Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، "سیدعباس صالحی" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه‌ نمایشگاه کتاب با اشاره به اینکه، نمایشگاه کتاب مهمترین اتفاق مردمی عرصه‌ی فرهنگ است، عنوان کرد: در دو روز پنجشنبه و جمعه براساس آمارهای دقیق جمعیت‌شناسی، ششصدهزار نفر از نمایشگاه کتاب بازدید کردند و حضور بیش از نیم میلیون نفر مباهات ماست و الفت مردم را با فضای فرهنگی نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با اشاره به اهمیت نمایشگاه کتاب در اقتصاد نشر ادامه داد: این رویداد فرهنگی نقش مؤثری در دیپلماسی فرهنگی ما دارد و فرصت مغتنم و کمیاب را برای ارتباط با صدها مؤسسه، نویسنده و ناشر خارجی فراهم می‌‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با ارتباط حوزه‌ نشر و اشتغال خاطرنشان کرد: بیست عنوان یا رسته‌ شغلی در حوزه‌ی نشر قبل چاپ، حین چاپ و بعد از چاپ وجود دارد.

وی افزود: ناشر، نویسنده، صفحه‌آرا، ویراستار و طراح جلد در مقطع قبل از چاپ؛ لیتوگراف، چاپ  و صحافی در مرحله‌ حین چاپ؛ و توزیع، پخش و کتابفروشی در مرحله‌ بعد از چاپ در این صنعت فعالیت می‌‌کنند.

صالحی به عناوین غیرمستقیم شغلی در صنعت چاپ و نشر نیز گریزی زد و خاطرنشان کرد: برای مثال، از دل یک نمایشنامه تئاتری به روی صحنه می‌‌رود.

این مقام مسؤول خواستار توجه بیش از پیش به بخش اشتغال چه مستقیم و چه غیرمستقیم در حوزه‌ی صنعت و نشر شد و گفت: صنعت نشر اقتصاد محجوب است، اما می‌‌تواند به طور جدی در رابطه با شغل‌افزایی مؤثر واقع شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به اهمیت جریان توسعه‌ علمی در کشور عنوان کرد: تولیدات حوزه علم از اجزای اصلی توسعه‌ علمی کشور است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون یک میلیون و دویست و سی هزار عنوان کتاب در کشور به چاپ رسیده است، ادامه داد: چهارده درصد از این تولیدات به علوم عملی، طبیعی و ریاضیات اختصاص دارد و سیزده درصد به علوم اجتماعی، تاریخ و جغرافیا.

صالحی اظهار داشت: در جریان تولید علم تعداد کتاب‌‌‌های مولد علم قابل توجه است، بنابراین لازم است، صنعت نشر کشور از منظر توسعه‌ علمی و تولید علم بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، چرا که ناشران در کنار دانشگاه‌‌‌ها و اندیشکده‌‌‌ها، بالی اساسی در جریان توسعه‌ی ‌علمی هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نقش صنعت نشر در دیپلماسی عمومی فرهنگی را مهم ارزیابی کرد و گفت: صنعت نشر دریچه ارتباط ما با جهان است و کتاب، خط ارتباطی فعال و خلاق ما با دنیا.

وی با اشاره به اینکه از رقم یک میلیون و دویست و سی هزار عنوان کتاب، 29.9 درصد به آثار ترجمه شده اختصاص دارد، گفت: ما جهان را از طریق کتاب می‌‌شناسیم و با آن ارتباط برقرار می‌‌کنیم، بنابراین نویسندگان فرصت قابل توجهی را برای دیپلماسی عمومی و فرهنگی ما فراهم می‌‌کنند.

صالحی در پایان یادآور شد: اگر در گذشته از طریق مشاهیری چون خیام، سعدی، فردوسی و مولانا با جهان ارتباط برقرار کردیم، حال صنعت چاپ و نشر برای این هدف پیش روی ما قرار دارد.
 

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۷۱۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرج نامزد انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید جابری انصاری اظهار کرد: بنا بر شاخص‌های تعریف شده و سوابق شهرهای فعال در حوزه کتاب و کتابخوانی و نتایج به دست آمده در ادوار گذشته پایتخت کتاب ایران، برخی از شهرهای ایران حائز شرایط شرکت در این رویداد بین المللی شده‌اند.

وی گفت: شهر کرج نیز بواسطه برنامه‌های متنوع و فعالیت‌های درخور و شایسته ای که در سال گذشته با همت حضرت آیت الله همدانی امام جمعه فرهیخته کرج و دکتر عبداللهی استاندار پرتلاش و همچنین مهندس کیانی شهردار کرج، حجت الاسلام سعیدی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر کرج، آقای مهندس آل عوض مشاور استاندار، آقای دکتر کاظمینی مدیرکل امور اجتماعی استانداری و خانم اسفندیاری مدیر انجمن بخوان با ما و مجری طرح و سایر دستگاه‌های اجرایی استان و با دبیری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز به انجام رسید، فرصت رقابت در این عرصه فرهنگی بین المللی را به دست آورده است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان البرز افزود: ضمن تبریک این اتفاق میمون و مبارک به اصحاب فرهنگ و هنر استان البرز، از همه دستگاه‌های اجرایی استان، شهرداری‌ها، مؤسسات و نهادهای فرهنگی تقاضای همکاری و مساعدت داریم تا ان شاء الله با همدلی و وحدت شکل گرفته و انرژی مضاعفی که از موفقیت کرج به عنوان شهر دوستدار کتاب و شهر خلاق در مهارت مطالعه در رقابت پایتختی کتاب ایران در سال گذشته شکل گرفت، شاهد انتخاب کرج به عنوان پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو باشیم و شهر کرج را به عنوان نماد کتاب و کتابخوانی به تمام دنیا معرفی نمائیم.

جابری انصاری در پایان از تدابیر دکتر اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و آقای دکتر جانعلی پور مدیرکل مجامع و تشکل‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ترویج و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی قدردانی نمود و اظهار امیدواری کرد که در نتیجه تلاش جمعی همه عوامل فرهنگی و هنری و مسئولین اجرایی استان، علاوه بر کسب عنوان پایتختی کتاب در سطح ملی و بین المللی، شاهد ارتقای شاخص‌های فرهنگی بخصوص سرانه مطالعه کتاب باشیم.

کد خبر 6090321

دیگر خبرها

  • تربیت نیروی ماهر در گرو ارتباط دانشگاه و صنعت
  • انجام امور فرهنگی باید برعهده مردم باشد
  • ارتباط صنعت و دانشگاه، هدف اصلی دانشگاه فنی و حرفه‌ای
  • ۱۱۱ فرصت سرمایه‌گذاری پیش‌بینی و معرفی شده است
  • مهم‌ترین نکته جشنواره امام رضا(ع) امسال، حضور میدانی است/ جشنواره فیلم رضوان به برکت جشنواره امام رضا(ع) برگزار می‌شود
  • کرج کاندیدای انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • کرج نامزد انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • هندی‌ها به نمایشگاه کتاب تهران نمی‌آیند؟
  • گوش شنوای دولت برای شنیدن مشکلات و نیازهای مردم
  • نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات