Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم نخستین آئین رونمایی از ثبت ملی مکتب نستعلیق میرعمادالحسنی، پیش از ظهر امروز شنبه 22 اردیبهشت و همزمان با روز جهانی موزه و آغاز هفته میراث فرهنگی در موزه خط و کتابت میرعماد مجموعه فرهنگی و تاریخی سعدآباد برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، کیا پارسا؛ سرپرست مجموعه فرهنگی و تاریخی سعدآباد به ایراد سخن پرداخت و گفت: مجموعه فرهنگی و تاریخی سعدآباد با قدمتی کمتر از یک سده درون خود یادگارهایی از اساتید و چهره‌های تابناک فرهنگ و هنر ایرانی را حفظ و نگهداری می‌کند که از آن جمله می‌توان به آثاری از طاهرزاده بهزاد، حسین بهزاد، سهراب سپهری و محمود فرشچیان اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نفیس‌ترین میراث ماندگار نستعلیق در مجموعه سعدآباد نگهداری می‌شود

وی ادامه داد: وجود نفیس‌ترین میراث ماندگار در زمینه خط نستعلیق متعلق به میرعمادالحسنی در این موزه، موجب شد تا این اتفاق یعنی رونمایی از ثبت ملی مکتب نستعلیق میرعماد به میزبانی این مکان فرهنگی در حال انجام باشد؛ فردی را که باید او را مشهورترین کاتب عصر صفوی به شمار آورد.

پارسا تصریح کرد: ما در این روز یعنی روز جهانی موزه و سرآغاز هفته میراث فرهنگی  میزبان این رویداد مبارک در حوزه هنر ناب ایرانی هستیم و همچنان امیدواریم تا بتوانیم در قالب برنامه‌های این کاخ موزه و فضاهایی که در اختیار داریم به اهداف و وظایف خود در حفظ و حراست از میراث معنوی و فرهنگی ایران کوشا باشیم.

وی با اشاره به شخصیت حقیقی و هنری میرعماد در پایان سخنان خود گفت: این هنرمند برجسته عالم تشیع را باید به حق فردی دارای شأن در کار هنری خود معرفی کنیم و همچنین هنرمندی که صفا و صمیمیت در خط او را در عین وقار و متانت می‌توان جستجو کرد.

ما در حوزه سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی غنی و ثروتمند هستیم

این گزارش حاکی است در ادامه این مراسم، محمدرضا کارگر؛ مدیرکل امور موزه‌های کشور گفت: ما در حوزه سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی دارای غنا و ثروت فراوانی هستیم و برخلاف برخی از کشورها که این سرمایه آنها تنها محدود به چند فرد به خصوص می‌شود، در هر عرصه‌ای چه هنری، ادبی و چه فرهنگی صاحب سرمایه‌های زیادی هستیم.

وی ادامه داد: وقتی در مورد سرمایه‌های اجتماعی صحبت می‌کنیم یعنی مصادیقی که به دنبال بروز هر اتفاقی هیچ عنصری نتواند آنها را از بین ببرد؛ تصور کنید که خدای ناکرده براثر وقوع زلزله شیراز تبدیل به تلی از خاک شود، در این صورت آیا می‌توان چنین توقعی داشت که سعدی و حافظ نیز از میان رفته‌اند؟! پس سعدی و حافظ سرمایه اجتماعی ما هستند و ما باید با استناد به چنین شخصیت‌هایی به یقین این ادعا را داشته باشیم که یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان هستیم.

کارگر، میرعماد را نیز به عنوان سرمایه‌ای اجتماعی که در اختیار داریم، معرفی کرد و گفت: ما در زمینه خط و خوشنویسی نیز با نام‌های زیادی برخورد داریم که به این ترتیب می‌توان در زیبانویسی و خوشنویسی این ادعا را داشت که صاحب طوماری بلندپایه از فهرست اسامی هستیم که در طول ادوار تاریخی در این زمینه هنری فعال بوده‌اند.

وی در پایان گفت: ما از هنر به عنوان ابزاری برای بیان مفاهیم زیبایی‌شناسی استفاده می‌کنیم و خط هم رسالت خود را دارد و ما باید با استفاده از خط  به رسالت معنوی و قدسی دست پیدا کنیم و این امر باید در شرایط اتفاق بیفتد که همچنان خط در اوج زیبایی خود اجرا شود.

براساس این گزارش، غلامحسین امیرخانی؛ هنرمند پیشکسوت خوشنویسی در ادامه این مراسم به ایراد سخن پرداخت و گفت: میرعماد، نامی همواره زنده در عرصه هنر خوشنویسی است و به نظر من در این مقال جای آن است که شخصیت این استاد مسلم خوشنویسی را در دو دیدگاه شاخص و بارز مورد  بررسی قرار داد.

بزرگترین ویژگی میرعماد مقام معلمی اوست

وی ادامه داد: بزرگترین ویژگی میرعماد مقام معلمی اوست، یعنی او علاوه بر آنکه یک استاد شهیر و نامی در عصر خود و در سالها و قرن‌های پس از آن است به تربیت شاگردانی در روزگار خودش به شکل حضوری که از محضرش تلمذ می‌کردند، اهتمام داشته و در شرایط کنونی نیز شاگردانی به شکل غیرحضوری همچنان شاگردی آن را می‌کنند.

امیرخانی تصریح کرد: میرعماد در عرصه معلمی نظیر نداشته و ندارد و دستاوردهای او در نوآوری هنری نیز تا آنجاست که جایگاه یگانه‌ای در عرصه هنر خوشنویسی داشته است، به شکلی که در سال‌های متمادی استادان طراز اولی بلاواسطه و یا باواسطه در کتب او تربیت شده‌اند.

رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران افزود: میرعماد؛ هنرمند عصر صفوی است، هنرمند یک جامعه شیعی، اما با کمال تعجب می‌توان به این نکته اشاره کرد که مقارن با دوران زندگی او و سال‌های پس از آن در ترکیه عثمانی و استانبول و از خلال آثار خوشنویسی برجای مانده در ابنیه و مراکز فرهنگی این کشور شاهد تأثیر عمیق سبک و سیاق میرعماد در هنر خوشنویسی نزد هنرمندان هستیم که تبلور آن در آثار مصطفی عزت پسر و عزت مصطفی پدر؛ دو تن از خوشنویسان ترک قابل مشاهده است.

میرعماد هنرمندی بی‌نیاز از هر جریان و برآوردن منافع و مصالح طیفی خاص بود

مدیرعامل انجمن خوشنویسان ایران در ادامه گفت: دومین ویژگی شخصیتی میرعماد بی‌نیازی اوست، اینکه خود را مدیون هیچ جریانی نمی‌کند و بدون هیچ چشم داشتی در دوران حیات خود تنها مشغول کار و هنرنمایی است، این امر یعنی آزادگی و رها بودن و تعلقات مادی نداشتن یک هنرمند به جریانی حاکم یک اصل اساسی در راستای نیل به هنر قدسی است که این رویه چندان به مذاق درباریان عصر صفوی خوش نمی‌آید.

وی افزود: علت این اتفاق این است که معمولاً روابط هنرمند با دربار به واسطه گرفتن صله به گونه‌ای بوده است که هنرمند نه تام و تمام بلکه در مواردی هنر خود را در اختیار منافع و صلاحدید دربار می‌گذاشت در حالیکه میرعماد اینگونه نبود و خود را بی‌نیاز از چنین ارتباطی می‌دانست، این امر زمینه را برای دشمنی و برخی عنادها با میرعماد از سوی برخی اطرافیان به وجود آورد به گونه‌ای که در بسیاری از موارد او را طرد و منزوی کردند.

امیرخانی تأکید کرد: میرعماد نیز همچون ابن‌مقله؛ خوشنویس دوران خلافت عباسی که با وجود صدارت قطع ید شد، در دوران صفویه با بی‌مهری مواجه می شود که به این واسطه من او را شهید ناب این دوران لقب می‌دهم چرا که با وجود آنکه مسندی در اختیار نداشت و در واقع مقام انسانی و هنری را توأمان با هم داشت، اما حسادت و تنگ نظری افراد اطرافش نگذاشت تا او آنگونه که باید و شاید شأنیت یابد.

وی در پایان سخنان خود بار دیگر از برگزارکنندگان این مراسم تشکر کرد و گفت: ما باید زمینه را برای حضور پُرشور جوانان به منظور بازدید از موزه‌های گوناگون و از جمله موزه‌هایی که به نمایش آثار خوشنویسی اختصاص دارند فراهم سازیم و این حضور تنها محدود به ایام جشنواره و رویدادهای خاص هنری نشود و در گام بعد این بازدید با پشتوانه درک و معرفتی هنری باشد و بازدیدکنندگان سعی کنند تا با عمق باور و روح معنوی آثار موجود در آثار خوشنویسی ارتباط خوبی برقرار کنند.

مجموعه باورهایی که براساس آنها در امور مختلف تصمیم می‌گیریم نظام ارزشی نام دارد

این گزارش حاکی است پیش از رونمایی از ثبت ملی مکتب نستعلیق میرعمادالحسنی و نصب آن در محیط نگارخانه موزه خط و کتابت میرعماد، حسین ساسانی؛ رئیس مؤسسه توسعه پایدار وزارت علوم در سخنان کوتاهی به نظام ارزشی حاکم بر جامعه ایرانی اشاره کرد و گفت: مجموعه باورهایی که براساس آنها در امور مختلف تصمیم می‌گیریم را نظام ارزشی نام می‌نهند.

وی ادامه داد: ما در هر سطح و هر زمینه‌ای باید پاسخگوی اعمال و رفتار خود باشیم و در کنار این مسئله باید همپای کشورهای توسعه یافته به ورود برخی حوزه‌های مهجور در عرصه توسعه پایدار در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی  بیندیشیم که یکی از آنها حوزه هنر است.

سپس حضار در این مراسم با حضور در نگارخانه موزه خط و کتابت میرعماد مجموعه فرهنگی و تاریخی سعدآباد که دیوارهای آن مزین به آثار خوشنویسی هنرمندانی چون میرعلی تبریزی، میرعماد‌الحسنی و ابن‌مقله بود، ضمن رونمایی از ثبت ملی مکتب نستعلیق، در جریان قرائت پیام رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران خطاب به این مراسم قرار گرفتند.

یادآور می‌شود، این مراسم توسط گروه بین‌المللی عصر نوین با مشارکت و همکاری معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمیسیون ملی یونسکو ایران، انجمن خوشنویسان ایران و انجمن خوشنویسان قزوینی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران و ... برگزار شد.

گزارش از امیرسجاد دبیریان

انتهای پیام  

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا فرهنگی هنری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۶۷۷۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غیرمسلمانان به کشتار مردم غزه اعتراض کرده اند ولی خبری از اعتراض در بلاد اسلامی نیست

به گزارش خبرنگار حوزه استان های خبرگزاری تقریب، ماموستا ملاقادر قادری در خطبه های این هفته نماز جمعه شهرستان پاوه اظهار داشت: خیرات و صدقات هم دو قسم است: ۱) احسانی است که ما نسبت به فقرا انجام می‌دهیم که هر چه مخفیانه‌تر و بین ما و آن شخص و پروردگار باشد، بهتر و ثوابش بیشتر است و  ۲) گاهی اوقات ما نذری داریم و یا واجب الزکاة هستیم و باید آن را ادا کنیم که اگر آشکار باشد بهتر است تا مردم هم ببینند و از ما تقلید کنند.
 
امام جمعه شهرستان پاوه گفت: پس اموالی را که خداوند متعال به ما بخشیده است می‌توانیم به دو صورت مخفیانه و آشکارا بین مردم تقسیم کنیم. خداوند متعال بخشش سری را قبل از بخشش آشکار آورده است معنایش این است خداوند متعال در درجۀ اول دوست دارد ما به‌ صورت سری به مردم کمک کنیم.
 
این عالم اهل سنت تصریح کرد: این نکته خیلی مهم است که ما باید بدانیم اگر خداوند مالی به ما داده است در حقیقت ما انبار داریم و تنها کلید انبار به دست ماست و مال و اموال متعلق به کسی دیگر است. خداوند متعال می‌فرماید: «وَ يُنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَ عَلَانِيَةً» از مالی که به شما داده‌ام انفاق کنید پس ما امانت‌دار هستیم و آن مال و ثروت نزد ما امانت است و باید هم حق خداوند و هم حق مردم را ادا کنیم.
 
ماموستا قادری افزود: علمای ما می‌فرمایند: زکات هر چه آشکارتر ادا شود، بهتر است چون مردم از شما تقلید می‌کنند و درواقع یک نوع تبلیغ است که دیگران هم به دادن زکات تشویق می‌شوند.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: پیامبر اسلام (ص) می‌فرماید: «مَنْ خَطَبَ إلَیکُم مَنْ تَرضَونَ دینَهُ و خُلُقَهُ فَزَوِّجوهُ إلّا تَفعَلوا تَکُن فِتنَةٌ في الأرضِ و فسادٌ عَریض» ای پدران و مادران محترم که زحمت کشیده و دخترتان را بزرگ کرده‌اید و بر او حق ولایت دارید، اگر کسی به خواستگاری دخترتان آمد بررسی و تحقیق کنید اگر طرف دین‌دار بود و اخلاق خوبی داشت بهانه‌جویی نکنید و از رزق و معیشت نترسید و به او جواب مثبت بدهید خداوند صاحب رزق است و اوست که رزق و روزی می‌دهد.
 
امام جمعه شهرستان پاوه گفت: مردم اورامانات بخصوص شهرستان پاوه، ازنظر ادب و اخلاق ممتازند اما امروز پسران و دختران کمتر به نصیحت والدین خود توجه می‌کنند و پدران هم کمتر دلسوز دختران خود هستند و این امر باعث ایجاد مشکل می‌شود.
 
وی ادامه داد: مجدداً عرض می‌کنم؛ پیامبر بزرگوار ما می‌فرماید: اگر کسی که از دخترتان خواستگاری کرد، متدین و بااخلاق بود، دخترتان را به او بدهید؛ اما امروز اولیای دختران قبل از هر چیز از شغل و مسکن و ماشین داماد می‌پرسند اگر داشت به او دختر می‌دهند و کاری به عقیده و اخلاقش ندارند و اگر این امکانات را نداشت به او دختر نمی‌دهند. خداوند آن دختر را خلق کرده که ازدواج کند و زاد و ولد نماید. اگر فرزندان ما ازدواج نکنند، دچار فساد می‌شوند.
 
امام جمعه شهرستان پاوه گفت: این موبایل‌ها برای دختران و پسران ما مصیبت‌اند. خداوند به بعضی از قدیمی‌های ما که سواد ندارند و چیزی از موبایل نمی‌دانند کمک کرده است ولی کسانی که می‌دانند با موبایل کار کنند در دام و تله‌ای افتاده‌اند که خیلی خطرناک است.
 
ماموستا قادری اظهار کرد: رسول‌الله(ص) در ادامه می‌فرماید: اگر به من گوش ندهید، در روی زمین فساد روی خواهد داد. بنده از شما پدران و مادران خواهش می‌کنیم بهانه‌جویی نکنید. بنده در دادگاه هستم و اکثراً بحث طلاق را من رسیدگی می‌کنم. اگر پدر و مادری ترحم کرده و مهریۀ کمتری را برای دخترش در نظر گرفته است، بعضی از شوهران بی کرامت هستند و خطاب به زوجۀ خود می‌گویند: اگر ارزش داشتی، والدینت ۱۹ مثقال طلا را مهرت نمی‌کردند که این برای زوجه یک نوع مرگ است.
 
وی افزود: گاهی اوقات زنان هم بهانه‌گیر هستند و بعد از دو ماه شروع به بهانه‌جویی می‌کنند و از شوهران خود ماشین و منزل و... را طلب می‌کنند و سپس درخواست طلاق می‌نمایند. لذا در جامعۀ ما مشکلات عدیده وجود دارد و بعضی از فرمایشات پدران و مادران درست است.
 
امام جمعه شهرستان پاوه گفت: مع‌هذا از والدین محترم درخواست می‌کنم به فکر پسران و دختران خود باشند. چون خداوند آنان را خلق کرده تا ازدواج کنند. من و شما می‌رویم اما باید نسلی بعد از ما باشند که جامعه را اداره کنند و نباید بقای نسل تعطیل شود.
 
ماموستا قادری تأکید کرد: برادران و خواهران ایمانی؛ امروز نهمین روز است در آمریکا دانشجویان ۷۵ دانشگاه به خیابان آمده‌اند و پلیس با انواع خشونت‌ها با آنان برخورد می‌کند اما ترسی ندارند و می‌گویند آمریکا باید از پشتیبانی اسرائیل که کارش کشتن زنان و کودکان غزه است، دست بردارد و از اسرائیل جنایتکار پشتیبانی نکند.
 
وی افزود: در کنار این‌ها دانشگاه‌های کانادا، ژاپن، فرانسه و ... و آنچه را ما بلاد کفر می‌نامیم، به خیابان آمده‌اند. در این اوضاع و احوال غصه می‌خورم و گاهی هم گریه می‌کنم و می‌گویم: چگونه این‌ها که ما آنان را کافر می‌نامیم، این‌گونه شجاعانه و قاطعانه و مخلصانه خود را زیر پای پلیس می‌اندازند و می‌گویند: نباید فرزندان غزه کشته شوند.
 
امام جمعه شهرستان پاوه گفت: عزیزان من تا این لحظه که بنده در خدمت شما هستم، اسرائیل جنایتکار ۳۴۵۹۶ نفر را در غزه شهید کرده است و ۷۷۸۱۶ نفر هم زخمی هستند. فرزندان غزه به حدی مظلومانه به شهادت رسیده‌اند که حتی فرزندان مسیحیان و بودائی‌ها و لائیک‌ها هم در دنیا صدای اعتراض خود را بلند کرده‌اند اما نشنیدم دانشگاه الأزهر صدایش بلند شده باشد. نشنیدم دانشجویان مغرب صدایشان بلند شده باشد. نشنیدم در اردن هاشمی که جلوی موشک‌های ایران را می‌گرفت به اسرائیل نرسند، دانشجویانش اعتراض کنند. باید غصه بخوریم.
 
ماموستا قادری تصریح کرد: در دفتر روزانۀ خود برای آینده نوشته‌ام و از این دانشجویان بلاد کفر تقدیر کرده‌ام و نوشته‌ام آفرین بر این دانشجویان و آفرین بر این شجاعت و آفرین بر این محبت و انسانیت، ما مسلمانان کجاییم؟
 
این عالم برجسته اهل سنت عنوان داشت: بعد از هفت ماه از جنگ غزه، تازه دیروز ترکیه روابط اقتصادی خود را با اسرائیل قطع کرده است و هنوز سفارت اسرائیل در ترکیه مستقر است. ترکیه‌ای که بیش از ۶ قرن مرکز امپراتوری اسلامی عثمانی‌ها بوده است.
 
امام جمعه شهرستان پاوه گفت: لذا مایۀ غصه و حسرت است ولی مطمئن باشید حرکتی که شروع شده نتیجه‌اش پیروزی غزه و مسلمانان و خواهرانی است که در طول این ۷ ماه هیچ‌کس نتوانسته یکی از آنان را نشان دهد که تار مویی از سرش پیدا باشد و یا کفر و ناسزا بگویند و  تنها شعارشان: حسبنا الله و نعم الوکیل است. ان‌شاءالله خداوند متعال آنان را پیروز گرداند.
 
انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • غیرمسلمانان به کشتار مردم غزه اعتراض کرده اند ولی خبری از اعتراض در بلاد اسلامی نیست
  • رونمایی از سند ثبت ملی مهارت لَردِه دوزی روستای بیابانک سمنان
  • اولین جشنواره خوشنویسی امیر فرهنگ و هنر در بیجار برگزار شد
  • دزفول، دارای خاستگاه فرهنگی و تمدنی عمیق
  • افتتاح نمایشگاه خوشنویسی قدر استاد درشهرکرد
  • برپایی نمایشگاه خوشنویسی در شهرکرد
  • پوستر طرح تربیتی «هزار مشعل» رونمایی شد
  • فراخوان پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر منتشر شد
  • انتشار فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم «کوثر»
  • تابلوی «فرزند خلیج فارس» در بوشهر رونمایی شد