Web Analytics Made Easy - Statcounter

فردا شنبه بیست و دوم اردیبهشت( ۱۲ می ۲۰۱۸) چهارمین انتخابات پارلمانی پس از سرنگونی رژیم صدام معدوم در سال ۲۰۰۳، در داخل عراق برگزار خواهد شد. ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۸ بین الملل آسیای غربی نظرات

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، البته عراقی‌های مقیم 21 کشور جهان از جمله ایران و همچنین نیروهای مسلح دو روز زودتر یعنی روز پنجشنبه بیستم اردیبهشت(10 می) پای صندوق‌های اخذ رای رفتند که مسئولان کمیساریای عالی انتخابات عراق از مشارکت 78 درصد نیروهای مسلح خبر داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عراق از ساعت 7 صبح امروز جمعه بیست و یکم اردیبهشت به وقت محلی، وارد سکوت انتخاباتی پیش از انتخابات پارلمانی شده و هرگونه تبلیغات انتخاباتی نامزدها ممنوع اعلام شده است. تبلیغات انتخابات پارلمانی عراق از صبح روز شنبه 14 آوریل (25 فروردین) آغاز شده بود.

در این انتخابات بیش از هفت هزار نامزد برای تصدی 328 کرسی پارلمان رقابت می‌کنند.این اولین انتخابات پارلمانی بعد از شکست گروه تروریستی داعش در پایان سال میلادی گذشته و دومین انتخابات بعد از خروج آمریکا از عراق در سال 2011 میلادی به‌شمار می‌رود.

24 میلیون عراقی واجد شرایط رای در 18 استان

کمیساریای عالی انتخابات عراق اعلام کرد از مجموع جمعیت 36 میلیونی عراق، 24 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند و انتخابات در 18 استان عراق برگزار می‌شود به این معنی که در هر یک از استان‌ها بر اساس تراکم جمعیتی، هفت تا 34 نماینده انتخاب می شوند.

کرسی‌های اختصاص یافته به اقلیت 

هشت کرسی نیز به ترتیب زیر به اقلیت‌ها اختصاص داده شده است:

پنج کرسی برای مسیحیان.

صائبی‌ها، ایزدی‌ها و شبکی‌ها نیز هر کدام یک کرسی

شبک‌ها گروهی از کُردهای عراق هستند که در شمال این کشور و در شهر موصل زندگی می کنند.

رقابت برای تصدی چهارساله 328 کرسی پارلمانی

دوره نمایندگی پارلمان عراق که 328 کرسی دارد، چهار سال است. به استثنای انتخاب نخست وزیر، احزابی که کرسی‌های پارلمان را از آن خود می‌کنند باید درباره رئیس جمهور و رئیس پارلمان به توافق برسند به این معنی که عرف موجود در عراق که مورد توافق فراکسیون‌های سیاسی است مبتنی بر تقسیم ریاست سه قوه به ترتیب زیر است:

رئیس جمهور باید از کُردها باشد و نخست وزیر شیعه و رئیس پارلمان نیز باید سنی باشد.

در این میان احزاب و گروه‌های مختلف عراق با تشکیل ائتلاف‌های انتخاباتی به رقابت یکدیگر می‌روند؛ ائتلاف‌هایی که برخی از آنان با وجود داشتن رویکردهای نزدیک به یکدیگر به شکل جداگانه و مستقل از هم تشکیل شده است.

به عنوان مثال "حیدر العبادی" نخست وزیر عراق و نوری المالکی معاون رئیس جمهور و نیز دیگر گروه‌ها تصمیم گرفتند در ائتلاف‌های جداگانه وارد رقابت انتخاباتی شوند، همین وضعیت در مورد گروه‌ها و احزاب سنی مذهب عراق نیز وجود دارد.

پنج فهرست اصلی انتخاباتی جریان‌های اکثریت عراق

ائتلاف‌" الفتح" به‌رهبری هادی عامری، "النصر" به‌ رهبری حیدر العبادی، "سائرون" به‌ رهبری مقتدی صدر، "دولت القانون" به‌رهبری نوری المالکی و "حکمت ملی" به‌ رهبری عمار حکیم، پنج فهرست بزرگ انتخاباتی جریان‌های اکثریت ملت عراق(شیعیان) هستند.

العبادی وابسته به حزب الدعوه و المالکی رئیس این حزب دو ائتلاف جداگانه تشکیل دادند و سلیم الجبوری با ایاد علاوی معاون رئیس جمهور عراق و صالح المطلک معاون نخست وزیر سابق یک ائتلاف تشکیل دادند که اسامه النجیفی معاون رئیس جمهور در آن حضور ندارد، بلکه با سایر گروه‌های سیاسی عراق ائتلاف کرده است.

حزب الدعوه نیز به اعضای خود در مورد نحوه شرکت در رقابت انتخاباتی آزادی عمل داده و محدودیتی برای آنان در نظر نگرفت.

مهمترین ائتلاف‌های انتخاباتی عراق در اولین انتخابات پساداعش

با این توضیحات مهم‌ترین فراکسیون‌های و ائتلاف‌های انتخاباتی عراق به شرح زیر است:

ائتلاف دولت قانون

ریاست این ائتلاف برعهده نوری المالکی نخست وزیر سابق عراق است که تصمیم گرفت با دو فهرست جداگانه در انتخابات شرکت کند . دبیرخانه حزب الدعوه نیز پس از نشست سیزدهم ژانویه گذشته تصمیم گرفت به عنوان یک حزب سیاسی در ائتلاف‌های سیاسی و انتخاباتی که نامشان در کمیساریای عالی انتخابات ثبت شده است در انتخابات پارلمانی سال جاری مشارکت نداشته باشد.

 

حزب الدعوه اعضای خود برای شرکت در انتخابات را کاملا آزاد گذاشت تا با نام‌های شخصی و نه حزبی در انتخابات شرکت داشته باشند و در هر فهرست و یا ائتلافی نامزد شده و یا ریاست هر یک از فهرست‌های انتخاباتی را به دست بگیرند.

ائتلاف النصر و الاصلاح با حضور وزیر دفاع سابق

العبادی با حضور طوایف مختلف عراقی این ائتلاف را تشکیل داد که شامل فراکسیون المستقلون، شخصیت‌ها و گروه‌هایی از چند استان عراق از جمله موصل هستند و خالد العبیدی وزیر دفاع سابق عراق یکی از سرشناس ترین شخصیت‌های این ائتلاف است .

 

العبادی در خصوص تشکیل این ائتلاف گفت برای شرکت در انتخابات پارلمانی به یک طایفه محدود نمانده و از آن فراتر رفته است .

اما این ائتلاف با شکاف زود هنگام روبرو شد به این معنی که برخی گروه‌ها تصمیم گرفتند از آن خارج شوند.مهدی الموسوی رئیس فراکسیون منتصرون که به ائتلاف الفتح ملحق شده است ، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد دلیل خروج از ائتلاف العبادی حضور بیش از 60 گروه سیاسی در این ائتلاف است در حالی که کریم النوری از فرماندهان حشد دلیل خروج از ائتلاف مزبور را حضور گروه‌ها و اشخاصی عنوان کرد که مورد پسند نیستند.

العبادی از سال 2014 نخست وزیری را از نوری المالکی متحد نزدیک ایران تحویل گرفت.

ائتلاف همبستگی عراقی

اثیل النجیفی سیاستمدار وابسته به اقلیت و استاندار سابق نینوا این ائتلاف را به رهبری برادرش اسامه النجیفی معاون رئیس جمهور تشکیل داد که شامل 11 گروه سیاسی از جمله فراکسیون "طرح عربی" به رهبری خمیس الخنجر و نیز حزب الحق به رهبری احمد المساری نماینده پارلمان عراق است.

ائتلاف الوطنیه

متشکل از 26 گروه سیاسی از جمله گروه‌های معروف سنی است که مهم ترین آن احزاب تحت رهبری سلیم الجبوری رئیس پارلمان و صالح المطلک رئیس فراکسیون العربیه و ایاد علاوی نخست وزیر پیشین عراق است و به طور رسمی در کمیساریای عالی مستقل انتخابات ثبت نام کرده است.

الجبوری (سنی مذهب) ریاست حزب تجمع مدنی برای اصلاحات را بر عهده دارد در حالی که المطلک (سنی مذهب) رئیس جبهه گفت وگوی عربی است و علاوی نیز رهبری حزب الوفاق ملی عراق را در دست دارد.

علاوی با وجود اینکه شیعه لیبرال است، اما پس از سرنگونی نظام سابق عراق در سال 2003 تصمیم گرفت در چارچوب ائتلاف با نیروهای سنی مذهب ائتلاف کند.

ائتلاف سائرون

رهبری آن را مقتدی صدر به عهده دارد که با یک فهرست واحد در رقابت انتخاباتی شرکت می‌کند و مخالفت قاطعانه خود را برای پیوستن به ائتلاف‌های انتخاباتی اعلام و خاطر نشان کرد  از فهرست‌های فراتر از سهمیه بندی حمایت خواهد کرد که اعضای آن از عملگرایان مستقل باشند.

"محمد هوری" معاون رئیس فراکسیون پارلمانی "الاحرار" وابسته به جریان صدر گفت، مقتدی صدر مایل است فهرست الاستقامه به دور از جبهه بندی و فراتر از برخی نامگذاری‌ها باشد و هیچ یک از اعضای این فهرست از چهره‌ها و شخصیت‌های سابق چه از فراکسیون الاحرار و یا غیره نیستند.

صدر که 34 کرسی از مجموع 328 کرسی پارلمانی عراق را در دست دارد، از معروف ترین حامیان تلاش‌های العبادی برای مبارزه با فساد گسترده در ادارات دولتی است اما در انتقاد از او گفت، ائتلاف‌هایی که تشکیل داده است شامل دسته بندی‌های طایفه‌ای بی حاصلی است که زمینه ساز بازگشت مجدد فساد به کشور است.

فهرست الفتح

شامل 18 گروه از جریان‌های سیاسی الحشد الشعبی است که معروف ترین آن سازمان بدر به رهبری هادی العامری و عصائب اهل الحق به رهبری قیس الخزعلی و سایر نیروها و گروه‌های زیر مجموعه حشد است.

حکمت ملی

مرداد ماه سال 96 بود که سید عمار حکیم با جدایی از مجلس اعلی جریانی جدید به نام "حکمت ملی" را تاسیس کرد. 

 

حکیم  اهم توجه جریان حکمت را اهتمام به زنان و حقوق آنها دانست و در خصوص سیاست خارجی گفته بود: جریان حکمت در سطح سیاست خارجی معتقد است که عراق پل ارتباط است و نه جنگ. برای رسیدن به تفاهم با همه کشورهای منطقه تلاش خواهیم کرد.

ائتلاف بغداد

این ائتلاف به رهبری محمود المشهدانی رئیس پیشین پارلمان عراق و از چند گروه و ائتلاف سنی برجسته تشکیل شده است که مهمترین آنها «الانبار هویتنا، دیالی هویتنا، نینوی هویتنا» است و المشهدانی و آلاء‌الطالبانی از رهبران حزب میهنی کردستان عراق از مهمترین شخصیت‌های این ائتلاف به شمار می‌روند.

فهرست السلام کردستان عراق

این فهرست ائتلاف دو حزب سنتی منطقه کردستان عراق یعنی حزب دموکرات به رهبری مسعود بارزانی و حزب اتحادیه میهنی کردستان به رهبری کوسرت رسول(که پس از درگذشت جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق، ریاست آن را به عهده گرفت) 

ائتلاف الوطن 

رهبری این ائتلاف را برهم صالح از سیاستمداران منطقه کردستان عراق برعهده دارد، این ائتلاف از سه گروه شامل جنبش تغییر(گوران)، ائتلاف عدالت دموکراتیک به رهبری برهم صالح از رهبران اتحادیه میهنی و جنبش اسلامی کردستان تشکیل شده است.

انتهای پیام/

R36355/P36355/S8,90/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۵۳۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنور داغ رقابت انتخاباتی ۴ کاندیدای مجلس در کرمانشاه زیر بارش‌ها

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - آرزو کرمی: بعد از تصویب قانون اساسی و تأیید آن در همه پرسی سال ۱۳۵۸، تکمیل ساختار سیاسی کشور با برگزاری انتخابات و تشکیل مجلس که از ارکان مهم نظام جمهوری اسلامی ایران بوده در دستور کار قرار گرفت و انتخابات نخستین دوره مجلس شورای اسلامی در ۲۴ اسفند همان سال برگزار شد و از آن زمان تاکنون دوازده دوره آن برگزار شده است.

در برخی از این دوره‌ها انتخابات مجلس شورای اسلامی به‌دلیل عدم کسب ۲۰ درصد از مجموع آرا توسط فرد منتخب در مرحله اول، به دور دوم کشیده شده است که نمونه آن انتخابات ۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۲ در برخی از حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور بود.

یکی از این حوزه‌های که انتخابات مجلس شورای اسلامی در آن به دور دوم کشیده شد حوزه انتخابیه شهر کرمانشاه است.

استان کرمانشاه با دارا بودن ۱۴ شهرستان تابعه جمعیتی بالغ بر ۲ میلیون نفر در را خود جای داده است و هشت کرسی سبز رنگ مجلس شورای اسلامی نمایندگی این جمعیت را عهده دار است. این هشت کرسی در گستره ۶ حوزه انتخاباتی این استان تقسیم شده که سهم حوزه شهرستان کرمانشاه ۳ کرسی و مابقی از هر حوزه یک کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی است.

انتخابات دور اول مجلس شورای اسلامی اسفند سال ۱۴۰۲ در حوزه‌های انتخاباتی استان کرمانشاه در حالی به پایان رسید که از ۶ حوزه تکلیف پنج حوزه انتخابیه مشخص و نمایندگان منتخب مردم در این حوزه‌ها به بهارستان راه یافتند و در تنها حوزه باقی مانده یعنی حوزه انتخابیه شهرستان کرمانشاه که شامل شهر کرمانشاه، بخش مرکزی، سر فیروزآباد، ماهیدشت و کوزران می‌شود، تنها تکلیف یک کرسی مشخص شد و رقابت برای تصاحب ۲ کرسی باقی مانده به دور دوم کشیده شد.

انتخابات دور نخست مجلس در کرمانشاه

در دور اول این انتخابات از مجموعه ۲۴۳ هزار و ۷۴۵ رأی مأخوذه محمد رشیدی با کسب حد نصاب آرا به تعداد ۶۱ هزار و ۵۸ رأی برای بار دوم به عنوان منتخب مردم شهرستان کرمانشاه مستقیماً به بهارستان راه یافت و دیگر کاندیداها به ترتیب بیشترین آرا کسب شده؛ عبدالرضا مصری با ۴۷ هزار و ۶۷۱ رأی، فضل الله رنجبر با ۳۴ هزار و ۱۳۸ رأی، جهانبخش امینی با ۳۱ هزار و ۷۸۲ رأی و ابراهیم رحیمی زنگنه با کسب ۲۹ هزار و ۹۸۶ رأی در حوزه انتخابیه شهرستان کرمانشاه به دور دوم راه یافتند تا تکلیف ۲ کرسی باقی مانده از بین این چهار نفر مشخص شود.

تعیین زمان برگزاری دور دوم انتخابات بر اساس قانون بر عهده وزارت کشور است که با هماهنگی شورای نگهبان زمان انجام مرحله دوم انتخابات را ظرف مدت یک‌ماه پس از اعلام نتیجه مرحله اول و تأیید صحت انتخابات توسط شورای نگهبان، تعیین و اعلام می‌کند. بر این اساس با اعلام زمان برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه شهرستان کرمانشاه همزمان با حوزه‌های راه یافته به دور دوم در سراسر کشور در ۲۱ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳، فعالیت‌های تبلیغاتی کاندیداهای راه یافته به دور دوم کم کم ساماندهی و شکل گرفت تا با آغاز رسمی این فعالیت‌ها از ۱۳ اردیبهشت ماه مصادف با بامداد پنجشنبه هفته گذشته شکل پُر رنگ‌تری به خود بگیرد.

با گذشت چهار روز از زمان رسمی آغاز تبلیغات انتخاباتی کاندیداهای راه یافته به دور دوم، چهره شهر کرمانشاه با آذین‌بندی به بنرها و پوسترها انتخاباتی شده و حتی با وجود بارش‌های سیل‌آسا شور و شوقی فراتر از آنچه انتظار بود فضای این حوزه انتخاباتی را در بر گرفته است.

این چهار کاندیدای راه یافته به دور دوم با راه‌اندازی ستادهای انتخاباتی در معبر اصلی شهر کرمانشاه معرفی خود و برنامه‌هایشان را در معرض دید مردم قرار داده و با حضور در میان هواداران خود در ستادها و محافل انتخاباتی به‌صورت چهره به چهره برنامه‌هایشان را برای رفع مشکلات و معضلات همشهریان‌شان تشریح می‌کنند.

در کنار این فضا، تبلیغات در فضای مجازی از جمله پیام رسان‌های گروهی بر داغی تنور رقابت انتخاباتی این چهار کاندیدا افزوده و به فضای انتخاباتی را رنگ و بویی دیگر داده است تا سرانجام با پایان این رقابت و برگزاری یک انتخابات پر شور در ۲۱ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳، پرونده برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در کرمانشاه بسته شود.

رصد دقیق رفتار تبلیغاتی کاندیداهای دور دوم انتخابات مجلس در کرمانشاه

رئیس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر به آغاز تبلیغات رسمی انتخابات دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه شهرستان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: با دقت همه رفتارهای تبلیغاتی چهار کاندیدای این حوزه مورد رصد قرار می‌گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین محسن مفید اظهار کرد: بر اساس قانون جدید انتخابات همه رفتارهای تبلیغاتی چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی رصد می‌شود.

وی افزود: در صورت مشاهده هرگونه بی‌اخلاقی و جرمی که ناقص صلاحیت کاندیداها باشد پرونده جرم انگاری تشکیل شده و پرونده آن کاندیدا به شعبه خاص جرایم انتخاباتی استان کرمانشاه ارجاع داده می‌شود.

فرآیند رأی‌گیری در کرمانشاه الکترونیکی است

فرماندار کرمانشاه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه از چهار کاندیدای راه یافته به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه این شهرستان تنها ۲ نفر به بهارستان راه می‌یابند، گفت: تبلیغات رسمی این دوره از انتخابات از بامداد پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه آغاز شده و به مدت یک هفته ادامه دارد.

محمدرضا آمویی اظهار کرد: این تبلیغات رأس ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه مصادف با ۲۰ اردیبهشت ماه یعنی ۲۴ ساعت قبل از برگزاری انتخابات پایان می‌یابد.

وی با اشاره به تعداد شعبه اخذ رأی در حوزه انتخابیه کرمانشاه، افزود: تعداد ۶۴۵ شعبه اخذ رأی شامل ۵۴۵ شعبه شهری و ۱۰۰ شعبه روستایی برای دور دوم انتخابات در نظر گرفته شده است.

فرماندار کرمانشاه با بیان اینکه این انتخابات در هشت حوزه انتخاباتی کشور به‌صورت الکترونیکی برگزار می‌شود، گفت: بر اساس ابلاغ وزارت کشور فرآیند برگزاری انتخابات در دور دوم این انتخابات در حوزه انتخابیه کرمانشاه کاملاً الکترونیکی است و شهروندان به راحتی می‌توانند رأی خود را ثبت کنند.

آمویی با اشاره به اسامی کاندیداهای راه یافته به دور دوم، خاطر نشان کرد: کد انتخاباتی برای این چهار کاندیدا به ترتیب حروف الفبا جهانبخش امینی کد ۱۱، ابراهیم رحیمی زنگنه کد ۲۲، فضل الله رنجبر کد ۳۳ و عبدالرضا مصری کد ۴۴ در نظر گرفته شده است.

وی با قدردانی از مردم متعهد و ولایتمدار کرمانشاه، ابراز امیدواری کرد که در این دوره نیز شاهد مشارکت حداکثری و حضور پر شور و شعور مردم در پای صندوق‌های رأی باشیم.

کد خبر 6097637

دیگر خبرها

  • برادر همسر رهبری: به لحاظ عقلانی تلگرام باید بسته می‌شد | گفتم از نفسش بیندازید تا بگوید چشم!
  • چهارمین حمله مقاومت اسلامی عراق به پایگاه رژیم صهیونیستی
  • تنور داغ رقابت انتخاباتی ۴ کاندیدای مجلس در کرمانشاه زیر بارش‌ها
  • اعتراف کیهان: فقط ۱۶۵ نامزد اعتدالی و اصلاح طلب برای انتخابات مجلس دوازدهم تایید صلاحیت شده بودند
  • پخش مناظره‌های انتخاباتی از صدا و سیمای فارس
  • حال و هوای انتخاباتی در ۱۵ استان
  • درخواست انتخاباتی عضو دفتر رهبری از مردم /انتخاب هیات رئیسه مجلس دوازدهم در انحصار نمایندگان تهرانی نخواهد بود
  • استفاده از سالن‌های دولتی برای تبلیغات نامزد‌های مجلس
  • سه رقیب جدید قالیباف در کرسی ریاست مجلس؛ وزرای احمدی نژاد به صف شدند
  • مذاکرات مهدی کروبی با شورای نگهبان به روایت آیت الله هاشمی /سردار سلیمانی و ناطق نوری مهمانم بودند /آقای حجازی از بهزاد نبوی دلخور بود