آیا زمان تغییرات اساسی در ساختار نمایشگاه کتاب فرا نرسیده است؟
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۵۹۵۳۳
به گزارش خبرنگار ایلنا، سی و یکمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، امروز (شنبه 22 اردیبهشت ماه) به پایان میرسد. امسال هم بزرگترین رویداد فرهنگی کشور به زعم مسئولان با چالشهای جدی و بعضا سادهای مثل نداشتن مکان ثابت، نداشتن دبیرخانه دائمی و... روبرو بود.
جدا از اینها نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران همچنان نه نمایشگاه که فروشگاه بزرگی است که با تزریق بن کارتها و فروش بالا در مدتی کوتاه جدا از اینکه فرصت حیات را از کتابفروشیهای کشور دستکم برای چند ماهی پس از نمایشگاه میگیردو البته در برخی موارد، زمینه انواع تخلفات و سوءاستفاده را فراهم کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نقد کردن 110 میلیون بن کارت یارانهای تنها در یک نوبت و در فاصله 8 شب تا 5 صبح توسط شبکهای متشکل از 4 ناشر، نمونه کوچکی از این تخلفات است که علیرغم تاکید کارگروه نظارت بر تخلفات نمایشگاه نه تنها از بین نرفته که گویا منسجمتر هم شده است.
چاپ و فروش کتابهای ناشران دیگر که از آن به عنوان پدیده قاچاق کتاب یاد میشود نیز از مهمترین دغدغههای این روزهای نشر است. امسال هم در نمایشگاه کتاب شاهد جولان دادن عرضه کتابهایی بودیم که بدون اجازه از ناشر اصلی کپی و منتشر شده بودند و چند غرفه آن طرفتر عرضه میشدند. البته مسئله اینجا تنها پدیده قاچاق کتاب نیست و حضور در نمایشگاه با چاپهای کپیبرداری شده از حافظ، سعدی، مولانا و حتی قرآن و ادعیه باعث شده نشر و نمایشگاه ما پویایی کافی نداشته و ناشر به انتشار کتاب اصیل و با کیفت حتی فکر هم نکند و تنها با چاپ این آثار هم کف عناوین خود برای حضور در نمایشگاه را پر کند و هم دل مسئولان را با در اختیار گذاشتن عدد و رقم دهان پر کن شاد کند.
وضعیت بازار جهانی کتاب نمایشگاه هم حال چندان خوشی ندارد و آژانسهای ادبی و ناشران ایرانی به دلیل عدم حضور چهرههای اصلی نشر کشورها، آورده چندانی از نظر عقد قرارداد خرید و فروش رایت به دست نمیآورند. بورسیه نمایشگاه کتاب هم اگرچه راهکاری معقول برای جلب نظرها به نمایشگاه کتاب تهران به نظر میرسد اما با اجرای نادرست و بیشتر اعطا شدن به چهرههای رسمی و دولتی کشورها باعث شده به قول مدیر آژانس ادبی پل بازار جهانی کتاب ما روز به روز آب برود. ماجرا وقتی جالب میشود که حتی از صربستان، مهمان ویژه نمایشگاه، هم ناشری به نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران نیامده بود.
اینها بخش کوچکی از مشکلات نمایشگاه است. پس از سی و یک دوره آیا وقت آن نشده نمایشگاه کتاب تهران هم صاحب دبیرخانه دائمی و مکان ثابت شود؟ و مهمتر اینکه آیا زمان تغییرات اساسی در ساختار نمایشگاه مثل حذف بخش فروش آن، کوچک کردن این رویداد دستکم از نظر زمانی و... فرا نرسیده است؟ مدیران فرهنگی کشور تمایل و درخواست خود ناشران را دلیلی بر ادامه نمایشگاه با شیوه فعلی عنوان میکنند و گویا فراموش کردهاند دولت مسئولیت سیاستگذاری و اجرای درست آن را برعهده دارد و با این بهانه از زیر بار اصلاح وضعیت توزیع کتاب کشور، نبود کتاب و کتابخانه در بسیاری از شهرها و روستاها، مجوزهای بدون حساب و کتاب نشر و... شانه خالی کند.
هرچه هست نمایشگاه سی و یکم هم تمام شد و کارهای اجرایی تا سال آینده معلق میمانند و اصلاح شیوهها هم تنها در گفتوگوهای مدیران و فعالان نشر تکرار میشود.
منبع: ایلنا
کلیدواژه: نمایشگاه کتاب تهران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۵۹۵۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کتاب بنیه فیلمساز را قوی میکند/ حتما به نمایشگاه کتاب تهران میروم
به گزارش قدس آنلاین به نقل از ستاد برگزاری سیوپنجمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران محمدحسین لطیفی کارگردان سینما و تلویزیون که تجربه فیلمسازی اقتباسی از کتاب «محمد؛ مسیح کردستان» پیرامون زندگی و زمانه شهید محمد بروجردی از فرماندهان دوران دفاع مقدس با عنوان «غریب» را در کارنامه دارد، با تاکید براینکه اساساً زیربنای هنرمند، اول استعداد و سپس مطالعه و آگاهی اوست، گفت: معتقدم پی و بتن یک فیلمساز باید سفت باشد که کتاب این کارکرد را برای او دارد.
وی افزود: اینکه من به عنوان فیلمساز استعداد دارم و هرچیزی را که در ذهن داشته باشم، بنویسم نهایتا برای یک فیلم کارایی خواهد داشت و در ادامه قابل تکرار نیست. قطعاً من به تمام جوانها خواهم گفت؛ نباید کتاب از دستتان بیفتد تا در موضوع و آن چیزی که دوست دارید، قوی شوید.
لطیفی همچنین به موضوع اقتباس سینما از کتاب اشاره کرد و ادامه داد: در اقتباس یک متنی وجود دارد که به متنی دیگر و در قالب دیگری در میآید. یعنی یک رمان نوشته شده که بر اساس آن رمان اقتباسی صورت میگیرد. اقتباس روایت نعل به نعل کتاب نیست، چرا که قالب فیلم تفاوت با قالب رمان دارد. اقتباس یعنی اینکه ابتدا روح کار و شخصیتها از رمان اخذ شود. در ادامه یکسری سکانسهای حیاتی مشخص و سپس روایت در یک قالب دیگر آغاز شود. قالب متفاوت میشود، اما رگ و پی مسئله در قصه کتاب است. در برنامهام است تا با اقتباس از رمان دو جلدی «از عشقاباد تا عشقآباد» منصور انوری فیلم «عشق آباد» را بسازم. نمونه اقتباس در دوران قبل از انقلاب سریال «دایی جان ناپلئون» است و ما وقتی سریال و فیلم را در کنار هم قرار میدهیم، میفهمیم که رمان خیلی قویتر است. اقتباس را باید برای نسل جدید تدریس کرد.
او درباره تجربه حضور در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران گفت: یکی از علاقهمندیهای من حضور در نمایشگاه کتاب تهران است اما گاهی من در زمان نمایشگاه مشغول پروژههایی بودهام که امکان حضور در نمایشگاه را از من میگرفت، اما امسال حتماً سعی خواهم کرد در نمایشگاه حضور داشته باشم.
کارگردان فیلم «غریب» مرادوه اهالی سینما با اهالی قلم و نویسندهها و ناشران را موجب پیشرفت سینما دانست و تاکید کرد: کتابهای هنری و نفیس که مربوط به سینما است سهم کمی از تولیدات ناشران را دارند و کتابهای تخصصی ما در عرصههای فیلمسازی و کارگردانی خیلی دیر چاپ میشوند و میان ناشران این کتابها سهم کمی را میان ناشران به خود اختصاص دادهاند که امیدوارم این روند تغییر کند.
سیوپنجمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار میشود.