Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-05-01@10:27:43 GMT

مهمترین نیاز امروز دنیای اسلام، وحدت و پیشرفت علمی است

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۶۴۹۴۰

مهمترین نیاز امروز دنیای اسلام، وحدت و پیشرفت علمی است

رویداد۲۴حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (شنبه) در دیدار شرکت کنندگان در کنگره بین المللی «نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی»، مهمترین نیاز امروز دنیای اسلام را «وحدت و یکپارچگی» و همچنین «حرکت جدی برای پیشرفت علمی در همه علوم» دانستند و تأکید کردند: امروز «بیداری» در دنیای اسلام بوجود آمده است و برغم تلاش غربی‌ها برای انکار آن، این بیداری زمینه ساز گرایش بیشتر به اسلام و نویدبخش آینده‌ای بهتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رهبر انقلاب اسلامی با قدردانی از دست‌اندرکاران و پدیدآورندگان این همایش، بویژه شخص حضرت آیت الله مکارم شیرازی، گفتند: امروز هر حرکتی که موجب شناخت بیشتر گروهها و فرقه های اسلامی از یکدیگر شود، یک حسنه است و این گردهمایی از مصادیق حرکت در جهت اتحاد امت اسلامی است.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به تلاش دیرینه دشمنان برای رو در رو قرار دادن مسلمانان، افزودند: در چنین شرایطی، هر عملی که موجب شناخت مسلمانان از نقاط قوت یکدیگر و زمینه‌ساز هم‌افزایی آنها شود، به وحدت و یکپارچگی امت اسلامی کمک خواهد کرد.
ایشان به نقش شیعه در طول تاریخ برای اعتلای علوم اسلامی و طبیعی اشاره و خاطرنشان کردند: این آثار و خدمات گرانبها باید به امت اسلامی معرفی شوند زیرا مایه افتخار و موجب یکپارچگی خواهند بود.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم مراقبت جدی برای جلوگیری از ایجاد هرگونه شائبه و گلایه میان فِرَق اسلامی، گفتند: یکی از مسائل بسیار مهم و مورد نیاز کنونی دنیای اسلام، موضوع پیشرفت علمی و حرکت جدی در این زمینه است.
حضرت آیت الله خامنه ای، علت اصلی تحت سلطه قرار گرفتن دنیای اسلام را عقب ماندگی علمی دانستند و افزودند: دنیای غرب بعد از قرنهای متمادی عقب ماندگی علمی، توانست با استفاده از پیشرفتهای علمیِ دنیای اسلام، ثروت و قدرت علمی، نظامی، سیاسی و تبلیغاتی خود را افزایش دهد و در نهایت با استعمار، وضعیت کشورهای اسلامی را به شرایط کنونی برساند.
ایشان با اشاره به زورگویی قدرتهای غربی به کشورهای اسلامی و دنباله روی بسیاری از حکام این کشورها از زورگویان بین‌المللی، تأکید کردند: این شرایط باید بواسطه پیشرفت علمی کشورهای اسلامی تغییر کند و دنیای اسلام می تواند بار دیگر در قله تمدن بشری قرار گیرد.
رهبر انقلاب، حرکت در مسیر پیشرفت علمی را وظیفه حکومتهای اسلامی و نخبگان آن برشمردند و گفتند: نخبگان دنیای اسلام باید یک حرکت عظیم فکری و یک خواست عمومی برای پیشرفت علمی و رسیدن به قله علم و دانش را به وجود آورند.
حضرت آیت الله خامنه ای از حرکت جمهوری اسلامی ایران در مسیر پیشرفت علمی به عنوان یک نمونه موفق یاد کردند و افزودند: بر اساس گزارشهای مراکز علمی جهانی، شتاب حرکت علمی ایران در سالهای گذشته، ۱۳ برابر متوسط جهانی بوده است.
ایشان خاطرنشان کردند: ما این مسیر را تا رسیدن به مرزهای علم و دانش ادامه خواهیم داد و ایران بر خلاف غربی‌ها، آمادگی انتقال دستاوردها و پیشرفتهای علمی خود را به دیگر کشورهای اسلامی دارد.
رهبر انقلاب، پیشرفت در علوم اسلامی و علوم طبیعی را ضروری خواندند و افزودند: یکی از مواردی که اسلام می تواند در مسائل مختلف بشری «حرف نو» داشته باشد، در زمینه مسائل فقهی است که باید در این زمینه کار بیشتر و جدی تری انجام شود.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه باید در زمینه فلسفه و علوم عقلی، سرعت حرکت علمی افزایش یابد، گفتند: غربی‌ها، فلسفه خود را تا عرصه های مختلف مسائل سیاسی و اجتماعی امتداد داده اند و ما نیز باید چنین کاری را انجام دهیم زیرا فلسفه اسلامی، قوی‌تر، ریشه‌دارتر و مستحکم‌تر از فلسفه غربی است.
ایشان با اشاره به گسترش بیداری در دنیای اسلام و افزایش گرایش به اسلام در جهان، خاطرنشان کردند: امروز جوانان در دنیا، سؤالهای زیادی دارند که می خواهند پاسخ آنها را در چارچوب اسلام بیابند، بنابراین باید حرکت علمی در دنیای اسلام شتاب بگیرد و امت اسلامی بار دیگر به اوج اقتدار علمی و تمدنی خود برسد تا دشمنان اسلام و امریکایی‌ها نتوانند به رؤسای کشورهای اسلامی دستور بدهند و «باید و نباید» بگویند.
پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین اعرافی رئیس شورای سیاستگذاری کنگره «نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی» گفت: «پاسخ به شبهات»، «تعمیق تفاهم میان مذاهب اسلامی»، «بازشناسی سرمایه‌های فکری شیعه و مسلمانان» و «دستیابی به نقاط قوت برای تکمیل و ارائه علوم اسلامی» جزو اهداف اصلی کنگره بوده است.
همچنین حجت‌الاسلام دکتر رضایی دبیر کنگره گزارشی از اهداف و برنامه‌های این همایش بیان کرد.

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 رهبرانقلاب وحدت و پیشرفت نیاز کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۶۴۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وجدان مراکز علمی و دانشگاهیان در غرب بیدار شده است

رئیس دیوان عالی کشور با بیان اینکه وجدان مراکز علمی و دانشگاهیان در غرب بیدار شده است، گفت: سرمنشأ موج بیداری در میان دانشجویان آمریکایی انقلاب اسلامی است - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری در جلسه هیأت عمومی که صبح امروز با حضور قضات عالی رتبه دیوان عالی کشور برگزار شد، با تبریک فرارسیدن روز معلم اظهار کرد: در آستانه دوازدهم اردیبهشت ماه سالروز شهادت متفکر و اندیشمند و اسلام شناس نامی این عصر مرحوم شهید مطهری هستیم که این روز به حق روز معلم نامگذاری شده است.

وی ادامه داد: شهید مطهری یکی از ذخایر علمی کشور و از اساتید فلسفه و کلام اسلامی و تفسیر قرآن بود و آثار بسیاریدر موضوعات مختلف نگاشته است و تأمل عمیق در مسائل مختلف اندیشه اسلامی را در بیانات و کلمات زیبایی بیان فرمودند.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری افزود: روز معلم روز بسیار مهمی است، در مکتب آسمانی اسلام شاید موضوعی مهمتر از مسأله علم نداشته باشیم، اولین آیه‌ای که بر پیامبر نازل شد به خوبی جایگاه علم در دین مبین اسلام را مشخص نموده است.

رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به آیاتی از سوره علق تصریح کرد: خداوند در قرآن می‌فرمایند: اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِی خَلَقَ،خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ، اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ، الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ، عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ یَعْلَمْ ... آیات نورانی قرآن مکتب تعلیم و تربیت اسلامی را به زیبائی هرچه تمام ترسیم کرده است و به تناسب اهمیت علم برای سعادت بشر، جایگاه معلم نیز روشن و مشخص است.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری ادامه داد:علم هنگامی که در ظرف انسان مومن قرار گیرد مثل یک مشعل نورانی است که راه تاریک زندگی هر انسانی را روشن می کند؛ پیامبر اکرم(ص) فرمود: "إنَّما بُعِثتُ مُعَلِّما" من معلم برانگیخته شده‌ام و ائمه اطهار و بزرگان دین نیز هر یک معلمانی برجسته و راهنمایانی بسیار شایسته بوده‌اند.

رئیس دیوان عالی کشور: نظارت الکترونیکی بر محاکم را محور کار قرار دادیم

وی تصریح کرد: معلم حق فراوانی به گردن همه دارد و ‌‌تاثیر گسترده‌ای در تشکیل ساختار شخصیت انسان دارد به گونه‌ای که یک فرد در طول دوران تحصیل از پیش‌دبستانی تا دانشگاه در ارتباط مستقیم با معلم قرار دارد و این معلم است که می تواند شخصیت وجودی انسان را بسازد.

رئیس دیوان عالی کشور ادامه داد:  امیرالمومنین (ع) می‌فرماید: "کسی که یک حرف به من بیاموزد من را بنده خودش کرده است" این سخن به روشنی جایگاه علم و معلم را در اسلام نشان می‌دهد، مقام معلم مقام والایی است  و معلمان وارثان انبیاء شمرده می‌شوند.

رئیس دیوان عالی کشور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اعتراضات در دانشگاه‌های آمریکا اظهار کرد: حوادث اخیر در قلب کشورهای غربی توسط دانشجویان دانشگاه‌های دنیای غرب و برخی کشورهای اروپایی در دفاع از مردم مظلوم غزه نشان داد که وجدان مراکز علمی، دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها بیدار شده است و نمی‌توانند در برابر جنایت‌ها، وحشی‌گری، نسل‌کشی وآدم‌کشی علیه مردم مظلوم فلسطین سکوت کنند.

وی ادامه داد: موج بیداری در میان دانشجویان آمریکایی و اروپایی در حمایت از مردم غزه به گونه‌ای است که رژیم غاصب صهیونیستی با صرف هزینه‌های بسیار و ‌آمریکا با اتخاذ سیاست‎های پنهانش نتوانسته‌اند؛ این اعتراضات و موج بیدار باش و آگاهی را سرکوب کنند، موجی که سرمنشأ آن انقلاب اسلامی است؛ روزی که امام راحل (ره) فرمودند انقلاب صادر می‌شود،  معنی و مفهوم آن را در اعتراضات اخیر دانشجویان  آمریکا مشاهده می‌شود.

رئیس دیوان عالی کشور خاطرنشان کرد: دنیا در ظلم و ستم باقی نخواهد ماند و ان شاءالله با آمدن منجی حقیقی ، عدل و داد به دست منجی صورت خواهد گرفت.

وی همچنین روز کارگر را به کارگران عزیز و زحمت‌کش که یکی از ارکان تاثیرگذار در رشد ‌و پیشرفت کشور هستند تبریک گفت و افزود: اگر قشر کارگر نباشد؛ قطعاً زندگی مختل خواهد شد، روز کارگر را به کارآفرینان و کارگران که با تولیدات خود گام های پیشرفت کشور را در عرصه اقتصادی استوارتر نموده اند؛ تبریک و تهنیت می گویم.

رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به جایگاه کارگر در اسلام  تصریح کرد: پیامبر اکرم (ص) 1400 سال پیش دست کارگر را بوسید و این نمادی از اهمیت جایگاه کار و‌کارگر در اسلام است که نمونه ای از آن  را در هیچ کجا نمی‌توانید پیدا کنید.

به گزارش تسنیم، گزارش پرونده‎های اصراری حقوقی در جلسه امروز هیأت عمومی با موضوع عسرو حرج زوج و زوجه در خصوص طلاق، مورد بررسی قرار گرفت؛ که رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به تشکیل کارگروه خانواده در دیوان عالی کشور از قضات حاضر در جلسه خواست ضمن آسیب شناسی پرونده‌های طلاق، راهکارهای خود را در این زمینه ارائه دهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جزو چند کشور اول جهان در زمینه علوم هسته‌ای و پزشکی هستیم
  • حرکت علمی باید همراه با روح تمدنی انقلاب اسلامی باشد
  • اثرگذاری دانشگاه در کاهش آسیب های اجتماعی با تولید مقالات علمی
  • وجدان مراکز علمی و دانشگاهیان در غرب بیدار شده است
  • درخواست محسن رضایی از جبهه انقلاب | در سال‌های اخیر، شاهد کم‌رنگ شدن برخی ارزش‌ها بوده‌ایم
  • وحدت و برادری نیاز مهم امروز کشور است
  • توصیه محسن رضایی به جبهه انقلاب: اختلافات جزئی و سلایق شخصی را کنار بگذارید
  • دشمنان، همواره در تلاش برای ایجاد نفاق برای منحرف کردن مسیر پیشرفت ایران هستند
  • جبهه انقلاب اختلافات جزیی را کنار بگذارد
  • پیشرفت علمی بدون داشتن علوم پایه قوی امکان پذیر نیست