Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@22:59:53 GMT

افراد غیرمتخصص نباید در ساخت و ساز دخالت کنند

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۶۹۰۸۳

افراد غیرمتخصص نباید در ساخت و ساز دخالت کنند

بجنورد - ایرنا - رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی با اشاره به ورود افراد غیر متخصص و غیر فن به عرصه ساخت و ساز گفت: حفره ها برای ورود افراد غیرصلاحیت دار و غیرمتخصص به ساخت و ساز زیاد است که باید گرفته شود.

به گزارش ایرنا، علی اکبر رمضانی روز شنبه در نشست خبری اظهار کرد: برخی از افراد به صرف داشتن زمین و یا پول وارد عرصه ساخت و ساز شده اند در حالی که دانش و تخصص لازم را ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به اینکه هر فرد به میزان سودی که در صنعت ساخت و ساز می برد باید در برابر مشکلات پاسخگو باشد و مسئولیت ها را قبول کند گفت: بعضا افرادی وارد عرصه ساخت و ساز می شوند، سود می برند و ردپایی از خود برجای نمی گذارند و در این زمینه باید ساز و کاری باشد که جلوی ورود افراد که صلاحیت ندارند به عرصه ساخت و ساز گرفته شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی گفت: زمان بروز مشکل در صنعت ساختمان، انگشت شماتت و سرزنش به سمت مهندس است و بعضا امضای تایید مهندس در پای برگه پایان کار، مبنای این سرزنش ها می شود اما باید دید که در واقع ساز و کار و فرآیند اجرای ساختمان از ابتدا چگونه است؟
وی تصریح کرد: به طور مثال در مشکلات مسکن مهر، درست است که امضای مهندس در پای برگه است اما مدیرعامل شرکت نباید صلاحیت و دانش داشته باشد، نباید قرارداد را به موقع تمدید کند؟
رمضانی افزود: یک مشکل در جامعه این است که با یک نگاه مقصر شناسایی می شود اما باید توجه داشت که مسکن مهر چطور رقم خورد و چه فرآیندی داشت؟

* مقررات خوب اجرایی نمی شود
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی با بیان اینکه متاسفانه در جامعه ما مقررات به خوبی اجرایی نمی شود گفت: وجود مقررات ملی ساختمان یکی از افتخارات است اما این مقررات در جامعه ما هنوز به درستی اجرایی نمی شود.
وی خاطرنشان کرد: قبولی در آزمون مقررات ملی ساختمان یکی از الزامات برای ساخت ساختمان 2 طبقه در بخش خصوصی است اما چگونه است پیمانکاری که ساخت بیمارستان و یا پروژه بزرگ دیگر را بر عهده می گیرد الزامی برای شرکت در آزمون مقررات ملی ساختمان و قبولی در آن ندارد؟
وی تصریح کرد: یک جراحی بزرگ در قوانین مربوط به ورود به عرصه ساخت و ساز نیاز است.
رمضانی گفت: یک مشکل اساسی در عرصه ساخت و ساز این است که آموزش ها در دانشگاه ها نیز مناسب نیست و تعریف درستی از کارآموزی و اجرای درست آن نشده است.
وی گفت: خراسان شمالی از استان های لرزه خیز کشور است و به همین لحاظ استحکام و مقاوم سازی بناها باید بیشتر مورد توجه باشد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی با بیان اینکه اکنون چهار هزار مهندس عضو این سازمان هستند افزود: این رقم، معادل نیم درصد از جمعیت استان است.

* تهیه بیش از یک میلیون مترمربع نقشه ساختمانی
رمضانی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه سال گذشته، یک میلیون و 56 هزار مترمربع نقشه ساختمانی در این استان تهیه شده است گفت: اگر میانگین زمان ساخت هر ساختمان 2 سال باشد، سالانه 500 هزار مترمربع ساختمان در استان توسط بخش خصوصی ساخته می شود.
وی افزود: ساخت هر مترمربع ساختمان هشت میلیون ریال هزینه دارد و بر این اساس سالانه چهار هزار میلیارد ریال سرمایه ملی برای ساخت ساز در استان هزینه می شود.
وی با بیان اینکه سالانه بخش بسیار زیادی از سرمایه های ملی در صنعت ساخت و ساز صرف می شود و یکی از رسالت های این سازمان صیانت از سرمایه های ملی است گفت: در این باره نیاز است تا از توان و مهارت مهندسان برای حفظ این سرمایه ها استفاده شود.
رمضانی گفت: باید تلاش کنیم تا با ارتقای کیفت ساخت و ساز، طول عمر ساختمان افزایش یابد زیرا اگر یک سال به عمر ساختمان اضافه شود سالانه چهار هزار میلیارد ریال سرمایه ملی حفاظت شده است.
به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی، مشارکت مردم و بخش خصوصی در خراسان شمالی برای مشارکت در ساخت و ساز بیش از میانگین کشوری است.

* تب نمای روم در ساختمان های بجنورد
رمضانی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه در سال های اخیر استفاده از نماهای روم در ساخت و سازهای شهر بجنورد زیاد شده است گفت: البته همان نماها هم به خوبی اجرا نمی شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی افزود: نمای شهری یکی از حقوق شهروندی است و سازندگان باید ضوابط مربوط به آن را رعایت کنند.
7185/ 6042

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد ساخت و ساز غيرمتخصص خراسان شمالي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۶۹۰۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موفقیت ساخت بلوک بتنی جدید به همت دانشجوی تفتی

 امید احسنی، دانشجوی دکترای عمران گرایش مدیریت ساخت در زمینه ساخت بلوک بتنی سبک ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎده ﺍﺯ ﻣﺤﺼﻮل ﺟﺎﻧبی ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﻼﻣﯿﻦ گفت: هدف ساخت بتن سبک در صنعت ساختمان، کاهش وزن بار‌های مرده ساختمان و به تبع آن کاهش هزینه‌های ساخت و عملکرد بهتر سازه در هنگام زلزله است و از دیگر مزایای بتن سبک عایق صوت و عایق حرارت بودن آن است.

وی افزود: در پژوهش اخیر که منتج به ثبت اختراع ساخت بلوک بتنی سبک شد با بهره گیری از مواد ضایعاتی و بلااستفاده در جهت حفظ محیط زیست و رشد اقتصادی و در نتیجه رسیدن به اهداف توسعه پایدار توانستیم بتنی را بسازیم که تمام الزامات سبکی و مقاومتی محصولات مشابه را دارد، اما از مواد معدنی و طبیعی تجدید ناپذیر استفاده نمی‌شود وگام موثری در حفظ محیط زیست برداشته شده است.

احسنی ادامه داد: این اختراع ثبت شده برگرفته از پایان نامه دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی تفت با عنوان بررسی ساخت بتن سبک غیر سازه‌ای با استفاده از ضایعات پتروشیمی با رویکرد توسعه پایدار با راهنمایی دکتر منصور قلعه نویی عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی و مشاوره دکتر محمدرضا جواهری تفتی هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تفت است و از دیگر مزایای این بلوک بتنی سبک کاهش قابل توجه انتقال حرارت و صوت می‌باشد. با استفاده از این محصول در ساخت دیوار‌های جانبی ساختمان، ضمن سبکی سازه، مصرف سوخت‌های فسیلی جهت تولید گرمایش و سرمایش ساختمان کاهش خواهد یافت و سبب کاهش آلودگی هوا و محیط زیست می‌گردد.

این دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی تفت گفت: همواره در دنیا تاکید بر روی توسعه پایدار است و فرایند توسعه پایدار دو اصل ناسازگار یعنی پایداری زیست محیطی وتوسعه اقتصادی را به یکدیگر پیوند می‌دهد که در این اختراع هر دو مزیت فوق با یکدیگر پیوند خورده اند.

وی ادامه داد: استفاده از مواد ضایعات حاصل از تولید ملامین که تا کنون هیچ کاربرد موثری برای آن تعریف نشده بود در این روش جایگزین مصالح متداول می‌شود و از دیگر ویژگی‌های محصول اخیر می‌توان به ارزان بودن محصول نسبت به محصولات مشابه، نسوز بودن محصول، قابلیت برش با اره و میخ پذیری، قابلیت اتصال با انواع ملات‌ها، حمل و نقل سریع و ارزان و سرعت اجرای بالا در ساختمان سازی اشاره کرد.

احسنی مدت زمان صرف شده برای ساخت این محصول و یافتن طرح اختلاط مناسب و ثبت اختراع آن را ۴ سال ذکر کرد و گفت: با احصاء استاندارد‌ها موفق به ثبت این اختراع در داخل کشور با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی شدیم.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • حریق گالن‌های قیر در پشت بام یک ساختمان در حال ساخت  
  • آمریکا هیچ مدرکی دال بر دخالت مسکو در مرگ ناوالنی پیدا نکرد
  • هزینه ساخت مسکن چند درصد افزایش یافته است؟
  • کاربرد انواع سنگ های مختلف
  • تعیین حق‌الزحمه مهندسان اوایل هفته آینده ابلاغ خواهد شد
  • صدور پروانه‌های ساختمانی ظرف مدت ۶ماه انجام می‌شود
  • باید ساختمان‌های باشکوه در ایران ساخته شود
  • تن «سنگلج» می‌لرزد!
  • تن «سنگلج» می‌لرزد! + تازه‌ترین توضیحات مدیر تئاتر
  • موفقیت ساخت بلوک بتنی جدید به همت دانشجوی تفتی