Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-02@03:23:15 GMT

پسماندسوزی؛ معضلی که محیط زیست جنوب تهران را تهدید می کند

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۸۳۸۶۹

پسماندسوزی؛ معضلی که محیط زیست جنوب تهران را تهدید می کند

به گزارش ایرنا، پدیده پسماند سوزی در شهرهای جنوب استان تهران که بیشتر در نواحی حسن آباد فشافویه و بخش هایی از کهریزک صورت می گیرد دقیقا مبین همین امراست که افرادی که به کابل سوزها شهره شده اند، کابل های مسی و آلومینیومی روکش دار را شبانه به اطراف حسن آباد آورده، آتش زده و متواری می شوند و اوایل صبح برای جمع آوری سیم ها باز می گردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این پدیده در شهرهای جنوبی تهران موجب آلودگی شدید هوا، انتشار بوی نامطبوع و از بین رفتن موادعالی و آلودگی خاک در منطقه، بخصوص در مسیر مسافران فرودگاه امام خمینی(ره) و محدوده شهر حسن آباد می شود. به دلیل تعداد زیاد افراد سود جو در این کار و وسعت زمین های این مناطق عملا اقدامات قهری و برخوردی توسط ادارات حفاظت از محیط زیست، نیروی انتظامی و بخشداری بی نتیجه است و فقط گاهی موجب کاهش این پدیده نامتعارف می شود.
هم اکنون این پدیده شوم و کاذب از مرز هشدار گذشته و تبدیل به یک معضلی شده است که مردم شهرهای جنوبی پایتخت به صورت روزانه با آن مواجه هستند و نفس این شهرها را گرفته است.
به منظور برطرف کردن این معضل بایستی نگاهی کارشناسانه و بلندمدت داشت تا بتوان به صورت ریشه ای این مشکل را حل کرد و لازمه آن نیز عزم جدی مسئولان را می طلبد.

** پسماندسوزی موجب مرگ خاک می شود
مدرس دانشگاه آزاد واحد تهران شرق و فعال محیط زیست در خصوص مضرات و راه های پیشگیری پسماند سوزی گفت: سوزاندن پسماندهای ویژه، صنعتی و عادی مانند لاستیک، کابل برق و مشتقات پلاستیکی در فضای آزاد علاوه بر آلودگی شدید هوا باعث از بین رفتن مواد عالی و معدنی خاک شده و به مرور سبب مرگ خاک می شود.
سیده مریم محمدی با بیان اینکه متاسفانه امروز لاستیک های ماشین آلات سنگین در میان پسماندهای شهری رها می شوند، عنوان کرد: همین امر موجب شده افراد سود جو به راحتی این پساماندها را جمع آوری کنند و برای استحصال سیم های فلزی، لاستیک ها را آتش زنند.
وی تاکید کرد: دولت باید مراکز جمع آوری و امحای لاستیک های مستعمل را در شهرهای مختلف ایجاد کند و پس از آن این پسماندها در اختیار مراکز مجاز بازیافتی قرار گیرند که به صورت اصولی و بدون آلودگی بازیافت شوند.
محمدی یادآور شد: کابل های برق نیز باید در اختیار مراکزی قرار گیرند که بدون نیاز به آتش زدن و آلودگی هوا از روش های نوین مس موجود در آن ها استحصال شود.
وی به آتش زدن زمین های کشاورزی در بخش های حسن آباد فشافویه، قلعه نو و کهریزک نیز اشاره کرد و افزود: برخی کشاورزان برای پایین آوردن هزینه های خود اقدام به آتش زدن زمین های زراعی می کنند که این اقدام ضمن آلوده کردن شدید هوا باعث سفتی بافت خاک و عدم نفوذ آب در زمین شده و به مرور فرسایش خاک و عدم حاصلخیزی را موجب می شود.
محمدی ادامه داد: ماده هفت قانون مدیریت پسماند، مدیریت پسماندهای کشاورزی را بر عهده جهاد کشاورزی، پسماندهای پزشکی را برعهده وزارت بهداشت، پسماندهای عادی و خانگی که شامل نخاله های ساختمانی و زباله های تر و خشک می شود را بر عهده شهرداری ها و فرمانداری ها و مدیریت پسماندهای صنعتی و ویژه را بر عهده تولید کنندگان گذاشته است.
وی تصریح کرد: کابل های برق، لاستیک های مستهلک ماشین آلات سنگین و پلاستیک جزو پسماندهای عادی محسوب می شوند و مدیریت این دسته از پسماندها بر اساس قانون به شهرداری ها، بخشداری ها و دهیاری ها محول شده است.
محمدی با بیان اینکه سازمان محیط زیست وظیفه تدوین، تصویب و ابلاغ شیوه نامه و دستور العمل ها را در خصوص مدیریت پسماندها دارد، اظهار کرد: متاسفانه ضمانت اجرایی دستور العمل های این سازمان در سایر دستگاه های دولتی ضعیف است و همین امر موجب رعایت نشدن بسیاری از بندهای آن می شود.
وی به ماده 30 قانون مدیریت پسماندها و ماده 20 قانون هوای پاک اشاره کرد و افزود: بر اساس این بندهای قانونی، سوزاندن هرگونه پسماند در محیط آزاد توسط اشخاص حقیقی و حقوقی ممنوع است و در صورت مشاهده و گزارش متخلفان به مراجع قانوی معرفی می شوند.
محمدی یادآور شد: شهرداری ها و دستگاه های دولتی بر اساس ماده 20 قانون هوای پاک مکلفند ظرف سه سال پس از ابلاغ این قانون زیرساخت های لازم برای تبدیل پسماندها به انرژی، کود و کمپوست را در شهرهای مختلف ایجاد کنند، ولی هنوز این امر محقق نشده و همچنان دفن و رها سازی زباله در طبیعت جای بهره وری از پسماندها را گرفته است.

** 88 درصد پسماندهای استان تهران به ری منتقل می شود
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ری نیز در ادامه این گزارش با اشاره به اینکه روزانه 9 هزار و 760 تن پسماند از شهر تهران، رباط کریم، اسلامشهر و بهارستان در ری دفع می شود، گفت: متاسفانه 88 درصد پسماندهای تولید شده در استان به شهرهای جنوبی پایتخت منتقل می شود و همین امر موجب برخی تخلفات از جمله پسماند سوزی در بخش های مختلف شده است.
زهره عبادتی با بیان اینکه حجم وسیعی از پسماندهای لاستیک و کابل های برق در گردنه حسن آباد فشافویه، حاشیه رود شور و کهریزک سوزانده می شوند، اظهار داشت: پسماند سوزی با انتشار حجم زیادی از مواد آلاینده به هوا موجب انتشار گازهای کلر، گوگرد و بوی نامطبوع در سطح منطقه به ویژه محور اتوبان تهران ـ قم و اطراف فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) می شود.
وی ادامه داد: هوای آلوده و بوی نامطبوع بخش فشافویه علاوه بر اینکه بر اهالی این شهر جنوبی تهران اثرات جسمانی بدی می گذارد، موجب تکدر خاطر گردشگران از مسیر فرودگاه امام (ره) به تهران می شود.
وی تصریح کرد: توریست ها و گردشگرانی که به ایران سفر می کنند، لحظه ورود به تهران با بوی نامطبوع آراد کوه، فاضلاب رود شور و هوای آلوده بخش فشافویه مواجه می شوند که به هیچ عنوان زیبنده پایتخت نیست.
عبادتی آلودگی های ناشی از پسماند سوزی ها را بار مضاعفی بر دوش مردم حسن فشافویه عنوان کرد و افزود: اواخر سال گذشته ستاد مقابله با عوامل پسماند سوزی با همکاری اداره محیط زیست، بخشداری فشافویه، شهرداری حسن آباد، اداره راه و حمل و نقل پایانه ها و نیروی انتظامی تشکیل شد.
وی یادآور شد: تشکیل این ستاد موجب کاهش چشمگیر پسماند سوزی و ضایعات سوزی در بخش فشافویه شد، ولی از آنجایی که وسعت شهرستان ری و اراضی بخش فشافویه بسیار گسترده است، بازرسان اداره محیط زیست در طول شبانه روز نمی توانند با این گونه اقدامات برخورد کنند.
عبادتی تشکیل ستاد جلوگیری و مقابله با عوامل پسماند سوزی را بسیار تاثیر گذار دانست و گفت: کشف و ضبط 30 تن کابل برق، پسماند پلاستیکی و فیلتر ماشین بخشی از اقدامات این ستاد در سال گذشته بود.
وی اظهار داشت: گشت های ویژه شبانه روزی ستاد مقابله با پسماند سوزی طی فعالیت های خود توانستند در مدت کوتاهی 10 پرونده به مراجع قضایی ارجاع دهند که متخلفان به استناد ماده 16 و 20 قانون مدیریت پسماند و همچنین ماده 688 قانون مجازات اسلامی مورد مجازات قرار گرفتند.
عبادتی با بیان اینکه حمل غیرمجاز، تخلیه و سوزاندن پسماندها در محیط طبیعی جرم محسوب می شوند، اظهار داشت: شهروندان می توانند گزارش های خود را در زمینه آلودگی ها، تخریب و تخلفات زیست محیطی به سامانه پیامکی 1540 گزارش دهند.

** حسن آباد نیازمند احداث پاسگاه محیط بانی است
بخشدار حسن آباد فشافویه نیز در ادامه این گزارش گفت: شهرستان ری 2 هزار و 700 کیلومتر مربع وسعت دارد که از مقدار یک هزار و 760 کیلومتر مربع آن را حسن آباد فشافویه تشکیل داده است و با توجه به اینکه معضل پسماندسوزی نیز در این بخش وجود دارد، حسن آباد نیازمند احداث یک پاسگاه محیط بانی است.
محمد صالح ضیایی افزود: پسماند سوزی یک پدیده وارداتی از سایر شهرستان های استان تهران به بخش حسن آباد فشافویه است که اگر به درستی با متخلفان برخورد نشود باعث تخریب و آلودگی محیط زیست می شود.
وی با بیان اینکه اداره محیط زیست، ضابط قضایی و معرفی کننده متخلفان تخریب محیط به مراجع قضایی است، عنوان کرد: وجود یک پاسگاه محیط بانی در بخش فشافویه می تواند جلوی بسیاری از مشکلات محیط زیستی این بخش را بگیرد.
ضیایی ادامه داد: بخشداری حسن آباد و ماموران نیروی انتظامی به دلیل وسعت بالای این بخش به تنهایی توان برخورد با متخلفان پسماند سوز را ندارند و از این جهت احداث به یک پاسگاه دایمی محیط بانی در این بخش به شدت احساس می شود.
وی به تجربه موفق ستاد مقابله با عوامل پسماند سوزی با محوریت اداره محیط زیست شهرستان ری و همکاری بخشداری فشافویه، شهرداری حسن آباد، اداره راه و حمل و نقل پایانه ها و نیروی انتظامی در سال گذشته اشاره کرد و یادآور شد: پس از ایجاد این ستاد، آمار پسماند سوزی در این بخش به صفر رسید ولی پس از مدتی بار دیگر متخلفان به کار خود ادامه دادند.
ضیایی به تردد مسافران خارجی و توریست به دلیل وجود فرودگاه امام (ره) در بخش حسن آباد فشافویه اشاره کرد و یادآور شد: امروز این بخش ورودی و پیشانی پایتخت جمهوری اسلامی ایران است، نباید کسانی که برای اولین بار به ایران می آیند با هوای آلوده و بوی نامطبوع حاصل از پسمان سوزی و دفن زباله مواجه شوند.
وی در پایان تاکید کرد: مسئولان اداره محیط زیست و سایر دستگاه های مرتبط باید در خصوص مقابله و مواجه با پدید نامبارک پسماند سوزی تمهیدات لازم را بیاندیشند تا شاهد این گونه تخریب محیط زیست، آب، خاک و هوا در بخش فشافویه نباشیم.
شهرستان ری (به مرکزیت شهرری) با جمعیتی بیش از 860 هزار نفر دارای چهار شهر شهرری، باقرشهر، کهریزک و حسن آباد و چهار بخش مرکزی، کهریزک، فشافویه، خاوران و قلعه نو در جنوب تهران است.
/3218/6003
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری تلگرام تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 برق حفاظت از محیط زیست طبیعت کشف و ضبط محیط زیست موسسات مالی و اعتباری تلگرام تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۸۳۸۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسرائیل حزب‌الله را تهدید کرد/ جنوب لبنان را اشغال می‌کنیم

به گزارش خبرآنلاین «یسرائیل کاتس» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در این باره گفت که اگر حزب‌الله از نوار مرزی دور نشود، رژیم اشغالگر مناطقی از جنوب لبنان را اشغال خواهد کرد.

طبق گزارش اسپوتنیک، کاتس در دیدار با «استفان سژورنه» همتای فرانسوی خود در تل‌آویو افزود: اگر حزب‌الله عقب‌نشینی نکند، اسرائیل به یک جنگ همه‌جانبه با آن نزدیک خواهد شد.

به نقل از ایسنا وی ادامه داد: اسرائیل در سراسر لبنان با حزب‌الله خواهد جنگید و مناطق وسیعی را در جنوب لبنان اشغال خواهد کرد و این مناطق به‌عنوان یک منطقه امنیتی در کنترل ارتش باقی می‌ماند و به ساکنان شمال این امکان را می‌دهد که به سلامت به خانه‌های خود بازگردند.

وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی تاکید کرد: ما به وضعیت ۶ اکتبر برنمی‌گردیم.

نوار مرزی لبنان و شمال سرزمین‌های اشغالی فلسطین طی روزهای اخیر شاهد تشدید تنش بوده است و هم‌زمان مقامات رژیم صهیونیستی به انجام حملات گسترده به لبنان تهدید کرده‌اند.

این درگیری‌ها در پی حملات رژیم صهیونیستی به غیرنظامیان در خاک لبنان و در مقابل حملات موشکی شدید حزب‌الله به مواضع و پایگاه‌های ارتش رژیم صهیونیستی تشدید شد.

یک روز پس از آغاز تجاوزات رژیم اشغالگر به نوار غزه از هفتم اکتبر، حزب‌الله لبنان اولین طرف در محور مقاومت بود که با انجام حملاتی به شمال فلسطین اشغالی، رسما به عملیات فلسطینی طوفان الاقصی ملحق شد و پس از آن مرزهای لبنان و سرزمین‌های اشغالی فلسطین به‌صورت روزانه و تقریبا ۲۴ ساعته صحنه تبادل آتش میان حزب‌الله لبنان و ارتش رژیم صهیونیستی شده است.

رسانه‌های عبری گزارش دادند از زمان آغاز نبرد طوفان الاقصی و شلیک موشک از جنوب لبنان، چندین افسر و نظامی صهیونیست کشته و ده‌ها پایگاه نظامی آن‌ها توسط حزب‌الله هدف گرفته شده است و به همین دلیل کابینه تندرو «بنیامین نتانیاهو» مجبور به تخلیه هزاران شهرک‌نشین از شمال فلسطین اشغالی شد و تعدادی از شهرک‌نشینان هم خودشان از منطقه فرار کردند.

اخیرا رسانه‌های عبری فاش کردند که این شهرک‌نشینان صهیونیست حاضر به بازگشت به خانه‌هایشان نیستند و می‌گویند که کابینه نتانیاهو توجهی به سرنوشت آن‌ها نداشته و آن‌ها را رها کرده است.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901638

دیگر خبرها

  • بررسی مشکلات و معضلات رودخانه کن
  • جبران خسارت زیست محیطی ازسوی آزادراه تهران-شمال
  • اسرائیل حزب‌الله را تهدید کرد/ جنوب لبنان را اشغال می‌کنیم
  • بخشی از عوارض آزادراه تهران-شمال به محیط زیست اختصاص یابد
  • بیماری و بیکاری سهم ۷ میلیون ایرانی از دریای خزر | یک مسئول محیط زیست: برای شنا هم حاضر نیستم به خزر بروم
  • اجازه فعالیت به ۳ کارخانه سیمان در یک دشت ممنوعه / مجوزهای عجیب دولت بر ضد محیط زیست که در هیچ‌ جای جهان شبیه آن وجود ندارد / نابودی آب و خاک و زمین در نزدیکی تهران (فیلم)
  • پلمب دو واحد آلاینده غیر مجاز تولید زغال در رباط کریم 
  • زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان
  • برپایی پویش های هفته زمین پاک در مازندران
  • زباله‌های پلاستیکی؛ معضل دیروز، امروز و فردای استان ایلام