نه جنبش ضدروسی و یا غرب گرا.

«آرمن مانولیان» کارشناس ارمنستانی نیز بر این باور است که این تحولات ربطی به مسائل ژئوپولتیک ندارد و صرفا نتیجه سیاست های اقتصادی نادرست حزب حاکم در سال های گذشته است.

زندگی شخصی

نیکول پاشینیان صاحب سه دختر و یک پسر است.

همسر او «آنا هاکوپیان» سردبیر روزنامه ای است که پاشینیان مبارزه سیاسی خود را از آنجا آغاز کرد؛ یعنی روزنامه «دوران نو».

پوشش ساده

نیکول پاشینیان ‌که همیشه لباس راحت پوشیده، کلاه ‌آفتابگیر بر سر گذاشته و با شهروندان معترض در راهپیمایی‌ ها شرکت کرده، اکنون به نخست‌ وزیر ارمنستان شده است.

 

وی قول داده است پس از نخست وزیر پوشش خود را عوض کند.

منبع: سایت جماران
انتهای پیام/

نیکول پاشینیان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حوادث بین الملل انتخابات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۵۲۸۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرکنسولگری ارمنستان در تبریز افتتاح می‌شود

دولت ارمنستان بر تصمیم خود مبنی بر افتتاح سرکنسولگری در تبریز تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، دولت ارمنستان در جلسه روی پنجشنبه خود بر تصمیم خود درباره افتتاح کنسولگری این کشور در تبریز تاکید کرد.

«حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در روزهای نخستین زمستان گذشته و در نشست خبری مشترک با «آرارات میرزویان» همتای ارمنستانی خود در ایروان گفته بود: «ارمنستان کشور دوست و همسایه خوب ماست. در دیدار با وزیر خارجه ارمنستان موافقت تهران را برای افتتاح سرکنسولگری جمهوری ارمنستان در شهر تبریز اعلام کردیم و امیدواریم در هفته‌های آغازین سال جدید میلادی با حضور وزیر خارجه ارمنستان شاهد افتتاح رسمی این سرکنسولگری در تبریز باشیم».

در سال ۲۰۲۲ و در دیدار «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان و «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران نیز ۲ طرف درباره ارتقای سطح همکاری‌های تجاری بین ۲ کشور و همچنین این موضوع که افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز می‌تواند بر ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی تاثیر مثبتی داشته باشد، به توافق رسیدند.

رسانه‌های ارمنستان نوشته‌اند که در اکتبر سال ۲۰۲۲ سرکنسولگری ایران در قاپان ارمنستان افتتاح شد و افتتاح سرکنسولگری این کشور در تبریز، این اقدام دوجانبه را تکمیل می‌کند.

آن‌ها همچنین با اشاره به اینکه استان آذربایجان شرقی ایران با استان سیونیک ارمنستان هم‌مرز است، گفته‌اند افتتاح کنسولگری در تبریز باعث توسعه بیش از پیش روابط تجاری و گردشگری خواهد شد.

امیرعبداللهیان در دیدار میرزویان همچنین گفته بود: موافقت دولت ارمنستان در ایجاد سرکنسولگری ایران در منطقه قاپان باعث شده که تردد ایرانیان و همکاری‌های ترانزیتی ۲ کشور تسهیل شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نفرات برتر پنج وزن نخست کشتی فرنگی جام تختی مشخص شدند
  • ناآرامی‌ها در ارمنستان به دنبال واگذاری ۴ روستا به جمهوری آذربایجان
  • کشتی فرنگی جام تختی| نفرات برتر پنج وزن نخست مشخص شدند
  • سرکنسولگری ارمنستان در تبریز افتتاح می شود
  • سرکنسولگری ارمنستان در تبریز افتتاح می‌شود
  • فرنگی‌کاران راه‌یافته به نیمه‌نهایی ۵ وزن نخست جام تختی شناخته شدند
  • اولین سنگ مرزی در مرز آذربایجان و ارمنستان گذاشته شد / عکس
  • ارمنستان قصد بازگشت نظامی به منطقه قره باغ ندارد
  • پاشینیان: ارمنستان قصد بازگشت نظامی به منطقه قره باغ ندارد
  • کنعانی: به توافقات انجام شده بین آذربایجان و ارمنستان احترام می‌گذاریم