Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-04@07:10:34 GMT

کتاب «سرنوشت اسیر در اسلام» رونمایی شد

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۸۰۷۷۳

کتاب «سرنوشت اسیر در اسلام» رونمایی شد

 

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی انتشارات «سمت»؛ مراسم رونمایی کتاب کتاب «سرنوشت اسیر در اسلام؛ بررسی تاریخی فقهی، جنگ اسارت بردگی» با حضور و سخنرانی احمد احمدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس سازمان مطالعه و تدوین (سمت)، حجت الاسلام سیدطه مرقاتی مدیر گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی «سمت»، سیدعلی میرشریفی مؤلف اثر و رضا مختاری از نویسندگان و پژوهشگران برجسته حوزه علمیه قم، در سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مراسم، سیدعلی میرشریفی مؤلف کتاب «سرنوشت اسیر در اسلام» در مورد موضوع و نحوه نگارش کتاب سخن گفت. وی در توضیح محتوای این اثر، بیان داشت: «طبق تزاحم و تضادی که در نهاد و سرشت انسان به لحاظ عنصر مادی بودنش نهادینه شده است، تنازع، جنگ و پیکار از ابتدای خلقت انسان در تمامی جوامع بشری کم و بیش وجود داشته است و دارد. یکی از مشکلات بزرگ هر جنگی مسئله رقت‌بار اسارت و اسیر و به تبع آن معضل پیچیده برده و بردگی بوده و احیاناً هست.

وی افزود: این کتاب با موضوع جنگ و جهاد، اسارت و اسیر، برده و برده‌داری را از نظر تاریخی و فقهی در دین اسلام به تفصیل ترسیم کرده و نظر نهایی اسلام را در مورد آنها بیان کرده است. از ویژگی های کتاب حاضر که دستاورد سال‌ها تحقیق است، فراگیر بودن و جهان‌شمولی مباحث و بررسی تاریخ جنگ، اسارت، بردگی و نیز به مناسبت الغای برده‌داری؛ تاریخ تدوین اعلامیه جهانی حقوق بشر و نقد و بررسی کاستی‌ها و ضعف‌های آن است و همچنین وضعیت اسیر در عصر حاضر و بیان چگونگی شکل‌گیری سازمان صلیب سرخ جهانی و حقوق اسیر در دیگر مکاتب و حقوق اسیر در اسلام است. همچنین پیوند مباحث گذشته اسیر به مباحث کنونی است.

میرشریفی در ادامه گفت: در کتاب یاد شده از منابع و مآخذ متعدد به طور گسترده استفاده شده و تمامی مطالب آن مستند و مستدل است و شاکله کتاب از دو بخش جنگ و جهاد، اسارت و بردگی و خاتمه آن نیز از حقوق اسیر تشکیل شده است.

رضا مختاری از پژوهشگران برجسته حوزه، از دیگر سخنرانان این مراسم بود که در سخنان خود بر تدوین منابع و مصادر کتاب اشاره کرد و گفت: موضوع کتاب، بحثی مشکل و بسیار مهم است. اما یکی از مزیت‌های مهم این کتاب مهم، کثرت منابع آن است. وجود بیش از دوهزار عنوان مصادر و منابع کتاب، که خود به اندازه نگارش یک کتاب کامل زمان برده و بدون هیچ مسامحه‌ای صورت گرفته و با دقت تمام تدوین شده، از امتیازات اصلی این کتاب است. مؤلف با دقت فراوان مصادر کتاب را فهمیده و ترجمه کرده است و هیچکدام از کارهایی که پیش از این منتشر شده، در حد این اثر نیست.

سید طه مرقاتی خویی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و مدیر گروه فقه و حقوق اسلامی سازمان «سمت»، به بررسی محتوایی این اثر پرداخت و گفت: دین مقدس اسلام بنابر تصریح قرآن آمده تا بشر را از قید و بندها و مشکلات و معضلات زندگی برهاند و آزاد سازد و زندگی انسان را همراه باشرافت و کرامت و قسط و عدالت اداره کند. از این روست که در وهله نخست اصالت با صلح و صفاست و جنگ و خونریزی عرضی و به عنوان حکم ثانوی و اضطراری است. بدیهی است که آثار و توابع جنگ نیز در همان مسیر از روی ضرورت و اضطرار تشریح شده است و در مقام ضرورت و اضطرار هم باید به همان مقدار ضرورت اکتفا شود و از آن تجاوز و تعدی نشود.

وی در ادامه خطاب به رئیس سازمان «سمت» گفت: شما ۳۳ سال پیش «سمت» را به وجود آوردید و مانند پدری بالای سر این تشکیلات ایستادید تا جوان‌ها بتوانند کتاب بنویسند؛ در صورتی که در این مدت‌زمان می‌توانستید به کار علمی و نوشتن کتاب‌های خود مشغول باشید.

این استاد دانشگاه دکتر احمدی را شخصیت کم‌نظیری برای فرهنگ کشور دانست و تصریح کرد: رئیس سازمان سمت با راه‌اندازی این سازمان و دیگر فعالیت‌های علمی خود، در فرهنگ و نگارش و علوم انسانی این کشور نقش پررنگی داشته و حق بزرگی بر گردن دانشگاه‌ها، حوزه‌ها و دانش این مملکت دارد.

سپس احمدی رئیس سازمان مطالعه و تدوین (سمت) درباره اهمیت این سازمان گفت: سازمان «سمت» سازمان بسیار ارزشمندی است و انتشارات تنها بخشی از کار آن است. ما در این سازمان قصد داشتیم که به دانشگاه‌ها کتاب‌هایی ارزشمند و بدون فرقه‌گرایی و بدون غلط بدهیم و ظاهراً تاکنون نیز چنین بوده و نزدیک به ۴۰ میلیون نسخه کتاب تولید کرده‌ایم که در ایران و سایر کشورها به ویژه افغانستان استفاده می‌شوند.

رئیس سازمان «سمت» درباره کتاب «سرنوشت اسیر در اسلام» گفت: این کتاب بارها در مراسم مختلف برگزیده شده است. من خود ناظر زحمات آقای میرشریفی برای نگارش این کتاب بودم؛ ایشان همه منابع این کتاب را با دقت تمام بررسی می‌کرد و اثر حاصل، کار بسیار ارزشمندی است.

در پایان مراسم، با حضور سخنرانان و شماری از اساتید حوزه و دانشگاه و شخصیت‌های علمی و فرهنگی از جمله آقای دکتر جوادی (رئیس نمایشگاه کتاب)، حجت الاسلام دعایی، اکبر ایرانی و حجت الاسلام زائری، کتاب «سرنوشت اسیر در اسلام؛ بررسی تاریخی فقهی، جنگ اسارت بردگی» رونمایی شد.این کتاب اثری پژوهشی و تحقیقی است که برای دانشجویان رشته‌های «تاریخ و تمدن» و «تاریخ و فقه و حقوق اسلامی» و سایر علاقه‌مندان به این موضوع تدوین شده است و به عنوان اثر شایسته‌تقدیر در جشنواره علمی نشان دهخدا و کتاب سال حوزه، برگزیده شده است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۸۰۷۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقص خون در گلوی پاییز؛ روایتی متفاوت از همسر شهید جاویدالاثر «رسول هوشیاری»

ایسنا/همدان رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر گفت: آیین رونمایی کتاب «رقص خون در گلوی پاییز» در زمینه خاطرات شهید جاویدالاثر «رسول هوشیاری» از زبان همسر، نوشته زهرا علیزاده برگزار می‌شود.

فرشاد کشاورزیان در گفت‌وگو با ایسنا، به دیدار تعدادی از اعضاء ستاد مراسم رونمایی از کتاب رقص خون در گلوی پاییز با همسر شهید والامقام رسول هوشیاری اشاره کرد و افزود: سومین جلسه هماهنگی رونمایی از کتاب رقص خون در گلوی پاییز، روایت زندگی شهید رسول هوشیاری از زبان همسر فداکار او برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: بسیجی شهید رسول هوشیاری متولد سال ۱۳۳۴ دارای شش فرزند(سه دختر و سه پسر) در ۲۶ آذرماه سال ۱۳۶۰ در بحبوحه دفاع مقدس در جبهه گیلانغرب به شهادت رسید.

این مقام مسئول افزود: برنامه دیدار با خانواده شهید جاویدالاثر رسول هوشیاری با همکاری ارشاد، بنیاد شهید، سپاه، کتابخانه و پیشکسوتان دفاع مقدس هماهنگ شده و زهرا علیزاده نویسنده ملایری نیز کتابی تحت عنوان «رقص خون در گلوی پاییز» که خاطرات شهید از زبان همسرشان است را به نگارش درآورده و چاپ شده است.

وی گفت: بنابراین به علت ادای دین نسبت به این شهید عزیز که هنوز پیکر مطهرش به وطن بازنگشته و همچنین قدردانی از نویسندگان فعال در حوزه ادبیات پایداری، دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ساعت ۱۷ با حضور تنی چند از مسئولان و پیشکسوتان دفاع مقدس در منزل شهید حضور یافته و ضمن ادای احترام، از خانواده معزز این شهید تجلیل به عمل می‌آوریم.

کشاورزیان خاطرنشان کرد: در این آیین با حضور مسئولان دفتر حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، به صورت رسمی از کتاب مذکور رونمایی شده و به خانواده شهید عزیز هدیه می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رقص خون در گلوی پاییز؛ روایتی متفاوت از همسر شهید جاویدالاثر «رسول هوشیاری»
  • رونمایی از کتاب ۱۰ جلدی یک سردار دراصفهان
  • رونمایی از سه کتاب منتخب آثار جشنواره شهید آوینی
  • رونمایی از کتاب هزار و چهارصد و خیلی زود در شیراز
  • رونمایی از کتاب «دنیای کسی را عوض کرده‌ای؟»
  • کتاب شعر «ناله‌های امپراطور» در بروجرد رونمایی شد
  • رونمایی کتاب دنیای کسی را عوض کرده ای در ارومیه
  • «رنگین‌کمان تمدن‌ها» رونمایی می‌شود
  • «شمع محفل» در نمایشگاه کتاب رونمایی می‌شود
  • رونمایی از کتاب در جستجوی آداب آبادانی در یزد