Web Analytics Made Easy - Statcounter

فروشنده پارچه ادامه داد: واردات پارچه هایی که هندی ها طراح آن هستند، باعث شده تا فرهنگ مردم آن کشور در لباس های زنان هرمزگانی رسوخ کرده و پوشش خاص زنان هرمزگانی در گذر زمان به ورطه فراموشی سپرده شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ هرمزگان یکی از جنوبی ترین استان هایی است که در قسمت انتهایی خلیج فارس قرار دارد، موقعیت استراتژیکی این استان باعث شده تا در گذشته کشورهای استعمارگر برای تجارت وارد هرمزگان شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"جرون" نام قدیمی مرکز این استان بوده که در گذر زمان تغییر نام داد و مردم کشور این بندر را با نام بندر گمبرون شناختند، که در زمان شاه عباس، و همزمان با پیروزی در جنگ با انگلیسی ها، این بندر بار دیگر نام جدیدی به خود گرفت و به بندرعباس مشهور شد.

حضور استعمارگران انگلیسی و هندی در برهه های تاریخی مختلف در این بندر باعث شده تا در گذر زمان فرهنگ های خاص این منطقه مورد تهاجم قرار گیرد، پوشش خاص زنان هرمزگانی نمونه ای بارز از فرهنگ مردم هرمزگان است که به دلایل مختلف دست مایه ی دگرگونی های بسیاری شده است.

امروزه شباهت های بسیاری بین لباس های بندری با لباس عربی و هندی دارد، که این مسئله نشأت گرفته از حضور پزشکان هندی در هرمزگان و تجارت اعراب به ویژه مردم کشور امارات در شهر بندرعباس بود.  به همین دلیل برخی از فرهنگ ها و آداب و رسوم های مردم ایران از فرهنگ سایر کشورها تاثیرپذیری داشته باشد.

زری دوزی و به کاررفتن زیور آلات مختلف در لباس بندری و برخی از مشابهت هایی که در لباس مردم امارات با پوشش بندری وجود داشته باعث شد تا برخی ریشه به وجود آمدن ای لباس را در امارات بدانند، اما با توجه به اینکه قدمت لباس بندری از تاریخ شکل گیری امارات بیشتر است می توان گفت که هرمزگان مهد شکل گیری این نوع پوشش است.

با توجه به اینکه هرمزگان استانی مهاجر پذیر است، قومیت های مختلفی از جمله بلوچ، کرد و عرب زبان را در خود جای داده اما نوع پوشش هرمزگانی ها تفاوت های منحصربه فردی نسبت به لباس های محلی سایر قومیت های کشور دارد، به همین دلیل همواره پوشش زنان بندری مورد نه تنها مردم کشور بلکه جهان است.

از آنجایی که نوع پوشش می تواند نشان دهنده اخلاق، تاریخ و جغرافیا، اقتصاد، مذهب و جامعه هر فردی باشد، و این ویژگی ها باعث شده تا پدیده پوشش ارتباط مستقیمی با شخصیت اجتماعی و فردی انسان ها داشته باشد.

در  گذشته  نه تنها در شهرهای مختلف هرمزگان بلکه در پوشش روستا نشینان و کسبه نیز نوع لباس ها تفاوت هایی داشت، که این لباس ها هرکدام نماد قومیت های مختلف می باشد.

متاسفانه امروزه شاهد تغییراتی در دوخت و نوع پارچه های لباس بندری در این شهرستان می باشیم که تناسبی با فرهنگ ایرانی و اسلامی ندارد تاجایی که مدل های دوخت این لباس نیز شباهتی با لباس بومی هرمزگان ندارد.

پوشش مناسب آرامش درونی را به همراه دارد

مرضیه آرمیده شهروند هرمزگانی در گفت و با خبرنگار هرمز با اشاره به اینکه لباس بومی هرمزگان دچار تحولات بسیاری شده است، اظهار کرد:در گذشته پوشش زنان بندری به فرهنگ اسلامی نزدیک تر بود به طوری که زنان برای پوشاندن مو علاوه بر روسری و چادر از لچک(نوعی کلاه )بر روی سر خود در زیر روسری هایشان قرار می دادند. که امروزه لچک در پوشش زنان بندرعباس جایگاهی ندارد.

شهروند هرمزگانی بیان کرد: به دلیل اینکه پوشش مناسب تاثیرات بسیاری بر روی روند زندگی یک خانم  دراجتماع دارد و می تواند  سلامت روحی آنان را فراهم آورد بنابراین توجه به نوع لباسی که برای بانوان در نظر گرفته می شود بسیار اهمیت دارد.

آرمیده با بیان اینکه پوشش زمینه ساز شکل گیری عفاف در افراد است ، افزود: پوششی که متناسب با اعتقادات و فرهنگ جامعه باشد می تواند عفاف درونی را فرد ایجاد کند که این مسئله قطعا موجب به وجود آمدن آرامش نه تنها در فرد  خانواده بلکه در جامعه می شود.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه نوع پارچه ها و حتی نحوه ی دوخت لباس هایی که بانوان هرمزگانی از آن ها استفاده می کنند، از سایر کشورها وارد می شود که این موضوع موجب به کارگیری از طرح های هندی و عربی ر روی پارچه ها و تغییرات در نحوه دوخت لباس ها شده است.

هندی ها طراحان پارچه های لباس بندری

سبحان مرادی فروشنده پارچه و لباس در گفت وگو با خبرنگارهرمز با اشاره به اینکه متاسفانه درهرمزگان کارخانه ی تولید لباس های بومی وجود ندارد، اظهار کرد: نبود کارخانه تولید لباس بومی باعث شده تا اغلب فروشندگان اقدام به واردات پارچه از کشورهای عربی، پاکستان و هند هستند.

فروشنده پارچه ادامه داد: واردات پارچه هایی که هندی ها طراح آن هستند، باعث شده تا فرهنگ مردم آن کشور در لباس های زنان هرمزگانی رسوخ کرده و پوشش خاص زنان هرمزگانی در گذر زمان به ورطه فراموشی سپرده شود.

مرادی با اشاره به اینکه در راستای زنده شدن پوشش اصیل زنان بندری گام موثری برداشته نشده است، افزود: با وجود اینکه به تازگی به بانوانی که در ادارات مشغول کار هستند اجازه استفاده از لباس بندری صادر شده اما متاسفانه  در هیچ کدام از پوشش هایی که استفاده شده در آن ها پیراهن های گشادچین دار و لچک و... که هرکدام از آن ها نماد فرهنگ اسلامی و بومی زنان هرمزگانی است ، دیده نمی شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شلوارهای بندری نسبت به پیراهن و چادر بندری کمتر در نوع دوخت تغییراتی داشته است، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه شلوارهای بندری در نحوه دوخت تغییراتی نداشته و هم اکنون نیز از ابزارهای قدیمی مانند :ودو، زری و شک در آماده سازی آن ا استفاده می شود اما متاسفانه باز هم ابزارهای اولیه ساخت این شلوارها نیز از خارج از کشور وارد می شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۷۹۸۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقتی عطر توانمندی زنان در زندگی آنها می‌پیچید

ایسنا/زنجان برای یازدهمین سال متوالی، برداشت محصول بیدمشک باغ بانوان سرپرست خانوار ابهری آغاز شد تا عطر توانمندی در زندگی آنها بپیچد.

بهزیستی یک سازمان تخصصی و حمایتی به‌شمار می‌رود که در برنامه ششم توسعه به‌عنوان متولی سلامت و رفاه اجتماعی است. همچنین‌ بهزیستی، سازمانی فرهنگی و اجتماعی است که برای امنیت اجتماع با حفظ ارزش‌ها و کرامت والای انسانی، مجموعه خدماتی را ارائه می‌دهد و هدف متعالی آن، توانمندسازی جامعه هدف است که هر کدام به دلیلی و به نوعی نیازمند حمایت هستند.

در میان همه خدماتی که بهزیستی در جامعه ارائه می‌دهد توانمندسازی جامعه هدف و ایجاد خودباوری در آنها یکی از اولویت‌های این سازمان است که برای تحقق این موضوع نیز آماده‌سازی شغلی و ایجاد اشتغال یکی از مولفه‌های توانمندسازی و بخصوص توانمندسازی اقتصادی است که با هدف استقلال اقتصادی و نیل به خودکفایی همه‌جانبه ضرورت دارد.

علاوه بر حمایت‌هایی که بهزیستی برای ایجاد اشتغال مردان دارد، توانمندسازی زنان به‌ویژه زنان سرپرست خانواره، یکی از موضوعاتی است که در این سازمان با جدیت دنبال می‌شود، زنانی که به هر علتی از داشتن سرپرست محروم بوده‌اند یا بدسرپرست هستند.

از اهداف کلی توانمندسازی زنان توسط بهزیستی می‌توان به افزایش و ارتقای توانایی‌ها و مهارت‌های زیستی، روانی، اجتماعی و کیفیت زندگی جمعیت هدف اشاره کرد و برخی از اهداف اختصاصی نیز شامل شناسایی قابلیت‌ها و استعدادها، رغبت‌ها، خصیصه‌های روانشناختی، مهارت‌های فنی و حرفه‌ای، مسائل و مشکلات افراد و خانواده‌های خدمت‌گیرنده، ارتقای سطح دانش زنان سرپرست خانوار تحت پوشش، فراهم آوردن زمینه‌های اشتغال و فعالیت مولد و پایدار برای خانوارهای تحت حمایت سازمان و کمک به بهبود شرایط زندگی خدمت گیرندگان و دسترسی آنها به سطح مناسب زندگی است.

موضوع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار یکی از موضوعاتی است که در بهزیستی ابهر نیز چند سالی است به‌طور ویژه مورد توجه قرار گرفته است به‌طوری‌ که اکنون در این شهرستان دو گروه همیار زنان شهد شفابخش ابهررود و ترمه ابهر با ۱۴ عضو فعالیت هستند که این گروه‌ها شامل زنان سرپرست خانوار، دختران عضو خانواده، زنان و دختران خودسرپرست هستند که در گروه عرقیجات و خیاطی فعالیت دارند.

گروه همیار شهد شفابخش ابهررود دارای باغ گیاه بیدمشک، گل محمدی و انگور است و فعالیت فصلی دارد که هر سال در فصل بهار گیاه بیدمشک و باغ انگور و گل‌محمدی نیز که در تابستان محصولش برداشت می‌شود و محصولات گروه یادشده به‌صورت فرآوری‌شده، عرقیجات، کشمش، شیره انگور روانه بازار می‌شود و امسال نیز برای یازدهمین سال متوالی برداشت محصوب بیدمشک باغ بانوان سرپرست خانوار ابهری آغاز شده است تا عطر توانمندی در زندگی آنها بپیچد.

در این‌باره، مدیر اداره بهزیستی ابهر با تاکید بر اینکه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار از موضوعاتی است که با جدیت در ابهر دنبال می‌شود، گفت: با توجه به همین موضوع اداره بهزیستی ابهر در راستای شروع به کار این زنان با کمک خیران و اعتبار سازمانی دو قطعه زمین که هر کدام به متراژ ۴۰۰۰ مربع برای فعالیت گروهی از زنان سرپرست خانوار خریده است.

علی لطیفی با توضیح اینکه درآمد این گروه از زنان از فروش محصولات باغ انگور، گل‌ محمدی، بیدمشک و کارگاه نقل‌پزی تامین می‌شود، افزود: این کارگاه در اداره بهزیستی و باغات در بهترین نقطه اتوبان ابهر و خرمدره واقع است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نمایشگاه‌های مد و لباس ایرانی در شهرستان های کرمان برگزار می شود
  • هوشمند‌سازی عملیات بندری وسایل نقلیه در بنادر شرق هرمزگان
  • ◄ عملیات بندری وسایل نقلیه در بنادر شرق هرمزگان هوشمند سازی شد
  • روش امام موسی صدر در برخورد با زنان بی‌حجاب لبنان
  • پول افزایش جرایم را خرج فرهنگ رانندگی کنند
  • برگزاری نمایشگاه پوشش عفیفانه در شهرستان اشکذر
  • انواع دوربین لامپی سیم ‌کارت خور
  • وقتی نیمار در بازی گلف به جای توپ زمین را نشانه می‌گیرد! (فیلم)
  • پوشش بانوان ایرانی از دوران باستان تا امروز + فیلم
  • وقتی عطر توانمندی زنان در زندگی آنها می‌پیچید