Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، یکی دیگر از سلسله برنامه‌های «شنبه‌های انقلاب» با محوریت شعر انقلاب در منزل مرحوم حمید سبزواری برگزار شد.

*یاد مرحوم سبزواری زنده است

علیرضا قزوه در این مراسم با اشاره به شخصیت مرحوم حمید سبزواری گفت: او شخصیتی بزرگی است و با مرگ او بسیاری به خدمات او پی خواهند برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر جا پای شعر انقلاب در میان بود مرحوم سبزواری نیز حضور داشت و با وجود سن و سال بسیاری که از او گذشته بود اما به آن توجهی نمی‌کرد و در برنامه‌های ادبی شرکت می‌کرد.

وی افزود: مرحوم سبزواری در یادها زنده و شأن او نزد اهالی شعر محفوظ است. حتی در جلسات شعر نیمه رمضان یاد ایشان گرامی داشته می‌شود. 

*مرحوم حمید برای مردم جان می‌داد

محسن ممتنحی فرزند مرحوم حمید سبزواری با اشاره به اینکه مرحوم حمید حاضر بود برای مردم جانش را نیز بدهد، گفت: از زمانی که یادم می‌آید این اخلاق در او مشهود بود.

*گلایه همسر حمید سبزواری از منتشر نشدن اشعار «حمید»

همسر مرحوم سبزواری در بخشی از این مراسم ضمن خیرمقدم به شرکت‌کنندگان گفت: مرحوم سبزواری دیگر فراموش شده و نه تنها کتاب‌هایش منتشر نمی‌شود، بلکه از یادها نیز رفته است. در صورتی که او تمام اوقات خود را صرف انقلاب و مردم کرده بود. 

وی با ذکر خاطره‌ای گفت: در سال 32 که هنوز محسن به دنیا نیامده بود در سبزوار سخنرانی کرد که نیروهای رژیم پهلوی می‌خواستند او را بازداشت کنند، اما او را فراری دادیم و به اسفراین رفت و از آموزش و پرورش اخراج شد. روزی که بازگشت دیدم کتک‌ خورده و کوفته است که فهمیدیم مشغول شوراندن کارگران بوده که ریخته‌اند و او را کتک زده‌اند.

*«حمید» از آزمون انقلاب سرافراز بیرون آمد

محمدرضا سنگری در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به اینکه سبزواری «شاعر شاعرآفرین بود»، گفت: انقلاب یک آزمونگاه بزرگ است و در باور دینی ما انسان به حال خود رها نمی‌شود بلکه لحظه لحظه در حال آزموده شدن است. در این آزمون‌ها بسیاری خود را گم می‌کنند.

وی افزود: حمید سبزواری ممتحن بزرگی بود که از آزمون انقلاب سرافراز بیرون آمد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برخی انقلاب را همراهی نکردند و عده‌ای هم آن را رها کردند اما چهره‌های بزرگی مانند استاد اوستا، شاهرخی، مرحوم مشفق کاشانی، مرحوم سپیده کاشانی که مجموعه شعری از او پیش از انقلاب منتشر شده بود و استاد سبزواری با انقلاب ماندند.

این استاد دانشگاه گفت: اینها شاخه‌های تناور جریان انقلاب هستند و چهره‌های امروز برخاسته از زحمات تلاش‌های افرادی مانند استاد سبزواری هستند و از این رو نام حمید سبزواری گم نمی‌شود و در آینده سبزواری حضور دارد.

او اضافه کرد: هزار سرود تعداد کمی نیست که مرحوم سبزواری برای انقلاب سروده بود که در زبان مردم زمزمه می‌شد چه در سال‌های انقلاب و چه در سال‌های دفاع مقدس. او در 29 سالگی مقابل کنسرسیوم نفت ایستاد و این به معنای این است که با وقوع انقلاب، انقلابی نشد. او در دوره‌ای که در زندان به سر می‌برد روشن‌ترین سرودها را سروده و اینها یعنی سبزواری زنده است. 

*حضور سیاسی فعال در شعر

مجتبی رحماندوست در بخشی از این مراسم با اشاره به شعر حمید سبزواری گفت: مرحوم حمید در شعرش یک حضور فعال سیاسی داشت.

قاسم صرافان در این مراسم شعری تقدیم به مرحوم حمید سبزواری کرد که دو بیت آن به شرح زیر است:

من انقلابی‌ام یعنی دلاورم

همدرد مردمم همراه رهبرم

سبز است هر قلم از خون جاری‌ام

سرخ است دفترم من سبزواری‌ام

*سربلندی پرچم انقلاب با فداکاری امثال سبزواری است

حسین اسرافیلی از پیشکسوتان عرصه شعر در ادامه گفت: سربلندی پرچم انقلاب اسلامی مدیون فداکاری‌‌های امثال حمید سبزواری است.

وی افزود: در خاطرم است که سیدحسن حسینی می‌خواست کاری با عنوان گفت‌وگوی شاعران انجام دهد، وقتی از او پرسیدم اولین نفر سراغ چه کسی می‌روید گفت سراغ حمید سبزواری خواهم رفت و می‌خواهم فقط در مورد سرودهای او گفت‌وگو کنم زیرا ماندگارترین سرودهای بعد از انقلاب است. 

*سبزواری در همه اشعارش به انقلاب اشاره می‌کرد

محمد گلریز در این مراسم ضمن خواندن برخی از اشعار انقلابی که مرحوم حمید سبزواری آن را سروده بود، گفت: در عرصه شعر و ادبیات کارهای بزرگی صورت گرفته؛ این در حالی است که دشمنان انقلاب درصدد القای این هستند که کاری در عرصه ادبیات صورت نگرفته است. 

وی افزود: من از چند ماه پیش از انقلاب در محضر استاد سبزواری بودم و توفیق داشتم که اشعار او را بخوانم، ویژگی اشعار او این بود که سروده‌هایش را مردم زمزمه می‌کردند. شجاعت و شهامت از ویژگی‌های شخصیت حمید سبزواری بود و او شجاعانه اشعار انقلابی می‌‌سرود و این یکی از ویژگی‌های انقلاب بود. هر شعری که استاد سبزواری می‌سرود حتی در اشعار عرفانی او اشاره‌ای به انقلاب می‌کرد.

در این مراسم عباسعلی براتی‌پور و رضا اسماعیلی نیز اشعاری را قرائت کردند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۶۴۴۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت خسروپناه از آمار وضعیت دانش‌آموزان مدارس دولتی در میان داوطلبان برتر کنکور

آفتاب‌‌نیوز :

عبدالحسین خسروپناه دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی در رابطه با اجرای مصوبه جدید کنکور، گفت: مشکل جدی که در الگوی سابق کنکور داشتیم این بود که دانش آموزان در مقطع متوسطه دوم دیگر اعتنایی به درس نداشتند و تمام هم و غمشان کنکور و تست زنی بود، بنابراین روش آموزش، حافظه محوری شده بود در حالیکه باید تفکر محوری و مبتنی بر تفکر و خلاقیت باشد.

وی افزود: همچنین در روش قبلی معلم جایگاه خود را از دست می‌داد و مافیای کنکور از این شرایط به سود می‌رسید چرا که بار سنگین هزینه‌ای برای خانواده‌ها ایجاد می‌شد.

خسروپناه ادامه داد: با توجه به تأکید نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادوار قبل به شورا که پیشنهاد ورود به این موضوع را دادند، این مصوبه اجرا شد و با این مصوبه دانش آموزان توجه و عنایت ویژه‌ای پیدا کردند و حرمت معلمان هم حفظ شده است.

دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: البته ما باید مدارس دولتی را آنقدر تقویت کنیم که عدالت آموزشی شکل بگیرد، در کنکور گذشته آمار نشان از حضور جدی دانش آموزان مدارس دولتی در میان رتبه‌های برتر کنکور داشت.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • محتویات عجیب صندوقی که از دل کشتی غرق‌شده بیرون آمد/ عکس
  • اپل کاربران را از اپل آی دی بیرون می اندازد
  • روایت خسروپناه از آمار وضعیت دانش‌آموزان مدارس دولتی در میان داوطلبان برتر کنکور
  • وضعیت منـزل سید حسین خمینی بعد از فوت مادرش را ببینید | تصویـر
  • تصاویری از حال و هوای منزل سیدحسین خمینی بعد از فوت مادرش + تصاویر
  • تصاویری از حال و هوای منزل سیدحسین خمینی بعد از فوت مادرش
  • عروس بزرگ امام چرا همسرش را «داداش» صدا می زد؟ /آقا مصطفی اصلا از وضعیت نجف راضی نبود /او نمی خواست مثل بقیه پوشیه بزنم
  • روایتگری پیشمرگان مسلمان، اسناد ناطق روایت آزادسازی سنندج است
  • ماراتُن علمی آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ به روایت تصویر
  • راهپیمایی باشکوه یمنی‌ها در حمایت از غزه