Web Analytics Made Easy - Statcounter

نمایشگاه گل و گیاه مشهد ۲ بعد کاملاً متفاوت داشت؛ در حالی که رضایت نسبی مردم را به‌دست آورد که عمده تولیدکنندگان ناراضی بودند. ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵ استانها خراسان رضوی نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، نمایشگاه گل و گیاه مشهد به رسمی 16 ساله در اردیبهشت‌ماه امسال در حالی هفدهمین دوره خود را سپری کرد که دغدغه‌های محیط‌زیستی مانند آلودگی هوا بیش از پیش کلان‌شهر مشهد را در مخاطره انداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کمبود فضای سبز، بحران آب و کاهش سرانه نشاط اجتماعی همه از موضوعاتی است که می‌تواند این روزها محملی برای آموزش شهروندی به بهانه برگزاری نمایشگاه گل و گیاه باشد. موضوعی که شاید کمتر مورد توجه برگزارکنندگان نمایشگاه قرار گرفته است. نمایشگاه امسال در فضایی به وسعت 3 هکتار و با مشارکت حدود 300 تولیدکننده گل و گیاه داخلی خارجی از کشورهای آلمان، هلند و ترکیه در700 غرفه برپا شد.

مسئولان برگزاری نمایشگاه با توجه به استقبال گسترده مردم آمار بازدیدکنندگان از این نمایشگاه را چیزی در حدود 200 هزار نفر تخمین می‌زنند.

عدم توجه به مشکلات زیرساختی

فخرآرا؛ یکی از پرورش‌دهندگان گل و گیاه در مشهد که امسال در نمایشگاه شرکت نکرده و تنها برای بازدید به نمایشگاه آمده درباره نمایشگاه و دلیل عدم شرکت در نمایشگاه امسال گفت: نمایشگاه گل و گیاه در این سال‌ها تنها به محلی برای چشم و هم چشمی تولیدکنندگان مختلف تبدیل شده است. سال گذشته چیزی در حدود 40 میلیون تومان هزینه گل آرایی غرفه کردم اما چیزی عاید ما نشد تنها دلیل حضور بسیاری از همکارانم تنها خودی نشان دادن در صنف است وگرنه برگشت سرمایه‌ای از این نمایشگاه متصور نیستیم. بازدیدکنندگان از نمایشگاه تنها برای سلفی گرفتن و تماشای گل و گیاه به نمایشگاه می‌آیند و  خبری از  مذاکره و اخذ قرارداد حداقل برای ما تولیدکنندگان نیست.

این تولیدکننده گل و گیاه معتقد است: ای کاش تمهیداتی چیده شود تا در خلال این نمایشگاه، مشکلات تولیدکنندگان گل و گیاه هم مورد توجه و آسیب شناسی مسئولان قرار گیرد. تا امروز اکثر تولیدکنندگان با مشکلات هزینه‌های آب و برق و نیز نبود زیرساخت‌های صادرات محصولات روبرو هستند. از طرفی مشکلات اقتصادی سرانه مصرف گل و گیاه را در خانواده‌ها به حداقل ممکن رسانده این در حالی است که قیمت گل و گیاه نیز روز به روز در حال افزایش است.

محمود صداقت یکی از شهروندان که همراه خانواده برای بازدید به نمایشگاه آمده، معتقد است صرف برگزاری این نمایشگاه برای شادی و نشاط روح و جان شهروندان کافی است.

این شهروند می‌افزاید:  به نظر من در این زندگی ماشینی و پر از دود و ترافیک، همین برگزاری این نمایشگاه و بهانه حضور خانواده‌ها در این نمایشگاه حالا چه عکس گرفتن با گل‌ها و چه لذت بردن بصری از این زیبایی خدادادی به عنوان کارکرد نمایشگاه کفایت می‌کند. حالا اگر در این میان شهروندی ترغیب شود و گلدان گل خریداری و به خانه ببرد تا از زیبایی خدادادی آن و فواید تصفیه هوای آن استفاده کند، مسلماً کارکرد نمایشگاه کافی است. البته ای کاش قیمت بلیط نمایشگاه کمی معقول‌تر بود تا شهروندان مشهدی بتوانند با فراغ بال از این نمایشگاه دیدن کنند.

بخش خصوصی در حاشیه

یکی از این تولیدکنندگان گل و گیاه که در نمایشگاه امسال حاضر بود پیرامون اهمیت برگزاری نمایشگاه امسال می‌گوید: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی در کنار این که به ترویج فرهنگ استفاده از گل کمک می‌کند، به نوعی حمایت از تولیدکنندگان گل و گیاه استان و شهر مشهد نیز است تا بتوانند دستاوردها و تولیدات خود را به نمایش بگذارند هرچند به نظر من غرفه‌های شهرداری با توجه به بودجه‌های دولتی و هزینه‌های انجام شده و گل آرایی‌ها و تزئینات در ابعاد وسیع بیشتر توجه مردم را به سمت خود سوق داده است و بخش خصوصی در این حوزه با توجه به محدودیت‌های مالی مغفول مانده است.

این نمایشگاه تنها یک نام را یدک می‌کشد

مدیر یکی از برندهای تولید کود برای محصولات باغی و گیاهی نیز که در این نمایشگاه شرکت کرده معتقد است این نمایشگاه چیزی جز نام یک نمایشگاه را یدک نمی‌کشد.

وی معتقد است: در تمام دنیا مرسوم است نمایشگاه‌ها محلی برای مذاکره، آشنایی و پیش عقد قرارداد بین طرفین حالا دو کشور است. در این چند سالی که در نمایشگاه حاضر بوده‌ایم تنها چند قرارداد با شهرستان‌ها بسته‌ایم و خبری از همکاران و دست اندرکاران گل و گیاه از استان‌های دیگر نیست و حتی به نظر اقدامی هم در جهت دعوت از آن‌ها انجام نمی‌شود. از طرفی جای برگزاری ورک شاپ ها، همایش ها و کارگاه‌های آموزشی که از کارکردهای مهم نمایشگاه‌ها است وجود ندارد. جالب این جاست که در نمایشگاه گل و گیاه ترکیه ماجرا برعکس است. یعنی خبری از حضور مردم عادی نیست و اکثر بازدیدکنندگان دست اندرکاران و فعالان حوزه گل و گیاه این کشور هستند.

 وی می‌افزاید: به نظر سنگ بنای برگزاری نمایشگاه این نمایشگاه اشتباه بنا شده و بسیاری از مردم بیشتر برای خرید گل و گیاه و کاکتوس و یا گرفتن عکس به نمایشگاه می آیند. در واقع در سال‌های اخیر این نمایشگاه بیشتر به پارک گل‌ها یا فروشگاه فروش گل و گیاه تبدیل شده است.

خانم و آقای جوانی که برای بازدید از نمایشگاه آمده‌اند از گران‌تر بودن قیمت گل و گیاه عرضه شده در نمایشگاه در مقایسه با قیمت آن در گلخانه‌ها و گلفروشی‌های سطح شهر  خبر می‌دهند.

آن‌ها معتقد هستند: بسیاری گل فروش‌ها با استفاده از شور و شعف و هیاهوی نمایشگاه و عدم نظارت بر قیمت‌ها، گل و گیاه  را به نام تخفیف نمایشگاهی با قیمتی بالاتر از فروشگاه خود عرضه می‌کنند و شهروندان هم  با اشتیاق اقدام به خرید می‌کنند. این مسئله درباره گل‌های آپارتمانی و کاکتوس‌ها که قیمت‌های ارزان تری دارند بیشتر مشهود است. مثلا کاکتوسی که در گل فروشی‌ها با 2000 تومان خریداری می‌شود در نمایشگاه با عنوان تخفیف نمایشگاه به مبلغ 3000 تومان به فروش می‌رسد.

به دنبال حمایت از تولیدکنندگان بومی هستیم

خلیل‌الله کاظمی معاون خدمات و محیط‌زیست شهری شهردار‌ مشهد  پیرامون اهداف این نمایشگاه اظهار داشت: به دنبال افزایش سرانه مصرف گل و گیاه و ترویج فرهنگ استفاده از گل، حفاظت از فضاهای سبز و ایجاد نشاط و شادابی در شهر هستیم.

وی با اشاره به کاهش چشمگیر سرانه مصرف گل و گیاه در ایران نسبت به دیگر کشورهای دنیا، سرانه مصرف گل در ایران را به ازای هر نفر حدود 5 شاخه گل اعلام کرد که در مقایسه با کشورهای اروپایی که حدود 50 شاخه گل در سال به ازای هر شهروند است بسیار اندک است.

معاون خدمات و محیط‌زیست شهری شهردار‌ مشهد افزود: اگر بتوانیم این سرانه را افزایش دهیم مسلماً تحولی در حوزه تولیدکنندگان گل و گیاه نیز رخ خواهد داد. شهرداری به تنهایی برای خرید محصولات خود سالانه در حدود 20 میلیارد تومان هزینه می‌کند که چیزی در حدود 30 درصد این هزینه از خارج استان تامین می‌شود. حالا اگر به واسطه برگزاری ‌نمایشگاه‌ها و اقدامات دیگر بتوانیم چتر حمایتی خود را از تولیدکنندگان حوزه در استان گسترش دهیم نتایج موثری در جهت اشتغالزایی در حوزه گل و گیاه استان را نیز شاهد خواهیم بود. هدف اصلی ما حمایت از تولیدکنندگان بومی استان است.

انتهای پیام/ ز

R41347/P41362/S6,1188/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۵۹۶۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون وزیر ارتباطات : شبکه اپراتور مدعی نارضایتی مردم از کیفیت شبکه به دلیل استفاده از مودم بومی قابل بررسی است

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، گفت: با توجه به ادعای مطرح شده توسط یک اپراتور اینترنتی مبنی بر نارضایتی مردم از کیفیت شبکه به دلیل استفاده از مودم تولید داخل، آنهم مودمی که در منطقه محروم بم تولید می‌شود و ظلم و اجحافی که در حق این تولیدکننده شده است، سازمان تنظیم مقررات این اختیار را دارد که شبکه اپراتور را بررسی کند و نتایج را در اختیار مردم قرار دهد که چه میزان از این نارضایتی مردم، از مودم های تولیدکننده داخلی بوده است.   میثم عابدی، معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری‌ اطلاعات در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا و در واکنش به «اظهارات رئیس هیات مدیره شاتل مبنی بر اینکه به اجبار دولت از مودم بی‌کیفیت داخلی استفاده می‌کنند»، گفت: تجهیزاتی که داخل کشور تولید می‌شود به واسطه اپراتورهای مختلف در حال استفاده است و اگر بخواهیم از کیفیت تجهیزات رضایت سنجی داشته باشید، باید با مدیران عامل اپراتورهای مختلف صحبت کنید که کیفیت تجهیزات مشخص است و بحثی در این موضوع نداریم.   وی، ادامه داد: وزارت ارتباطات از همه حمایت می‌کند، هم از اپراتورهایی که توسعه شبکه دارند و هم شرکت‌هایی که تجهیزات زیرساحتی مورد نیاز را تهیه می‌کنند؛ این حمایت شامل همه تجهیزات من‌جمله پسیو و اکتیو شبکه می‌شود.   معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری‌ اطلاعات، اظهار کرد: در دولت سیزدهم که دکتر زارع پور به عنوان وزیر ارتباطات مشغول خدمت به مردم است، 20 ترابیت ظرفیت انتقال کشور را با تجهیزات داخلی راه اندازی کردیم و زیرساخت به عنوان شرکتی که سرویس محور است، رضایت خوبی از کیفیت این روند دارد.   عابدی، خاطرنشان کرد: در حوزه تجهیزات مودم که مصرف کننده نهایی آن مردم هستند، تولیدکننده‌های مختلفی در کشور در حال فعالیت هستند. بحثی را با اپراتورها داشتیم که با کمک ما، درصد مشخصی از مودم های مورد نیاز امسال را از تولیدکننده‌های داخلی کشور خریداری کنند تا افزایش ظرفیت تولید و توسعه بازاری هم برای اپراتورها که در چند سال گذشته محصولاتشان را عرضه و ثابت کردند و محصولات قابل قبولی هم است، باشد و در اختیار تولیدکننده ها قرار دهیم؛ به شرط آنکه کیفیت هم داشته باشند، یعنی بعد از روند تولید، هم اپراتور و هم سازمان تنظیم مقررات به عنوان متولی تنظیم گری کشور کیفیت محصولات را بررسی کنند و اگر مورد تایید رگولاتوری بود، افزایش ظرفیت تولید و استفاده از محصولات داخلی را با جدیت پیش ببریم و با درصد بالاتری در سال بعدی از ظرفیت تولید داخل استفاده کنیم.   معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، افزود: اپراتورها دوستان ما هستند و ممکن است برداشت اشتباهی از صحبت های مدیرعامل یکی از اپراتورها اخیرا منتشر شده باشد، این مدیر در جلساتی که داشتیم مخالفتی نداشتند و از طرف دیگر امسال اپراتورها می توانند 80 درصد واردات داشته باشند و محدودیت واردات نداریم و تولید داخل را قدم به قدم با توجه به افزایش کیفیت و رضایت مشتری و خرید سازمان تنظیم قرار است توسعه دهیم.   عابدی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار سیتنا مبنی بر حمایت وزارت ارتباطات از تولیدکننده های داخلی در صنعت مخابرات، گفت: این موضوع ربطی به حوزه کاری بنده ندارد، ولی سازمان تنظیم با توجه به ادعای مطرح شده می‌تواند ورود کند، چون در حق یک تولیدکننده داخلی آن هم در منطقه محروم همچون بم کرمان که در آن سرمایه گذاری شده و این اشتغال را برای منطقه محروم کشور ایجاد کرده، اجحاف شده و ظلم در حق این تولیدکننده شده است و سازمان تنظیم این اختیار را دارد که شبکه اپراتور را بررسی کند و نتایج را در اختیار مردم قرار دهد که چه میزان از این نارضایتی که از سمت مردم بوده، از مودم های تولیدکننده داخلی است و هیچ اجباری بر اپراتورها نبوده که این خریدها را داشته باشد و جلسه اخیر ما بر این بود که 20 درصد از خرید از تولید داخل باشد و اجباری نبوده و وارد فاز اجرا و قرارداد هم نشده است.   معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، افزود: اگر مودم به درستی کار نمی کند ضعف اپراتور است که از نظر فنی ندانسته چه مودمی مناسب شبکه آن است و هیچ اجباری در خرید مودم داخلی وجود نداشته است و اگر ضعف کیفیت دارد، از ضعف فنی خود اپراتور بوده است، ولی اگر تولید کننده مودم این درخواست را از سازمان تنظیم کند، سازمان گزارشی از کیفیت شبکه این اپراتور و نقش مودم هایی که با اختیار این اپراتور خریداری کرده را منتشر می کند. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • حمایت ویژه مدیریت شهری از تشکل‌های مردم‌نهاد
  • برگزاری نمایشگاه گل و گیاه در اصفهان
  • گلچینی از گل و گیاه ۵ استان کشور در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند
  • گشایش نمایشگاه گل و گیاه در بیرجند
  • سومین پالت از تریلوژی رنگ افتتاح می‌شود
  • معاون وزیر ارتباطات : شبکه اپراتور مدعی نارضایتی مردم از کیفیت شبکه به دلیل استفاده از مودم بومی قابل بررسی است
  • حضور واحدهای تولیدی استان اردبیل در نمایشگاه ایران «اکسپو»
  • گلچینی از گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند
  • حضور تولیدکنندگان زنجانی در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • اهمیت ورود به بازارهای بین المللی برای تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی