Web Analytics Made Easy - Statcounter

نبود فضای مناسب تفریحی و امکانات ورزشی برای دانشجویان خوابگاهی از جمله مشکلاتی است که به گفته دانشجوها و کارشناسان دانشگاه شهیدباهنر کرمان منجر به بروز معضلاتی نظیر روی آوردن به مواد مخدر و افسردگی در بین دانشجویان می‌شود. به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، تجربه زندگی در خوابگاه دانشجویی دانشگاه‌ها با تحمل سختی‌ها و مشکلاتی برای دانشجویان همراه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند که این تجارب به داشتن روحیه استقلال طلبی دانشجویان خوابگاهی در آینده کمک می‌کند؛ اما این دانشجویان مشکلات بیشتری را پیش رو خواهند داشت.   تجربه زندگی در شهر دیگرو دوری از خانواده از جمله عواملی است که ممکن است این دانشجویان در برخی تصمیم‌های زندگی دچار مشکل شوند و مشورت با دوستان ناباب به عنوان تهدیدی پیش روی این دانشجویان خوابگاهی است.       دانشگاه شهید باهنر کرمان یکی از دانشگاه‌های مهم منطقه ۸ کشور است که  بیش از ۱۶ هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. محمد عرب پور، مدیرکل دانشجویی دانشگاه باهنر کرمان در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، تعداد دانشجویان خوابگاهی این دانشگاه را بیش از ۴ هزار دانشجو دانست و گفت: این خوابگاه‌های شامل خوابگاه  دختران، پسران و خوابگاه‌های متاهلی است که حدود ۱۹۰۰ تا ۲۰۰۰ دانشجو را پسر‌ها و ۲۰۰۰ تا ۲۱۰۰ دانشجو را دختر‌ها تشکیل می‌دهند.

همه خوابگاه‌های این دانشگاه در مجموعه پردیس واقع شده است که بیشتر آن‌ها  را دانشجویان روزانه تشکیل، ۱۰ بلوک خوابگاهی ویژه دختران و پسران و ۴ بلوک خوابگاهی و ۱۰۰ خوابگاه ویژه متاهلین در این دانشگاه وجود دارد.  
نبود امکانات  مناسب تفریحی شامل استخر، باشگاه ورزشی برای دانشجویان برخی از مشکلات دانشجویان خوابگاهی است که به گفته آن‌ها وجود امکانات رفاهی بیشتر مانع برخی معضلات در بین دانشجویان از جمله روی آوردن به مواد مخدر و افسردگی می‌شود و بسیاری از دانشجویان بویژه دانشجویان جدید الورود در معرض خطرات بیشتر به نسبت سایر دانشجویان هستند.     نبود امکانات  مناسب تفریحی شامل استخر، باشگاه ورزشی برای دانشجویان برخی از مشکلات دانشجویان خوابگاهی است که به گفته آن‌ها وجود امکانات رفاهی بیشتر مانع برخی معضلات در بین دانشجویان از جمله روی آوردن به مواد مخدر و افسردگی می‌شود.     محمد واثق از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه شهید باهنر کرمان در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو در رابطه با مشکلات دانشجویی و وجو سلیقه‌های مختلف آن‌ها می‌گوید که بیشتر دانشجویان جدید الوردی با این مشکل مواجه هستند، اما بعد از چند ترم تحصیل دانشجویانی که دارای خلق و خو‌های متفاوتی هستند  اتاق‌هایشان را تعویض می‌کنند.  

وی با اشاره به برخی معظلات اجتماعی که در بین دانشجویان وجود دارد، معتقد است که دانشجویان جدید الورود در ساختمانی متفاوت از سایر دانشجویان اسکان داده شوند تا از آسیب‌های اجتماعی به دور باشد.   اما زندگی در خوابگاه به دلیل وجود سلایق متفاوت دانشجویان دارای مشکلاتی برای دانشجویان هست، سو رفتار و اعتیاد به مواد مواد مخدر در بین برخی دانشجویان مشکلاتی را برای سایر دانشجویان خوابگاهی به همراه دارد. به طوری که برخی از این دانشجویان از وجود دود ناشی از استعمال دخانیات در سالن‌ها و راهروهای خوابگاه دانشجویی توسط افراد سیگاری گلایه مند هستند.  
این موارد تجاربی است که برخی دانشجویان به آن اشاره می‌کنند و معتقد هستند که دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه بیشتر با این مشکلات روبه رو هستند و به دلیل تجربه دوری از خانواده این دانشجویان بیشتر در معرض آسیب هستند.   یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان در رابطه با وجود افرادی با خلق و خوی خاص که موجبات آزار و اذیت سایرین می‌شوند می‌گوید که مجبور هستیم با این دانشجویان کنار بیایم و برای همین سعی می‌کنیم در ترم‌های بعد با آن‌ها هم اتاق نشویم، اما در تا پایان ترم سعی می‌کنیم که با آن‌ها مسالمت آمیز برخورد کنیم.  
وی با بیان اینکه گسترش امکانات تفریحی و رفاهی می‌تواند از بروز مشکلات و معضلات و آسیب‌های اجتماعی نظیر افسردگی، اعتیاد و روی آوردن به جنس مخالف جلوگیری کند، می‌گوید که دانشجویان دختر به دلیل روحیه حساس بیشتر در معرض خطر قرار دارند و برگزاری کلاس‌های آموزشی و مشاوره می‌تواند به این مشکلات کمک کند.   این دانشجو همچنین با بیان اینکه برخی مواقع محیط خوابگاه کسل کننده است، گفت: احداث کتابخانه و گسترش فضا‌های ورزشی و باشگاه می‌تواند ناراحتی و تجربه دوری از خانواده‌ها را برای دانشجویان کم رنگ‌تر کند و دانشجویان برای جلوگیری از افسردگی نیاز به تخلیه احساسات شان دارند.  
محمد عرب پور مدیر کل امور دانشجویی دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به افتتاح چندین پروژه دانشجویی در خوابگاه‌های این دانشگاه، گفت: ساخت جاده تندرستی و تجهیز آن به دوچرخه از جمله برنامه‌هایی است که در هفته خوابگاه‌های دانشجویی به بهره‌برداری  خواهد رسید.   وی در رابطه با برخی برنامه‌های دانشگاه به اجرای کارگروهی به نام طرح پیام اشاره کرد که توسط کارگروهی در دانشگاه جهت جلوگیری با این پدیده تشکیل شده است که در جهت دانشگاه عاری از دخانیات اجرا می‌شود.  
بخشی دیگر از مشکلات دانشجویان را افسردگی تشکیل می‌دهد رحمتی مسئول مرکز مشاوره دانشگاه شهید باهنر کرمان در این رابطه می‌گوید که بسیاری از این مشکلات ریشه در نبود امکانات تفرحی مناسب است وسیس با بیان اینکه وقتی دانشجویان تنها در اتاقی حضور می‌یابند که تنها تختی در آن قرار دارد این موجبات افسردگی در بین آن‌ها را ایجاد می‌کند.   محمد رحمتی، مدیر مرکز مشاوره دانشگاه شهید باهنر کرمان در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، علت وجود معضلاتی نظیر اعتیاد و افسردگی در بین دانشجویان را ناشی از کمبود مراکز تفریحی دانست و گفت: مشکلات خوابگاهی اعتبار کم بودجه، تراکم و تعداد زیاد دانشجویان، وجود اتاق‌های ۵ تا ۶ نفر فرصت را برای استراحت دانشجویان کمتر می‌کند.  
رحمتی با اشاره به وجود زلزله سال گذشته در استان کرمان و آسیب دیدن خوابگاه‌های دانشجویی به دلیل فرسودگی، گفت: این اتاق‌های دانشجویی با آسیب خوابگاه منجر به استقرار حضور بیشتر دانشجویان در خوابگاه شد در نتیجه یکی از دلایل شلوغی خوابگاه شد و در این شرایط امکان گفتگو مشاورین در این اتاق‌ها با دانشجویان سخت‌تر شد.   اما وجود کم امکانات کم تفریحی برای دانشجویان و امکانات ورزشی که در خوابگاه‌ها وجود دارد، از جمله دلایلی است که مدیر مرکز مشاوره دانشگاه شهید باهنر کرمان آن را به عنوان معضلی می داند و می گوید که شاید تنها ۵ درصد دانشجویان از این فضا‌ها استفاده می‌کنند و با توجه به اینکه این دانشجویان در دوران اوج جوانی هستند فقدان مشکلات تفریحی جلوی پویایی و تحرک آن‌ها را می‌گیرد.   تنها ۵ درصد دانشجویان از فضا‌های تفریحی و ورزشی استفاده می‌کنند و با توجه به اینکه این دانشجویان در دوران اوج جوانی هستند فقدان مشکلات تفریحی جلوی پویایی و تحرک آن‌ها را می‌گیرد.           به گزارش خبرگزاری دانشجو، ارائه راهکارهای برای حل این مشکلات با  برگزاری کلاس های مشاوره و حضور کارشناسان و روانشناسان از جمله برنامه‌های است که در دانشگاه برای دانشجویان ارایه می شود. راهکار‌های برای مقابله با پیشگیری افسردگی بویژه در بین دانشجویان دختر و ارایه برنامه‌های برای آگاهی دانشجویان از آسیب‌های استفاده از مواد مخدر برخی از این برنامه ها است.
 
زندگی خوابگاهی و مشکلات پیش روی آن و آسیب‌های اجتماعی که پیش روی دانشگاه وجود دارد، نیاز به توجه بیشتر مسئولان را می‌طلبد و درعین حال برگزاری برنامه‌های شاد و مفرح برای دانشجویان و گسترش برنامه‌های رفاهی در این دانشگاه می‌تواند از آسیب رسانی به دانشجویان جلوگیری کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: خوابگاه دانشجویی شهید باهنر کرمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۷۶۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وجود بیش از ۱۰۰۰ خوابگاه متأهلی برای دانشجویان علوم پزشکی

معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از رشد ۴۶ درصدی ساخت خوابگاه‌های متاهلی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داد و گفت: ۱۰۶۹ خوابگاه متاهلی در دانشگاه‌ها داریم. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، عباس شیراوژن؛ معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بیست و دومین جلسه قرارگاه جوانی جمعیت از رشد 46 درصدی ساخت خوابگاه‌های متاهلی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داد و اظهار کرد: در ابتدای دولت سیزدهم کمتر از 800 واحد خوابگاه متاهلی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور وجود داشت که هم‌اکنون این تعداد به 1069 واحد رسیده و 46 درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی گفت: این واحدها در حالی ساخته شده که تاکنون ریالی بودجه برای ساخت خوابگاه متاهلی دریافت نکرده‌ایم و این 269 آپارتمان نیز با بودجه‌های اختصاصی دانشگاه‌ها ساخته شده است.

وی با اشاره به این که باید تا پایان این دولت دانشگاه‌های علوم پزشکی فاقد خوابگاه متاهلی به عدد صفر برسد، افزود: دانشگاه‌های علوم پزشکی فاقد خوابگاه متاهلی تا پایان سال حداقل 40 واحد و دانشکده‌های فاقد خوابگاه متاهلی نیز تا پایان سال حداقل باید 20 واحد خوابگاه متاهلی با متراز 45 تا 70 متر مربع همراه با رعایت پیوست فرهنگی مربوطه، ساخته باشند.

افتتاح خوابگاه متأهلی برای 120 دانشجوی علوم پزشکی تهران

معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت در ادامه تاکید کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی که خوابگاه متاهلی دارند هم باید تا پایان سال 20 درصد به تعداد واحدهای خوابگاهی متاهلی خود اضافه کنند.

شیراوژن همچنین از انعقاد تفاهمنامه با وزارت مسکن و شهرسازی برای ساخت خوابگاه‌های متاهلی دانشجویی خبر داد.

در ادامه حمید رئیسی؛ معاون صندوق رفاه دانشجویان اظهار کرد: صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اعتبار پرداخت ودیعه مسکن به دانشجویان متاهل دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور را در 6ماهه نخست سال 1403(بدون محدودیت در تعداد دانشجویان) ابلاغ کرد.

وی افزود: اعتبار لازم برای پرداخت ودیعه مسکن، از محل اعتبارات ابلاغی ستاد ملی جمعیت تامین شده است و براساس ابلاغ صندوق رفاه، در سال 1403، بدون محدودیت در تعداد دانشجو، هر تعداد دانشجوی متاهل دانشکده یا دانشگاه علوم پزشکی متقاضی ودیعه مسکن، وام ودیعه مسکن دریافت خواهند کرد.

معاون صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت گفت: شرایط دریافت ودیعه مسکن قبلا بر اساس آیین نامه‌های ابلاغی توسط صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت، اعلام شده بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • باید ریل‌گذاری در آموزش عالی تغییر کند/ سند آمایش استان کرمان در حوزه آموزش عالی تدوین می‌شود
  • دانشگاه جزیره جدا از جامعه نیست/در آینده‌ای نزدیک شاهد تحولات بزرگی در جهان خواهیم بود
  • اولین خوابگاه متاهلی دانشگاه خلیج فارس افتتاح شد
  • خوابگاه‌های متاهلی دانشجویان در سطح استان بوشهر احداث می‌شود
  • بیانیه ۵ زبانه تشکل‌های اسلامی دانشگاه شهید باهنر کرمان پیرامون حوادث دانشگاه‌های آمریکا
  • رییس سازمان بسیج اساتید استان کرمان استاد نمونه کشور شد
  • برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره قرآن و عترت دانشجویان در دانشگاه شهید باهنر کرمان
  • رشد ۴۶ درصدی ساخت خوابگاه‌های متاهلی در دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • وجود بیش از ۱۰۰۰ خوابگاه متأهلی برای دانشجویان علوم پزشکی
  • ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان