Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@07:39:29 GMT

سیلاب 2800 راس دام عشایر کهگیلویه و بویراحمد را تلف کرد

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۸۴۱۲۷

سیلاب 2800 راس دام عشایر کهگیلویه و بویراحمد را تلف کرد

یاسوج- ایرنا- مدیرکل امور عشایری کهگیلویه و بویراحمد گفت: 2هزار و 800 راس دام سبک عشایر این استان در بارندگی چند روز اخیر در اثر وقوع سیلاب تلف شد.

مجید علی پور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دام های عشایر بیشتر در مناطق دنای شرقی، دیشموک، کوه سیاه ، انارک لوداب و کاکان درشهرستان های بویراحمد ،لنده و کهگیلویه در اثر سیلاب تلف شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد : ارزش ریالی دام های تلف شده عشایر استان در بارندگی های اخیر افزون بر 22میلیارد ریال برآورد شده است.
علی پور عنوان کرد: جاری شدن سیلاب در بارندگی های اخیر به چادرهای محل سکونت عشایر در مناطق ییلاقی استان خسارت وارد کرد که با همکاری جمعیت هلال احمر تعدادی چادر در اختیار عشایر قرار داده شد.
مدیر کل امور عشایری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تاکنون حدود 80 درصد از عشایر این استان در مناطق ییلاقی از جمله کاکان، دیلگون، دشت روم، نرماب و زنگوا مستقر شده اند.
وی ابراز داشت: 20 درصد دیگر از جمعیت عشایری استان در مسیر کوچ به سمت مناطق ییلاقی هستند که بدلیل بارندگی برخی مسیرهای کوچ آسیب دیده است .
به گفته وی ،عبور از برخی مسیر ها کوچ عشایر به سبب بارندگی تنها با ماشین آلات کمک دار امکان پذیر است.
هرساله با مصوبه ستاد کوچ ، عشایر کهگیلویه و بویراحمد از 25اردیبهشت به مناطق ییلاقی کوچ می کنند اما امسال بدلیل خشکسالی در مناطق قشلاقی کوچ عشایر از پنجم اردبهشت آغاز شد.
علی پور گفت: بیش از یک میلیون راس دام مولد و بیش از یک میلیون دام قابل عرضه به بازار توسط عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد پرورش داده می شود.
وی افزود: بیماری تب برفکی در برخی مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد شایع شده و به سبب بارندگی کار واکسیناسیون دام ها علیه این بیماری به کندی صورت می گیرد.
12 درصد از جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب 11 هزار خانوار با جمعیتی معادل 70 هزار نفر عشایر هستند.
هشت ایل بومی و سه ایل غیربومی با 13 زیست‌بوم در کهگیلویه و بویراحمد سکونت دارند.
1662/9868/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد عشاير تلفات دامي كهگيلويه و بويراحمد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۸۴۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردنه بیژن در کهگیلویه و بویراحمد بازگشایی شد

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا پیمانجو دوشنبه شب در حاشیه بازگشایی این محور در گفتگو با خبرنگاران افزود: گردنه بیژن در ارتفاع سه هزار و ۲۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و این گردنه یکی از مرتفع‌ترین گردنه‌های کهگیلویه و بویراحمد است.

پیمان جو با بیان اینکه ارتفاع برف در برخی از نقاط گردنه بیژن در سال‌های پربارش تا هفت متر نیز می‌رسد، گفت: این گردنه استان اصفهان را به کهگیلویه و بویراحمد متصل می‌کند و با توجه به بارش سنگین برف در این گردنه، آبانماه این مسیر مسدود و در اوایل اردیبهشت بازگشایی می‌شود و بازگشایی آن سبب سهولت در رفت و آمد و کاهش یک ساعت و سی دقیقه‌ای مسافت سی سخت به پادنا و سمیرم می‌شود.

وی افزود: جاده سی سخت به سمیرم در مسیر جاده گردنه بیژن ۲۳ کیلومتر طول دارد و ۱۴ کیلومتر آن برف گیر است و با بازگشایی این جاده، تردد وسایل نقلیه آسان و مسیر تردد عشایر کوچ رو هموار می‌شود.

کد خبر 6086390

دیگر خبرها

  • اعلام میزان بارش‌های کهگیلویه و بویراحمد تا ساعت ۲۱:۳۰دیروز
  • کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه بزرگ لاله های واژگون
  • از بارش برف تا تگرگ در استان کرمان
  • سرپرست جدید دیوان محاسبات کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد
  • ۴۶ بیمار هموفیلی در استان وجود دارد
  • اعلام میزان بارش‌های کهگیلویه و بویراحمد امروز تا ساعت ۲۱:۳۰
  • کوچ بهاره بیش از ۱۱ هزار خانوار عشایری به مناطق ییلاقی لرستان
  • جزئیات خرید تضمینی گندم در کهگیلویه و بویراحمد اعلام شد
  • گردنه بیژن در کهگیلویه و بویراحمد بازگشایی شد
  • سیلاب به بیش از ۲ هزار و ۱۵۰ واحد مسکونی سیستان و بلوچستان خسارت زد