Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش«نماینده»،  حجت‌الاسلام احمد مازنی، نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، به خروج ترامپ از برجام اشاره کرد و اظهار داشت: برجام یک فرصت تاریخی برای اثبات قدرت مذاکره و گفت‌وگوی ملت ایران بود.

وی افزود: می‌گفتند ایرانی‌ها فقط جنگ‌طلب و خشن هستند و منطقی نیستند ما را مدام متهم به تروریست می‌کردند و ایران‌هراسی را در دنیا به گونه‌ای مطرح کردند که اگر یک فضای جنگی برای کشور ما فراهم می‌کردند در ملت‌های دنیا هیچکس نبود که بگوید این‌ها حق‌شان جنگ نبود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به هر حال می‌شد با این‌ها گفت‌وگو کرد.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ادامه داد: لذا ما در یک فضای این چنینی با 6 کشور قدرتمند گفت‌وگو و مذاکره کردیم که نتیجه آن در قالب یک تفاهم و قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رساندیم.

مازنی همچنین عنوان کرد: از ابتدا هم رهبر معظم انقلاب فرمودند که آمریکایی‌ها بدعهد هستند اما ما این تجربه را نیاز داریم و تا اینجا این تجربه برای آمریکایی‌ها اثبات شد و یک مزاحم از مجموعه خارج شد.

وی ادامه داد: 5 کشور دیگر اکنون طرف گفت‌وگوی ما هستند به هر حال ما 6 کشور هستیم که در این قرارداد قرار داریم و تنها آمریکا است که به کنج عزلت رفته و تنها اسرائیل و عربستان سعودی از آن حمایت می‌کنند.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی بر همین اساس اضافه کرد: اکنون حتی نه دبیرکل سازمان ملل و نه اتحادیه اروپا با او هماهنگ و متحد نیستند و با او و اقداماتش مخالف کرده‌اند و چین و روسیه هم رفتار ترامپ را نپسندیدند رؤسای جمهور آمریکا همه که با خود ترامپ گفت‌وگو مذاکره داشتند تلاش‌شان بر این بوده که رفتار او را تکمیل کنند اما فرد نامتعادلی اکنون در دولت آمریکا حاکم شده است.

مازنی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: من معتقدم که ما اگر فرض‌مان بر این باشد که طرف‌مان جنگ‌طلب است ما باید در مقابل تلاش کنیم که گفت‌وگو را ادامه دهیم و به شکلی رفتار کنیم که با یک چوب همه را نرانیم. به هر حال این همه کشور وجود دارد که قانون اساسی و حاکمیت مستقل دارند و مواضع‌شان  جدا است. در مواردی هم بر اساس منافع خودشان با یک جایی نزدیک‌تر می‌شوند و دعوا می‌کنند و ممکن است گاهی با ما و گاهی هم کنار آمریکا باشند لذا این به مصلحت ملت ایران نیست که ما در گفت‌وگوهایمان به خصوص به عنوان مقامات مسئول بگوییم حال که آمریکا بیرون رفته به سایر کشورهای باقیمانده در این توافقنامه بگوییم شما بیرون بروید.

وی همچنین عنوان کرد: این گفت‌وگو حاصل 12 سال مذاکرات بود که به اینجا ختم شد. هر چند ما می‌خواستیم که آمریکا بدعهدی نکند اما قطعاً به ضرر آمریکایی‌ها تمام شده است که از برجام خارج شدند. در درازمدت آمریکایی‌ها یک سابقه از خود برجا گذاشتند که اگر این سابقه فراموش شود توهین به همه ملت‌ها است آنها قرارداد می‌بندند و امضاء می‌کنند و بعد که رئیس‌جمهور عوض شد می‌گویند به ما ربطی ندارد اما باید خطاب به آنها گفت کشور و رژیم‌تان که هست پس چرا خارج شدید؟

این نماینده مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: ما مکلف هستیم حتی در تعامل با آمریکا هم بگونه‌ای بود که آمریکا هم در این فضای برجام حفظ شود اما اینکه بگوییم چه پیش می‌آید،  قابل پیش‌بینی نیست. لذا رئیس‌جمهور یک فرصتی مشخص کرد که به نظر من نوعی ضرب‌الاجل است که تیم مذاکره‌کننده تلاش و مذاکره کنند.

مازنی یادآور شد: اگر ما ببینیم برجام در ادامه با 5 کشور و همین شرایط به نفع ملت ایران است ادامه می‌دهیم و اگر با منافع ملت ایران در تضاد باشد، ما دلیلی نمی‌بینیم که این روش را ادامه دهیم و چند راه در این صورت پیش‌بینی شده که ان‌شاءالله به مرور از گزینه‌های روی میزمان استفاده می‌کنیم.

منبع: نماینده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت namayande.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «نماینده» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۶۳۱۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اروپا نیاز به قوای هسته‌ای مستقل دارد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، امانوئل ماکرون، رییس جمهور فرانسه می‌گوید که اروپا باید بحث و مناظره درباره توسعه قابلیت تدافعی انحصاری قاره سبز از جمله بازنگری در قوای هسته‌ای خود را آغاز کند.

ماکرون با اشاره به اینکه فرانسه همین حالا هم حمایت ناتو را در کنار خود دارد، گفت: باید فراتر برویم. فرانسه باید از امنیت خود اطمینان حاصل کرده و یک نیروی دفاعی قابل تکیه در سطح اروپا بسازد.

وی همچنین اضافه کرد: حصول اطمینان از امنیت شاید به معنای استقرار سپرهای (سامانه‌های) دفاع موشکی باشد که قادر به ایجاد بازدارندگی برابر استفاده از سلاح هسته‌ای هستند. قابل تکیه هم یعنی در اختیار داشتن موشک دوربرد که باعث بازدارندگی روس‌ها شود.

در بحبوحه جنگ اوکراین، شمار زیادی از رهبران غربی بر تقویت قوای دفاعی کشور متبوع خود تاکید کرده و مدعی شده‌اند که روسیه ممکن است ظرف چند سال آتی به ناتو حمله کند.

با این حال، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه با رد این ادعا، آن را «بی‌معنی» خواند و گفت که آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین حامی و سرمایه‌گذار ناتو، ۱۰ برابر بیشتر از مسکو در حوزه دفاعی هزینه می‌کند. وی همچنین تاکید کرد که تنش‌های ژئوپولیتیکی کنونی، تا حد زیادی به دلیل تصمیم ناتو مبنی بر چشم‌پوشی از منافع امنیتی روسیه ایجاد شده است.

ماکرون در واکنش به موضع وی در قبال سلاح هسته‌ای گفت: گرچه فرانسه تنها در صورت به خطر افتادن منافع حیاتی‌اش از زرادخانه خود استفاده خواهد کرد اما این منافع، بُعد اروپایی هم دارند و این بدان معناست که دکترین هسته‌ای فرانسه باید به اقتدار دفاعی اروپا کمک کند.

وی افزود: موافق گشودن این سرفصل هستم؛ مساله‌ای که متعاقبا باید دفاع ضدموشکی، شلیک موشک دوربرد و سلاح هسته‌ای را شامل شود.

ماکرون چندین سال است که حامی ایجاد یک «ارتش حقیقی اروپایی» است؛ ارتشی که بتواند به طور مستقل امنیت این قاره را تقویت و تامین کند. او ماه جاری هشدار داد که «اروپای امروز، فناپذیر است» و در ادامه خواستار «استقلال راهبردی» اروپا به ویژه در حوزه تولیدات دفاعی شد و مدعی شد که «اروپا باید نشان دهد که هرگز مطیع و وابسته آمریکا نیست.»

کد خبر 6090886

دیگر خبرها

  • تل‌آویو سست تر از خانه عنکبوت/ رژیم صهیونیستی چطور منزوی شد؟
  • جعل نام خلیج‌فارس کار انگلیسی‌هاست
  • اروپا نیاز به قوای هسته‌ای مستقل دارد
  • کیهان: فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف! /جمهوری اسلامی: روحانیت خودش پیشقدم شود/از پرواز با بال استعداد‌ها تا پرواز با جت شخصی
  • تعرض به اساتید زن دانشگاه‌های آمریکا بیانگر چهره دوگانه غرب
  • مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • ضرورت توسعه تعاملات علمی دانشگاهی در راستای منافع دو کشور در عرصه بین‌المللی