Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-25@00:28:28 GMT

بوم گردی، فرصت رشد اقتصادی روستاهای زنجان

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۷۹۳۹۸

به گزارش ایرنا، طرح بومگردی از ابتدای سال 96 در کشور مطرح، طرحی که زنجان در ابتدای اجرای آن رتبه 27 و در انتهای سال گذشته، رتبه پنج را از آن خود کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان هم با اعلام چنین آماری گفت: روستاهای زنجان تنوع جاذبه گردشگری بالایی دارند و می توانند به فرصتی برای جذب گردشگری تبدیل شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بحیی رحمتی افزود: نباید یک روزه منتظر شکوفایی اقتصادی روستاییان بود، موفقیت این کار نیازمند طی زمان و تبلیغ فراوان است.
زنجان 935 روستای دارای سکنه دارد اما تمام این مناطق دارای جاذبه گردشگری نیستند و در مقابل برخی از آنها جذابیت های منحصر به فردی را در خود جای داده اند.
طبیعت روستاهای طارم از جمله شیت و نوکیان، جاذبه های طبیعی ماهنشان همچون منطقه قارقالان، فضای تاریخی روستای خوئین ایجرود، روستای سه هزار ساله قروه در ابهر، معماری خاص و قدیمی روستای درسجین در همین منطقه، مسیرهای رویایی روستایی شهرستان خرمدره از جمله مناطق دارای جذابیت های منحصر به فرد هستند.
این در حالی است که دولت با آغاز اجرای طرح توسعه و اشتغال روستایی، موضوع تولید صنایع دستی و جذب گردشگر در روستاها را به طور جد در دستور کار قرار داد و بابت آن هم 1.5 میلیارد دلار اعتبار پیش بینی کرد.
مسئولان زنجانی هم با همین رویکرد حمایتی دولت از روستاییان، موضوع را با جدیت دنبال کردند و نتیجه آن جهش 22 رتبه ای این استان در زمینه بومگردی شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان اعلام کرد: این استان در ابتدای سال 96 رتبه 27 و در پایان آن رتبه پنج کشور را در اختیار داشت.
در همین زمینه مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب استان زنجان از پرداخت تسهیلات برای ایجاد واحدهای بوم گردی در این استان خبر داد و گفت: تسهیلات 150 میلیون ریالی با سود چهار درصد و با بازپرداخت 60 ماهه و علاوه بر آن تسهیلات 200 میلیون ریالی هم با سود پنج درصد با بازپرداخت 12 ساله با احتساب سه سال دوران مشارکت پرداخت می‌شود.
سجاد صنعتی منفرد اضافه کرد که اقامتگاه‌های بوم گردی فرصت مناسبی برای توسعه گردشگری در روستاها به شمار می آید که در این زمینه، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان برای توسعه صنعت بوم گردی و گردشگری روستایی، تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته است.
وی افزود: 150 میلیون ریال برای نوسازی و مقاوم سازی و 200میلیون ریال هم برای ساخت واحدهای جدید بوم گردی پیش بینی شده است.
استاندار زنجان هم در همین زمینه بارها این موضوع را مطرح کرده است که باید تولید صنایع دستی در روستاها ترویج و گسترش یابد، زیرا صنعتی سبز با درآمد قابل توجه و بدون وابستگی به منابع آبی محدود محسوب می شود.
اسدالله درویش امیری این را هم مورد تاکید قرار داده است که باید مشاغل پایداری در روستاها ایجاد کرد که بتواند درآمد روستاییان را افزایش دهد و وضعیت معیشتی آنان را بهبود بخشد و در همین زمینه بومگردی و توسعه گردشگری می تواند طرحی موفق محسوب شود.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان هم در این رابطه مهمترین اقدام انجام شده در زمینه گسترش بوم گردی را آموزش و اطلاع رسانی اعلام و از اعزام دهیاران روستاهای منتخب به روستاهای گردشگری کاشان خبر داد.
علی اکبر شرفی افزود: هر روستایی را نمی توان به عنوان روستای گردشگری معرفی کرد، مطابق با استانداردهای جهانی، باید جاذبه های منحصر به فردی در هر منطقه وجود داشته باشد که بتوان به آن اتکا کرد.
وی تاکید کرد: شغل بیشتر روستاییان دامپروری و کشاورزی است و گردشگری می تواند زندگی و وضعیت اقتصادی آنان را متحول کند.
معاون بازسازی بنیاد مسکن استان زنجان در کنار تمام این سخنان از نبود محدودیت برای پرداخت تسهیلات خبر داد و یادآور شد: علاوه بر روستاهای گردشگری تعریف شده برای اجرای طرح بوم گردی، این تسهیلات به روستاییان ساکن در مناطق واقع در مسیرهای گردشگری هم پرداخت می شود.
سید محمد موسوی اضافه کرد: سال گذشته 48 واحد در کمیته بومگردی این استان به تصویب رسید و بنیاد مسکن هم تسهیلات 150 میلیون ریالی به آنان پرداخت و برخی هم از تسهیلات پیش بینی شده میراث فرهنگی استفاده کردند.
آمار و اطلاعات منتشر شده از مسئولان حوزه گردشگری و روستاییان فقط تایید کننده یک موضوع است، موفقیت در اجرای طرح بوم گردی، طرحی که بناست معیشت روستاییان را بهبود بخشد و زمینه جذب گردشگر به این استان را فراهم سازد.
3001/8068
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری تلگرام تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 جاذبه های طبیعی دلار رشد اقتصادی صنایع دستی و گردشگری طبیعت موسسات مالی و اعتباری تلگرام تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۷۹۳۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور اتاق بازرگانی زنجان در ششمین نمایشگاه ایران اکسپو (2024 IRAN EXPO )

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان گفت: اتاق بازرگانی زنجان در ششمین نمایشگاه ایران اکسپو (2024 IRAN EXPO ) شرکت می‌کند.

صمد یوسفی‌اصل در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در زنجان اظهار کرد: اتاق بازرگانی به‌عنوان کانون بخش‌خصوصی استان به‌منظور معرفی هر چه بهتر ظرفیت‌های اقتصادی و توانمندی‌های صادراتی زنجان، در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (IRAN EXPO ) که با هدف ترویج الگوی توسعه زنجیره ارزش کسب‌وکارهای تولیدی و خدماتی و با محوریت طرح توسعه زنجیره‌های ارزش راهبردی برگزار می‌شود، حضور پیدا خواهد کرد.

وی تصریح کرد: نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ که روزهای هشتم الی دوازدهم اردیبهشت سال‌جاری با حضور مدیران ارشد، صنعتگران و تجار و بازرگانان خارجی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

یوسفی‌اصل گفت: یکی از مهمترین فرصت‌های پیش‌روی فضای اقتصادی کشور است تا با عرضه کردن محصولات صادرات غیرنفتی و معرفی زنجیره‌های ارزش صادرات‌محور ضمن ارائه مستقیم ظرفیت‌ها و چالش‌ها، اهمیت حضور خود در نقشه تجارت جهانی را نمایان کند.

وی با اشاره به اینکه حوزه‌های تمرکز ششمین نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ شامل صنایع غذایی، کشاورزی و شیلات، تولیدات صنعتی، فرش دستبافت، صنایع دستی و گردشگری، دارو و تجهیزات پزشکی، تجهیزات آزمایشگاهی و محصولات شیمیایی، صنعت ساختمان و خدمات فنی‌مهندسی و صنعت پتروشیمی است، اضافه کرد: اتاق بازرگانی زنجان نیز با اتکا بر رویکرد نمایشگاه، پیشبرد و ارتقای مبادلات تجاری کشور از طریق ارائه محصولات با کیفیت صادراتی و شناخت نیاز بازارهای جهانی، تلاش خواهد کرد با زبانی ساده و با الگوبرداری از ساختار اکسپوها، گذشته، حال و چشم‌اندازهای آینده ظرفیت‌های ذاتی و فضای اقتصادی استان را به نمایش بگذارد.

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان گفت: اتاق بازرگانی زنجان در این نمایشگاه که بیش از دو هزار تاجر خارجی از آن بازدید می‌کنند، مساعی خود را متمرکز در معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان، نمایش محصولات زنجیره‌های ارزش استان، معرفی سبد صادرات غیرنفتی استان، میزان تعامل با بخش خصوصی (G2B)، فرصت‌سازی برای تعاملات با بخش خصوصی (B2B)، امضای تفاهنامه‌های تجاری و مذاکرات تجاری خواهد کرد.

کد خبر 746839

دیگر خبرها

  • حفظ اصالت و هویت روستاهای هدف گردشگری در قوچان
  • ایجاد ۴۰ هزار فرصت شغلی در استان کرمانشاه
  • پرداخت تسهیلات به طرح‌های اشتغال‌زا در روستاهای دشتی
  • طرح هادی در ۶۰ درصد روستاهای ایجرود اجرا شد
  • کشتار غیرمجاز دام در روستاهای گردشگری معضل جدی است
  • تور اصفهان‌گردی ویژه هفته فرهنگی اصفهان در منطقه ۱۴ برگزار می‌شود
  • مدارس متروکه گلستان به اقامتگاه بوم‌گردی تبدیل می شوند
  • حضور اتاق بازرگانی زنجان در ششمین نمایشگاه ایران اکسپو (2024 IRAN EXPO )
  • ۲۳ طرح آبرسانی در شهرستان ایجرود اجرا شد
  • اجرای ۲۳ طرح آب‌رسانی در شهرستان ایجرود