Web Analytics Made Easy - Statcounter

خدابخش احمدی، عضو اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله(عج) در گفت‌وگو با ایکنا؛ در پاسخ به این سؤال که چرا قوانین اسلامی به صورت عملی در قبال خانواده‌های ایرانی اجرا نمی‌شود، گفت: برای اینکه باور نداریم؛ یعنی باور درونی وجود ندارد. می‌دانیم، می‌خوانیم، توضیح می‌دهیم، تشریح می‌کنیم ولی وقتی به عمل می‌رسد عمل نمی‌کنیم چون باور قلبی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: باور به دیدگاه اسلامی در خصوص خانواده درست مثل باورهای دیگری از جمله امید به خدا، توکل به خدا، ذکر، یادخدا و ده‌ها باور دیگر است؛ قرآن سرشار از این مضامین است ولی استفاده نمی‌کنیم؛ می‌دانیم مرگ هست اما برای همسایه.

احمدی درجه اول موضوع را باور نداشتن دانست و ادامه داد: وقتی باور نداشته باشیم مباحث اسلامی را محور کار قرار نمی‌دهیم. مثلاً می‌گوییم توکل به خدا اما دست به دامن هر کس و ناکسی می‌شویم.

اعمال انسان سنجیده می‌شود نه آگاهی انسان

وی با تأکید بر اینکه انسان‌ها بر اساس اعمالشان ارزیابی می‌شوند، به همین خاطر هم اعمال انسان سنجیده می‌شود نه آگاهی انسان، گفت: آگاهی انسان برای تعیین بهشتی بودن و یا جهنمی بودن او سنجیده نمی‌شود. چون عمل است که نشان می‌دهد ما چه قدر به یک موضوع باور داریم به خصوص در شرایط سخت.

این استاد دانشگاه پس از این مقدمه به مبحث دیدگاه‌های اسلام در خصوص خانواده و دلایل عدم اجرای این دیدگاه‌ها در مباحث اجرایی کشور پرداخت و گفت: موضوعی مثل محوریت خانواده به طور مستقیم قابل اجرا نیست و اینطور نیست که در هر سند و بندی یک واژه خانواده اضافه کنیم و همه چیز حل شود، بلکه باید خانواده در اسلام نظریه پردازی شود. آیا در فقه، فلسفه و ... موضوع خانواده را نظریه پردازی کرده‌ایم؟ خیر؛ و چرا نظریه پردازی نمی‌کنیم؟ چون باور نداریم که از این موضوع می‌شود نظریه در آورد و می‌رویم و نظریه‌های آماده خارجی را مورد استدلال و استفاده می‌کنیم.

وی در ادامه تشریح روندی که در نهایت منجر به استفاده نکردن از دیدگاه‌های اسلامی در خصوص خانواده در کشور می‌شود، گفت: اما وقتی می‌خواهیم سندی را تدوین کنیم، در یک طرف قوانین و نظریه‌های خارجی را داریم و در یک طرف مبانی دینی و قرآنی را، در این مرحله اهداف، رسالت‌ها و قوانین اسلامی را به به عنوان یک ویترین زیبا و آرمانی از کار قرار می‌دهیم و در همه اسناد اولیه مطرح می‌کنیم اما در عمل و اجرا کاملاً از همان نظریه‌هایی که در غرب تدوین شده استفاده می‌کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا اجتماعی قوانین ایران خانواده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۷۶۱۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویترین تسنیم شماره ۶۵۸ / این کوروش افسانه است!

میزگرد بررسی کتاب «چالش‌های تاریخی» نوشته عباس سلیمی نمین، با حضور نویسنده کتاب و حسن بهشتی پور کارشناس مسائل سیاسی و بین الملل در خبرگزاری تسنیم برگزار شد. - اخبار اقتصادی -

هر روز بخشی از مهمترین اخبار و گزارش‌های تسنیم را در ویترین تسنیم ببینید:

1- رهبر انقلاب: الگوهای جامعه معلمین به‌عنوان قهرمان معرفی شوند

2- میزگرد نگاهی به هشت چالش تاریخی؛ پروژه کوروش درخدمت اسرائیل؟

3-مهدی نصیری؛ سوژه‌ی متفکر یا شخصیت مبتذل؟

4-رسوایی بی بی سی درباره نیکا شاکرمی وارد فاز جدید شد

5-«همتی» در نقاب رئیس بانک مرکزی سوئیس/ سلطان چاپ پول چه کرد؟

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امام جمعه رشت: بیداری دانشجویان جهان حاصل روشنگری رهبری است/ امروز دنیا دارد حقانیت جمهوری اسلامی را باور می‌کند
  • چرا کاربست‌های پژوهشی در جامعۀ ایران زمینه زدوده هستند؟
  • پاسخ رهبر انقلاب به نامه رییس سازمان تبلیغات اسلامی: کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کارهای اسلامی و جهادی است
  • کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کارهای اسلامی و جهادی است
  • نگاهی به تغییرات جدید در جامعه ژاپن با محوریت خانواده‌های ژاپنی
  • ویترین تسنیم شماره ۶۵۸ / این کوروش افسانه است!
  • حرکت‌های جهادی کارخانه انسان‌سازی است
  • تأملاتی در بومی‌نبودن نظریه‌های جامعه‌شناسی کشور
  • تأملاتی درباب بومی نبودن نظریه‌ها در میدان جامعه‌شناسی کشور
  • کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای برگزار شد