Web Analytics Made Easy - Statcounter


مردم عراق از صبح امروز در اولین انتخابات پساداعش و در فضایی امن‌تر نسبت به انتخابات دوره گذشته برای انتخاب ۳۲۸ نماینده پارلمان جدید پای صندوق‌های اخذ رأی رفته‌اند.

به گزارش گروه بین الملل امتداد نیوز، هر چند مردم داخل عراق از صبح امروز شنبه بیست و دوم اردیبهشت به پای صندوق‌های اخذ رای رفته‌اند، اما عراقی‌های مقیم 21 کشور جهان از جمله ایران و همچنین نیروهای مسلح دو روز زودتر یعنی روز پنجشنبه بیستم اردیبهشت(10 می) پای صندوق‌های اخذ رای رفتند که مسئولان کمیساریای عالی انتخابات عراق از مشارکت 78 درصد نیروهای مسلح خبر داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کمیساریای عالی انتخابات عراق اعلام کرده بود از مجموع جمعیت ۳۷ میلیونی عراق، ۲۴ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند و انتخابات در ۱۸ استان عراق برگزار می‌شود به این معنی که در هر یک از استان‌ها بر اساس تراکم جمعیتی، هفت تا 34 نماینده انتخاب می‌شوند.

رقابت بیش از ۷ هزار نامزد بر سر ۳۲۸ کرسی

در این انتخابات بیش از هفت هزار نامزد برای تصدی ۳۲۸ کرسی پارلمان رقابت می‌کنند.این اولین انتخابات پارلمانی بعد از شکست گروه تروریستی داعش در پایان سال میلادی گذشته و دومین انتخابات بعد از خروج آمریکا از عراق در سال 2011 میلادی به‌شمار می‌رود. این انتخابات از ساعت 7 صبح به وقت محلی آغاز و تا ساعت 18 عصر به وقت بغداد ادامه خواهد داشت. 

چهار میلیون نفر رای اولی در انتخابات پساداعش

کمیساریای عالی انتخابات عراق اعلام کرد چهار میلیون نفر رای اولی هستند و برای اولین بار در انتخابات شرکت می‌کنند.

بر اساس این گزارش، ۲۲ میلیون نفر برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده‌اند.

بر اساس آمار گزارش کمیساریای عالی انتخابات عراق 7919 حوزه اخذ رای در سرتاسر عراق به روی رای دهندگان گشوده شده است و شهروندان عراقی رای خود را به 49 هزار و 677 صندوق خواهند انداخت.

بیش از هفت هزار نامزد برای تصدی ۳۲۸ کرسی پارلمان رقابت می‌کنند

 

۲۴ میلیون عراقی واجد شرایط رای در ۱۸ استان

کمیساریای عالی انتخابات عراق اعلام کرد از مجموع جمعیت ۳۶ میلیونی عراق، ۲۴ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند و انتخابات در ۱۸ استان عراق برگزار می‌شود به این معنی که در هر یک از استان‌ها بر اساس تراکم جمعیتی، هفت تا 34 نماینده انتخاب می شوند.

دوره نمایندگی پارلمان عراق که ۳۲۸ کرسی دارد، چهار سال است. به استثنای انتخاب نخست وزیر، احزابی که کرسی‌های پارلمان را از آن خود می‌کنند باید درباره رئیس جمهور و رئیس پارلمان به توافق برسند به این معنی که عرف موجود در عراق که مورد توافق فراکسیون‌های سیاسی است مبتنی بر تقسیم ریاست سه قوه به ترتیب زیر است:

رئیس جمهور باید از کُردها باشد و نخست وزیر شیعه و رئیس پارلمان نیز باید سنی باشد. 

پس از اعلام نتایج انتخابات، احزاب و گروه‌های سیاسی 90 روز برای تشکیل دولت فرصت دارند. 

 

در این میان احزاب و گروه‌های مختلف عراق با تشکیل ائتلاف‌های انتخاباتی به رقابت یکدیگر می‌روند؛ ائتلاف‌هایی که برخی از آنان با وجود داشتن رویکردهای نزدیک به یکدیگر به شکل جداگانه و مستقل از هم تشکیل شده است.

مهمترین فهرست‌های انتخاباتی عراق

۸۷ فهرست انتخاباتی در ۱۸ استان عراق برای کسب ۳۲۸ کرسی پارلمانی با هم به رقابت می پردازند. 

 

ائتلاف‌” الفتح” به‌رهبری هادی عامری، “النصر” به‌ رهبری حیدر العبادی، “سائرون” به‌ رهبری مقتدی صدر، “دولت القانون” به‌رهبری نوری المالکی و “حکمت ملی” به‌ رهبری عمار حکیم، پنج فهرست بزرگ انتخاباتی جریان‌های اکثریت ملت عراق(شیعیان) هستند.

بیشتر بخوانید

از  ائتلاف‌های غیر شیعی هم می‌توان به ائتلاف همبستگی عراقی،ائتلاف الوطنیه(علاوی با وجود اینکه شیعه لیبرال است، اما پس از سرنگونی نظام سابق عراق در سال 2003 تصمیم گرفت در چارچوب ائتلاف با نیروهای سنی مذهب ائتلاف کند)‌، ائتلاف بغداد، فهرست السلام کردستان عراق و ائتلاف الوطن اشاره کرد.

بیشتر بخوانید

کرسی‌های اختصاص یافته به اقلیت‌ها

هشت کرسی نیز به ترتیب زیر به اقلیت‌ها اختصاص داده شده است:

پنج کرسی برای مسیحیان

صائبی‌ها، ایزدی‌ها و شبکی‌ها نیز هر کدام یک کرسی

شبک ها گروهی از کُردهای عراق هستند که در شمال این کشور و در شهر موصل زندگی می کنند.

کرسی‌های اختصاص یافته به زنان

بیش از ۲ هزار نفر زن برای تصدی کسب 89 کرسی از مجموع  328 کرسی پارلمان رقابت می‌کنند.

اسامی کامل نامزدهای انتخابات پارلمانی عراق

اسامی کامل نامزدهای انتخابات پارلمانی عراق(برای مشاهده اینجا کلیک کنید)

 طرح امنیتی ویژه

“ابراهیم دبعون” فرمانده عملیات “الرافدین” دیروز جمعه از آغاز طرح امنیتی ویژه روز انتخابات در استان‌های “واسط”، “ذی قار”، “میسان” و “المثنی” خبر داد.(جزئیات بیشتر)

بر اساس اعلام یک مقام امنیتی، دولت حدود ۹۰۰ هزار نیروی پلیس و ارتش را برای تامین امنیت روند برگزاری انتخابات پارلمانی بسیج کرده و تمامی گذرگاه‌های مرزی و حریم هوایی در روز رای‌گیری مسدود کرده است.

۹۰۰ هزار نیروی نظامی، امنیت انتخابات را تامین می‌کنند

 

از سوی دیگر، در بغداد و برخی استان‌ها نیز از ساعت 12 شب شنبه( به وقت محلی) به مدت 24 ساعت، منع رفت و آمد وسایل نقلیه حاکم است.

«حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق نیز فردا- یکشنبه- را تعطیل رسمی اعلام کرده است. در بیانیه دفتر نخست‌وزیری عراق در این‌باره آمده است: «با هدف ایجاد یک فضای آرام انتخاباتی برای شهروندان گرامی و نیز برای تسهیل ماموریت مراکز انتخاباتی در روز رای‌گیری و فردای آن روز، یکشنبه تعطیل رسمی اعلام شده است.»

میزان مشارکت  اولیه در استان‌های مختلف عراق  

استان‌های شیعه نشین عراق همواره مشارکتی بالای 70 درصدی در انتخابات را داشته‌اند، هر چند به نظر می‌رسد دوره چهارم کمی متفاوت از گذشته باشد.(بیشتر بخوانید)

۲۵۰ ناظر بین المللی برای نظارت بر انتخابات به عراق آمده‌اند

کمیساریای عالی انتخابات عراق اعلام کرد ۲۵۰ ناظر بین ا لمللی برای نظارت بر انتخابات به عراق آمده‌اند و فعالیت خود را در سایه حمایت دستگاه‌های امنیتی انجام می‌دهند.

بسته شدن مراکز رای‌گیری در بغداد و دیگر استان‌های عراق

آغاز شمارش آرا پس از پایان رای‌گیری در تمام حوزه‌ها

میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی عراق تا دو ساعت آینده اعلام خواهد شد.

فرماندهی عملیات بغداد از موفقیت طرح امنیتی ویژه حمایت از حوزه‌های اخذ رای خبر داد.

***کاربران محترم اخبار لحظه به لحظه انتخابات عراق را در لینک‌های زیر دنبال کنند: 

اعلام میزان مشارکت در برخی استان‌ها؛ آغاز شمارش آرا پس از بستن شدن مراکز رای‌گیری

منابع عراقی از بسته شدن مراکز رای‌گیری در تمام استان‌ها پس از پایان زمان اخذ رای و آغاز شمارش آرا خبر دادند.

بروز برخی مشکلات فنی در روند رای گیری عراق

روند رای گیری انتخابات پارلمانی عراق امروز با برخی مشکلات فنی در بعضی از مراکز رای گیری همراه بود اما مسئولان برگزاری انتخابات تاکید کردند که رای گیری با سهولت در حال انجام و اوضاع کاملا تحت کنترل است .

 اعلام نتایج انتخابات 48 ساعت پس از پایان رای‌گیری

“حازم الردینی” عضو کمیساریای عالی انتخابات عراق تاکید کرد نتائج انتخابات پارلمانی این کشور حد اکثر ۴۸ ساعت پس از پایان زمان رأی گیری اعلام خواهد شد.
الردینی همچنین اظهار داشت جزئیات فرایند انتخابات و نسبت مشارکت در پایان زمان رأی گیری اعلام می شود.

کمیسیون انتخابات عراق: ساعت اخذ رای تمدید نمی‌شود

کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق اعلام کرد امکان تمدید زمان رای‌گیری برای انتخابات پارلمانی، که در حال برگزاری است، وجود ندارد. وی درعین حال افزود: جزئیات فرایند انتخابات و نیز نسبت مشارکت بعد از پایان رای گیری اعلام خواهد شد.

میزان مشارکت  اولیه مردمی در برخی حوزه‌های انتخاباتی عراق

گزارش تسنیم| نگاه سیاستمداران کُرد عراقی به اولین انتخابات پسا رفراندوم

بروز برخی مشکلات فنی در روند رای گیری عراق

روند رای گیری انتخابات پارلمانی عراق امروز با برخی مشکلات فنی در بعضی از مراکز رای گیری همراه بود اما مسئولان برگزاری انتخابات تاکید کردند که رای گیری با سهولت در حال انجام و اوضاع کاملا تحت کنترل است .

نماینده آیت‌الله سیستانی: مردم برای بستن راه عناصر فاسد در انتخابات حاضر شوند

جزئیات انتخابات پارلمانی عراق در تهران

شهرهای تهران، قم، مشهد، اصفهان، اهواز، نقده،کرمانشاه، ایلام و یزد مراکز رأی گیری عراقی‌های مقیم و توریست‌های این کشور بود.

فرودگاه‌های عراق فعالیت خود را از سرگرفت 

حیدر العبادی نخست وزیر عراق دستور بازگشایی حریم هوایی و فرودگاهها به روی هواپیماها را صادر کرد.

 حضور خوب مردم در انتخابات موصل

المیادین حضور مردم موصل در پای صندوق رای را لحظه به لحظه بیشتر توصیف می‌کند. این شبکه حضور مردم در اردوگاه های آوارگان در استان نینوا و شهر موصل را بالا توصیف کرد. 

کاهش تدابیر امنیتی برای سهولت در انتخابات

حیدر العبادی نخست وزیر عراق دستور داده که در تمامی استانها ممنوعیت آمد و شد خودروها برداشته شود.

گزارش میدانی تسنیم از حال و هوای عراق در ایام انتخابات

چهارمین دوره انتخابات پارلمانی عراق صبح امروز در این کشور آغاز شد؛ دوره‌ای که پسا داعش لقب گرفته و اهمیت خاصی برای آینده این کشور و مردم آن دارد.

تمام مقامات بلندپایه عراق در هتل الرشید بغداد رای خود را به صندوق انداختند

اظهار نظر شخصیت‌های عراقی بعد از شرکت در انتخابات +گزارش تصویری مشارکت مردم در انتخابات

مقتدا صدر رهبر جریان صدر در انتخابات شرکت کرد

العبادی: انتخابات امروز سرنوشت آینده عراق را تعیین می‌کند

هادی العامری رئیس فهرست ائتلاف الفتح رای خود را به صندوق انداخت

 هادی العامری رئیس ائتلاف فتح امروز و همزمان با برپایی انتخابات پارلمانی در سراسر این کشور در کنفرانسی مطبوعاتی، خواستار مشارکت گسترده مردم در انتخابات برای ایجاد تغییر و تحول و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در این کشور شد.

العبادی رای خود را به صندوق انداخت 

سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق نیز رای خود را به صندوق انداخت

سلیم الجبوری رئیس مجلس نمایندگان عراق نیز بعد از شرکت در انتخابات از کمیساریای عالی انتخابات خواست تا بی طرفی خود را حفظ کند. وی بر ضرورت و اهمیت تسریع در تشکیل دولت آینده تاکید کرد.

فواد معصوم رئیس جمهور عراق رای داد 

فواد معصوم رئیس جمهور عراق پس از حضور در پای صندوق‌های رای تاکید کرد که اقبال مردم به رای‌گیری نشان دهنده اهمیت دادن ملت عراق به این انتخابات است.

نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون در انتخابات شرکت کرد

نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون نیز بعد از انداختن رای خود به صندوق تاکید کرد که انتخابات می‌تواند عراق را به مرحله‌ای جدید سوق دهد، به ویژه که شرکت در انتخابات یک تکلیف شرعی و اخلاقی است. وی همچنین بر لزوم پایبندی به سند شرافت که سازمان ملل متحد ارائه کرده، تاکید کرد.

عمار حکیم: باید به اراده مردم در انتخابات تمکین کرد

سید عمار حکیم رئیس جریان”حکمت ملی”  نیز بعد از انداختن رای خود به صندوق انتخابات در بغداد پایتخت این کشور، این جشن انتخاباتی بزرگ را به همه ملت عراق تبریک گفت و از کمیساریای عالی انتخابات برای تلاش‌های گسترده‌ای که در این مسیر انجام می‌دهد تشکر و قدردانی کرد.

اولین مسئول عراقی که رای خود را به صندوق انداخت

نچیروان بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق خواستار حضور  فعال و تاثیرگذار مردم در انتخابات شد و ابراز امیدواری کرد که بارش باران باعث صرف نظر کردن شهروندان عراقی از شرکت در انتخابات نشود.

این خبر بروز رسانی می شود… 

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۷۰۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باغ هنر با دو رویداد آغاز شد

به همت مرکز رشد کودک و نوجوان حوزه هنری انقلاب اسلامی نخستین سری از رویدادهای باغ هنر در سال ۱۴۰۳ با ۲ برنامه «امید فردا» و «تصویر یک پایان» آغاز شد.

به گزارش مشرق، نخستین رویداد از سلسله رویدادهای باغ هنر با عنوان «امید فردا» و «تصویر یک پایان» امروز ۱۰ اردیبهشت ماه در تالار سوره،‌ تماشاخانه مهر و ساختمان مرکز رشد حوزه هنری کار خود را آغاز کرد.

چهل و دومین جشنواره فرهنگی هنری «امید فردا» رویدادی از مرکز رشد کودک و نوجوان حوزه هنری است که روزهای ۱۰ و ۱۱ اردیبهشت ویژه دانش‌ آموزان پسر و روزهای ۱۲، ۱۶ و ۱۷ اردیبهشت ویژه دانش آموزان دختر، برگزار می‌شود.

در جشنواره «امید فردا» حوزه هنری انقلاب اسلامی میزبان بیش از ۵ هزار دانش آموز خواهد بود و دانش آموزان در سالن‌های سوره (بخش سرود)، سالن ماه (تئاتر عروسکی)، سالن مهر (تئاتر صحنه ای)، پلاتو رشد (نقالی و قصه گویی)، ساختمان امیرحسین فردی (نمایش نامه‌خوانی) به اجرا و رقابت می‌پردازند.

این جشنواره فرهنگی، هنری به سنت هر ساله، با هدف ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی و شناسایی استعدادها و توانمندی های هنری دانش‌آموزان سراسر کشور، در رشته‌های گوناگون فرهنگی هنری در ۲ بخش حضوری و مجازی در تمامی مدارس کشور برگزار می‌شود.

رویداد «امید فردا» با مشارکت اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران (معاونت پرورشی و فرهنگی) برگزار می‌شود و داوری بخش استانی این جشنواره در حوزه هنرهای نمایشی (تئاتر صحنه‌ای و عروسکی، نمایشنامه خوانی، ‌سرود، ‌نقالی، قصه‌گویی و لالایی) را نیز بر عهده دارد.

در رویداد دیگر یعنی «تصویر یک پایان» نیز جمعی از هنرمندان و تصویرگران نوجوان با موضوع پیروزی فلسطین، قدرت پوشالی اسراییل و ایران مقتدر به تولید اثر می پردازند. این رویداد نیز با حضور جمعی از علاقه مندان به حوزه گرافیک و تصویرسازی در قالب تصویرسازی با هوش مصنوعی، پوستر و تولید داستان مصور کار خود را آغاز کردند.

شرکت کنندگان این رویداد دانش آموزان متوسطه اول و دوم از رشته های مختلف هستند که تجربه تولید اثر هنری در قالب های گفته شده را داشته و حداقل یک تا سه اثر را در سامانه رویداد، ثبت کرده اند.

رویداد «تصویر یک پایان» روزهای ۱۰ و ۱۱ اردیبهشت ویژه نوجوانان پسر و ۱۲، ۱۶ و ۱۷ اردیبهشت ویژه نوجوانان دختر در رده سنی ۱۴ تا ۱۸ سال در مرکز رشد حوزه هنری کودک و نوجوان برگزار می‌شود.

آثار این دانش آموزان پس از فرآیند شناسایی و استعدادیابی توسط کارشناسان به رویداد راه پیدا می‌کنند و بعد از تولید محتوا در ۲ روز ضمن توانمند شدن در حوزه های مورد نظر و بهره گیری از راهنمایی مربی های متخصص و حضور در کارگاه های محتوایی به رقابت خواهند پرداخت و در پایان رویداد به آثار هنری منتخب اعتبار می‌بخشند.

دیگر خبرها

  • آغاز تبلیغات مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم
  • تبلیغات مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم آغاز شد
  • آغاز تبلیغات مرحله دوم انتخابات مجلس از امشب
  • تبلیغات نامزدهای دور دوم حوزه انتخابیه کرمانشاه از فردا آغاز می‌شود
  • آغاز تبلیغات انتخاباتی از فردا در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف
  • ۱۳ اردیبهشت آغاز تبلیغات انتخاباتی نامزد‌های مرحله دوم انتخابات مجلس
  • انتخابات دور دوم در کرمانشاه به‌صورت تمام الکترونیک برگزار می‌شود
  • آغاز تبلیغات نامزد‌های دور دوم انتخابات از ۲ روز دیگر
  • اسلامی: تمام مولفه‌های انتخابات دور دوم با دقت انجام می‌شود
  • باغ هنر با دو رویداد آغاز شد