Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@20:16:55 GMT

تفسیر آیات 118-120سوره انعام

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۵۶۴۸۹

تفسیر آیات 118-120سوره انعام

به گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛قرآن سراسر اعجاز در زندگی مادی و معنوی است. اگر ما آن را با معرفت تلاوت کنیم، حتماً اثرات آن را خواهیم دید. برای آگاهی‌ و فهم بهتر و بيشتر آيات قرآن كريم هر شب تفسير آياتی از اين معجزه الهی را برای شما آماده می‌كنيم.
انعام، ششمین سوره قرآن است و داراي 165 آيه و مكي مي باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در فضیلت این سوره از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده است: «سوره انعام به یکباره بر من نازل شده و هنگام نزول، هفتاد هزار فرشته که در حال تسبیح «سبحان الله» و تمجید «الحمدلله» گفتن هستند آنرا مشایعت و همراهی کردند. هر کس این سوره را بخواند این 70هزار فرشته در شب و روز، به تعداد آیات سوره انعام بر او درود می فرستند.
در روایتی دیگر از ایشان آمده است: «هرکس سوره انعام را قرائت نماید، برای او پاداشی از درّ، به وزن همه چهارپایانی که خداوند در دار دنیا آن را آفریده است، خواهد بود و به تعداد تمام درّها، صد هزار حسنه و صدهزار درجه به او عنایت می شود...»
امام جعفر صادق علیه السلام نیز در این باره فرموده است: سوره انعام به صورت کامل و یکباره بر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نازل شده است. پس آن را عظیم و عزیز بدارید. زیرا در 70 جای آن نام خداوند برده شده است و اگر مردم می دانستند چه آثار و برکاتی در این سوره نهفته است ان را رها نمی کردند.


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

فَكُلُوا مِمَّا ذُكِرَ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ إِنْ كُنْتُمْ بِآيَاتِهِ مُؤْمِنِينَ ﴿۱۱۸﴾
پس اگر به آيات او ايمان داريد از آنچه نام خدا بر آن برده شده است بخوريد (۱۱۸)
وَمَا لَكُمْ أَلَّا تَأْكُلُوا مِمَّا ذُكِرَ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَقَدْ فَصَّلَ لَكُمْ مَا حَرَّمَ عَلَيْكُمْ إِلَّا مَا اضْطُرِرْتُمْ إِلَيْهِ وَإِنَّ كَثِيرًا لَيُضِلُّونَ بِأَهْوَائِهِمْ بِغَيْرِ عِلْمٍ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُعْتَدِينَ ﴿۱۱۹﴾
و شما را چه شده است كه از آنچه نام خدا بر آن برده شده است نمى ‏خوريد با اينكه [خدا] آنچه را بر شما حرام كرده جز آنچه بدان ناچار شده‏ ايد براى شما به تفصيل بيان نموده است و به راستى بسيارى [از مردم ديگران را] از روى نادانى با هوسهاى خود گمراه مى كنند آرى پروردگار تو به [حال] تجاوزكاران داناتر است (۱۱۹)
وَذَرُوا ظَاهِرَ الْإِثْمِ وَبَاطِنَهُ إِنَّ الَّذِينَ يَكْسِبُونَ الْإِثْمَ سَيُجْزَوْنَ بِمَا كَانُوا يَقْتَرِفُونَ ﴿۱۲۰﴾
و گناه آشكار و پنهان را رها كنيد زيرا كسانى كه مرتكب گناه مى ‏شوند به زودى در برابر آنچه به دست مى ‏آوردند كيفر خواهند يافت (۱۲۰)

تفسير:

تمام آثار شرك بايد بر چيده شود

اين آيات در حقيقت يكى از نتائج بحثهاى گذشته در مورد توحيد و شركاست و لذا آيه اول با (فاء) تفريع كه معمولا براى ذكر نتيجه است آمده .
توضيح اينكه : در آيات گذشته با بيانات گوناگونى حقيقت توحيداثبات و بطلان شرك و بت پرستى آشكار گرديد. يكى از نتائج اين مسئله اين است كه مسلمانان بايد از خوردن گوشت حيواناتى كه به نام بتها ذبح مى شد خوددارى كنند، و تنها از گوشت حيواناتى كه به نام خدا ذبح مى گرديد استفاده نمايند، زيرا مشركان عرب يكى از عبادتهايشان اين بود كه براى بتها قربانى مى كردند و از گوشت آنها به عنوان تبرك مى خوردند و اين موضوع يك نوع بت پرستى بوده است .
لذا نخست مى گويد: از چيزهائى بخوريد كه نام خدا بر آن برده شده است اگر به آياتش ايمان داريد (فكلوا مما ذكر اسم الله عليه ان كنتم باياته مؤ منين ).
يعنى ايمان تنها ادعا و گفتار و عقيده نيست بلكه بايد در لابلاى عمل نيز آشكار گردد كسى كه به خداى يكتا ايمان دارد تنها از اين گوشتها مى خورد. البته امر((كلوا)): بخوريد در اينجا به معنى وجوب خوردن از چنين گوشتهائى نيست بلكه در حقيقت منظور از آن مباح بودن اينها و حرام بودن غير آن است .
ضمنا روشن مى شود كه تحريم گوشتهائى كه نام خدا به هنگام ذبح آنها برده نشده ، نه از نظر جنبه هاى بهداشتى است تا گفته شود چه اثرى در بردن نام است بلكه مربوط به جنبه هاى معنوى و اخلاقى و تحكيم پايه توحيد و يگانه پرستى است .
در آيه بعد همين موضوع به عبارت ديگرى كه توام با استدلال بيشترى است آمده و ميفرمايد: چرا از حيواناتى نميخوريد كه نام خدا بر آنها گفته شده ؟ در حالى كه آنچه را بر شما حرام است خداوند شرح داده است (و ما لكم الا تاكلوا
مما ذكر اسم الله عليه و قد فصل لكم ما حرم عليكم ).
بار ديگر خاطر نشان مى كنيم كه : توبيخ و تاكيد به خاطر ترك خوردن گوشتهاى حلال نيست بلكه هدف اين است كه تنها از اين گوشتها بايد بخوريد و از غير آنها استفاده نكنيد و به تعبير ديگر نظر روى نقطه مقابل و مفهوم جمله است و لذا با جمله ((قد فصل لكم ما حرم عليكم )) (خداوند آنچه را بر شما حرام است شرح داده ) استدلال شده است .


در اينكه در چه سوره و كدام آيه اين موضوع آمده است و گوشتهاى حلال و حرام توضيح داده شده ؟ ممكن است تصور شود منظور سوره مائده است و يا بعضى از آيات آينده همين سوره (آيه 145) مى باشد، ولى با توجه به اينكه اين سوره در مكه نازل شده و مائده در مدينه ، و آيات آينده اين سوره نيز به هنگام نزول اين آيات هنوز نازل نشده بوده است روشن مى شود كه هيچيك از اين دو احتمال صحيح نيست بلكه يا منظور آيه 115 سوره نحل است كه در آن صريحا قسمتى از گوشتهاى حرام و مخصوصا حيواناتى كه براى غير خدا ذبح شده اند آمده است و يا منظور بيان حكم اين گوشتها به وسيله پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) مى باشد زيرا او چيزى جز وحى الهى نمى گفت .
سپس يك صورت را استثناء نموده ، و ميگويد: مگر در صورتى كه مجبور شويد (الا ما اضطررتم اليه ).
خواه اين اضطرار بخاطر گرفتارى در بيابان و گرسنگى شديد بوده باشد و يا گرفتار شدن در چنگال مشركان و اجبار كردن آنها به اين موضوع .
بعد اضافه مى كند كه بسيارى از مردم ديگران را از روى جهل و نادانى و هوى هوسها گمراه مى سازند (و ان كثيرا ليضلون باهوائهم بغير علم ). گرچه هوا پرستى با جهل و نادانى غالبا توام است ولى در عين حال براى تاكيد بيشتر آن دو را همراه آورده و مى گويد: (باهوائهم بغير علم ).
ضمنا از اين تعبير بخوبى استفاده مى شود كه علم حقيقى هرگز با هوا پرستى و خيالبافى سازگار نيست و آنجا كه سازگار شود جهل است نه علم !.
اين نيز لازم به تذكر است كه جمله بالا مى تواند اشاره به همان پندارى باشد كه در ميان مشركان عرب وجود داشت كه براى خوردن گوشتهاى حيوانات مرده چنين استدلال مى كردند: آيا ممكن است حيواناتى را كه خودمان مى كشيم حلال بدانيم ، اما آنچه را خداى ما كشته است حرام بشمريم ؟!
بديهى است سفسطه ، يك خيال واهى ،بيش نبود، زيرا خداوند حيوان مرده را ذبح نكرده و سر نبريده تا با حيواناتى كه ما سر بريده ايم مقايسه شود و به همين دليل كانون انواع بيماريهاست و گوشت آن فاسد است لذا خداوند اجازه خوردن آنرا نداده است .
در پايان آيه مى فرمايد: پروردگار تو نسبت به آنها كه تجاوزكارند آگاهتر است (ان ربك هو اعلم بالمعتدين ).
همانها كه با دلائل واهى نه تنها از راه حق منحرف مى شوند بلكه سعى دارند ديگران را نيز منحرف سازند.
و از آنجا كه ممكن است بعضى اين كار حرام را در پنهانى مرتكب شوند در تعقيب آن ، در آيه بعد، به عنوان يك قانون كلى مى گويد: گناه آشكار و پنهان را رها سازيد (و ذروا ظاهر الاثم و باطنه ) .
مى گويند در زمان جاهليت عدهاى عقيده داشتند كه عمل منافى عفت (زنا) اگر در پنهانى باشد عيبى ندارد تنها اگر آشكارا باشد گناه است !هم اكنون نيز عملا عدهاى اين منطق جاهلى را پذيرفته و تنها از گناهان آشكار وحشت دارند، اما گناهان پنهانى را بدون احساس ‍ ناراحتى مرتكب مى شوند!
آيه فوق نه تنها منطق فوق را محكوم ميسازد بلكه مفهوم وسيعى دارد كه علاوه بر آنچه گفته شد مفاهيم و تفسيرهاى ديگرى را كه در زمينه گناه ظاهر و باطن شده است در بر مى گيرد، از جمله اينكه منظور از گناهان ظاهر گناهانى است كه با اعضاى بدن انجام مى گردد و گناه باطن آن است كه با قلب و نيت و تصميم صورت گيرد.
سپس به عنوان يادآورى و تهديد گناهكاران به سرنوشت شومى كه در انتظار دارند چنين مى گويد: آنها كه تحصيل گناه كنند به زودى نتيجه اعمال خود را خواهند ديد (ان الذين يكسبون الاثم سيجزون بما كانوا يقترفون ).
تعبير به كسب گناه (يكسبون الاثم ) تعبير جالبى است كه نشان مى دهد افراد انسان در اين جهان همچون سرمايه دارانى هستند كه به يك بازار بزرگ گام مى نهند، سرمايه آنها هوش و عقل و عمر و جوانى و نيروهاى گوناگون خدا داد است ، بيچاره آنها كه بجاى تحصيل سعادت و كسب افتخار و شخصيت و تقوى و قرب به خدا تحصيل گناه كنند.
تعبير به (سيجزون ) (به زودى جزاى خود را خواهند ديد) ممكن است اشاره به اين باشد كه قيامت هر چند در نظر بعضى دور است ولى در حقيقت بسيار نزديك مى باشد، و اين جهان به سرعت سپرى مى شود و رستاخيز فرا مى رسد. و يا اشاره به اين باشد كه غالب افراد در همين زندگى دنيا نيز قسمتى از نتائج اعمال زشت خود را به صورت واكنشهاى فردى و اجتماعى خواهند ديد.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تفسیر قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۵۶۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی کامل دبی لند و هر آنچه که باید بدانید!

دبی لند منطقه‌ای بزرگ به وسعت 278 کیلومتر مربع، درست در نزدیکی جاده شیخ محمد بن زاید است، که در مسیر تبدیل شدن به یکی از محبوب‌ترین مناطق تفریحی و اقامتی در قلب شهر دبی قرار گرفته است. این پروژه ابتدا با هدف راه‌اندازی یک مرکز سرگرمی، شروع شد. اما اکنون به یک منطقه تفریحی-اقامتی مبدل شده و بدون شک آن را باید دیزنی لند خاورمیانه دانست! این منطقه هر ساله تعداد زیادی از گردشگران را در تور دبی به سمت خود جذب می‌کند و خانواده‌هایی که قصد اقامت در شهر دبی دارند، به واسطه خانه‌های مقرون‌به‌صرفه آن به این منطقه جذب می‌شوند.

درباره دبی لند

دبی لند با 26 پروژه عمرانی همه روزه در حال توسعه و پیشرفت است و با بیش از 50 جاذبه گردشگری، آماده میزبانی از گردشگران سراسر دنیا در تور دبی است. این پروژه در سال 2003 توسط Tatweer آغاز شد و پس از مشکلات مرتبط با رکود منطقه، در سال 2008 متوقف شد. اما در سال 2013 توسعه این طرح توسط املاک دبی مجددا از سر گرفته شد. بزرگترین پروژه‌های مسکونی و تفریحی در این منطقه در نظر گرفته شده‌اند و در حال حاضر دبی لند به 6 بخش عمده دسته‌بندی می‌شود.

دنیای جاذبه‌ها و گردشگری دنیای ورزش و فضای باز دنیای بوم‌گردی دنیای اوقات فراغت موضوعی دنیای خرده فروشی و سرگرمی مرکز شهر منطقه‌ای مناسب خانواده با سرگرمی‌های متنوع

دبی لند با 9 منطقه مجزا و بیش از 30000 واحد مسکونی، یکی از بزرگترین مناطق تفریحی اقامتی در شهر دبی است. ترافیک نسبتا کم و در دسترس بودن مدارس، اماکن ورزشی، سرگرمی و خرده فروشی، مراکز فرهنگی، به مکانی ایده‌آل برای خانواده‌ها چه برای اقامت و چه برای تفریح در تور لاکچری دبی مبدل شده است.

از استخرهای شنا، سالن‌های ورزشی و اسپاهای لاکچری گرفته تا مراکز سرگرمی و تفریحی متنوع در این منطقه به چشم می‌خورد. امکانات موجود در این منطقه، تجربه یک تور لاکچری دبی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

دبی لند همچنین میزبان برخی از سرگرمی‌های مهم شهر دبی است. دهکده جهانی، اتودروم در موتور سیتی، استادیوم کریکت، استادیوم ورزشی ویژه المپیک و پیست مسابقه فرمول یک و برگزاری رویدادهای ورزشی خاص در کلاس جهانی مثل چوگان و سوارکاری است. کلاب ورزشی، باشگاه الز و پیست دوچرخه سواری دبی در کنار بزرگترین پارک عمومی شهر که در حدود 350 هکتار گسترده شده و به بزرگی هاید پارک لندن است.

برترین جاذبه‌های گردشگری دبی لند

بزرگرترین پروژه‌های تفریحی موضوعی و مسکونی دبی لند در گلف سیتی، شهر شگفتی فالکون، شهر ورزش واقع شده‌اند و محبوب‌ترین مناطق آن شهر ورزشی دبی، موتور سیتی، میرا، رمرام، مودون و ویلاهای منطقه هستند. در ادامه به معرفی برخی از برترین جاذبه‌های این منطقه که ارزش بازدید در تور دبی را دارند، خواهیم پرداخت.

دنیای جاذبه‌ها و تجربه‌ها آکوا اکسیژن باوادی آکوا فانتزیا فواره‌های رقصنده با نور شهر عجایب شاهین شهربازی دنیای ماجراجویی آی ام جی منطقه مسکونی و تفریحی افسانه‌های دبی لند باشگاه گلف جهانی دهکده جهانی دبی لند میراکل گاردن دبی باغ پروانه دبی دنیای خرده فروشی و سرگرمی دبی اوت لت سیتی بازار سیاه (بلک مارکت) بازار کشاورزی پارک تجارت جهانی (بازار دبی) دنیای حراج شهر سبک زندگی دبی دنیای گردشگری موضوعی و تعطیلات مرکز خرید البشرا (دنیای بانوان) مقصد دبی VIP پادشاهی صحرا استراحتگاه آندلوس و اسپا دنیای اکوتوریسم استراحتگاه صحرایی الصحرا و مرکز سوارکاری هتل شنی دنیای بایو الکاهیل دنیای حیوانات دنیای ورزش و تفریحات خارج از خانه شهر ورزشی دبی دنیای ورزشی امرات دنیای ورزشی شدید باشگاه سوارکاری و چوگان دبی موتور سیتی شامل اتودروم دبی شهر گلف دبی ورزش‌های زمستانی گنبد برفی مرکز شهر شهر عربی بزرگترین مرکز خرید جهان – مرکز خرید عربی پارک موضوعی سیاره بی قرار اسکله وادی پیاده‌روی (وادی واک) برج‌های الایت (برج نخبگان) سیتی واک دنیای بازی مجازی

بهترین هتل‌های دبی لند

اگر به دنبال هتل‌های عالی در داخل و اطراف این منطقه در تور لاکچری دبی هستید، نگاهی به لیست زیر بیاندازید:

هتل رادیسون دبی داماک هیلز (5 ستاره): الحبیه، خوشه آرتزیا، داماک هیلز هتل ترپان و سوئیت‌های فخرالدین (4 ستاره): شهر ورزشی دبی هتل اس البرشا دبی (4 ستاره): پارک علمی دبی، البرشا جنوبی 2 Occidental (4 ستاره): شهر تولید دبی هتل استودیو وان (4 ستاره): دبی استودیو سیتی معرفی 3 مورد از بهترین مراکز خرید در دبی لند

در دبی لند و تور دبی همه چیز برای خرید در دسترس شماست! هر چیزی برای خرید در نظر داشته باشید، در فاصله کوتاهی از محل اقامتتان خواهید یافت. 3 مورد از بهترین اماکن دبی لند برای خرید به شرح زیر هستند:

دراگون مارت

اگر دوست دارید در میان بینهایت مغازه‌ با انواع اجناس قدم بزنید، سری به این مرکز خرید بزنید. محبوب‌ترین مرکز خرید بزرگ در این منطقه که در یک روز امکان بازدید از کل آن را نخواهید داشت.

مکان : جاده العویر، شهر بین المللی، دبی لند

مرکز خرید سیتی لند

این مرکز خرید اولین مرکز خرید و سرگرمی با الهام از طبیعت در جهان است و موقعیت بسیار خوبی در کنار دهکده جهانی دارد.

برخی از برندهایی که در این مجموعه موجود هستند:

غذای ارگانیک و کافه فلورمار هوم مبلمان PAN Thread کارفور کورال پرفیوم

مکان : وادی الصفا 4، در کنار دهکده جهانی، درست در نزدیکی جاده محمد بن زاید

اوت لت مال دبی

برای خرید هر نوع محصولی با تخفیفات گوناگون از دبی اوت لت مال دیدن کنید. برندهای مختلفی در این فروشگاه وجود دارند:

هوگو باس رالف لورن فندی کوچ آدیداس افترشاک لندن پولو DKNY

مکان : مسیر 66، دبی - جاده العین، دبی لند

رزرو تور دبی با قیمت خوب در فلای‌تودی

برای سفر به دبی و پیدا کردن تور دبی با قیمت مناسب، فلای‌تودی همراه شماست! شما می‌توانید با مراجعه به سایت یا اپلیکیشن فلای‌تودی تورهای دبی را به امکانات و خدماتی خاص رزرو کنید و خودتان را از دغدغه برنامه ریزی سفر راحت کنید!

از خدمات فلای‌تودی در تور دبی می‌توان به صدور ویزا، تهیه بیمه مسافرتی، بلیط رفت و برگشت، رزرو هتل، گشت شهری با راهنمای فارسی زبان و البته پشتیبانی 24 ساعته در 7 روز هفته اشاره کرد که سفری راحت را برای شما رقم می‌زند.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

دیگر خبرها

  • واکنش به بازی شهاب حسینی در آخرین سریالش
  • معرفی کامل دبی لند و هر آنچه که باید بدانید!
  • تفال به حافظ سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ مرا به رندی و عشق آن فضول عیب کند...
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (11 اردیبهشت)
  • فال حافظ امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • تلاوت آیات سوره بقره از سوی گروه تواشیح بین المللی تسنیم
  • کتاب «سقوط اسرائیل» به چاپ ششم رسید
  • تبریک تولد بهرام رادان به سبک محسن کیایی!
  • آیت‌الله نجفی تهرانی درگذشت
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (9 اردیبهشت)