Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل با بیان اینکه کمپانی ایرباس تا هفته آینده موضع خود را درباره قرارداد ایرباس‌ها‌ اعلام می‌کند، گفت: موضوع خروج از برجام در قراردادها پیش‌بینی نشده بود و قرار نبود که چنین پیش‌بینی داشته باشیم.

اصغر فخریه‌کاشان، درباره تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر خروج‌ از برجام و تأثیر آن در قراردادهای خرید هواپیماهای پسابرجامی، اظهار داشت: باید صبر کنیم تا مشخص شود عکس‌العمل اروپایی‌ها با این تصمیم ترامپ در برجام چه خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تأکید بر اینکه فعلاً زود است که درباره تصمیم اروپایی‌ها قضاوت کنیم، ادامه داد: باید منتظر بود تا دید شرکت‌های هواپیمایی چه موضعی خواهند گرفت و متناسب با این موضع اروپایی‌ها، ما هم تصمیمات خود را اتخاذ خواهیم کرد.

* موضوع خروج از برجام در قراردادها پیش‌بینی نشده بود

‌مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل در پاسخ به این سؤال که آیا موضوع خروج آمریکا از برجام در قراردادها لحاظ شده بود یا خیر؟ پاسخ داد: موضوع خروج از برجام در قراردادها پیش‌بینی نشده بود و قرار نبود که این چنین پیش‌بینی داشته باشیم.

* هیچ پولی پیش کمپانی‌های‌ ایرباس و بوئینگ نداریم

فخریه کاشان بیان کرد: اما این موضوع پیش‌بینی شده بود که ‌اگر کمپانی‌های سازنده هواپیما نتوانند به ما هواپیما بدهند، طوری عمل کنیم که ما خسارتی نبینیم و وجهی پیش آنها نداشته باشیم؛ همه این پیش‌بینی‌ها انجام شده و در قرارداد گنجانده شده است تا بدین ترتیب ما ضرر و زیانی نبینیم. 

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل تأکید کرد: ما هیچ پولی پیش کمپانی‌های سازنده هواپیما نظیر ایرباس و بوئینگ نداریم تا در صورت توقف قراردادها، ضرر و زیان ببینیم.

فخریه کاشان افزود: البته طبیعی است که وقتی دولت‌ها به کمپانی‌های سازنده هواپیما اجازه همکاری با ما را ندهند آنها هم نمی‌توانند چیزی را صادر کند؛ به هر حال ما در این قراردادها فقط می‌توانستیم، بخش مربوط به خود را محکم کنیم که ضرری متوجه ما نشود. 

* ایرباس تا هفته آینده موضع خود را درباره قرارداد ایرباس‌ها‌ اعلام می‌کند 

‌مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل درباره سرنوشت دو فروند ایرباسی که قرار بود تا پایان سال میلادی جاری وارد ناوگان هما شود، توضیح داد: باید منتظر بود و دید که کمپانی ایرباس در این باره چه تصمیمی می‌گیرد.

وی درباره رایزنی با کمپانی ایرباس پس از خروج آمریکا از برجام، اظهار داشت: به کمپانی ایرباس اعلام کرده‌ایم که موضع خود را در این شرایط به ما اعلام کند؛ پیش‌بینی می‌شود در این هفته‌ ایرباس موضع خود را درباره قراردادهای خرید هواپیما اعلام کند.

شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران پس از‌ برنامه جامع اقدام مشترک، با سه کمپانی ایرباس، بوئینگ و ATR قرارداد خرید 200 فروند هواپیما شامل یکصد فروند ایرباس، 80 فروند بوئینگ و 20 فروند ATR به امضا رساند؛ تاکنون 8 فروند ATR و 3 فروند ایرباس از این قراردادها و به صورت نقدی از محل مصوبه 330 میلیون دلاری هما از صندوق توسعه ملی و در ناتوانی مسئولان در جذب فاینانسر، خریداری شد.

قرار بود این 330 میلیون دلار در آینده به عنوان پیش‌پرداخت ایرباس‌ها و ATRها در نظر گرفته شود اما با این روند به نظر می‌رسد همه این رقم صرف خرید هواپیماهای نو به صورت نقدی شده است. 

‌قرار بود 2 فروند ایرباس دیگر نیز از محل این قراردادها تا پایان سال میلادی جاری وارد کشور و ناوگان هما شود که به نظر می‌رسد در شرایط کنونی و با خروج آمریکا از برجام ورود این دو ایرباس با مشکل مواجه شود.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد با این تصمیم ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از برجام، ‌خرید هواپیماها از کمپانی بوئینگ با چالش جدی مواجه شود؛ پیش‌بینی می‌شود که قرارداد هما با کمپانی بوئینگ لغو شود همچنین تفاهم‌نامه‌های دیگر شرکت‌های هواپیمایی داخلی نظیر آسمان و ایر‌تور با بوئینگ نیز برای خرید هواپیماهای نو، کان لم یکن شود.

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری تلگرام تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 ایرباس بوئینگ خروج آمریکا از برجام قرارداد خرید هواپیما از بوئینگ قرارداد خرید هواپیما قرارداد خرید هواپیما از ایرباس موسسات مالی و اعتباری تلگرام تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۵۲۸۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طعنه سنگین روحانی به وضعیت مشارکت در انتخابات

روحانی رمز توفیق برجام را حمایت ۸۰ درصدی مردم از آن عنوان کرد و گفت: تکیه‌گاه ما در مذاکرات برجام مردم بودند. در تمام نظرسنجی‌ها حتی نظرسنجی‌هایی که مخالفین دولت انجام دادند، نشان می‌داد ۸۰ درصد مردم موافق مذاکرات برجام بودند.

 

به گزارش سایت رسمی رئیس جمهور سابق ایران، حسن روحانی در جلسه دوره‌ای خود با وزیران و معاونان رئیس‌جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، با تأکید بر اینکه اگر مردم از حکومت فاصله گرفتند، اداره جامعه سخت خواهد بود، افزود: ما در دولت دوازدهم با مشکلات ویژه‌ای روبه‌رو بودیم. گویا داعش و ترامپ و کرونا کافی نبود که اقداماتی هم در داخل شد تا دولت را زمین بزنند. در طول ۴ سال دولت دوازدهم به مردم گفتند اگر ما بیاییم مسائل شما را در کوتاه‌مدت حل می‌کنیم. در اقتصاد و سیاست و سیاست خارجی به مردم قول دادند، گفتند برجام دولت قوی می‌خواهد. اما ضربه کاری میزان مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ پس از انتخابات کم‌رمق مجلس در سال ۱۳۹۸ بود. وقتی مردم کنار زده می‌شوند و در امور کشور مشارکت ندارند، چطور می‌خواهند مشکلات را حل کنند؟

او رمز توفیق برجام را حمایت ۸۰ درصدی مردم از آن عنوان کرد و گفت: تکیه‌گاه ما در مذاکرات برجام مردم بودند. در تمام نظرسنجی‌ها حتی نظرسنجی‌هایی که مخالفین دولت انجام دادند، نشان می‌داد ۸۰ درصد مردم موافق مذاکرات برجام بودند. چون اکثریت مردم پشتوانه برجام بودند، این قانون به تصویب رسید وگرنه نمی‌گذاشتند برجام تحقق پیدا کند. وقتی ۷۳ درصد مردم در انتخابات حضور پیدا کردند معلوم است از دولت منتخب حمایت می‌کنند، وقتی مشارکت زیر ۵۰ درصد شد، مشخص است چه مشکلاتی پیدا می‌کنیم؟ روزی در منطقه افتخار می‌کردیم انتخاباتی با ۸۰ و ۸۴ درصد مشارکت برگزار می‌کنیم، حالا باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم.

دیگر خبرها

  • پیروزی منچسترسیتی مقابل لسترسیتی با گل دیدنی وینسنت کمپانی (لیگ برتر انگلیس - 6 می، 2019) / فیلم
  • آمار نگران‌کننده هواپیما‌های سالم کشور؛ فقط ۷ تا ۸ فروند!
  • پیش‌بینی تولید ۱۶۰ هزار تن گندم در بیله‌سوار
  • فرودگاه بین‌المللی سمنان مهیای بهره‌برداری است
  • پیش‌بینی جالب درباره قیمت طلا در هفته آینده
  • پیش بینی بورس یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قهرمان المپیک به همراه 9 ستاره دیگر از WWE اخراج شدند
  • طعنه سنگین روحانی به وضعیت مشارکت در انتخابات
  • قرارداد سث رالینز با WWE تمدید شد
  • فقدان امنیت شغلی؛ دغدغه اول جامعه کارگری