Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سیاسی جهان نيوز: با التهابات بازار ارز اخبار و شایعات مختلفی در کنار تب بازار مطرح شد. یکی از این موارد «استعفای رئیس کل بانک مرکزی» بود. خبری که یکی از خبرنگاران اصلاح طلب در توئیتر خود به آن پرداخت. خبر این بود که گفته شده «ولی الله سیف» از ریاست بانک مرکزی استعفا داده و دولت آنرا پذیرفته و دولت در حال رایزنی برای انتخاب جانشین وی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این خبرنگار اصلاح طلب کنایه‌ای هم به سیف زد که کنایه‌ای به دولت روحانی هم است. «بهمن احمدعمویی» نوشت: «دلار را 3 هزار تومان تحویل گرفت و 7 هزار تومان تحویل داد.»

اما حواشی استعفای سیف به همین جا ختم نمی شود. چرا که در بحبوحه التهابات اول ارزی در سال اخیر که دلار به بالای 5 هزار تومان رسید و دولت سعی کرد به طور دستوری با تعیین قیمت دلار به 4200 تومان این موضوع را مدیریت کند، استعفای رئیس کل بانک مرکزی به عنوان یک مطالبه از سوی فعالان رسانه‌ای و نمایندگان مجلس مطرح شد.

سیف زمانی که در جلسه علنی روز 21 فروردین برای توضیح درباره بازار ارز در مجلس حضور یافت، با شعار «استعفا، استعفای» نمایندگان مجلس مواجه شد. البته رئیس کل بانک مرکزی در برابر این خواسته برخی از نمایندگان به رسانه‌ها گفت که «بنا به درخواست نمایندگان، استعفا نمی‎دهد.»

شایعه دیگر استفعای سیف باز می گردد به سال 1394؛ گفته مي‌شود‌ بعد از اينكه رئيس‌جمهور نامه 4 وزير را به رئيس‌كل بانك مركزي ارجاع مي‌دهد تا براي كاهش نرخ سود بانكي اقدام كند، رئيس‌كل بانك مركزي از اين اقدام خودداري مي‌كند در نتيجه وزير اقتصاد در آستانه برگزاري جلسه شوراي پول و اعتبار، اين نامه را علني مي‌كند. البته روابط‌عمومي بانك مركزي خبر استعفاي ولي‌الله سيف را تكذيب كرد.

با این حال التهابات بازار ارز سبب انتقادات بسیاری به سیف شده که مطالبه استعفا و برکناری وی را سبب شده است. برخی با توجه به سوابق سیف وی را فرد مناسبی برای این جایگاه نمی دانند. از جمله این افراد «حسین دهباشی» سازنده فیلم انتخاباتی روحانی است که در توئیتی قابل تامل درباره سیف نوشت: «بزرگ‌ترین اختلاس بانکی تاریخ کشور دردوره ریاست‌جمهوری مرحوم رفسنجانی، به میزان ۱۲۳ ملیاردتومان (هردلار ۲۳۶تومان) در بانک صادرات ایران رخ داد. فاضل خداداد(به اعدام) و مرتضی (برادرمحسن) رفیق‌دوست(به حبس ابد) محکوم و مدیرعامل بانک(ولی‌الله سیف) دردوره آقای روحانی رئیس بانک مرکزی شد!"»

از جمله سمت‌های سیف مدیریت عاملی بانک صادرات بوده است. در دوره تصدی وی اختلاس ۱۲۳ میلیارد تومانی توسط فاضل خداداد و با تبانی با کارمندان بانک صادرات ایران در این بانک رخ داد.

البته با انتقاداتی هم که خود روحانی از کابینه اش داشت بسیاری بر این عقیده بودند که اگر موج تغییراتی رخ دهد، به احتمال زیاد سیف نیز جزو این موارد باشد. اما همانطور که «محمد باقر نوبخت» سخنگوی دولت و «معصومه ابتکار»، معاون رئیس جمهور مطرح کردند هیچ گونه تغییراتی در دولت رخ نخواهد داد و تاکنون شاهد هیچ تغییری در دولت نبوده‌ایم.

بانک مرکزی به مدیریت سیف تاکنون در مدیریت بازار ارز چندان راه به جایی نبرده است. وی در اواخر سال گذشته که قیمت دلار رو به افزایش می‌رفت، دلالان را متهم اصلی این پرونده عنوان کرد. در التهابات اول بازار ارز در سال جاری نیز این «اسحاق جهانگیری» بود که اعلام کننده نرخ ارز 4200 تومانی بود و به دلار جهانگیری معروف شد اما چندان کار دولت با این سیاست پیش نرفت.

از سوی دیگر موسسات مالی غیر مجاز که مانند قارچ زمانی رشد کردند و بعد اخبار کلاهبرداری‌هایشان رسانه‌ها را پر کرد از جمله چالش های دوران مدیریت سیف است. این ماجرا حتی به آغاز آشوب های دی ماه سال گذشته نیز انجامید که بعد از مدتی مسیر این آشوب‌ها توسط ضدانقلاب عوض شد. هنوز هم شهروندان شاهد تجمعات مالباختگان در مقابل ساختمان موسسات غیر مجاز مختلف هستند.

چالش دیگر دوران ولی الله سیف، یک جاسوس هسته‌ای به نام «عبدالرسول دری اصفهانی» است. وی نماینده بانک مرکزی و مسئول امور بانکی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با گروه ۵+۱ و یکی از کارکنان ستاد اجرای برجام بود که از دست رئیس جمهور هم مدال خدمت دریافت کرد. بسیاری می گفتند که دری اصفهانی نانی بود که سیف در سفره تیم دیپلمات گذاشت البته اسامی دیگری هم در این زمینه مطرح شد که آنان نیز در معرفی دری اصفهانی به تیم هسته‌ای دخیل بودند. این درحالی بود که با وجود رایزنی های هسته‌ای چندان گشایش اقتصادی در حوزه بانکی در برجام به وجود نیامد و شخصیت‌هایی مانند «علی اکبر صالحی» عنوان کردند که بانک های بزرگ اروپایی با کشورمان مراودات مالی انجام نمی دهند. هر چند که سیف در حاشیه نسشت‌های صندوق بین‌المللی پول و صندوق جهانی با جک لو، وزیر وقت خزانه‌داری آمریکا بیان داشت که «تقریباً هیچ » از این توافق که در روز 16 ژانویه اجرایی شد عاید ایران نشده است.

با این اوصاف کارنامه کاری سیف پر از مشکلات و چالش های فراوانی است که التهابات ارزی یکی از این موارد است. استعفای سیف نیز از آن مسائلی است که هر از چند گاهی مطرح می‌شود. هر چند در مورد آخر پاسخی به این اخبار و شایعات داده نشد. اما به نظر می رسد با بالارفتن التهابات در بازار این شایعات نیز قوت می گیرد که به نوعی شاید برای کم کردن فشار بر دولت این موارد مطرح می شود. به هر حال این اخبار تا زمانی که هیچ تغییر و تحولی در دولت شکل نگرفته تنها شایعه و تا حدودی انتقاد از دولت تلقی می‌شوند. آنهم در دولتی که با وجود انتقادات بسیار رئیس جمهور از کابینه‌اش تغییر و جابه جایی امری بسیار سخت است.  

باید از آقای سیف که این روزها به جای مدیریت جدی بحران ارزی به توصیه هموطنان برای کاهش تعداد سفر بسنده می کند، پرسید که آقای سیف قصد ندارید که این صندلی مهم برج میرداماد را تحویل بدهید؟ ترکیب کابینه که ظاهرا برای رئیس جمهور محترم از قداست خاصی برخوردار است تا آنجا که حتی اگر نیمی از کابینه هم ناامیدان و ناکارامدان تشکیل دهند، آقای رئیس دولت حاضر به تغییر این افراد نیست و تمنای استعفا از همکارانش می کند!  پیام رسان سروش پیام رسان ایتا پیام رسان بله اینستاگرام

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۷۹۸۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک مرکزی آرژانتین، نرخ بهره را کاهش داد

  کاهش نرخ بهره با خوشبینی رو به رشد بانک‌مرکزی نسبت به پایین‌آمدن نرخ تورم ماهانه صورت می‌گیرد که برای بهبود اقتصاد کشوری که در آن قیمت‌ها رشد حدود ۳۰۰درصدی سالانه دارند، حائز اهمیت است. انتظارات بانک مرکزی آرژانتین از کاهش نرخ تورم ماهانه، بسیار سریع‌تر از روندی است که تحلیلگران انتظار دارند.بانک مرکزی آرژانتین، دو هفته قبل هم با اشاره به کندی رشد تورم در بحبوجه تدابیر ریاضتی دشواری که توسط دولت خاویر میلی اجرا می‌شود، نرخ بهره را ۱۰ درصد کاهش داده بود.این کاهش نشان می‌دهد که چگونه دولت با وجود نرخ‌های پایین‌تر، از ثبات بازارها اطمینان بیشتری دارد، چراکه گردش پول کمتر به‌صورت واقعی به جلوگیری از افزایش تورم کمک می‌کند وخطرفراربه سمت دلاربه‌عنوان ارز امن راکاهش می‌دهد. سیاست‌های مالی سختگیرانه میلی، اعتماد سرمایه‌گذاران را در آرژانتین بهبود بخشیده و باعث تقویت ارزش سهام، اوراق قرضه و پزو شده است، اما سطح فقر به همراه رکود اقتصادی افزایش یافته؛ زیرا فعالیت، تولید و مصرف دچار کاهش شده است.با وجود این که نرخ مبادله رسمی و تحت کنترل پزو، مدام کاهش پیدا کرده، اما این ارز در بازارهای موازی محبوب که برای دور زدن کنترل‌های سرمایه استفاده‌می‌شوند،درچندماه گذشته،یکی‌ازقوی‌ترین عملکردهارادرسراسرجهان‌داشته‌است.به گفته معامله‌گران، کاهش نرخ بهره‌ همچنین بانک‌ها را به سرمایه‌گذاری درمزایده‌های خزانه‌داری ترغیب کردوبدهی‌های دولت را پذیرفتند.یکی از معامله‌گران مالی در بوئنوس‌آیرس که مایل نبود نامش فاش شود، به رویترز گفت: کاهش نرخ‌ها توسط بانک مرکزی، باعث می‌شود بانک‌ها مجبور شوند پول خود را در مناقصه بگذارند و در نتیجه، کاهش حجم بازپرداخت‌های یک‌شبه ادامه می‌یابد.
   
شوک‌تراپی جواب داد؟
خاویر میلی، رئیس‌جمهور آرژانتین اعلام کرد دولت او در مارس، بیش از ۲۷۵میلیارد پزو (۳۱۵.۴میلیون دلار) مازاد مالی ثبت کرده است. برای سه‌ماهه نخست، این مازاد که نخستین مازاد در نوع خود از سال ۲۰۰۸ است، معادل ۰.۲درصد از تولید ناخالص داخلی آرژانتین است. وی با انتقاد از دولت‌های قبلی به‌دلیل تنگناهای وخیم اقتصادی کشور گفت: ما همه چیز را خواهیم داد تا این کشور را از جهنمی که به ارث برده‌ایم بیرون بیاوریم.درحالی‌که دولت آرژانتین خوشبین است اقداماتش برای کاهش یکی از بالاترین نرخ‌های تورم در جهان موثر واقع شده است اما خریداران هنوز کاملا متقاعد نشده‌اند.این کشور آمریکای جنوبی در حال مبارزه با تورمی است که بر مبنای سالانه، نزدیک به ۲۹۰درصد است و بر مبنای ماهانه، در مارس به ۱۱درصد رسیده است. بااین‌حال، این رقم نسبت به اوج ۲۵درصد در دسامبر که خاویر میلی، رئیس‌جمهور لیبرتارین روی کار آمد و ارزش پول پزو را به‌شدت کاهش داد، کمتر است. میلی از آن زمان به دنبال اقدامات ریاضتی سخت و کاهش هزینه‌ها بوده است که به آغاز کاهش کسری مالی شدید، جلب اعتماد سرمایه‌گذاران و کاهش قیمت‌ها کمک کرده است.درحالی‌که لوئیس کاپوتو، وزیر اقتصاد آرژانتین اعلام کرد نرخ تورم به‌شدت در حال کاهش است، با افزایش فقر، میلیون‌ها نفر از مردم این کشور، شرایط سختی را تجربه می‌کنند.قیمت‌ها از خواربار تا مراقبت‌های بهداشتی، حتی برحسب دلار، همچنان به‌شدت در حال افزایش هستند. تحلیلگران و اقتصاددانان می‌گویند تورم مبنا، نشانه‌هایی از کاهش را نشان داده است اما نرخ ۱۱درصد، هنوز بسیار بیشتر از افزایش قیمتی است که اکثر کشورها در یک سال مشاهده می‌کنند.

دیگر خبرها

  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • سکه های حراجی بانک مرکزی ناخالصی دارند؟
  • طعنه‌زنی سنگین به دو مدیر ارشد اقتصادی دولت رئیسی
  • مجلس به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟
  • بانک مرکزی آرژانتین، نرخ بهره را کاهش داد
  • پیش‌بینی مرتضی افقه از تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز/ منتظر این تغییر باشید
  • مجلس آتش‌بیار معرکه است!
  • رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی، ارتباط چندانی با بانک مرکزی ندارد
  • معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف پاسخ داد