Web Analytics Made Easy - Statcounter

با کمی تامل می توان به این نتیجه رسید که هنوز مسئولان یزد در خصوص ارائه راهکار برای کاهش مصرف آب در فصل گرما به نقطه مشترک نرسیده اند و این موضوع همچنان بلاتکلیف باقی مانده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا،با شروع فصل گرما و بالا رفتن مصرف آب هر سال مسئولان یزد را وا می دارد تا در خصوص صرفه جویی آب علاوه بر ترغیب مردم به مصرف بهینه، راهکاری هایی را ارائه کنند تا در طول مدت فصل گرما، مردم با کمبود آب یا قطعی برق دچار نشوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تغییر در تعرفه آب بها، استفاده از کولرهای آبی کم مصرف، رواج مصرف کولرهای گازی از جمله طرح ها و پیشنهاداتی است که از سوی مردم یا مسئولان گاهی مطرح می شود اما نه تنها هنوز پاسخ قاطع و درستی در خصوص این راهکارها برای کاهش مصرف آب داده نشده است بلکه در برخی موارد نظرات مخالف هم وجود دارد.

**مسئولان یزد بحران آب را حس کرده اند

منشی اول شورای پنجم در مصاحبه با خبرنگار یزدرسا، مهمترین نیاز استان و شهر یزد را آب دانست و گفت: ما از شورای قبل فریاد العطش سر دادیم اما مسئولان اعتنایی نکردند گفتیم بارش باران نظر لطف خداست و نباید به این بارندگی ها دلخوش کرد و باید فکر اساسی در این زمینه برداشت اما مسئولان باز هم توجهی نکردند اما در شرایط کنونی مسئولان بحران آب را حس کردند و همه تلاش خود را برای مدیریت این نعمت حیاتی به کار بستند.

**هر کولر آبی شبانه روز 700 لیتر آب یزد را می بلعد!

کاشفی زاده تاکیدکرد: امروز وظیفه همه ما از مسئولان تا مردم مدیریت و کاهش میزان مصرف آب و به عبارتی درست تر استفاده بهینه از این موهبت الهی است اما مطلبی که در این میان وجود دارد این است که استان یزد یک استان گرمسیر و خشک وبیابانی بوده که گرمای طاقت فرسای آن مصرف آب را افزایش می دهد چرا که کولرهای آبی تامین کننده سرمایش این استان بوده و بنا برتحقیقات این کولرها در شبانه روز 700 لیتر آب مصرف می کنند.

**دولت با محاسبه برق یارانه ای یزدی ها را به سمت کولر گازی تشویق کند

وی اضافه کرد: از طرف دیگر با کاهش ذخایر آبی، تولید برق نیز کاهش یافته و تامین برق کار بسیار دشورای است بنابراین به نمایندگی از مجموعه شورای شهر پیشنهاد می کنیم اولا دولت هزینه برق یزد را از ابتدای خردادماه تا پایان شهریور ماه که استان گرمای فوق العاده ای را تجربه می کند مانند استان های گرمسیر مثل خوزستان به صورت یارانه ای محاسبه کند تا مردم بتوانند به سمت استفاده از کولرهای گازی بروند دوما با راه اندازی کارخانجات تولید کننده کولرهای کم مصرف گازی، آن ها را به صورت تسهیلات یا اقساط در اختیار مردم قرار دهد .

منشی اول شورای پنجم تصریح کرد: با اجرای این طرح هم در مصرف عظیم آب صرفه جویی شده و هم می توان با بخشی از این صرفه جویی برق تولید کرد والا اگر چنین روالی ادامه پیدا کند و برای مصرف آب در استان فکری نشود در آینده شاهد جیره بندی آب و برق خواهیم بود.

کاشفی زاده با انتقاد از برخی مسئولان کشور گفت: استان یزد یک استان ثروتمند بوده که از ذخایر الهی خوبی برخوردار است ولی متاسفانه نه تنها مردم استان از این سرمایه ها بهره ای ندارند بلکه گاها فشارهای مضاعفی مانند تبصره 3 هم به آنان وارد می شود بنابراین لازم است که دلتمردان برای کاهش فشار برمردم  و مدیریت منابع آبی اقداماتی که به آن اشاره شد را در دستور کار خود قراردهند.

**هنوز عده ای خطر کم آبی را درک نکرده اند

وی در پایان گفت: به نظر می رسد مردم یزد نیز هنوز مسئله بحران آب را جدی نگرفته اند و خطر کم آبی را درک نکرده اند بنابراین از همه آحاد مردم  شریف و به ویژه رسانه درخواست می کنم نسبت به مسئله کم آبی و مدیریت مصرف آن حساس باشند و آن را جدی بگیرند چرا که در سالیان نه چندان دور آب ارزش واقعی خود را نشان خواهد داد.

 

**استفاده کولر گازی در یزد مصرف برق را تا 5 برابر افزایش می دهد

محمدرضا صحتی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان یزد نیز در خصوص طرح جایگزینی کولرهای گازی با آبی در استان نظر متفاوتی دارد بطوری که در مصاحبه با خبرنگار یزدرسا گفت: اولا به دلیل پایین بودن میزان رطوبت هوا در استان یزد استفاده از کولرهای آبی مناسب تر بوده و دوما استفاده از کولرهای گازی در استان نه تنها مصرف برق را تا 5 برابر افزایش می دهد بلکه می تواند به همین میزان مصرف آب را هم افزایش دهد چرا که مصرف آب  از منازل برای تولید برق به نیروگاه منتقل می شود بنابراین در این زمینه صرفه با استفاده از کولرهای آبی است.

صحتی افزود: ضمن اینکه هزینه برق مصرفی مشترکان خانگی نیز با افزایش 5 برابری همراه خواهد بود.

وی در خصوص کاهش میزان تعرفه برق در استان یزد در فاصله زمانی خردادماه تا شهریورماه هم اظهار داشت: آنچه وزارت نیرو برای پرداخت یارانه برق در استان های گرمسیری در نظر می گیرد به  دو فاکتور دمای هوا و میزان رطوبت آن بستگی دارد که دمای هوا باید بالای 40 درجه و درصد رطوبت نیز محسوس باشد.

 

**استان یزد منطقه درجه 4 گرمسیری حساب می شود

صحتی خاطر نشان کرد: هرچند استان یزد جزو استان های گرمسیری به شمار می رود و رایزنی های زیادی نیز با وزارتخانه در این باره صورت گرفته اما بر اساس گزارش های دریافتی از هواشناسی تنها دوماه درسال دمای هوا به بالای 40 درجه می رسد و رطوبت هوا نیز از 10 درصد فراتر نمی رود بنابراین استان یزد درجه 4 گرمسیری محسوب شده و تنها در ماه های تیر و مرداد تعرفه مناطق گرمسیری به آن تعلق می گیرد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان تاکید کرد: بهترین وسیله سرمایشی در استان یزد کولرهای آبی هستند و می توان در این زمینه از کولرهای آبی که دارای مصرف کمترآب هستند بهره برد.

صحتی در پایان با توجه به کاهش نزولات آسمانی و به تبع آن کاهش تولید برق در کشور از مردم استان درخواست کرد در مصرف برق به ویژه  در ایام پیک مصرف مدیریت کنند تا ضمن روبرو نشدن با خاموشی های احتمالی بتوان در توزیع برق یار و مدد کار استان های گرمسیری بود.

با کمی تامل می توان به این نتیجه رسید که هنوز مسئولان یزد در خصوص ارائه راهکار برای کاهش مصرف آب در فصل گرما به نقطه مشترک نرسیده اند و این موضوع همچنان بلاتکلیف باقی مانده است.

هر چند ارائه یک طرح جامع و روشن برای مصرف بهینه آب در استان کویر یزد یک ضرورت به حساب می آید اما انچه روشن است اینکه سهم مردم درصرفه جویی آب به عنوان حیاتی ترین نیاز استان یزد بیشتر است تا مسئولان ولو اینکه در ارائه راهکارها هم به نقطه مشترک رسیده باشند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۸۳۵۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور ۴ تن از مسئولان آذربایجان غربی در سامانه سامد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، فردا   دوشنبه  ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی  و تامین اجتماعی استان از ساعت ۹:۰۰ الی۱۰:۰۰   و مدیرکل دفتر فنی،امور عمرانی،حمل و نقل و ترافیک استانداری  و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان از ساعت   ۱۰:۰۰  تا 11با حضور در سامانه ارتباط مردم و دولت (سامد) و از طریق تلفن ۱۱۱ به‌صورت مستقیم پاسخگوی تماس‌های مردم عزیز خواهند بود.

دیگر خبرها

  • دانشجویان پرانگیزه؛ اما مسئولان همچنان در خواب غفلت!/ دل نوشته‌های دانشجویی را جدی بگیرید تا مشکلات مملکت حل شوند
  • تولید گاز باید افزایش پیدا کند/ لزوم بهینه سازی مصرف
  • 80 درصد تمامی مرسدس G کلاس‌های تولیدی همچنان در جاده‌ها تردد می‌کنند! (+عکس)
  • راهکار رفع ناترازی سوخت، اصلاح زیرساخت‌ها به‌منظور مصرف بهینه است/ لزوم حمایت از احداث صنایع پالایشی کوچک
  • اگر در این مناطق زندگی می کنید از کولر گازی استفاده نکنید وگرنه ...
  • رشد اقتصادی پایدار در صنعت نفت با بهینه‌سازی مصرف انرژی
  • حضور ۴ تن از مسئولان آذربایجان غربی در سامانه سامد
  • قبض‌های میلیونی در انتظار این افراد
  • کاهش ۲۸ درصدی مصرف انرژی با بهینه‌سازی موتورخانه‌ها
  • مصوبه شورای عالی انرژی درباره ممنوعیت تبلیغ کولرهای پرمصرف