معمای خانه تئاتر|یک دهه به حد نصاب نرسیدن
تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۸۰۵۴۵
عصر روز گذشته مجمع خانه تئاتر در یک زنجیره چند ساله بار دیگر به حد نصاب نرسید تا انتخابات هیئت مدیره به تاریخی دیگر موکول شود. این وضعیت مورد انتقاد ائتلافی قرار گرفته است که با شعار تغییر پا به عرصه انتخابات گذاشته بود. ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵ فرهنگی تلویزیون ، سینما و تئاتر نظرات
باشگاه خبرنگاران پویا - احسان زیورعالم
مجمع عمومی خانه تئاتر عصر روز گذشته در سالن اصلی تئاتر شهر برگزار شد؛ اما با اعلام به حد نصاب نرسیدن اعضای خانه تئاتر این مجمع وارد فاز اجرایی نشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
با این رویداد انتخابات مجمع عمومی به تقریباً 20 روز آینده موکول میشود که دیگر به حد نصاب نرسیدن اهمیتی ندارد. این اتفاق از سوی برخی از منتقدان هیئت مدیره فعلی مورد اعتراض قرار گرفته است؛ چرا که رویه به حد نصاب نرسیدن مجمع عمومی به زعم برخی تکنیکی برای تمدید حضور هیئت مدیره فعلی است. این رویه در چند دوره اخیر مدام تکرار شده است و به سبب دلسردی منتقدان شرایط فعلی، این رویه را روشی برای پراکندن موافقان تغییر برمیشمرند.
در یک گروه تلگرامی که بخش اعظمی از اعضای خانه تئاتر در آن حضور دارند، این پیشبینی پیش از برگزاری مجمع عمومی مطرح شده بود که در روز 22 اردیبهشت به حد نصاب نرسیدن اعلام میشود و مجمع برگزار نمیشود. به نظر پیشبینیهای آن گروه تلگرامی درست از آب درآمده است و لحن معترضانه برخی از نامزدهای هیئت مدیره نیز در فضای تئاتر شهر نیز گواه بر درک این مهم میداد. اعتراضی که بیش از همه به مسئله عدمشفافیت در آمار و ارقام خانه تئاتر اشاره داشت. رقم تعداد 1700 نفر عضو خانه تئاتر در هیچ کجا ثبت نشده است. در سایت خانه تئاتر به عنوان مرجع رسمی این نهاد هیچ جایی برای ارائه آمار دقیق اعضا وجود ندارد؛ اگرچه گفته شده این رقم برآمده از لیستی بوده است که اسمای افراد روی کاغذهای چاپی درج شده است. با این حال از منظر استنادی رقم 1700 که مدتهاست دهان به دهان میشود هیچ وجه رسمی ندارد. برای مثال خانه تئاتر به هیچ عنوان فایل اکسل اعضای خود را در اختیار رسانهها قرار نداده است یا بر سایت خود بارگذاری نکرده است تا صحت و سقم از حد نصاب افتادن مجمع عمومی دیروز راستآزمایی شود.
نکته قابل تأمل آن است که هیئت مدیره کنونی میداند ترغیب مخالفان از سوی رقبا در شرایط کنونی بسیار سخت است. به همین ارقام کنونی دقت کنیم. فرض بر آنکه 1700 رقم حقیقی باشد و واقعاً تنها 650 نفر در این مجمع شرکت کردهاند. بیش از 1000 نفر در این مجمع شرکت نکردهاند. این 1000 نفر چه کسانی هستند؟ چرا برای آنان این انتخابات اهمیتی ندارد؟ چرا آنان در 10 سال گذشته برای انتخاب افرادی گام برنداشتهاند که شاید شرایط کاری آنان را بهبود بخشند؟ چرا آنان در فاز اعتراضی خود، خویش را اعیان نمیکنند؟
پاسخ به این پرسشها را نمیتوان با جدیت داد؛ اما میشد روز گذشته دید بخش عمده حاضران در مجمع عمومی به حد نصاب چه کسانی بودهاند. با کمی دقت میتوانستید درک کنید خبری از هنرمندان فعال تئاتر نیست. شما نمیتوانستید نسل جوانی را ببینید که این روزها صحنه تئاتر در قرق خویش دارد. از برندگان فجر 36 کسی را نمیتوانستید بیابید، جز فرزین محدث. خبری از کارگردانان و نمایشنامهنویسان مشغول این روزها نبود. در تئاتر شهر هماکنون 6 نمایش بر صحنه است و نگارنده تنها مرتضی شاهکرم را رویت کرده است و دیگرانی در کار نبوده است. از چهرههای شاخص نمایش مالی سویینی که سالن اصلی - محل رأیگیری - میزبانیش را میکند، کسی در مجمع عمومی حضور نداشت.
به صراحت میتوان گفت خانه تئاتری که در سالن اصلی تئاتر شهر تشکیل شده بود بیشتر خانه بازنشستگان تئاتر بود تا خانه فعالان تئاتر. مخالفان وضعیت موجود نیز کسانی هستند که در شرایط کنونی فعالیتهای عمده دارند. دکتر خاکی و دلخواه به عنوان چهرههای شاخص فهرست ائتلاف هر دو برای اجراهای خود آماده میشوند. دکتر خاکی از فعالان ترجمه نمایشنامه در نمایشگاه کتاب امسال بوده است و در آن سوی میدان با جمعیتی از بازیگرانی مواجهیم که نسل جدید تئاتر توجهی به آنان ندارد. آنان را در پروژههای خود شریک نمیکنند و آنها نیز تلاش چندانی برای اجرا در تئاتر نمیکنند. شاید اجرای نمایشهایی چون «سهروردی» یا «عروسی» آخرین مجال برای حضور این گروه بر صحنه تئاتر بوده است. به یاد داشته باشیم که بخش عمدهای از اعضای کنونی خانه تئاتر بازیگرانی غیرفعال تئاتر هستند و با توجه به جمعیت کثیرشان است که بخش عمدهای از هیئت مدیره خانه تئاتر در انقیاد انجمن بازیگران این نهاد است.
چندی پیش 500 هنرمند عرصه تئاتر در درخواستی خواهان اصلاحات در قوانین انتخاباتی و تحول در خانه تئاتر شدند. کمتر از 25% از این افراد عضو خانه تئاتر بودند که به دلایلی حاضر به عضویت در این نهاد نیستند. به احتمال بسیار این گروه اعتباری برای وضعیت فعلی خانه قائل نیستند تا در آن عضو شوند و البته شواهد بر آن است که خانه تئاتر تمایلی ندارد فعالان معترض به این خانه بپیوندند. وضعیت را با خانه سینما مقایسه کنید تا در یابیم تفاوت کار در کجاست. خانه تئاتر در 18 سال فعالیت خود حاضر به اضافه کردن انجمن یا کانون تازهای نبوده است تا مشاغل نوظهور تئاتر امکان عضویت در آن را نیابند.
اتفاقات دیروز با اعتراض دیگری نیز روبهرو بود و آن هم از دست رفتن فرصت گفتگو. برخی بر این باورند حضور بیش از 600 هنرمند در یک فضای دیالوگمحور میتوانست به یک میتینگ بدل شود تا در آن نامزدها، موافقان و مخالفان به گفتگو بپردازند؛ اما این فرصت در کنار چهرههای شاد برخی از اعضای هیئت مدیره کنونی از دست رفته است تا دریابیم چرا چهره برخی نامزدها برافروخته از وضعیت رخ داده بود.
عدم توجه نهادهای دولتی مرتبط با تئاتر نسبت به این مجمع نیز نشان میدهد انتخابات خانه تئاتر چندان برای بدنه دولتی اهمیتی ندارد. چرا که در نهایت قرار بود ایرج راد و همراهانش با توزیع کاتالوگ خانه تئاتر جدید - که منصفانه بنایی شیک و زیباست - تمام کاستیهای این خانه را با خانه خیابان سمیه رفع و رجوع کنند، خانهای که خود نشان از اختلاف و شکاف میان هیئت مدیره و مدیرعامل آن دارد. عدمحضور اصغر همت در جشن بازیگر و البته عدم امضای تقدیرنامههای منتخبان آن جشن و در نهایت حضور همت در فهرست منتقدان میتواند نشان دهد راه همت از راد جدا شده است.
انتهای پیام/
R1369/P1439/S4,34/CT7 واژه های کاربردی مرتبط خانه تئاتر تئاترمنبع: تسنیم
کلیدواژه: خانه تئاتر تئاتر خانه تئاتر تئاتر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۸۰۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جایزهای به نام اکبر زنجانپور اهدا شود/آرزوی نویدمحمدزاده چه بود؟
به گزارش خبرنگار مهر، نوزدهمین مراسم «شب کارگردان» انجمن صنفی کارگردانان تئاتر ایران و آئین نکوداشت اکبر زنجانپور، عصر یکشنبه ۹ اردیبهشت در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
محمد سلوکی اجرای این مراسم را بر عهده داشت و محمود دولتآبادی، فریبرز گلبن، اسماعیل خلج، اصغر همت، ایرج راد، حبیب رضایی، مسعود دلخواه، مهدی میامی، کاظم هژیرآزاد، مجید امرایی، محسن بهرامی، از جمله حاضران در آن بودند.
در ابتدای این مراسم شهرام گیلآبادی رئیس انجمن صنفی کارگردانان تئاتر گفت: امروز روز تولد استاد حمید سمندریان است. خاطرات فراوانی با نام بردن از حمید سمندریان به عنوان نشانه و تلنگر در ذهن ما ایجاد میشود. هیچ لحظهای در تئاتر ایران ایشان از ذهن ما فراموش نمیشود.
وی اظهار کرد: انجمن با مرور ملاکهای مختلف در طول سال به این نتیجه رسید که مدالیوم و نشان عالی خود را به استاد اکبر زنجانپور چهره تأثیرگذار تئاتر ایران اهدا کند. انجمن به دلایل حمایتی قصد دارد به خاطر منش فکری و کاریشان از ژاله علو، علیرضا کوشکجلالی و علی شمس نیز قدردانی کند.
وی ادامه داد: خوشحال و خرسندیم که با سختی در کنار دوستانمان ایستادیم و هیچ تحمیلی را نپذیرفتیم و با استقلال و به پشتوانه بزرگان تئاتر پیش میرویم. تئاتر عرصه نقد، تحلیل و حقانیت است.
گیلآبادی یادآور شد: سال قبل مدالیوم انجمن به آتیلا پسیانی اهدا شد که دیگر در میانمان نیست. یادش را گرامی میداریم.
سپس تصاویری از مراسم هجدهمین «شب کارگردان» و سخنان زندهیاد آتیلا پسیانی پخش شد.
در ادامه احسان حاجیپور دبیر مراسم متن لوح قدردانی از علی شمس را قرائت کرد و سپس با حضور صدرالدین زاهد از علی شمس قدردانی شد.
علی شمس گفت: ممنونم که انجمن به یاد من بود. من حرفی نمیزنم که جشن امشب به حاشیه نرود. امیدوارم مسیر چرخ روزگار به شکل دیگری بچرخد که هر کدام از ما تئاتر مدنظر خود را روی سحنه ببریم و هیچ رنج و عذابی گریبانمان را نگیرد.
در ادامه آرش دادگر عضو هیأتمدیره انجمن صنفی کارگردانان تئاتر روی صحنه رفت و ضمن قرابت متن لوح قدردانی علیرضا کوشکجلالی، گفت: یک سال پیش تماس تلفنی داشتم و کارگردان بزرگی با من تماس گرفت. از لقب استاد برای او استفاده کردم ولی او گفت که از واژه استاد استفاده نکن. علیرضا کوشک جلالی برای من همچنان استاد است و اعتبار بینالمللی به تئاتر ایران داده است.
سپس علیرضا کوشکجلالی که روی ویلچیر نشسته بود در سخنانی کوتاه گفت: آرزو دارم که دیگر خبر اعدام نشنویم.
در ادامه پیام صوتی ژاله علو برای حاضران در مراسم پخش شد. وی در ابتدای این پیام از اینکه به دلیل کسالت نتوانسته در جمع حضور پیدا کند، عذرخواهی کرد.
وی در ادامه پیام خود یادآور شد: هنر والای تئاتر برای من ارزشمند بوده و با اشتیاق تمام کار هنر را دنبال کردم. من کار تئاتر را از ۱۳۲۷ در تئاتر تهران شروع کردم. سپس در تئاتر فردوسی و پس از آن در تئاتر فرهنگ به ایفای نقش پرداختم.
وی به ذکر نام کارگردانها و نمایشهایی که همکاری داشت پرداخت و یادآور شد: در ادامه در سینما و رادیو نیز فعال شدم.
علو تاکید کرد: فکر میکنم بزرگترین ارزش برای هر هنرمندی این است که نتیجه کارهای خود را توسط مردم ببیند. خوشحالم کارهایی کردم که همچنان بین مردم به نیکی از آن یاد میشود و خوشحالم کارهایی کردم که مردم از آنها راضی هستند.
در ادامه اصغر همت لوح قدردانی از کوشکجلالی را به وی اهدا کرد.
سپس محمد رحمانیان روی صحنه حضور پیدا کرد و بخشی از نمایش رادیویی «روزهای رادیو» را که اشارهای به ژاله علو و رقیه چهرهآزاد داشت، خواند.
وی خطاب به کوشکجلالی گفت: حضور تو برای تئاتر ایران مانند یک معجزه است، بمانی برایمان.
سپس متن لوح قدردانی از ژاله علو را قرائت کرد و ایرج راد به نمایندگی از ژاله علو لوح و نشان مدنظر را دریافت کرد.
در این بخش از مراسم، هایده حائری خطاب به حاضران در مراسم گفت: من از مردم قدردانی میکنم که قدر هنرمندانشان را میدانند و در این مراسم حضور پیدا کردند. هنرمندان تلاش میکنند با فعالیتهای خود هنر را پیش ببرند گرچه همه چیز بر علیهشان است.
حائری در ادامه به طنز بیان کرد: حیف است که جایزه ژاله علو عزیز را ۲ آقا بگیرند، به همین دلیل آمدم و جایزه ژاله علو عزیز را میگیرم.
در این بخش از مراسم تصاویری از گفتوگوی محمد رحمانیان با اکبر زنجانپور پخش شد که طی آن زنجانپور به ذکر خاطراتی از نحوه حضور خود در عرصه بازیگری و تجربه همکاری با حمید سمندریان و جمیله شیخی پرداخت.
سپس محمود دولتآبادی روی صحنه رفت و یادی از مهدی فتحی به عنوان دوست مشترک خود و زنجانپور کرد و گفت: روزی مهدی به اکبر گفت کسانی که هنر کار نمیکنند چه میکنند؟ من در عجب بودم از افقی که پیش روی این ۲ عزیز شکل گرفته است. اکبر سعی کرده که همیشه هنر بورزد ولی موانع خیلی وقتها اجازه نداده است. این اجتماع به نشانه دوستی و ارادت به هنرمندان تئاتر تشکیل شده و بسیار گرامی است.
وی یادآور شد: لازم نیست که حتماً چیزی بشود. همین که سرپا هستید و همین شبها را برپا میکنید یعنی شدن. امیدوارم همیشه پاینده باشید.
سپس محمد رحمانیان مجدداً روی صحنه رفت و گفت: اولین بار استاد را در «آتش بدون دود» و سپس در کارهای تلویزیونی دیدم. بعد از آن تماشای نمایش «همه پسران من» به کارگردانی اکبر زنجانپور باعث شد بفهمم که در زندگی به جای درستی رسیدهام. کار درخشانی بود که لحظهلحظهاش کلاس درس بود.
وی خطاب به زنجانپور تاکید کرد: از صمیم قلبم خیلی از شما متشکرم آقای زنجانپور.
سپس تصاویری از نمایش «چشم اندازی از پل» به کارگردانی حمید سمندریان در سال ۱۳۵۱ پخش شد که اکبر زنجانپور در جوانی خود در آن به ایفای نقش پرداخته بود.
در ادامه مسعود دلخواه نیز روی صحنه رفت و گفت: اکبر زنجانپور مثل هیچ کسی نیست؛ بازیگر و کارگردانی توانا و از همه مهمتر انسانی شریف و دوستداشتنی است.
وی تاکید کرد: اکبر زنجانپور بودن ساده نیست و دشوار است، از این رو صحبت کردن درباره او هم دشوار است.
دلخواه یادآور شد: وقتی نمایش «سیزوئه بانسی مرده است» با کارگردانی رکنالدین خسروی را دیدم، بازی اکبر زنجانپور حیرتزدهام کرد.
وی تصریح کرد: حق اکبر زنجانپور این است که جایزهای به نام وی به بازیگران تئاتر اهدا شود.
نوید محمدزاده دیگر سخنران این مراسم بود که گفت: وقتی قرار باشد درباره استاد صحبت کنم، خجالت میکشم. خیلی دوستتان دارم. امیدوارم قسمت باشد تا روی صحنه با شما نفس بکشم و قسمت باشد روی صحنه تئاتر از شما یاد بگیرم.
سپس شهرام گیلآبادی مجدداً روی صحنه رفت و عنوان کرد: در بیش از ۳۰ سالی که در رادیو بودم، صدای رامین فرزاد از گوشم خارج نمیشود که ته مانده غذاها را به گربهها میداد و برایشان «هملت» میخواند. سعادت این را داشتم که تجربه حضور در خدمت بزرگان را داشته باشم. مهدی فتحی روبهروی دیوار میایستاد و دیالوگهای خود را مرور میکرد. ما با حکمتهای مختلف از جمله آموزش در رادیو مواجه بودیم.
وی یادآور شد: دیدن حرکات معلم بزرگی چون اکبر زنجانپور درسهای بزرگی برای من داشت. چیزی که از این نسل بزرگ عاید من شد این بود که نظم توسعه فکری، دانایی و درایت، سکوت را به همراه میآورد. استاد زنجانپور با اندیشه و آثار خود عالم دیگران را ارتقا داد. اکبر زنجانپور در عالم هنر از آبروهای زمین است.
در ادامه پرویز ممنون روی صحنه حضور پیدا کرد و گفت: من از خاطرات هنرجویی و دانشجویی اکبر میگویم. اولین بار که دعوت شدم برای تدریس در دانشگاه، نمایشی را از بهمن فرسی دیدم و اکبر زنجانپور نقش اصلی را بازی میکرد. مونولوگی طولانی داشت و من تحت تأثیر صدا و بیان اکبر زنجانپور قرار گرفتم.
وی یادآور شد: اکبر از جمله ۴ نفری بود که در دانشگاه به آنها عشق میورزیدم و آخری آذر فخر بود که رفت. من و اکبر اختلاف سنی زیادی نداشتم.
ممنون تاکید کرد: زنجانپور بدون شعار کار میکرد. فردی با شخصیت بود که برای هم حرمت قائل بودیم. اکبر همیشه محترم و بسیار جدی بود.
اکبر زنجانپور در ادامه و در میان تشویق همگان روی صحنه رفت و گفت: این تعریفها مسؤولیت آدم را زیاد میکند، اینکه هنر و نخ مرتبط هنر یعنی مخاطب را جدی بگیریم. ما تلاش میکنیم تا ارتباط نانوشته و ناگفته را در تئاتر ایجاد کنیم.
وی تاکید کرد: وظیفه ما هنرمندان تئاتر این است که تصویری که دیده نمیشود بسازیم و آنچه شنیدنی نیست بشنویم و به مخاطب ارائه دهیم. زمانی به این مهم میرسیم که کمتر حرف بزنیم.
زنجانپور تصریح کرد: هنریک ایبسن میگوید قویترین انسان کسی است که تنهاترین است. بگردیم و تنهاییهای خود را پیدا کنیم.
در پایان گیلآبادی متن لوح قدردانی از زنجانپور را قرائت کرد و نکوداشت اکبر زنجانپور با حضور محمود دولتآبادی، محمد رحمانیان، پرویز ممنون، ایرج راد، اسماعیل خلج و چند تن از چهرههای هنری برگزار شد.
کد خبر 6091406 فریبرز دارایی