Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌و‌پرورش بیان کرد: طی تفاهم‌نامه وزارت آموزش‌و‌پرورش با دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهارتی بدون کنکور وارد دانشگاه می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، علی زرافشان در نشست انعقاد تفاهم‌نامه همکاری آموزشی معاونت آموزش متوسطه با دانشگاه فنی و حرفه ای، گفت: یکی از مسایل امروز وامع بحث اشتغال است که این امر بدون کسب مهارت امکان‌پذیر نیست، بنابراین ارائه آموزش‌های مهارتی به دانش‌آموزان لازم و ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تنها 25 درصد شاغلین دارای مدرک دانشگاهی هستند

وی افزود: آمارهای وزارت کار نشان می‌دهد سرمایه گذاری در مقاطع پایین‌تر از دیپلم به نحوی که منجر به شغل شود اثربخش‌تر از مقاطع بالاتر است به گونه‌ای که اکنون نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد 75 درصد شاغلان کشور دارای مدرک دیپلم هستند و تنها 25 درصد شاغلان دارای مدرک دانشگاهی هستند.

زرافشان با بیان اینکه در برنامه ششم، توسعه کمی و کیفی آموزش‌های مهارتی یک تکلیف قانونی تعیین شده است، یادآور شد: بنابراین باید 50 درصد دانش‌آموزان مقطع متوسطه در شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش مشغول به تحصیل شوند. بنابراین آموزش‌ها باید به گونه‌ای باشد که دانش‌آموزان پس از اخذ دیپلم بتوانند وارد بازار کار شوند. به همین جهت تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه فنی و حرفه‌ای منعقد شد تا بر اساس آن دانش‌آموزان پس از اخذ دیپلم بتوانند به مرتبه تکنسینی برسند و با دریافت مدرک کاردانی وارد بازار کار شوند.

وی با تاکید براینکه خوشبختانه فضا و همکاری بین وزارت‌ آموزش‌‌و‌پرورش و دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای مناسب است، خاطرنشان کرد: وزارت‌آموزش‌و‌پرورش در شورای پذیرش دانشجو بحث ورود دانش‌آموزان را به دانشگاه مطرح کرده است.

ادامه تحصیل پس از فارغ‌التحصیلی در آموزش عالی

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌و‌پرورش با اشاره به تشکیل کارگروه مشترکی با دانشگاه فنی و حرفه‌ای، بیان کرد: امیدواریم ظرف یکسالی که فرصت داریم برنامه‌های درسی را بازنگری کنیم و با مساعدت دانشگاه این زمینه را فراهم کنیم. تمام فارغ التحصیلان در کنکور 97 می‌توانند وارد آموزش عالی شوند که امید است با انعقاد این تفاهم نامه روال برای کنکور 98 نیز اینگونه باشد.

زرافشان در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی براینکه بر اساس این تفاهم‌نامه دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای به دانش‌آموزان و وزارت‌ آموزش‌و‌پرورش چه خدماتی ارائه خواهد کرد، گفت: یکی از محورهای این تفاهم نامه تربیت نیروی انسانی به خصوص هنرآموز و استادکار برای هنرستان‌ها است. بر اساس این تفاهم‌نامه بنا شده دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای طی آموزش‌های یکساله و بر اساس ماده 28 نیروهای جذب شده را آموزش دهد.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین اولویت این تفاهم‌نامه ارائه آموزش‌های مهارتی به دانش‌آموزان است، یادآور شد: بنا شده است علاوه براینکه دانش‌آموزان پس از فارغ التحصیلی وارد دوره کاردانی شوند بتوانند از ظرفیت‌های دانشگاه برای سپری کردن دوره‌های کارورزی و کارآموزی نیز استفاده کنند.

گسترش همکاری وزارت‌آموزش و پرورش با دانشگاه‌ فنی و حرفه‌ای در سطح استان

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌و‌پرورش قدم دیگر این تفاهم‌نامه را توسعه همکاری با دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای استان‌ها مطرح کرد و افزود: قرار شده است در گام بعدی معاونت‌های آموزش متوسطه استان‌ها با‌ آموزشکده‌ها وارد مذاکره شوند و از ظرفیت‌های موجود بهره‌مند شوند.

زرافشان یکی دیگر از بندهای این تفاهم‌نامه را تاسیس هنرستان‌ها در جواد دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای دانست و یادآور شد: بنا شده با اجرای این بند دانش‌آموزان از زمان انتخاب رشته دوره 5 ساله آموزشی را سپری کنند.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۶۱۳۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در آمریکا برای دومین سال متوالی

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کاهش تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در آمریکا برای دومیت سال متوالی زنگ خطری برای آموزش عالی است. بر اساس گزارش مرکز تحقیقات ملی دانشجویان آمریکا (NSCRC)، تعداد دانشجویان فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی در این کشور ۲.۸ درصد کاهش یافته است. این کاهش تعداد شامل فارغ‌التحصیلان کالج‌های محلی می‌شود که نقش مهمی در ورود دانشجویان کم درآمد و محروم دارند.

بیشتر بخوانید: ترک تحصیل ۳۰ درصدی دانشجویان آمریکایی

کاهش ۲.۸ درصدی تعداد دانشجویانی که در پایان سال تحصیلی ۲۰۲۳-۲۰۲۲ در آمریکا فارغ‌التحصیل شدند، تقریبا ۲ برابر کاهش سال قبل (۱.۵%) بود که ۳ میلیون و ۵۴۱ هزار و ۳۴۳ فارغ‌التحصیل وجود داشت. این تعداد ۱۰۵ هزار و ۵۰۰ فارغ‌التحصیل دانشگاهی کمتر از ۲۰۲۲-۲۰۲۱ است که کمترین تعداد از سال ۲۰۱۴-۲۰۱۳ است که تقریبا ۳.۳ میلیون دانشجو از کالج فارغ‌التحصیل شدند.

این کاهش تعداد دانشجویان در سراسر ۵۰ ایالت آمریکا به جز پنج ایالت شامل یوتا (رشد ۰.۳ درصدی)، نبراسکا (رشد ۰.۲ درصدی)، آریزونا (رشد ۰.۳ درصدی)، رودآیلند (رشد ۰.۳ درصدی) و کانکتیکات (ثابت) دیده می‌شود. این ایالت‌ها مجموعا ۵.۱ درصد از جمعیت ۳۳۵ میلیون نفری آمریکا را تشکیل می‌دهند.

از طرف دیگر، ۶ ایالت از جمله نیویورک، واشنگتن و مینه سوتا کاهش بیش از ۵ درصدی را تجربه کردند. در حالی که کالیفرنیا ۳.۶ درصد، فلوریدا ۲.۸ درصد و تگزاس ۱.۶ درصد کمتر از سال قبل مدرک کارشناسی اعطا کردند. در مجموع، ۴۲ ایالت شاهد کاهش تعداد دانشجویانی بودند که به مدارک لیسانس ۲ ساله دست یافتند. بیشترین کاهش به ترتیب مربوط به فلوریدا ۱۴.۲ درصد، کالیفرنیا ۱۲ درصد و نیویورک ۱۰.۷ درصد بود. این ایالت‌ها دارای بیشترین تعداد کالج‌های محلی هستند.

این دومین سال متوالی است که هم تعداد کل مدارک کارشناسی کاهش یافته و هم تعداد مدارکی که برای اولین بار دریافت می‌شوند. داگ شاپیرو، مدیر تحقیقات اجرایی NSCRC گفت: کاهش نرخ فارغ‌التحصیلان کارشناسی از حدود ۱.۵ درصد در سال گذشته به ۲.۸ درصد در سال جاری تقریباً دو برابر شده است.

زنان بومی در آمریکا بیشترین کاهش تعداد فارغ‌التحصیلان را دارند

آمارها نشان می‌دهد که زنان بومی آمریکا با ۱۴.۴ درصد بیشترین میزان کاهش مدارک کارشناسی بین را داشته‌اند. به این معنا که در سال ۲۰۲۳، تعداد فارغ‌التحصیلان زن بومی آمریکا از کالج‌های ۴ ساله، هزار و ۲۹ نفر کمتر از سال قبل بود. در حالی که کاهش مدرک برای مردان بومی آمریکا ۶.۳ درصد بود. فارغ‌التحصیلان زن سیاه‌پوست در سال ۲۰۲۳، ۶.۱ درصد کمتر از سال ۲۰۲۲ بودند. در سال ۲۰۲۲ هم تعداد فارغ‌التحصیلان زن سیاه‌پوست نسبت به سال قبل ۳.۹ درصد کاهش داشت: تعداد فارغ‌التحصیلان در ۲ سال گذشته از ۱۱۴ هزار نفر به ۱۰۳ هزار و ۲۳۷ نفر کاهش یافته است. تعداد مردان سیاه‌پوست فارغ التحصیل با مدرک کارشناسی هم از ۶۰ هزار و ۹۶۰ نفر به ۵۵ هزار و ۹۲۲ نفر کاشته شد.

تعداد زنان فارغ‌التحصیل سفیدپوست در دو سال گذشته ۳.۵% و ۴.۴% کاهش یافته است و ۵۴۱ هزار و ۲۶۲ هزار نفر دیپلم خود را در سال ۲۰۲۳ دریافت کردند. تعداد مردان فارغ‌التحصیل سفیدپوست هم به کاهش سه ساله خود ادامه داد. به طوری که تعداد کمتری از مردان سفیدپوست، یعنی ۲۹۸ هزار و ۸۳۲ نفر در سال گذشته نسبت به سال ۲۰۱۶ که ۳۹۷ هزار و ۸۸۲ نفر از کالج‌ها و دانشگاه‌های آمریکا فارغ التحصیل شدند، مدرک کارشناسی خود را دریافت کردند.

شاپیرو معتقد است که کاهش تعداد دانشجویانی که مدرک کارشناسی کاردانی را دریافت می‌کنند، به‌ویژه به دلیل نقشی که کالج‌های اجتماعی به عنوان پله برای آموزش عالی بازی می‌کنند، نگران‌کننده است. وی تصریح کرد؛ فکر می‌کنم این خبر بسیار بدی است. مدرک کاردانی یکی از موفق‌ترین مسیرها برای دسترسی به مدرک کارشناسی برای دانشجویان کم درآمد و محروم بوده است. من فکر می‌کنم که این دانشجویان به‌ویژه برای رسیدن به مدرک لیسانس به دلیل این کاهش‌ها با چالش‌های بیشتری مواجه خواهند شد.»

انتهای پیام/

عاطفه نظارتی‌زاده کد خبر: 1228015 برچسب‌ها آموزش عالی

دیگر خبرها

  • پذیرش بدون کنکور استعدادهای برتر ملی ‌در دانشگاه فرهنگیان
  • یکی از مسائل جدی کشور فارغ التحصیلان فاقد دانش است
  • اهداف تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد شبستر و آموزش و پرورش استان آذربایجان‌شرقی
  • پیش بینی ۴۰ درصدی آموزش مهارتی بر اساس برنامه هفتم
  • خسرویان: جهش تولید با جهش مهارت در کشور محقق می‌شود
  • کاهش تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در آمریکا برای دومین سال متوالی
  • دانشگاه فنی و حرفه‌ای به دانشگاه مهارت ملی تبدیل می‌شود
  • لزوم تربیت چند ساحتی دانش آموزان
  • تبدیل دانایی به توانایی نسل جوان در دانشگاه فنی و حرفه‌ای
  • تفاهم نامه همکاری سه جانبه آموزش فنی در خوزستان به امضا رسید