Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و دومین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

22 اردیبهشت 1290، مورگان شوستر آمریکایی در رأس هيأتي از مقامات کشورش جهت اداره امور مالي ايران وارد تهران شد.

22 اردیبهشت 1309، محمدعلي فروغي وزير اقتصاد وقت ايران، وزير امور خارجه ايران شد. فروغي يكي از اعضاي برجسته فراماسونري و جزء اولين و مؤثرترين عناصر تهاجم فرهنگي غرب به ايران در عصر پهلوي بود.

 22 اردیبهشت 1311، مجلس شورای ملی پس از بحث و مذاکرات زیاد سرانجام با یک بند از یک لایحه دولت درباره صادرات «مروارید» مخالفت کرد.

تنزل قیمت برنج خبر دیگری است که برای عامه مردم در آن سال‌ ها خبر خوشی به حساب می ‌آید. دلیل این امر از قرار معلوم به صادر نشدن برنج از بازارهای شمالی باز می ‌گردد. به این ترتیب سی کیلو برنج در سال 1311 معادل سه تومان و هفت قران شده است. زراعت چای هم در این سال، به واسطه مساعد بودن هوا و استقبال زیادی که از کشت و زرع و ایجاد مزارع چای شده، در وضع خوبی به سر می ‌برد.

اداره کل تجارت هم با توجه به روند کاهش و افزایش مدام قیمت ‌ها دست به کار شده و شروع به تهیه مقدمات اجرای قانون تثبیت قیمت ‌ها کرده است.

در تجارت یک ماهه انگلیس برخلاف ایران که واردات بر صادرات فزونی گرفته بود، تقلیل فاحشی در واردات و ترقی زیادی در صادرات صورت گرفته است. 

22 اردیبهشت 1313، علی‌اکبر داور، وزیر مالیه به کنترات کلیه مستخدمین بلژیکی گمرکات خاتمه داد و به طور کلی امور گمرکات ایران به مامورین ایرانی واگذار شد و دکتر محمدحسین سجادی به عنوان اولین مدیر ایرانی گمرک منصوب شد.

22 اردیبهشت 1330، مهندس حسیبی به معاونت وزارت دارایی انتخاب شد و از طرف دولت به عنوان قائم‌ مقام دارایی و نماینده دولت در کمیسیون مختلط معرفی شد.

22 اردیبهشت 1339، قانون تاسیس سازمان بنادر و کشتیرانی به تصویب رسید.

22 اردیبهشت 1341، مهندس ناصر معتبر، مدیرعامل کفش ملی در مصاحبه ‌ای که با مطبوعات انجام داده، به شهرداری تهران پیشنهاد کرده است برای کمک به کارخانه‌ های تولید داخلی اجازه دهد واحدهایی مثل کفش ملی در بسیاری از نقاط پر رفت‌ وآمد شهر کیوسک ‌هایی برای عرضه محصولات خود داشته باشد تا به این وسیله محصولات این نوع کارخانه‌ ها ارزان ‌تر و بدون واسطه و به طور مستقیم از تولید به مصرف به دست مردم برسد.

22 اردیبهشت 1345، دولت آلمان 8 میلیون تومان از تعهدات زمان جنگ را به ایران پرداخت.

22 اردیبهشت 1349، گزارش نمايندگان سازمان ملل در مورد جدائي بحرين از ايران در نشست شوراي امنيت به تصويب رسيد و استقلال بحرين رسميت يافت.

22 اردیبهشت 1351، در جراید اقتصادی کشور اعلام شد در مراسمی که در محل کارخانه جنرال تایر و رابر ایران برگزار شد، اولین مرکز آزمایش لاستیک در خاورمیانه، به وسیله دکتر مختار، معاون وزارت اقتصاد گشایش یافت.

22 اردیبهشت 1353، واحد جدید پتروشیمی شیراز آغاز به کار کرد.

 

منبع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد و موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: تاریخ اقتصاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۵۷۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد یک نماینده مجلس از ناکارآمدی وزرای رئیسی /جا داشت وزرای بیشتری استیضاح می شدند / در مجلس با دولت رودربایستی‌هایی داشتیم

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدعلی محسنی‌ بندپی، نماینده نوشهر و چالوس در مجلس، در خصوص اینکه چرا اقتصاد و معیشت مردم روزهای خوبی را سپری نمی‌کند به «منیبان» گفت: مولفه‌های زیادی باعث شده تا حال و روز اقتصاد ایران و به تبع آن معیشت مردم نامساعد شود. اگر از نقش تحریم که خیلی هم مهم است بگذریم مولفه روی کار آوردن افراد متعهد که تخصص‌شان نیاز کشور است آن‌طور که باید و شاید عملی نشده است.

او در گفتگو با منیبان، افزود: باید سیاسی‌ کاری را در کشور کنار گذاشت. معنی ندارد فردی که متخصص است و دلش برای ایران می‌سوزد را به خاطر اینکه افکارش با افکار دولت در زاویه است کاملاً از خدمتگزاری محروم کنیم.

عضو مجمع نمایندگان استان مازندران تصریح کرد: ما باید در گزینش مدیران یک اصل را رعایت کنیم و آن هم اعتقاد فرد به نظام جمهوری اسلامی ایران است. اگر در برخی مباحث فکری، فرد با مدیران ارشد و تصمیم‌ گیر دولت اختلافاتی داشت نباید کنار گذاشته شود چون همه ایرانی هستیم و رشد و شکوفایی کشور و بهبود سطح زندگی مردم را می‌خواهیم. در دست داشتن قدرت نباید ابزاری برای خودی و غیرخودی کردن افراد در پست‌های مدیریتی شود.

محسنی‌بندپی اظهار کرد: ایران کشور پر منابعی است اما مدیریت بر منابع یکی از مولفه‌های هنرنمایی مدیر است. مدیریت منابع کار ساده ای نیست اتفاقاً حالا که اقتصاد ما مشکل دارد باید مدیران هنرمند، توانا و با افکار مختلف بر سر کار بیایند.

نماینده نوشهر در مجلس گفت: من در شکل‌گیری وضع موجود مجلس یازدهم را مقصر می‌دانم و یکی از انتقادات من به این مجموعه که خودم یکی از آن افراد هستم تمرکز زیادی بر تصویب قوانین و غفلت از نظارت است. ما در مجلس با دولت رودربایسی‌هایی داشتیم که حقیقتاً قابل قبول نبود.

او افزود: در مجلس یازدهم جا داشت وزرای بیشتری استیضاح می‌شدند و هنوز هم این ضرورت حس می‌شود. در دولت وزرایی روی کار هستند که واقعاً کارآمدی آن‌چنانی برای کشور و مردم ندارند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: مجلس یازدهم از ابتدای کارش موضوعات اقتصادی را در دستور کار خود قرار داد و واقعاً رفتیم به سمتی که بی‌عدالتی‌ها را شناسایی و برای رفع آن تلاش کنیم ولی اولویت‌بندی‌های دولت توام با اشکال بود.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902952

دیگر خبرها

  • چاپ ترجمه کتاب اقتصاددان آمریکایی درباره تحول در رفتار
  • جلیل سبحانی از ورود هوش مصنوعی به صنایع پتروشیمی خبر داد
  • سرکوب دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین با لابی رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد
  • وزیر اقتصاد: رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • چشم‌انداز صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران و جهان
  • توافق برای ورود ۱۰۰ مگاوات برق برای تامین انرژی واحد‌های تولیدی
  • انتقاد یک نماینده مجلس از ناکارآمدی وزرای رئیسی /جا داشت وزرای بیشتری استیضاح می شدند / در مجلس با دولت رودربایستی‌هایی داشتیم
  • بخش خصوصی؛ امید ایران توانمند
  • مجامع بین‌المللی برای توقف سرکوب دانشجویان آمریکایی ورود کنند