Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@15:42:26 GMT

علم و فناوری بومی شده را نمی توان با تهدید گرفت

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۶۲۳۶۵

علم و فناوری بومی شده را نمی توان با تهدید گرفت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمدرضا مخبر دزفولی، با حضور در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از غرفه‌های مختلف دائر در این نمایشگاه بازدید کرد.

وی ضمن تاکید بر حمایت همه جانبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از بازار نشر و ترویج مطالعه در کشور، بر لزوم تولید و انتشار کتب فاخر علمی و فرهنگی نیز تاکید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: نمایشگاه کتاب یک پویش و جوشش اجتماعی و فرهنگی است و این نمایشگاه ظرفیت تعمیم و گسترش  کتاب و کتاب‌خوانی در میان جوانان و نوجوانان را دارد.

وی با اشاره به خروج آمریکا از برجام نیز گفت: مردم زندگی خود را بی‌توجه به دشمنی‌های آمریکا ادامه می‌دهند و کشورمان با اقتدار حرکت رو به جلوی خود را ادامه می‌دهد.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور افزود: علم و فناوری در کشور ما بومی شده و با زور و تهدید نمی‌توان این علم و فناوری را از ملت ما گرفت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین در دیدار با رئیس سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: تصور می‌کنم آمارهایی که حاکی از سرانه پایین مطالعه هستند، درست و واقعی نیست و قطعا سرانه مطالعه در کشور حتما بیش از این آمارهاست.

مخبر دزفولی در این دیدار با اشاره به جابه‌جایی نمایشگاه کتاب به مصلای تهران گفت: از آنجا که مصلی در مرکز شهر قرار دارد، احتمالا بازدیدهای امسال باید بیشتر باشد چون تردد به نمایشگاه شهر آفتاب با دشواری همراه بود و البته این رویداد بزرگ فرهنگی هرگونه که باشد، مبارک است.

وی افزود: اگر نام این مکان مصلی است، به این معنا نیست که تنها برای نماز خواندن است؛ بلکه مصلی یک مصلی مجموعه فرهنگی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: آیا در آمارگیری سرانه مطالعه در کشور مطالعات دیجیتالی هم محاسبه می‌شود یا خیر و به عقیده من ما متخصص این هستیم که کارهای خوب و سازنده خود را نبینیم؛ به عنوان مثال نمی‌گوییم حدود ۹۰ درصد از مردم ایران باسواد هستند؛ بلکه می‌گوییم ۱۰ درصد مردم بی سوادند.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: درمورد سرانه مطالعه باید اعلام شود چند صفحه کتاب خوانده می‌شود؛ امروز در دنیا اینگونه آمارگیری می‌شود و میزان صفحه‌هایی که در اینترنت خوانده می‌شود را به عنوان میزان مطالعه مردم محاسبه می‌کنند.

وی افزود: مطمئن باشید تا ده سال دیگر هم جایگزینی برای کتاب کاغذی یافت نمی‌شود و کتاب دیجیتال نمی‌تواند جایگزین کتاب کاغذی شود؛ مثلا نسخه الکترونیکی بسیاری از کتاب‌های جهان موجود است اما دانشگاهیان کتاب کاغذی آن را خریداری می‌کنند.

مخبر دزفولی ادامه داد: چپتر یک فروشگاه زنجیره‌ای در امریکاست که علاوه بر فروش کالا، کتاب هم برای مطالعه مردم در آن موجود است و باید وزارت ارشاد و ناشران تلاش کنند چنین فروشگاهی در کشور ایجاد کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: ما باید به ناشران اعتماد کنیم تا خودشان یک فروشگاه زنجیره‌ای در کشور ایجاد کنند و اگر ناشران کنسرسیومی ‌شوند، خودشان کشور را قطب‌بندی می‌کنند و وضعیت اقتصادی صنعت نشر را اصلاح می‌کنند.

وی افزود: اگر به ناشران اعتماد کنیم می‌توانند از پس شرایط اقتصادی برآیند و دولت باید نقش تسهیل‌گر را در این زمینه ایفا کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هچنین با اشاره به موضوع حق انتشار «کپی رایت» گفت: حق انتشار مساله مهمی است و شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع را در سطح ملی با جدیت  دنبال می‌کند.

کد خبر 4294115 زهرا سیفی

منبع: مهر

کلیدواژه: شورای عالی انقلاب فرهنگی محمدرضا مخبر دزفولی کتابخانه دیجیتال تحقیقات علمی نوآوری امنیت اطلاعات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فناوری نانو محمد جواد آذری جهرمی گوگل فیس بوک هوشمندسازی رگولاتوری صنعت خودروسازی هوش مصنوعی شبکه اجتماعی تلگرام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۶۲۳۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به مناسبت گرامیداشت روز معلم و استاد

    به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌ الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی طی پیامی به مناسبت روز معلم ضمن تبریک این روز به معلمان و اساتید فرهیخته و گرانقدر ایران‌زمین تأکید کرد که در دور جدید و تحولی شورای عالی انقلاب فرهنگی، تعلیم و تربیت جایگاه عالی‌تر از همیشه را پیدا کرده است و ستاد تعلیم و تربیت این شورا با حضور جدی مسئولان و مشارکت فعالان مردمی عرصه تعلیم و تربیت فعال و پرتلاش برای حل مسائل نظام تعلیم و تربیت کشور اهتمام دارد. متن پیام به شرح ذیل است:
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم
حضرت امام خمینی(ره): عالم مدرسه اســت و معلمين اين مدرسه، انبياء و اولياء هســتند و مربي اين معلمين خداي تبارك و تعالي است.

  روز معلم را به تمام معلمان و اساتید فرهیخته و گرانقدر ایران‌زمین تبریک عرض می‌کنم. دوازدهم اردیبهشت در تقویم ایران‌زمین به یاد بزرگ معلم و استاد بزرگ علّامه شهید مطهری (رضوان‌اللَّه‌علیه) روز معلم نام گرفته است و هر سال در این روز نمادین ضمن گرامیداشت یاد و خاطره این استاد شهید، جایگاه رفیع معلمی در کشور گرامی داشته می‌شود.   آنچه تعلیم و تربیت را تمدن اسلام و ایران متمایز از تمدن غرب کرده است روح حاکم بر آن یعنی فلسفه تربیت در نظام تعلیم و تربیت اسلامی بوده است که معتقد هستیم حرکت در مسیر خلاف این فلسفه موجب گمراهی و مفاسد خواهد شد و هدایت معلمان و اساتید عزیز در این مسیر تربیت و تعالی را برای جامعه رقم خواهد زد.   معلّم مهمترین عنصر و کنشگر نهاد تعلیم و تربیت است و نقش خاصّی را در سامان‌دهی و هدایت جامعه بر عهده دارد و در پیروزی انقلاب اسلامی نیز نقش معلمان و اساتید بی‌بدیل بوده است و در مبارزات سیاسی و دفاع از انقلاب نقش معلمان همواره مهم و حیاتی بوده است و تعداد بالایی از شهدای انقلاب از معلمان بوده‌اند.   رشد چشمگیر علم و فناوری و دانش نیز در کشور مرهون خدمات معلمان و اساتید گرانقدر است که با کمترین توقعات توانسته‌اند این حجم از خدمات و دستاوردها را برای کشور رقم بزنند.شورای عالی انقلاب فرهنگی در طی ادوار مختلف اسناد مهم و راهبردی را برای نظام تعلیم و تربیت کشور به تصویب رسانده است که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مهمترین این اسناد در ادوار مختلف بوده است.در دور جدید و تحولی شورای عالی انقلاب فرهنگی، تعلیم و تربیت جایگاه عالی‌تر از همیشه را پیدا کرده است و ستاد تعلیم و تربیت این شورا با حضور جدی مسئولان و مشارکت فعالان مردمی عرصه تعلیم و تربیت فعال‌ و پر تلاش برای حل مسائل نظام تعلیم و تربیت کشور اهتمام دارد.   در سال گذشته تعلیم و تربیت بیش از هر موضوع دیگر در عناوین دستور جلسات و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است که امید است با مشارکت هر چه بیشتر نظام تعلیم و تربیت شاهد پیشرفت روزافزون این رکن مهم در جامعه باشیم.ضمن تبریک روز معلم و ادای احترام به تمام معلمان و اساتید گرانقدر کشور، یاد و خاطره شهدای این عرصه را گرامی می‌دارم.   عبدالحسین خسروپناه
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیام دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به مناسبت گرامیداشت روز معلم و استاد
  • تشکیل هیات امنای واحد برای ستادهای توسعه فناوری‌های اولویت‌دار
  • آغاز بررسی پیش‌نویس سند کوآنتوم / تشکیل هیئت امنای واحد برای ستاد‌های توسعه فناوری‌های اولویت‌دار
  • حکمرانی نخبگانی، سلسله مراتبی نیست بلکه یک شبکه است/ هیئت‌های اندیشه‌ورز با حضور حداکثری نخبگان در استان‌ها تشکیل شود
  • هیات های اندیشه ورز در استان ها تشکیل شود
  • الگوی حکمرانی فرهنگی و دانش بنیان صنایع و تولیدات، با مشارکت مردم تدوین و تصویب می‌شود
  • با این فناوری انقلابی می‌توان درون سلول‌های سرطانی را مشاهده کرد!
  • رسانه ملی با تمام توان در خدمت سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب
  • رسانه ملی با تمام توان در خدمت سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران است
  • ایجاد اتاق وضعیت علم و آموزش عالی کشور