Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-05@07:27:33 GMT

ردپای پررنگ علوم انسانی در نمایشگاه سی و یکم

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۶۲۹۹۹

ردپای پررنگ علوم انسانی در نمایشگاه سی و یکم

خبرگزاری شبستان: سی ویکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، میزبان آثار مختلفی از صاحبان قلم در عرصه اندیشه و فرهنگ بود و بسیاری از کتاب های تازه منتشر شده علوم انسانی در این نمایشگاه به مخاطبان عرضه شد.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان: سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در حالی به پایان خود نزدیک می شود که ناشران مختلف حوزه های اندیشه و فرهنگ با جدیدترین آثار منتشره خود در این رویداد فرهنگی حضور یافتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

نمایشگاه سی ویکم که از تاریخ 12 تا 22 اردیبهشت در محل مصلی بزرگ امام خمینی(ره) دایر است با شعار «نه! به کتاب نخواندن» تلاش دارد تا پُل جدیدی را میان نویسندگان و مخاطبان عرصه های مختلف برقرار سازد.

 

در این گزارش در نظر داریم آثار چند پژوهشگاه و موسسه علمی را برای آشنایی مخاطبان این حوزه ها معرفی کنیم تا اگر بعضا اشخاصی امکان حضور در نمایشگاه را نداشته اند از تازه های نشر این مراکز آگاه شده و بعدها مبادرت به تهیه این کتاب ها ورزند.

 

موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران:

 

غرفه این موسسه قدیمی که سالیان سال است در حوزه فلسفه میزبان اساتید و علاقه مندان است در محل ناشران عمومی، شبستان، راهرو 27 غرفه نهم واقع شده است.

آثاری از جمله «پرسش از هستی یا هستی پرسش»، «اختیار در ضرورت هستی»، « معمای زمان و حدوث جهان»، تالیف دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی از پرفروش های غرفه موسسه بودند.

همچنین از جمله دیگر کتاب هایی که در سی و یکمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در غرفه موسسه پژوهشی حکمت وفلسفه ایران ارایه شده است می توان به آثاری چون «المباحثات»، «نظریه معرفت» علم الکلام» اشاره داشت.

 

نمایی از غرفه موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در نمایشگاه کتاب

 

پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی

 

پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی امسال با ۱۰ اثر  جدید در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور یافت که در ادامه لیست جدیدترین آثار را می خوانید:

 

ایرانیان و خلافت عباسی / سید حسین فلاح‌زاده

فرهنگ در کلام و سیره امیرالمؤمنین (ع) /  محمدباقر بابایی طلاتپه

تغییر مذهب در ایران / منصور صفت‌گل

نظام علمی- آموزشی”پرورش مآل” / آیت‌الله علی‌اکبر رشاد

نیهیلیسم ابسورد در ادبیات داستانی غرب / شهریار زرشناس

تاریخ‌نگاری ایرانی / مهدی فرهانی منفرد

خدا از من دفاع خواهد کرد / سیدمحمدهاشم‌پوریزدان‌پرست

جریان‌های فرهنگی ایران معاصر / رضا بیگدلو

الگوی عدالت طلبی در ایران معاصر / مصطفی ساوه‌درودی

 

همچنین، پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی با هجده اثر جدید در نمایشگاه کتاب سی و یکم حضور داشت که در ادامه بیست آثار این پژوهشکده را می خوانید:

 

ارزش‌های اجتماعی از منظر قرآن کریم / سیدحسین شرف‌الدین

درآمدی بر مقامات سلوک از منظر قرآن و اهل بیت(ع) / حسین روحانی‌نژاد

فلسفه آفرینش-آغاز و انجام / علی زمانی‌قمشه‌ای

حقیقت وحی / محمدحسن یعقوبیان

درآمدی بر مبادی و مبانی سلوک از منظر قرآن و اهل بیت(ع) / قاسم ترخان

حقوق کیفری در قرآن / سعید داودی

مکتب حکمی تهران و عرفان اسلامی / محمود شیخ

علم دینی: ماهیت و روش شناسی / رمضان علی‌تبار فیروزجایی

استعاره های مفهومی و فضاهای قرآن / علیرضا قائمی‌نیا

ماهیت معرفت عرفانی / مسعود اسماعیلی

تأثیر عرفان نظری بر نظام حکمت صدرایی / علی اعلایی بنابی

قاعده الواحد از دیدگاه متکلمان / محمدحسن قدردان قراملکی

وحی و نبوت از نگاه آکوئیناس و ملاصدرا / علیرضا فاضلی

مکتب تاویلی و گفتمان وحی / میثم توکلی بینا

مأخذشناسی منطق فهم دین/  محمد نوری

عرفان واره ها: تبارشناسی و نقد مبانی فکری/ مسلم گریوانی

علم النفس مشائیان مسلمان / ابراهیم دادجو

درآمدی بر مبانی کلامی علم دینی/ قاسم ترخان

 

همچنین، از نکات قابل توجه حضور آیت الله رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و رییس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران است که ضمن حضور در غرفه پژوهشگاه با اعضای شورای پژوهشگاه دیدار کرد. او همچنین از غرفه کانون اندیشه جوان، مجمع ناشران انقلاب اسلامی و چند غرفه دیگر بازدید کرد.

 

غرفه سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در شبستان اصلی مصلی امام خمینی(ره)، رو به روی راهروی 20  در طول ایام برگزاری نمایشگاه میزبان علاقه مندان بود.

 

پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات

 

اما پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با بیش از 40 عنوان کتاب در نمایشگاه سی ویکم حضور یافت که از جمله آنها می توان به آثاری نظیر: «منش ملی جامعه شناسی فرهنگ»، «مد، هنر-صنعت سلیقه سازی»، «جامعه شناسی مخاطبان تئاتر»، «بررسی در جامعه شناسی فرهنگی ایران»، « مسائل مخاطره‌آمیز، آشفتگی‌های اجتماعی» «نظریه های مطالعات کلاسیک»، « روان شناسی بنیاد گرایی دینی»، «سنجش اخلاق شهروندی» اشاره داشت.

 

نمایی از آثار پژوهشگاه، فرهنگ، هنر و ارتباطات در نمایشگاه

 

نشر سدید

 

انتشارات مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امام صادق(ع) «سدید» که امسال پنجمین تجربه خود در نمایشگاه بین المللی کتاب را تحربه می کند با هضت عنوان کتاب جدید میزبان مخاطبان بود. البته علاوه بر این هشت عنوان تازه، 58 اثر دیگر نیز که در حوزه تخصصی علوم انسانی اسلامی است در غرفه این ناشر خودنمایی می کنند.

 

نشر سدید» با شعار «علوم انسانی اسلامی؛ از اندیشه تا زندگی» به دنبال تحقق فرمان مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مبنی بر ارتقاء سطح معرفتی دانشجویان و دانشگاهیان است و در این راستا در سال92 تاسیس شد تا بتواند گفتمان سازی و ترویج اندیشه علوم انسانی اسلامی را در جامعه محقق سازد.

 

نمایی از غرفه سدید در نمایشگاه بین المللی کتاب

 

در نمایشگاه کتاب امسال عناوینی چون «مشکات ولاء»، مجموعه «زیر خیمه شهدا»، «تنها در دمشق»، «نام گذاری سال‌ها به مثابه سیاست گذاری عمومی»، «نظام نامه تربیتی»، «جامعه شناسی حقوق عمومی در ایران»، «گفتارهایی در نگرشی نوین به بنیادهای نظری حقوق عمومی» و «پله پله تا ملاقات خدا» جدیدترین کتاب های منتشر شده سدید بودند که با حضور علاقه مندان رونمایی شدند.

نشر سدید در شبستان مصلی امام خمینی(ره)، راهرو 6، غرفه 24 واقع شده بود.

پایان پیام/248

منبع: شبستان

کلیدواژه: نمایشگاه کتاب تهران برجام نمایشگاه کتاب ترامپ و برجام کانون های مساجد حجت الاسلام والمسلمین حبیب رضا ارزانی مقام معظم رهبری مسجد کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی کنگره نقش شیعه فرهنگ و اندیشه نمایشگاه کتاب تهران علوم انسانی کلیدواژگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۶۲۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور انتشارات نگاه با ۲ هزار عنوان در نمایشگاه کتاب

علیرضا رئیس دانا مدیر انتشارات نگاه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: انتشارات نگاه در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با ۲ هزار عنوان کتاب حضور پیدا می‌کند.

این‌مدیر نشر گفت: از میان دو هزار عنوان چاپ‌شده توسط نگاه، ۱۵۰ عنوان چاپ اولی هستند و باقی عناوین تجدیدچاپ کتاب‌های قدیمی و چاپ‌شده‌اند.

کد خبر 6096317 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • حضور ۶۰ ناشر خارجی با ۵۰ هزار عنوان در نمایشگاه کتاب/ توزیع نقشه جانمایی غرفه‌ها از فردا
  • حضور انتشارات نگاه با ۲ هزار عنوان در نمایشگاه کتاب
  • ارگان‌زدگی؛ گریبان‌گیر نمایشگاه کتاب است
  • ترسوها و حاشیه‌های پررنگ‌تر از متن/ فنی و فرهنگ؛ تعطیل!
  • انعقاد ۱۳ پیش تفاهم‌نامه گردشگری در غرفه فارس در نمایشگاه ایران اکسپو
  • شمارش معکوس آغاز نمایشگاه کتاب تهران و درگذشت پل آستر
  • بهار کتاب ایران/از افزایش اجاره غرفه‌ها تاابهامات حضور مهمان ویژه
  • تحویل غرفه‌های ناشران نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آغاز شد
  • آغاز تحویل غرفه‌های ناشران نمایشگاه کتاب
  • انعقاد ۱۳ پیش تفاهم‌نامه‌ گردشگری در غرفه فارس در نمایشگاه ایران اکسپو