Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مجله همگردی»
2024-05-06@16:31:18 GMT

مسجد جامع تبریز| عمارتی قدیمی در شهری کهن

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۶۵۵۹۶

شهر تبریز با قدمت بسیار و تاریخ کهن دارای یک مسجد جامع تاریخی است که از ابتدای ساخت تا کنون تنها مسجد جامع شهر تبریز بوده است. این بنای کهن سال که سازننده و سال ساختش نامعلوم است در کتاب های تاریخی به نام مسجد جامع کبیری نام برده شده است. عده ای زمان ساخت این بنا را صدر اسلام و عده دیگری از مورخان، زمان احداث آن را دوره سلجوقیان بیان می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از نکات قابل توجه این است که بازار قدیمی و زیبای تبریز گرداگرد مسجد جامع شهر شکل گرفته و گسترش یافته است. این مکان مذهبی در متون مختلف با نام های مسجد کبیر و مسجد جمعه نیز شناخته می شود. در حال حاضر این بنای تاریخی در انتهای بازار تبریز، مابین مسجد حجت السلام و مسجد میرزا اسماعیل خاله اوغلی قرار دارد و ضلع جنوبی آن نیز به صحن مدرسه طالبیه می رسد. این متن درباره معماری مسجد جامع تبریز و تاریخچه مسجد جامع تبریز است.

قسمت های مختلف مسجد

از قسمت های مختلف مسجد که با توجه به معماری آن می توان به قدمت آن بخش پی برد یکی محراب بلند آن است که گچ بری های زیبایش خاص هنرمندان دوره ایلخانی است و دیگری شبستان وسیع مسجد است که ستون های هشت گوش آجری و تاق و گنبدهای بر فراز آن، همراه با گچ بری های ظریف فقط می تواند هنر دست مردمان دوره روادیان باشد که مقارن با دوره سلجوقیان می زیسته اند. این بنای قدیمی در دوره ایلخانان مغول گسترش یافت و مورد تعمیر و مرمت قرار گرفت. زمانی که آق قویونلوها حکومت را به دست گرفتند گنبد بلندی به مسجد اضافه کردند و کاشی کاری و معرق روی گنبد را به سلجوق شاه بیگم همسر اوزون حسن سپردند. این گنبد در بخش شمالی مسجد جامع برپا شده بود که هنوز هم می توان پایه ها و گوشه هایی از این کاشی کاری را دید. مسجدی که اکنون در تبریز برپا است در حقیقت در اوایل دوره قاجار و توسط حاکم وقت تبریز حسینقلی خان دنبلی، مجدد بنا شده است. چون متاسفانه مسجد جامع در زمین لرزه وحشتناک 1193 هجری شمسی دچار آسیب و خرابی فراوان شد. بنای فعلی علاوه بر این که از یک ایوانه به دو ایوانه تغییر یافته است دارای ستون و پایه های بسیار محکم و پوشش طاق جدید است و به روش ساخت کاخ فیروز آباد بنا گردیده است. به همین دلیل در حال حاضر مسجد را یک بنای مهم دوره قاجاریه می شمارند. اما بهتر است این مکان مذهبی و مورد احترام را که معماری اش مختص مساجد ایرانی است یک بنای شناور در تاریخ بدانیم که هر قسمتش در دوره ای بازسازی شده و از خود نشانه ای به جا گذاشته است. مسجد که اکنون میعادگاه نمازگزاران و عشاق ابنیه باستانی است در خیابان شهید مطهری شهر تبریز قرار دارد. این بنای با شکوه در مورخه 15 دیماه سال 1310به عنوان یکی از آثار ملی ایران به شماره 171 به ثبت رسیده است. این مقاله درباره تاریخچه مسجد جامع تبریز و معماری مسجد جامع تبریز است.

منبع: مجله همگردی

کلیدواژه: تاریخگردی ایرانگردی مسجد جامع تبریز تبریز ایران گردی تور اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت hamgardi.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مجله همگردی» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۶۵۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تئاتر بچه‌های مسجد باید در چهار گوشه ایران شکل بگیرد/ حضور ۱۴ گروه نمایشی در جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد

نشست خبری پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد با حضور کوروش زارعی مدیر مرکز هنر‌های نمایشی و سید مصطفی موتورچی دبیر پانزدهمین دوره جشنواره در حوزه هنری برگزار شد.

کوروش زارعی در ابتدای نشست عنوان کرد: شعار این دوره جشنواره پانزدهم «خانه هنرم مسجدم» است. سه سال جشنواره برای ایجاد زیرساخت‌ها و چشم انداز‌های درست تعطیل شد، اما بعدش دومرتبه به اجرا رسید. پس از در تولید بچه‌های مسجد در استان‌ها تحت عنوان تئاتر محرابیان، حال احساس میکنیم به رشد مناسب رسیدند.

وی در ادامه افزود: تئاتری‌ها حال به زایایی رسیده و می‌توانند وارد عرصه‌های جدی شوند. پس از کارگاه سال قبل مشهد، قرار است خروجی‌ها امسال به اجرا رسیده و در رویداد‌های تئاتر کشور حضور یابند. تئاتری‌های اجرایی امسال خروجی هشتصد گروه نمایشی ما هستند و ما تلاش داریم کار‌ها را به روستا‌ها هم برسانیم. تئاتر بچه‌های مسجد باید در چهار گوشه ایران شکل بگیرد تا ما بتوانیم استعداد‌ها حتی در مرز‌های ایران را کشف و هدایت کنیم.

مصطفی موتورچی دبیر جشنواره نیز در صحبت‌هایی با اشاره به عدم انتشار فراخوان برای این دوره گفت: از بین کار‌های رسیده چهارده اثر نهایی شده و به اجرا در خواهد آمد. در کنار کار تولید اثر، سلسله کارگاه هم داشتیم که نزدیک به هشتصد مربی و گروه بودند و اینها نمایشنامه‌هایی آماده و در مساجد اجرا کردند و بااین هدف سه دوره جشنواره نمایشنامه نویسی گلدسته‌ها را داشتیم که برگزیده‌های آنها به این جشنواره رسید. همچنین داوران اعظم بروجردی، الهام چرخنده و وفا طرفه هستند.

زارعی همچنین درباره اهمیت گروه محوری در جشنواره افزود: جوایز هم گروه محوری از اول تا سوم اعطا می‌شود. یکی از جوایز ویژه ما جایزه ویژه فرج الله سلحشور به نام این عزیز تئاتری مسجدی خواهد بود است.

زارعی رباره جایزه سلحشور گفت: این جایزه به گروه برتر تقدیم خواهد شد یک گروه کاملا مسجدی که در آموزش‌ها حضور داشتند و مسائل اخلاقی را هم رعایت کرده و به معنای واقعی یک گروه هستند. همچنین امسال چهارمین دوره مسابقه نمایشنامه نویسی گلدسته‌ها را خواهیم داشت.

وی درباره تک جنسیتی بودن اجرا‌ها بیان کرد: بخاطر این مسائل کار‌هایی تولید شد و داوران خانم هستند که راحت کار‌ها اجرا شود و اینبار ما ساختار شکنی کرده و از سه خانم با تحصیلات و تجربه برای داوری استفاده کردیم. 

کوروش زارعی در ادامه گفت: افتتاحیه در کنار مزار شهدای گمنام شهر بافق خواهیم داشت و اجرا‌ها هم در امامزاده عبدالله خواهد بود، هرگروه بعد اجرای داوری سه اجرا در مساجد بافق و یزد خواهند داشت، مساجد یزد و امامزاده‌ها شاهد اجرا‌ها خواهند بود. 

موتورچی افزود: در طول جشنواره برای بچه‌های انجمن نمایش بافق دو کارگاه طراحی کردیم و انجا کارگاه نمایشنامه نویسی و دوره کارگردانی برگزار می‌کنیم.

وی درباره جوایز این جشنواره گفت: ما پنج جایزه گروه خواهیم داشت. بازیگری خانم و آقا هفت نفر تقدیر بدون رتبه خواهند بود. دو بزرگداشت و جایزه سلحشور نیز خواهیم داشت. سیصد میلیون جایزه خواهیم داشت و بیشترین جایزه هم فرج الله سلحشور بیست میلیون و پنج گروه برگزیده هر کدام ده میلیون خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • بررسی محدوده، ارتفاعات و کاربری‌های شهر اصفهان در طرح جامع
  • تصویر قدیمی از آشپزخانه بازار طهران در دوره قاجار
  • ماجرای کاشت ساختمان در پارک‌های تهران
  • گروه محوری را در دستور کار این دوره از جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد قرار دادیم
  • تئاتر بچه‌های مسجد باید در چهار گوشه ایران شکل بگیرد/ حضور ۱۴ گروه نمایشی در جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد
  • چرا دختران و پسران با مسجد قهر کردند؟/ تاثیر اجرای تئاتر در مساجد
  • مجوز اجرای ۲۴دوره کوتاه مدت اشتغال‌محور صادر شد
  • رونق ساخت‌وساز و اقتصاد ارومیه با ابلاغ و اجرای طرح جامع
  • آغاز طرح ملی طوبی در تبریز
  • مساجد پنهان در کوچه‌پس‌کوچه‌های توکیو