Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجید بشکال در گفتگو با مهر در مورد  جایگاه نمایش عروسکی در استان هرمزگان بیان داشت: تنها کارگردانی است که کار عروسکی انجام می‌دهد.اما به‌شدت معتقد است نمایش عروسکی در استان مورد بی‌مهری قرارگرفته و جایگاهی ندارد.

بشکال در مورد تفاوت نمایش عروسکی با نمایش‌های صحنه‌ای در چیست، گفت:استفاده از عروسک بارزترین تفاوت نمایش عروسکی با دیگر نمایش‌هاست که همین استفاده از عروسک کارایی متفاوتی از صحنه، حرکات دیالوگ و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. به وجود می‌آورد.نمایشنامه عروسکی نیز تا حدی متفاوت با  نمایشنامه‌های دیگر است زیرا جزئیات و حرکات عروسک‌ها نیز به‌صورت دقیق در نمایشنامه گفته می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که دلیل ضعیف بودن حوزه نمایش عروسکی در استان هرمزگان چیست گفت: عدم آشنایی کارگردانان به تاتر عروسکی با توجه به اینکه در استان هرمزگان تحصیلات آکادمیک تازه‌وارد شده که به همان اندازه شیوه‌های اجرایی متفاوت نیز کمتر به آن پرداخته می‌شود من فکر می‌کنم بزرگ‌ترین دلیلش همین باشد.

این فعال هنری عنوان کرد: نمایش عروسکی به‌عنوان یک شیوه اجرایی قدرتمند که تأثیر بسزایی بر روی مخاطب  دارد باید به همان اندازه نیز کارگردانان بیشتری برای فعالیت در حوزه داشته باشیم که اجرای بیشتر خود سبب جذب مخاطب بیشتری می‌شود.

این کارگردان تئاتر در خصوص امکانات برای اجرای نمایش عروسکی در بندرعباس بیان کرد: برای اجراهای عروسکی شرایط و امکانات بسیار کم است و درواقع ما در این زمینه بسیار فقیر هستیم زیرا هیچ‌کدام از سالن‌های ما استاندارد لازم را برای یک اجرای عروسکی ندارند.

بشکال با اشاره به اینکه حمایتی از نمایش‌های عروسکی در استان نمی‌شود گفت: در استان هرمزگان نگاه حمایتی به هنر به‌ویژه تئاتر بسیار ضعیف است و عملاً هیچ حمایتی از هنر نمایش نمی‌شود چه برسد به نمایش عروسکی.زیرا درکی از آن به‌عنوان یک شیوه متفاوت در اجرا وجود ندارد.نمونه آن اجرای ۱۳ دوره تئاتر عروسکی رضوی در هرمزگان است که هیچ تأثیری در این زمینه در استان نداشته.

این کارگردان تئاتر در پاسخ به این پرسش که تفاوت استفاده از عروسک برای یک کارگردان در چیست بیان داشت: نخستین مسئله به نگاه و تحلیل یک کارگردان برمی‌گردد. مسلماً یک کارگردان بر اساس تحلیل خود به سمت نمایشنامه عروسکی می‌رود. وقتی کارگردان ببیند که نمایشنامه پتانسیل اجرای فرمالیستی با استفاده از امکاناتی که در اختیار دارد را داراست به سمت عروسک و اجرای متفاوت می‌رود.

وی افزود: اجرای نمایش عروسکی شیوه‌های مختلفی دارد به‌عنوان‌مثال اپرای عروسکی مکبث که در تهران به اجرا درآمد فقط نگاه عروسکی در شخصیت‌ها وجود داشت اما گاهی کارگردان به دنبال تحلیل محتوایی است که عروسک به‌عنوان یک نماد و نشانه تحلیل محتوایی کارگردان را به عرضه می‌گذارد و در واقع تفاوت‌ها در همین نگاه است.

بشکال که یک نمایش عروسکی برای جشنواره عروسکی مبارک آماده کرده اظهار کرد: طرح نمایش مکبث در حال حاضر برای جشنواره عروسکی مبارک پذیرفته‌شده که به بازبینی رفته است. این نمایش با شش عروسک‌گردان و یک بازیگر صحنه‌ای طراحی و اجرا می‌شود.

این فعال هنری در توضیح این نمایش گفت: کارکترها بر اساس تحلیل محتوایی که سه کارکتر اصلی است در نمایش استفاده می‌شود.لیدی، لیدی مکبث و ساحره که البته در این نمایش سه ساحره تبدیل به یک ساحره شده است.

بشکال عنوان کرد: نگاهم به این نمایش در بعد بین‌المللی بوده و امیدوارم شرایط فراهم شود که بتوانیم در خارج از ایران ن را به اجرا دربیاوریم البته در مرحله اول به دنبال اجرای عموم در بندرعباس و بعد جشنواره مبارک هستم.

کد خبر 4293436

منبع: مهر

کلیدواژه: اداره کل فرهنگ و ارشاد هرمزگان جشنواره نمایش عروسکی کارگردان تئاتر بوشهر کرمانشاه گرگان شیراز خرم آباد خطبه های نماز جمعه شهرکرد بارش باران برجام یاسوج کهگیلویه و بویراحمد مشهد اشتغال مجلس شورای اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۵۸۷۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قصه گویی و اجرای نمایش برای کودکان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، این برنامه ها با هدف آشنایی بیشتر این گروه سنی با  مشاهیر،  نویسندگان ، و شاعران بزرگِ ایران اجرا شد.

احمد امین فرد گزارش می دهد:

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • اجرای نمایش عروسکی«استخوان ماهی جادویی» برای کودکان رفسنجانی
  • اجرای رسمی طرح باک پُر از روز شنبه در مرز رسمی پرویزخان
  • نمایش فیلم تئاتری از عباس جوانمرد در خانه هنرمندان ایران
  • موزه‌ای که به یک فقر تربیتی پاسخ گفت/ اسباب‌بازی، دروازه شور خلاقانه
  • آینده نامشخص ژاوی در بارسلونا از نگاه فابریتزیو رومانو
  • اختتامیه نوزدهمین جشنواره ملی هنر‌های عروسکی
  • قصه گویی و اجرای نمایش برای کودکان
  • ایلیا سلیمان کارگردان فلسطینی قلب جشنواره فیلم سارایوو را می‌گیرد
  • «انعکاس شیطان» آماده نمایش شد/ حضور «پیام خصوصی» در کانادا
  • 10 سریال گانگستری تماشایی که بر اساس داستان واقعی ساخته شدند(+عکس)