Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام محمدحسین محمدی در نشست کمیسیون تاریخ_مستشرقان کنگره بین‌المللی نقش شیعه در تولید و گسترش علوم اسلامی که در سالن جلسات اویس قرنی مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، در ارائه مقاله تحلیل و بررسی نقش عالمان شیعه در گسترش علوم اسلامی در دائره‌المعارف قرآن اظهار کرد: در بسیاری از مقالات این دائره‌المعارف از آموزه‌های اهل‌بیت(ع) استفاده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه بسیاری از علمای مذاهب مختلف بر نقش عالمان شیعه در پیدایش علوم اسلامی اذعان دارند، اضافه کرد: قم و عراق به‌عنوان پایگاه شیعه، شیعه رسم الخط قرآن کریم، شیعه و قرائت قرآن کریم، شیعه و تدوین فرهنگ لغات و شیعه و گسترش علم کلام از جمله مباحثی است که در دائره‌المعارف قرآن لیدن مورد بررسی قرار گرفته است.

این استاد جامعه‌المصطفی‌العالمیه از نقش عالمان شیعه در تفسیر قرآن کریم یاد کرد و گفت: مستشرقان و علمای غربی نیز در منابع و آثار خود از تاثیرگذاری این افراد در حوزه تفسیر قرآن کریم نام برده‌اند.

وی به ظهور فقه مقارن، توانایی فقها در حوزه کلامی، پایه‌ریزی اصول فقه و توجه گسترده به ترویج و تفسیر قرآن کریم به‌عنوان نتیجه تلاش‌های شیعیان در حوزه‌های علوم اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: در مقاله پیدایش تفسیر صوفیانی تصریح می‌شود که آرای تفسیری ملاصدرا از مکاتب تفسیری بسیار نادر است.

محمدی با تاکید بر اینکه بر اساس مقالات مستشرقان شهر قم پایگاه ترویج قرآن کریم بوده است، مطرح کرد: نوآوری‌های کلامی که در دوران پس از آل‌بویه به دست آمده، تدوین تفاسیر برجسته که در مقاله شیعه و قرآن مطرح شده، بیان اصول تفسیر باطنی و عرفانی توسط امام صادق(ع) و تدوین علم نحو از جمله دیگر دستاوردهای شیعیان در حوزه علوم اسلامی است.

کد خبر 4294215

منبع: مهر

کلیدواژه: تفسیر قرآن علوم اسلامی علوم انسانی علوم اسلامی علوم انسانی امام زمان حضرت مهدی عج معرفی کتاب سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نمایشگاه کتاب تهران سازمان اوقاف و امور خیریه علوم انسانی اسلامی شیعه مهدویت قرآن فلسفه مسابقات قرآنی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۶۲۷۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم پخش مسابقه «قرآنی‌ها» از شبکه قرآن و معارف

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ،این برنامه به تهیه کنندگی «روح الله امینی» شب‌های یک شنبه و سه شنبه ساعت ۲۲:۱۵ بر روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما می‌رود.
حافظان قرآن کریم از سراسر کشور با حضور در مسابقه بزرگ قرآنی‌ها در بخش‌های مختلف حفظ، مفاهیم و ... قرآن کریم با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.
مسابقه بزرگ قرآنی‌ها در دو بخش خواهران و برادران تهیه شده است که کوچکترین شرکت کننده در آن دختر بچه ۴ ساله حافظ قرآن کریم است.

مسابقه بزرگ قرآنی‌ها تولید مشترک مرکز هنری رسانه‌ای «نهضت» از مجموعه‌های وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی و شبکه قرآن ومعارف سیما است.

دیگر خبرها

  • پنج میلیاردتومان تسهیلات به فعالان قرآنی یزد پرداخت شد
  • «مسابقه قرآنی‌ها»؛ محفلی برای حافظان قرآن کریم
  • حضور ۱۸ میلیون مخاطب در پویش ملی زندگی با آیه‌ها
  • محتواهای «زندگی با آیه ها» را باید اختصاصی ارایه کنیم
  • اعضای کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع معرفی شدند
  • فعالیت‌های قرآنی در بیجار افزایش می‌یابد
  • ۱۸ میلیون مخاطب در پویش ملی زندگی با آیه‌ها حضور داشتند
  • تداوم پخش مسابقه «قرآنی‌ها» از شبکه قرآن و معارف
  • شروع صبح با قرآن کریم؛ صفحه ۲۱۸+صوت
  • ۲۰۰ نفر در کلاس‌های قرآنی خانه قرآن کوثر سقز آموزش دیدند