Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@19:12:14 GMT

سقف ارز و اوراق بهادار خروجي همراه مسافر نصف شد

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۸۴۳۳۸

سقف ارز و اوراق بهادار خروجي همراه مسافر نصف شد

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- بانک مرکزي در حالي با به روز رساني ضوابط ورود و خروج ارز مسافري، سقف آن را به پنج هزار يورو يا معادل آن به ساير ارزها در سفرهاي هوايي و 2 هزار يورو به سفرهاي زميني، ريلي و دريايي کاهش داده است که پيش از اين، رقم مجاز مسافران دو برابر اين ميزان بود.

به گزارش ايرنا و آنگونه که بانک مرکزي بخشنامه صادر کرده است، خروج ارز‏‏‏‏‏‏‏، اسناد بانکي و اوراق بهادار بي ‌نام در مجموع مازاد بر مبلغ پنج هزار يورو يا معادل آن به ساير ارزها براي مرزهاي هوايي و مبلغ 2 هزار يورو يا معادل آن به ساير ارزها براي مرزهاي زميني، ريلي و دريايي توسط هر مسافر به خارج از کشور، منوط به اظهار آن در زمان ورود به کشور و مشروط به ارائه رسيد چاپي حاوي کد رهگيري صادره از سوي باجه بانک ملي ايران و تا سقف مبلغ مندرج در رسيد مزبور در مبادي خروجي به گمرک جمهوري اسلامي ايران خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


همچنين براساس ضوابط جديد ورود ارز به صورت اسکناس به کشور مجاز بوده و براي مبالغ تا 5 هزار يورو يا معادل آن به ساير ارزها الزامي به اظهار آن به گمرک وجود ندارد. در صورت ورود ارز به صورت اسکناس به کشور بيش از مبلغ فوق، بانک هاي کشور مجاز به پذيرش آن به صورت سپرده هستند و در صورت درخواست سپرده گذار، عين آن به همراه سود مربوطه به صورت ارزي به وي پرداخت خواهد شد.
بر اساس جزئيات اين دستور العمل که گمرک ايران آن را امروز (يکشنبه) منتشر کرد، سقف ورود ارز همراه مسافر تغييري نکرده و مسافران مي توانند به ميزان 10 هزار يورو يا معادل آن ارز، اسناد بانکي و اوراق بهادار بي نام وارد کشور کنند.
بر اساس ماده يک اين دستور العمل، ورود ارز يا اسناد بانکي از قبيل چک بانکي، چک تضميني، چک مسافرتي و ساير اسناد مالي قابل انتقال و نيز اوراق بهادار بي‌نام مانند اوراق قرضه به‌صورت فيزيکي به هر طريق توسط هر مسافر از خارج از کشور تا سقف مبلغ 10 هزار يورو يا يا معادل آن به ساير ارزها نياز به اظهار ندارد.
براي ورود ارز‌‏، اسناد بانکي و اوراق بهادار بي‌نام در مجموع به مبلغ بيش از سقف تعيين شده، مسافر مي‌ بايست در مبادي ورودي نسبت به اظهار ارز‌‏ يا اسناد بانکي و اوراق بهادار بي‌نام همراه خود به صورت کتبي يا شفاهي به گمرک جمهوري اسلامي ايران اقدام و اطلاعات موردنياز را به‌صورت سيستمي از طريق درگاه گمرک جمهوري اسلامي ايران ثبت کنند؛ ضمن آنکه مسافر مي تواند قبل از ورود به کشور از طريق درگاه مزبور، ارز يا اسناد بانکي و اوراق بهادار بي‌نام همراه خود را به‌صورت سيستمي اظهار کند.
در ماده 2 اين دستور العمل آمده است: پس از اظهار ارز‌‏ يا اسناد بانکي و اوراق بهادار بي‌نام مازاد بر مبلغ 10 هزار يورو يا معادل آن به ساير ارزها توسط مسافر و دريافت کد رهگيري، گمرگ جمهوري اسلامي ايران ضمن ارجاع سيستمي اطلاعات اظهارشده به درگاه بانک ملي ايران، نسبت به راهنمايي مسافر به باجه بانک ملي ايران اقدام مي‌ کند.
بانک ملي ايران پس از دريافت ارز‌‏، اسناد بانکي و اوراق بهادار بي‌نام، نسبت به ارائه رسيد چاپي حاوي کد رهگيري، مبلغ و نوع ارز‌‏ يا اسناد بانکي و اوراق بهادار بي‌نام دريافتي به مسافر اقدام و مراتب را به‌صورت سيستمي به گمرک جمهوري اسلامي ايران اعلام خواهد کرد.
گمرک جمهوري اسلامي ايران بايد نسبت به استعلام مراتب از مرکز اطلاعات مالي و مبارزه با پولشويي اقدام کند؛ ‏ارز‌‏، اسناد بانکي و اوراق بهادار بي‌نام مازاد بر مبلغ 10 هزار يورو يا معادل آن به ساير ارزها تا زمان تعيين تکليف از سوي مرکز اطلاعات مالي و مبارزه با پولشويي، نزد بانک ملي ايران نگهداري مي شود.
در ماده پنجم اين دستور العمل، مرکز اطلاعات مالي و مبارزه با پولشويي موظف شده است، پس از بررسي نسبت به اعلام نتيجه به گمرک جمهوري اسلامي ايران اقدام کند.
همچنين طبق ماده 6 و در صورت تاييد منشاء ارز يا اسناد بانکي و اوراق بهادار بي‌نام از سوي مرکز اطلاعات مالي و مبارزه با پولشويي، مراتب از طريق گمرک جمهوري اسلامي ايران به بانک ملي ايران اعلام و بانک مزبور بنا به درخواست مسافر يا نماينده قانوني آنها، درخصوص ارز نسبت به حواله وجه به داخل و يا خارج از کشور در چارچوب مقررات ارزي، پرداخت عين ارز و يا خريد آن به نرخ آزاد و در خصوص اسناد بانکي و اوراق بهادار بي‌نام نسبت به استرداد آن اقدام و اطلاعات نحوه استرداد ارز‌‏، اسناد بانکي و اوراق بهادار بي‌نام را در سامانه ثبت مي کند.
چنانچه ارز فيزيکي جزء اسعار جهان‌روا نبوده و يا به تشخيص بانک ملي ايران قابليت مصرف نداشته باشد، عين ارز به مسافر مسترد مي شود و درصورت درخواست مسافر مبني بر حواله وجه به خارج از کشور، بانک ملي ايران مي‌بايست نسبت به ابطال سيستمي کد رهگيري مأخوذه بابت ارز اظهارشده و رسيد چاپي آن اقدام و مراتب را به گمرک جمهوري اسلامي ايران اعلام کند.
خروج ارز، اسناد بانکي و اوراق بهادار بي‌نام تنها توسط شخص اظهارکننده به همان ارز، اسناد بانکي و اوراق بهادار بي‌نام اظهارشده مجاز خواهد بود.
در صورتي که مسافر قصد خروج کل ارز، اسناد بانکي و اوراق بهادار بي‌نام اظهارشده را داشته باشد، گمرک جمهوري اسلامي ايران نسبت به ابطال سيستمي کد رهگيري مأخوذه بابت ارز، اسناد بانکي و اوراق بهادار بي‌نام اظهارشده و رسيد چاپي آن اقدام مي کند.
همچنين در صورتي ‌که مسافر قصد خروج ارز به ميزان کمتر از مبلغ اظهار شده را داشته باشد، گمرک جمهوري اسلامي ايران مسافر را به باجه بانک ملي ايران راهنمايي کرده و بانک ملي ايران نيز ضمن کسر مبلغ موردنظر از مبلغ اظهار شده در سامانه مربوطه، نسبت به صدور رسيد چاپي جديد اقدام و مراتب را به گمرک جمهوري اسلامي ايران اعلام مي کند.
در صورت تاييد نشدن منشاء ارز، اسناد بانکي و اوراق بهادار بي‌نام، مرکز اطلاعات مالي و مبارزه با پولشويي، ضمن طرح شکايت در مرجع قضايي، مراتب را جهت درج در سامانه به گمرک جمهوري اسلامي ايران اعلام مي کند؛ اگر صدور راي برائت قطعي از سوي مرجع قضايي، مرکز اطلاعات مالي و مبارزه با پولشويي مراتب را از طريق گمرک جمهوري اسلامي ايران به بانک ملي ايران اعلام مي کند تا روال قانوني آن انجام شود.
در صورت صدور رأي محکوميت قطعي از سوي مرجع قضايي، مرکز اطلاعات مالي و مبارزه با پولشويي مراتب را از طريق گمرک جمهوري اسلامي ايران به بانک ملي ايران اعلام و بانک مزبور ضمن ابطال سيستمي کد رهگيري مأخوذه بابت ارز‌‏، اسناد بانکي و اوراق بهادار بي‌نام اظهارشده در سامانه و اعلام مراتب به گمرک جمهوري اسلامي ايران، عين ارز اظهارشده را به اداره نشر اسکناس و خزانه بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران تحويل داده و اداره مزبور نيز نسبت به خريد ارز به نرخ روز و واريز معادل ريالي آن به حساب تعيين‌شده از سوي خزانه‌داري ‌کل کشور اقدام مي کند؛ در خصوص اسناد بانکي و اوراق بهادار بي‌نام، واريز معادل‌ريالي آن به نرخ روز به‌حساب خزانه، منوط به وصول وجه اسناد و اوراق مزبور خواهد بود.
تا قبل از ورود مسافر به کشور، مسافر مي‌تواند نسبت به مرجوع‌ کردن ارز يا اسناد بانکي و اوراق بهادار بي‌نام مازاد بر مبلغ 10 هزار يورو يا معادل آن به ساير ارزها اعم از آنکه آن را اظهار نکرده يا نکرده باشد، اقدام کند.
در صورتي که ارز‌‏ يا اسناد بانکي و اوراق بهادار بي‌نام توسط مسافر اظهارشده باشد، بانک ملي ايران بدون قيد و شرط عين آن را به مسافر مسترد و هم‌زمان مراتب را جهت ابطال سيستمي کد رهگيري ماخوذه بابت آن را به گمرک جمهوري اسلامي ايران اعلام مي کند؛ گمرک نيز مراتب ابطال را به ‌صورت سيستمي به مرکز اطلاعات مالي و مبارزه با پولشويي اعلام خواهد کرد.
رعايت اين دستورالعمل در خصوص رانندگان بخش حمل و نقل بين‌المللي، خلبانان، کاپيتان‌هاي کشتي و خدمه آنها الزامي است.
اقتصام*2025** 6075
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۸۴۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی توانمندی‌های نظام بانکی ایران در نشست با مدیران بانک مرکزی پاکستان

توانمندی‌های نظام بانکی ایران توسط مدیرعامل بانک توسعه تعاون در نشست با مدیران بانک مرکزی پاکستان معرف شد.

به گزارش ایسنا، محمد شیخ حسینی مدیرعامل بانک توسعه تعاون در نشستی تخصصی اقتصادی و بانکی در بانک مرکزی کشور پاکستان شرکت کرد. 

وی در این نشست که پیش از سفر رئیس‌جمهور کشورمان به پاکستان صورت گرفته بود، ضمن معرفی بانک و اشاره به ظرفیت های همکاری فی مابین، برضرورت تسهیل تجارت خارجی با کشور پاکستان به عنوان یکی از طرف های تجاری ایران تاکید کرد.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون با تبیین رسالت بانک توسعه تعاون به عنوان تنها بانک توسعه ای بخش تعاون در کشور، به فعالیت های بانک از جمله فعالیت های ارزی که در راستای حمایت از بخش تعاون و تولید انجام می شود اشاره کرد.

این مقام بانکی افزود: پاکستان دارای قرابت فرهنگی، دینی، و تاریخی بسیاری با ایران است، لذا زمینه های بالقوه فراوانی جهت همکاری و توسعه روابط وجود دارد که با همت و تلاش می توان به بهره برداری رساند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تقویت همکاری های بانکی ایران و افغانستان
  • بدهی کلان استقلال به بانک پرسپولیسی!
  • توسعه همکاری های بانکی ایران و افغانستان
  • کشف سکه‌های عتیقه مربوط به دوران اشکانیان از مسافر یک قطار
  • جزئیات کشف سکه‌های دوره اشکانی از یک مسافر قطار
  • معرفی توانمندی‌های نظام بانکی ایران در نشست با مدیران بانک مرکزی پاکستان
  • پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • تکلیف مجلس به سازمان امور مالیاتی برای قبول هزینه‌های دارای صورتحساب الکترونیکی
  • تکالیف سازمان امور مالیاتی در باره صورتحساب الکترونیکی
  • سازوکار تعیین هزینه‌های قابل قبول مالیاتی مشخص شد