Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@15:17:22 GMT

تولید بیش از ۱۸ میلیون لارو ماهی گرمابی در زهک

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۸۲۳۳۴

تولید بیش از ۱۸ میلیون لارو ماهی گرمابی در زهک

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، رضا فدایی  رئیس مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان بومی و گرمابی زهک گفت: ۱۸ میلیون و ۲۸۷ هزار لارو ماهی گرمابی شامل آمور (شیرماهی)، کپور معمولی، و سفیدک محلی از ابتدای اسفند تا کنون در این مرکز تولید شده است.

رضا فدایی  اظهار داشت: طرح تکثیر ماهی گرمابی از ابتدای اسفند سال گذشته آغاز شده و به مدت چهار ماه ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: ۱۱ میلیون و ۷۵۷ هزار لارو ماهی آمور (شیرماهی)، پنج میلیون و ۵۰ هزار لارو ماهی کپور معمولی و یک میلیون و ۵۲۵ هزار لارو شیزوتراکس (ماهی سفید سیستان) تا کنون در این مرکز تولید شده است.

وی ادامه داد: مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان بومی و گرمابی زهک در نظر دارد تا تولید لارو آمور (شیرماهی) فیتوفاگ، شیزوتراکس (ماهی سفید سیستان) و بیگ هد را تا سقف ۴۰ میلیون قطعه در سال ۹۷ افزایش دهد.

وی افزود: این طرح به منظور عمل به منویات رهبر معظم انقلاب برای تامین اهداف اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال از سوی اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان (آب‌های داخلی) اجرا شده است.

رئیس مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان بومی و گرمابی زهک اظهار داشت: با توجه به اهمیت اقتصادی ماهی سفیدک محلی در تولید آبزیان سیستان و بلوچستان، تکثیر این نوع ماهی با هدف تنوع بخشی به گونه‌های آبزی پروری در جنوب استان هدف گذاری شده است.

فدایی اظهار داشت: حمایت از تشکل‌های بخش خصوصی از جمله تعاونی‌های صید و صیادی، حفظ ذخایر منابع آبی، توسعه پایدار آبزی پروری، اشتغالزایی برای صیادان و شکوفایی اقتصاد منطقه یکی از اهداف بسیار مهم این مرکز است.

وی بیان کرد: مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان بومی و گرمابی در ۱۱۰ هکتار زمین در شهرستان زهک ایجاد شده و دارای ۱۷ باب استخر مشتمل بر ۱۱ هکتار کاملا فعال است.

وی ادامه داد: ۱۶ باب استخر با مساحت ۱.۳ هکتار تا پایان سالجاری فعال و به چرخه تولید اضافه می‌شود که ظرفیت تولید لارو را تا پنج میلیون ظرفیت فعلی افزایش می‌دهد.

رئیس مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان بومی و گرمابی زهک گفت: چهار سالن در این مرکز وجود دارد که ۲ سالن مربوط به تکثیر بچه ماهی بومی و گرمابی و یک سالن با توجه به جایگاه ویژه ماهی سفید سیستان از لحاظ اقتصادی برای تکثیر این گونه اختصاص داده شده است.

فدایی ادامه داد: همچنین یک سالن چند منظوره برای پرورش خاویار و لارو ماهی سفید سیستان در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: برای نخستین بار توانستیم در مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان بومی و گرمابی زهک سه نمونه از ماهیان خاویار شامل تاس ماهی ایرانی، ازون برون و فیل ماهی که ارزش اقتصادی بالایی دارند را پرورش دهیم.

وی تصریح کرد: در این مرکز ۲ آزمایشگاه آنالیز آب و کنترل بهداشت بیماری وجود دارد که قبل از خارج شدن بچه ماهی از کارگاه از لحاظ سالم بودن مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

فدایی اظهار داشت: در طول دوره پرورش ماهی آزمایشگاه‌های این مرکز فعال است و تمامی موارد بهداشتی و بیماری که احتمال اثر سوء بر روی ماهی را داشته باشد مورد برسی قرار می‌گیرد.

رئیس مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان بومی و گرمابی زهک گفت: به منظور حمایت از آبزی پرورانی که ماهی سردآبی نیز پرورش می‌دهند ماهیان گرمابی ذخیره شده در این مرکز در نیمه دوم تابستان به آنان داده می‌شود.

انتهای پیام/ع

لارو ماهی گرمابی در زهک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شیلات اقتصاد مقاومتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۸۲۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش برای احیای کامل تالاب نئور

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: در ادامه روند مبارزه با گونه‌های مهاجم، اولین مرحله پاک‌سازی تالاب حفاظت شده نئور در نیمه اول اردیبهشت‌ سال جاری از گونه‌های مهاجم ماهیان کاراس آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، حسن قاسم‌پور، در بازدید از تالاب نئور اظهار کرد: با شروع فصل بهار و باز شدن یخبندان تالاب، پاک‌سازی فیزیکی گونه‌های مهاجم ماهیان کاراس طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی با استفاده از توان محیط‌بانان، کارشناسان، صیادان بومی و کارگران محلی با هدف حذف جمعیت ماهیان مهاجم کاراس و احیای کامل گونه بومی گاماروس در سطح تالاب نئور آغاز شد.

وی افزود: در این مرحله در مجموع حدود ۵۰ هزار متر تور برای صید و جمع‌آوری ماهی گونه مهاجم کاراس در تالاب نئور استفاده خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل اظهار داشت: مراحل بعدی پاک‌سازی تالاب حفاظت شده نئور از گونه مهاجم ماهیان کاراس در مرداد و شهریور سال‌جاری طبق نظر کارشناسان و برنامه مدیریت جامع تالاب نئور بمنظور احیاء دریاچه تداوم خواهد داشت.

حسن قاسم‌پور با اشاره به اینکه طی دو سال اخیر و با تلاش همکاران حفاظت محیط زیست استان، بیش از ۹۰ تن، گونه مهاجم کاراس از تالاب حفاظت شده نئور جمع‌آوری شده است، افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل برابر مطالعات انجام شده و برنامه مدیریت جامع تالاب نئور، مبارزه جدی با این گونه مهاجم را از دوسال گذشته شروع کرده است و نتایج خوب و قابل قبولی حاصل شده است و تلاش برای احیای کامل تالاب نئور جزو اقدامات اولویت‌دار مدیریت زیست بومی این اداره کل است.

کد خبر 749123

دیگر خبرها

  • اعلام زمان ثبت طرح در سامانه مرکز گسترش سینمای مستند
  • لرستان؛ فرصت تولید و تجارتِ صنعت شیلات
  • استفاده از پایاب های کشاورزی در حوزه آبزی پروری
  • سیلاب عامل اصلی مرگ و میر ماهیان سد ۱۵ خرداد
  • سیلاب عامل اصلی مرگ و میر ماهیان سد ۱۵ خرداد دلیجان است
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور
  • سازمان اوقاف خود را مخاطب در جبهه پیشران انقلاب اسلامی می‌داند
  • پایان فصل صید در گلستان؛ صید بیش از ۱۲۰۰ تُن انواع ماهیان استخوانی
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • ایجاد یک‌هزار شغل با شناسایی ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری در مازندران