Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@09:00:39 GMT

اصحاب رسانه گیلان در نشست کتاب خوان

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۷۴۰۱۸

اصحاب رسانه گیلان در نشست کتاب خوان

رشت- ایرنا- جمعی از اصحاب رسانه گیلان با هدف نشر و نهادینه ساختن فرهنگ مطالعه طی نشست کتاب خوان به معرفی کتاب پرداختند.

به گزارش ایرنا، مدیرکل نهاد کتابخانه های گیلان در ابتدای این نشست به ضرورت وجود نسبت میان رسانه و کتاب پرداخت.
هادی نوری اظهار داشت: از سال گذشته به شکل نظام مند نشست های کتاب خوان اختصاصی در سطح مدیران و اقشار مختلف جامعه را آغاز کرده ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در خصوص علت انتخاب خبرنگاران برای این نشست تصریح کرد: قرن 21 عصر اطلاعات و ارتباطات نامگذاری شده و پیوند میان این دو ناگسستنی است.
این مقام مسئول ادامه داد: داشتن اطلاعات بدون ارتباطات یا ارتباطات بدون اطلاعات ممکن نیست و این از ویژگی های قرن 21 است .
نوری یاداور شد:اگرمی خواهیم سوار بر رخدادها و در روند رویدادها نقش افرین باشیم اینجاست که کتاب اهمیت پیدا می کند.
وی اظهار داشت: مواجهه با کتاب و گذر از دیدن و خواندن سبب می شود به مرحله اندیشه ورزی برسیم.
مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان با بیان این که رسانه چشم بیدار جامعه است، نقد منصفانه و صحیح بدون کتاب و مطالعه را ناممکن خواند.
*رسانه ها پرچم دار آگاهی رسانی به جامعه
رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز گیلان در این نشست با معرفی کتاب ' رسانه و سیاست خارجی ' اثر مسعود میرزایی گفت : امروز حرف اول در دنیا و مناسبات قدرت را دیپلماسی رسانه ای می زند.
امیر حسین کبیری با بیان این که توجه مفرط و سطحی به شبکه های اجتماعی نوظهور مزید بر علت قصه پر غصه کتاب نخواندن ما شده، ابراز امیدواری کرد رسانه ها پرچم دار آگاهی رسانی به جامعه باشند.
وی یکی از چالشهای مهم در حوزه رسانه را عدم توجه بایسته به تحقیق، تحلیل و تفسیر دانست و خاطرنشان کرد: کار ما بعنوان فعالان حوزه رسانه در پیوند تنگاتنگ با سیاست داخلی و خارجی قرار دارد.
وی تاکید کرد: موقعیت سوق الجیشی و راهبردی گیلان اصحاب رسانه را ناگزیر می کند که به مناسبت های رسانه و سیاست خارجی توجه داشته باشند.
رییس خبرگزاری ایرنا مرکز گیلان در فرجام سخن خود با اشاره به لزوم توجه رسانه ها به موضوع سبک زندگی اظهار داشت: امروز نیاز است تا بازنگری جدی به مقوله رسانه داشته باشیم و از یاد نبریم که رسانه اطلاع رسانی صرف نیست بلکه
دارای اهمیت بسیار در مقوله فرهنگسازی است.
**اثرات کتاب خوانی بر افراد جامعه
کبری اجدادی خبرنگار و سردبیر بخش گفتگوی ویژه خبری سیمای مرکز گیلان نیز در این محفل فرهنگی به معرفی کتاب 'ترس از تاریکی ' اثر سیدنی شلدون پرداخت.
وی اظهار داشت: روان درمانگرها می گویند اگر می خواهید خوب سخن بگویید و الزایمر نگیرید روزی حداقل شش دقیقه کتاب بخوانید.
وی از شلدون رمان نویس مشهور امریکایی بعنوان نویسنده ای توانمند یاد کرد که آثار دیگری چون ' استاد بازی ' ، ' صبح ، ظهر ، شب ' را به نگارش در آورده است.
اجدادی با بیان این که کتاب در درجه اول باید برای مخاطب دارای جذابیت باشد، گسترش خزانه واژگان، ارتقای مهارت سخنوری و جلوگیری از برخی بیماری های روحی را از اثرات کتابخوانی عنوان کرد.
*جایگاه کتاب در پیشینه ایرانیان
محمد کاظم شکوهی راد مدیرمسئول روزنامه گیلان امروز کتاب این قافله عمر نوشته خود نشر هزاره سوم را به حاضران معرفی کرد.
وی یاداور شد: ما ملتی هستیم که هم از نظر پیشینه تاریخی هم از جهت پیشینه مذهبی باید توجهمان به کتاب خیلی بیش از این باشد .
وی خاطرنشان کرد: ما ملت با فرهنگی هستیم و کتاب همیشه برای ما ارزش بوده و قبل از اسلام کتابخانه های پر رونقی داشتیم و بعد از اسلام نیز کتاب در دین واجد ارزش بالایی است چنانکه ماندگارترین معجزه پیامبر کتاب قرآن است.
شکوهی راد افزود: از نظر ما شیعیان کتاب میراث ارزشمند پیامبر و عزیزترین و سفارش شده ترین پدیده حتی در مقدسات ما است .در این دنیا اگر کتاب نخوانیم و سواد رسانه ای پیدا نکنیم و نتوانیم سره را از ناسره تشخیص دهیم معلوم نیست سرنوشت جامعه ما و جامعه انسانی به کجا برود.
وی اظهار داشت: اگر مقهور اطلاعات و هجمه رسانه های گوناگون شویم در واقع هویت فرهنگی و ملی که هیچ هویت انسانی ما در خطر می افتد.اگر آنچه کتابت به ما داده از جامعه بشری بگیرند ما به عصر بدویت باز می گردیم چرا که هر چه از فلسفه دین و غیره داریم از طریق کتاب داریم و با کتاب هم می توانیم ماندگارش کنیم .
وی با بیان این که بسیاری از کتابهای امروز با دیالوگ مردم نزدیک نیست اظهار داشت: کتاب باید به سهل ترین روش ممکن در اختیار مخاطبان باشد.
*مطالعه؛ روشنی بخش تاریکی ها
سید حسن ضیابری مدیر مسئول هفته نامه هاتف کتاب 'چاپ و مطبوعات در گیلان ' اثر محمد جواد سهیلی نقشی از نشر شهر باران را معرفی کرد .
وی این کتاب را از مستندترین آثار در زمینه مطبوعات گیلان خواند و افزود: بسیاری اطلاعات در مورد مطبوعات استان را می شود از آن درک کرد .
ضیابری خاطرنشان کرد: اگر به پیشینه خود توجه کنیم و عمیق شویم کمتر با موانع و شکست مواجه می شویم و قافیه را می بازیم .
وی با بیان این که مطالعه به معنای روشن شدن فضای تاریک ذهن است، افزود: همین فضای مجازی که برخی آسیب می دانند یک فرصت برای ما است.
ضیابری خاطرنشان کرد: مهم زمان مطالعه نیست بلکه مطالبی است که می توان کسب و برای پیشرفت زندگی از ان استفاده کرد.
ضیابری با یاداوری این که اولین مطبوعه گیلان سال 1258 توسط خیر الکلام منتشر شد افزود: باید به پیشینه نگاه کنیم تا برای اینده برنامه داشته باشیم .
*کتاب؛ بیدارگر مردم
حسین خاکزاد شاهاندشتی مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی خزر آنلاین کتاب سیاحت نامه نوشته ابراهیم بیک و زین العابدین مراغه ای از نشر آگاه را معرفی کرد.
وی با اشاره به نثر روان کتاب افزود: در این اثر شرایط کشور در استانه جنبش مشروطه، فقر، نابرابری اختلاف طبقاتی، سطح پایین سواد مردم روایت شده است. استاد کسروی در حاشیه نگاری بر این اثر آورده است این کتاب مردم را بیدار کرده و به انها می گوید در چه شرایطی هستند و برای عبور از این شرایط چه اصلاحاتی باید انجام دهند.

*برگزاری جشنواره ملی مطبوعات در گیلان
کریم خرسندی مدیرعامل خانه مطبوعات گیلان و مدیر مسوول روزنامه سئوال و جواب که خود به تدوین و نگارش خاطرات حاج احمد خوش عقیده از پیشکسوتان کشتی گیلان پرداخته، دقایقی این کتاب را معرفی و همچنین به برگزاری جشنواره ملی مطبوعات پس از ماه مبارک در گیلان اشاره کرد.
رقیه جوادی کتابخانه دهانه سر استانه ونرگس چگینی از رودبار دو کتابداری بودند که به خاطر عملکرد خوبشان در این نشست مورد تقدیر قرار گرفتند.
زمانداری مسئول روابط عمومی اداره کل کتابخانه های گیلان گفت: گیلان با برگزاری بیش از دو هزار نشست کتاب خوان از موفق ترین استانها در این زمینه در کشور بوده است .
6030

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي گيلان رسانه كتاب خوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۷۴۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقدیر رئیس‌جمهور از برگزاری جشن امام حسنی‌ها در ورزشگاه آزادی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما از روز اول فروردین نمایشگاه قرآن را داریم که استقبال مردمی از این نمایشگاه فراتر از انتظار بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدمهدی اسماعیلی امروز _چهارشنبه هشتم فروردین_ در حاشیه اولین نشست هیئت دولت در سال ۱۴۰۳ در جمع خبرنگاران با اشاره به دیدار اخیر شعرا با رهبر معظم انقلاب در شب میلاد امام حسن مجتبی (ع) اظهار داشت: به نمایندگی از اصحاب فرهنگ و شعر از رهبر انقلاب بابت توجهی که به مقوله ادبیات و فرهنگ دارند، سپاسگزارم.

وی افزود: از اول فروردین نمایشگاه قرآن شروع شده و استقبال و بازدید بسیار فراتر از برآوردهای ما بود مردم از قبل از افطار در نمایشگاه قرآن حاضر می‌شوند از رسانه ملی بابت همیاری با این رویداد تشکر می‌کنم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دیشب برای اولین بار برای پیوست فرهنگی شعار سال جلسه‌ای با وزیر اقتصاد برگزار کردیم، عنوان کرد: شب گذشته همچنین ۷ جلد از کتاب‌های اندیشمندان غیرمسلمان درباره ائمه شیعه رونمایی شد و این کتب بسیار مهم و قابل توجه حدود ۱۰۰ جلد درباره زندگی آل الله است و در وزارت فرهنگ با همکاری مؤسسه ایران چاپ و منتشر می‌شود.

اسماعیلی تأکید کرد: امسال همچنین جایزه «حافظ شو» برای کودکان زیر ۱۴ سال را داریم و امید است این برنامه‌ها اجرایی شود.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری در بخش‌های فرهنگی - قرآنی و مساجد برنامه‌های متعددی داریم که یکی از برنامه‌های اصلی ما حل مسائل صنفی هنرمندان و اصحاب فرهنگ در حوزه‌های بیمه و مسکن است.

وزیر فرهنگ با اشاره به برگزاری جشن دیروز به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی (ع) در استادیوم آزادی تأکید کرد: امروز رئیس جمهور در جلسه دولت از جشن امام حسنی‌ها تقدیر کرد، برنامه بسیار خوبی بود از کسانی که زحمت کشیدند و این مراسم شورانگیز و پر از نشاط دینی را با حضور خانواده‌ها در ورزشگاه آزادی برگزار کردند، تشکر می‌کنم.

منبع: ایرنا کد خبر 739628

دیگر خبرها

  • ۵۷۰۰ پارکنیگ در قم به سامانه هوشمند پلاک‌خوان تجهیز شدند
  • ظرفیت عظیم شعر برای برنامه‌سازی در تلویزیون
  • تایید ثبت‌نام ۸۸ هنرمند و خبرنگار مرکزی متقاضی مسکن
  • خبرنگاران کارنامه اعمال مسئولان را گزارش کنند
  • درخشش یک مازندرانی در جشنواره ملی کتاب و رسانه
  • شی ‌جین‌پینگ به روزنامه‌نگاران گفت: « داستان چین را خوب روایت کنید»
  • تقدیر رئیس‌جمهور از برگزاری جشن امام حسنی‌ها در ورزشگاه آزادی
  • بیش از هر زمان دیگر به تقویت هویت جامعه نیاز داریم
  • نشست صمیمی آیت‌الله فلاحتی با شعرای گیلان برگزار شد
  • چاپ سه‌کتاب روانشناسی رسانه اجتماعی، هنر و شطرنج توسط دو ناشر