Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر کاظم فروتن عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد در مورد مشکلات ازدواج و روابط جنسی می‌گوید.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دکتر کاظم فروتن عضو هیأت علمی و رئیس کلینیک سلامت خانواده دانشگاه شاهد، در گفتگو با فرهیختگان نکات مهمی را پیرامون ازدواج و مسائل جنسی مطرح کرده که بخش اول این صحبت ها را از نظر می‌گذرانیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غریزه، تعطیل بردار نیست!

ابتدا لازم است بگویم که در حیطه‌ی رفتارهای زناشویی چیزی به‌عنوان مسئله‌ی جنسی، به‌صورت مستقل نداریم. در حقیقت، مسئله را تحت عنوان جنسی- عاطفی باید مورد بررسی قرار داد. هرچند نیاز جنسی در مردان بیشتر، به‌صورت جسمانی تظاهر پیدا می‌کند ولی در زنان، نیاز از نوع عاطفی است.

 در مورد دوستی قبل از ازدواج با جنس مخالف هم، بیشتر پسرها با هدف پاسخ دادن به نیاز جنسی بدنی خود، با دخترها دوست می‌شوند و معمولاً دخترها با پسرها دوست می‌شوند تا نیاز عاطفی خود را ارضا کنند. در ازدواج هم همین است. زن پس از ازدواج، بیشتر نیاز به درک شدن توسط شوهر دارد و سپس نیاز به رابطه‌ جنسی در آن‌ها شکل می‌گیرد؛ درحالی‌که مرد در درجه‌ اول نیاز به رابطه‌ جنسی دارد و شاید بخواهد در این رابطه به نیاز عاطفی او هم توجه شود.

 مسیر سالم تامین نیاز جنسی در صدر اسلام

ما در صدر اسلام معضل اجتماعی با عنوان مسائل جنسی نداشتیم، چون در مسیر سالم به نیاز جنسی پاسخ داده می‌شد. مثلاً افراد خیلی راحت سؤالات جنسی خود را از ائمه معصومین(علیهم‌السلام) می‌پرسیدند و جواب می‌گرفتند. ازدواج‌ها خیلی راحت و ساده در ابتدای احساس نیاز جنسی صورت می‌گرفت. علت اینکه اکنون دچار معضل در مسائل جنسی-عاطفی هستیم، این است که برعکس دستورهای اسلام عمل می‌کنیم.

سن بلوغ جنسی کاهش یافته است

ازدواج را به تأخیر انداخته‌ایم و به دلایل مختلف از جمله تحصیل، مهریه و ... سن ازدواج در جامعه افزایش پیدا کرده است؛ درحالی‌که غریزه، تعطیل بردار نیست و با محرک‌های اجتماعی و فضاهای مجازی، سن فعال شدن غریزه جنسی در دختران و پسران و سن احساس نیاز در جهت پاسخ‌دهی به آن، پایین آمده است.

مشکلات دست ساخته خودمان

ما مشکلی را برای خودمان ایجاد کرده‌ایم و حالا می‌خواهیم برای حل آن، قانون بنویسیم و نشست‌های علمی و فرهنگی برگزار کنیم و... مثل این می‌ماند که صندلی شما میخ داشته باشد و شما بروید سمینار، هم‌اندیشی و کنگره برگزار کنید که چه کنیم که میخ، لباس ما را سوراخ نکند؟ اگر لباس را سوراخ کرد، چه کار کنیم که بدن زخم نشود؟ اگر بدن را زخم کرد چه کار کنیم تا عفونت نگیریم؟ اگر عفونت کرد چه دارویی را به کار ببریم؟ و ... یک نفر هم نیست که بگوید: «آدم عاقل! بلند شو و روی صندلی دیگری بنشین! چرا روی صندلی میخ دار می‌نشینی؟»

ما برای خودمان دردسرهایی درست می‌کنیم، ازدواج‌ها را سخت می‌گیریم، مهریه‌ها را بالا می‌بریم، جهیزیه را سنگین می‌گیریم و می‌گوییم همسر حتماً باید تحصیلات دانشگاهی داشته باشد و... آن وقت نگرانیم که چرا جوان‌هایمان به فساد کشیده می‌شوند. این بلایی است که خودمان بر سر جوانانمان می‌آوریم.

خود ارضایی، سرکار بودن، اعتیاد و نهایتا طلاق

خودارضایی عمدتاً برای مجردها و گاهی برای متأهلین نیز مطرح است. اگر فرد متأهلی خودارضایی می‌کند، حتماً در آن خانواده آرامش جنسی وجود ندارد. نمی‌شود که فرد، همسری در کنارش باشد و باز بخواهد با خودارضایی نیازش را مرتفع کند و اگر این مشکل برطرف نشود، می‌تواند زمینه‌ساز طلاق نیز بشود، لذا ما به افرادی که در دوران تأهل، خودارضایی می‌کنند توصیه می‌نماییم هرچه زودتر به متخصصین و درمان‌گران اختلالات جنسی مراجعه کنند تا با بررسی علل آن، درمان مناسب صورت گیرد.

اما در مجردها، مسئله، متفاوت است. نیاز جنسی بالاخره وجود دارد و باید به آن پاسخ داده شود. خودارضایی ممکن است به ظاهر نفعی داشته باشد ولی مضرات بسیاری به دنبال دارد. برای درک این مضرات اولین سؤال این است که فرد با چه تصوری خودارضایی می‌کند؟ آیا گل، گیاه و کتاب را در نظر می‌گیرد و خودارضایی می‌کند؟! خیر. معمولاً او، فردی از جنس مخالف را تصور می‌کند و خود را در حالت تحریک شهوانی به آن تصویر ذهنی نزدیک می‌کند.

بعد از ارضا هم در درجه‌ نخست می‌بیند که سر کار بوده است و به آن چیزی که در ذهنش با او معاشقه می‌کرده، نرسیده و معمولاً حس عذاب وجدان و احساس گناه هم، فرد را درگیر می‌کند. به‌عنوان مثال اگر ظرف دربسته‌ای را برای شما بیاورند که بوی کباب از آن به مشام برسد، اشتها به شدت تحریک و بزاق هم ترشح می‌شود، شما آماده می‌گردید برای غذا خوردن، ولی وقتی در ظرف را برمی‌دارید، ببینید که فقط دستمالی است که بوی کباب از آن متصاعد می‌شود؛ چه حالی به شما دست می‌دهد؟

 احساس می‌کنید چقدر سر کار بوده‌اید و در واقع چیزی عایدتان نشده و به آنچه می‌خواسته‌اید، نرسیده‌اید. در مورد خودارضایی هم به همین صورت است. گاهی این افراد تصور می‌کنند در خودارضایی مشکلی وجود داشته که به آنچه خواسته‌اند، نرسیده‌اند. لذا سعی می‌کنند، دفعه‌ بعد با تصویر ذهنی جذاب‌تری خودارضایی کنند. در نوبت‌های بعدی باز سعی می‌نمایند، سطوح هیجانی بالاتری را تجربه کنند تا شاید به آنچه می‌خواسته‌اند برسند که البته این مطلوب، اساساً هیچ وقت محقق نمی‌شود.

خودارضایی از این زاویه بسیار به اعتیاد شبیه است و می‌تواند رفته‌رفته به یک بیماری روانی تبدیل شود که صرفاً با روان درمانی می‌توان آن را برطرف کرد، یعنی شروع آن با خود فرد است ولی به تدریج ممکن است کنترل آن از دست فرد خارج شود و به صورت یک عادت درآید.

از سوی دیگر فردی که خودارضایی می‌کند چون تصوری ایده‌آل و غیر قابل دست‌یابی از رابطه‌ جنسی در ذهن خود پیدا می‌کند، بعد از ازدواج انتظار دارد آنچه در ذهن خود ساخته است در صحنه‌ زندگی با همسر خود نیز ببیند و چون به مطلوب خود نمی‌رسد، معمولاً دچار نوعی سردرگمی و تضاد می‌شود. در کل، مشکلات روانی و خانوادگی که خودارضایی در فرد ایجاد می‌کند، بسیار گسترده‌تر از عواقب جسمانی این عمل است.

 

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: غریزه جنسی کاهش سن بلوغ خودارضایی سخت گیری در ازدواج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۶۳۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت ۱۳۰ هزار بهره‌بردار حوزه کشاورزی در کردستان

به گزارش خبرنگار مهر، پیمان اسکندری صبح چهارشنبه در دیدار نوروزی کارکنان مجموعه جهاد کشاورزی با نماینده ولی فقیه در استان کردستان اظهار کرد: در حوزه کشاورزی استان اتفاقات خوبی در سال گذشته افتاد که افزایش تولید محصولات کشاورزی از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن از جمله این موفقیت‌ها بوده است.

وی افزود: دانش بنیان کردن فعالیت‌ها و گسترش دامنه آموزش‌های کارشناسی در حوزه کشاورزی زمینه ساز جهش در تولید محصولات کشاورزی استان کردستان بوده و امیدواریم در سال جاری و سنوات آتی شاهد افزایش هرچه بیشتر تولیدات کشاورزی در استان باشیم.

اسکندری خاطرنشان کرد: بیشترین افزایش تولیدات کشاورزی استان در حوزه گندم بوده است و سال گذشته یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن تولید داشتیم که ۱۰ درصد کل گندم تولیدی کشور را شامل می‌شود.

وی افزود: در سال گذشته یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن گندم تولیدی کشاورزان استان توسط شرکت غله و تعاون روستایی خریدار شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان اعلام کرد: در سال گذشته ۴۷ میلیون قطعه جوجه ریزی در مرغداری‌های استان انجام شد و همین امر روندی با کمترین نوسان قیمت را در خصوص گوشت مرغ مصرفی مردم استان به دنبال داشته است که در سال جدید نیز این مهم با جدیت هرچه تمام تر دنبال خواهد شد.

افتتاح ده‌ها پروژه حوزه کشاورزی در سالجاری

اسکندری در بخشی دیگر از سخنان خود به افزایش ۲.۷ برابری ظرفیت گلخانه‌ای استان در طول فعالیت دولت سیزدهم در استان خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۳ نیز شاهد افتتاح ده‌ها پروژه در حوزه کشاورزی استان خواهیم بود.

وی افزود: برای سال ۱۴۰۳ با توجه منویات رهبری تلاش خواهیم کرد که واحدهای راکد از جمله دامداری‌ها روستایی و صنعتی را فعال نمائیم و در حوزه شیلات و تولید تخم مرغ و مرغ افزایش تولید داشته باشیم.

اسکندری اظهار کرد: بخش کشاورزی مردمی‌ترین بخش اقتصاد استان کردستان است و در حال حاضر بیش از ۱۳۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در سطح استان داریم.

وی افزود: نهضت گلخانه سازی در استان شروع شده و در سال ۱۴۰۳ چند پروژه شیلاتی، گلخانه‌ای، تبدیل اراضی دیم استان به بهره برداری خواهد رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان تصریح کرد: توسعه صادرات، اشتغال و تنظیم بازار همگی از تولید نشأت می‌گیرد و در این راستا ۸ هزار میلیارد تومان درخواست سرمایه گذاری افراد اهلیت دار داریم که امیدواریم در سایه رهنمون‌های نماینده معزز ولی فقیه در استان شاهد تسهیل امور برای تولیدکنندگان باشیم.

اسکندری افزود: به صورت ماهیانه گزارش کار جهش تولید را خدمت نماینده ولی فقیه در استان و استاندار کردستان ارائه می‌کنیم و در این راستا نیز پذیرای هرگونه رهنمون هستیم.

کد خبر 6063470

دیگر خبرها

  • دیدار مداحان و شعرای آیینی با امام جمعه شهرکرد
  • لاغری با یک دمنوش/ مضر و اعتیادآور هم نیست
  • دست رد لواندوفسکی به اتلتیکو مادرید و لیگ عربستان؛ مهاجم لهستانی در بارسلونا می‌ماند
  • انتقاد تند از علی مطهری، سرلیست «صدای ملت» | مردم ادای شادی درمی‌آورند | نوروز ایرانی تعطیل بردار نیست | به دنبال تبدیل عید به عزایید؟
  • فعالیت ۱۳۰ هزار بهره‌بردار حوزه کشاورزی در کردستان
  • انتقاد تند از علی مطهری بعد از اظهاراتش درباره نوروز /به دنبال تبدیل عید به عزا هستید؟/خیال نکنید مردم خیلی سرخوش‌ هستند اما.../نوروز تعطیل بردار نیست
  • اهمیت مشاوره و آزمایش‌های پیش از ازدواج در پیشگیری از تالاسمی
  • آقای مطهری! نوروز تعطیل‌بردار نیست نه به خاطر جنگ ۸ ساله نه غزه
  • محمدرضا عارف: خانم زهرا شجاعی هم شجاع زیست و هم زیست مومنانه داشت
  • کمک فوری برای درمان دختر یتیمی که دچار سوختگی شده است