Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: استاد حوزه و دانشگاه گفت: تربیت نایافتگی مسئولانه یکی از دلایل عدم جریان عدالت در جامعه منتظر است و اگر هرشخص بداند تنها نباید دیگران را در مسئولیت پذیر نبودن مواخذه کند و خود را در هرجایگاهی مسئول بداند، جامعه ای آرمانی خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، به همت معاونت پژوهش مدرسه خواهران علمیه الزهرا سلام الله علیها فریدن جلسه هم اندیشی با موضوع عدالت اجتماعی ومهدویت با حضور اساتید محترم حوزه ودانشگاه ازاد اسلامی واحد فریدن ودانشگاه پیام نور، طلاب و دانشجویان  این شهرستان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 


در این هم اندیشی هدایت فرحبخش، استاد حوزه و دانشگاه، حجت الاسلام مالک اکبری، معاونت پژووهش حوزه براداران خاتم الانبیاء شهرستان فریدن و استاد حوزه، حجت الاسلام بهرامی، معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد و فاطمه طاهری، استاد حوزه و زهره صادقی از اساتید دانشگاه حضور داشتند.


در ابتدای نشست  هدایت فرحبخش به تبیین موضوع جلسه و توضیح محورهای مورد بحث پرداخته و گفت: انقلاب اسلامی یک انقلاب بزرگ است، زیرا این انقلاب در مقابل استبداد جهانی ایستاد هدف انقلاب این بود ،استقلال آزادی، جمهوری اسلامی را در جامعه ایجاد کند. 


وی بعد از بیان مباحثی در باره اهداف انقلاب به مسئله عدالت اجتماعی پرداخت و بیان کرد: در این جلسه حول محور چند سوال بحث شود:  به مفهوم شناسی عدالت اجتماعی پرداخته شود  بیان گردد که چگونه عدالت اجتماعی در جامعه باید مستقر گردد؟ فرق عدالت اجتماعی از دیدگاه غرب واسلام چگونه است؟ آیا در جامعه کنونی عدالت اجتماعی جریان دارد؟ وظیفه هر کس در این جامعه به عنوان یک شخص منتظر چیست؟


در ادامه جلسه بعد از توضیحات فرحبخش، اکبری و بهرامی اساتید حوزه و دانشگاه توضیحات تکمیلی در این باره بیان کردند.


از جمله مباحث مطرح شده توسط طلاب و دانشجو بر این اساس بود که جامعه ای جامعه  اسلامی و زمینه ساز ظهور است که در آن عدالت اجتماعی جریان داشته باشد، اگر جامعه ای به سمت اسلامی بودن پیش نرود نمی تواند یک جامعه ای منتظر باشد در جامعه کنونی  هنوز عدالت برقرار نیست به دلیل اینکه هنوز فاصله طبقاتی در بین مردم وجود دارد.  


مبحث دوم مطرح شده توسط دانشجویان و طلاب براین محور بود که اولا برداشت مردم از مبحث عدالت چیست آیا تنها عدالت اقتصادی منظور است؟ و دوم اینکه دیدگا مردم در مورد عدالت در زمان ظهور چیست؟ و اگرمعنای عدالت برای مردم بیان شود و برای آنها مبحث عدالتی که امام زمان (عج) در زمان ظهور فراهم می کنند مشخص گردد قطعا هر کس دیدگاهش نسبت به وظیفه اش تغییر خواهد کرد و نسبت به این مسئله مقید تر خواهد بود.


مبحث سوم مطرح شده از برخی از حاضرین این بود که بعضی ها عدم وجود عدالت را در تبعیض ها و ظلم ها می دانند؟ تبعیض هایی که اکنون در جامعه وجود دارد و متاسفانه برخی از مسئولین به این تبعیض ها دامن زده اند و از نمونه های بارز آن اشرافی گری وگرفتن حقوق های نجومی است و این نشانگر این است که هنوز جامعه به عنوان یک جامعه ی اسلامی نتوانسته عدالت را حتی در عرصه اقتصادی ایجاد کند و این دور شدن از مبانی ومعیارهای انقلاب باعث دلزدگی مردم این انقلاب خواهد شد.

مسئله چهارمی که توسط برخی طلاب مطرح شد این بود که نگاه ما به معنای عدالت، عدالت غربی است یا عدالت اسلامی است؟ اگر معنای عدالت، با محوریت غرب باشد نگاهی است که در آن مساوات به طور مطلق است که این مسئله تنها نسخه ی دنیایی دارد ؛ اما عدالت از دیدگاه اسلام ناظر به دنیا و آخرت است، نگاهی است عمیق وکامل چون دین اسلام برنامه ای است که از جانب خداوند رسیده است.


غرب در تعریف نظری و در اجرا دچار مشکل است اما اسلام چون در مبنا صحیح است، تنها در مرحله اجرا که به اشخاص و مسئولین ارتباط دارد، دارای موانعی است. 

در پایان  جلسه فرح بخش به جمع بندی پرداخت و بیان کرد:  از جمله دلایل عدم جریان عدالت در جامعه منتظر تربیت نایافتگی در ضلع سوم است؛ اگر هر شخص به شیوه صحیح تربیت شود و اگر واقعا هر فرد خود را منتظر واقعی بداند و در حد توان خود به وظایف خود آگاه شده و در انجام آن کوشا باشد و بداند تنها نباید دیگران را در مسئولیت پذیر نبودن مواخذه کند و خود را نیز در هر جایگاهی که هست مسئول بداند، قطعا جامعه ای آرمانی و عدالت خواه خواهیم داشت.
 
 

پایان پیام/126

منبع: شبستان

کلیدواژه: نمایشگاه کتاب تهران کانون های مساجد برجام ترامپ و برجام مقام معظم رهبری مساجد مصلی نمایشگاه کتاب شورای شهر تهران کانون های فرهنگی هنری مساجد منتظر جامعه منتظر عدالت خواهی اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۸۶۰۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جریان دانشجویی بستر خوبی برای پای کار آمدن قشر خاکستری در فعالیت‌های فرهنگی است

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از کرمانشاه، مهرداد محمدی ادوار حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه در گفتگو با ایسکانیوز، با اشاره به نقش فعالیت تشکل‌ها و جریان دانشجویی در دانشگاه‌ها، گفت: این تشکل‌ها بستر بسیار خوب و مناسبی برای پای کار آمدن قشر خاکستری دانشگاه در حوزه فعالیت‌های فرهنگی است و می‌تواند دانشجو را از انفعال در فعالیت دانشجویی و فرهنگی خارج سازد و آن را مهیای حرکت در جهت پیشرفت کشور نماید.

وی در ادامه به موضوع لزوم رقابت بین سایر تشکل‌ها و جریانات فرهنگی دانشگاه اشاره کرد و تصریح کرد: وجود رقابت کاری در کنار حفظ دوستی‌ها و همکاری های مشترک باعث افزایش بهره‌وری و سطح کیفی برنامه‌های اجرایی خواهد شد چراکه همه این مجموعه‌ها دارای هدفی واحد و آن‌هم رشد و پیشرفت نظام آموزش عالی و به طبع آن کشور هستند و این امر بایستی مورد توجه این دست‌اندرکاران قرار گیرد که این رقابتِ درست منجر به پیشرفت در این حوزه‌ها خواهد شد.

مسئول اسبق حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه با بیان اینکه دانشجو نباید نسبت به اتفاقات اطراف خود منفعل و بی‌تفاوت باشد، گفت: تشکل‌های دانشجویی در مسیر فعالیت خود نباید تحت تاثیر جریان‌ها و فعالیت‌های سیاسی قرار گیرند و از گرفتار امر سیاسی‌کاری شدن پرهیز کنند که این موضوع آفتی بزرگ و تاثیرگذار بر فعالیت‌های دانشجویی است.

ادوار بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه ادامه داد: در نظام اسلامی، دانشگاه تنها محل ارائه و کسب آموزش‌های علمی نیست، بلکه محلی برای هویت‌سازی و آماده‌سازی فرد برای مراحل بعدی زندگی و دوران پسا تحصیل وی هست و این موضوع می‌طلبد که مسئولین نیز اهمیت تشکل‌ها و جریان دانشجویی را بیش‌از پیش درک کنند.

مهرداد محمدی با بیان اینکه دشمن همواره دانشگاه‌ها و قشر دانشجو را مورد هدف قرار داده و برای دست‌یابی به اهداف شوم خود همواره برای سوءاستفاده از محیط دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی کرده است، بیان کرد: دشمنان همواره در تلاش هستند رشد علمی و حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی را متوقف کنند اما حضور جوانان مومن، معتقد و انقلابی در این مسیر، بیش از پیش دشمنان را مأیوس کرده است و این موضوع در جامعه و محیط اطراف نیز اثرات مطلوبی را برجای خواهد گذاشت.

وی در ادامه با اشاره به انتقاد مقام معظم رهبری در دیدار رمضانی امسال خود با دانشجویان مبنی بر کمرنگ بودن پیشرفت‌های کشور در ذهن و مواضع دانشجویان، گفت: همانطور که معظم له بارها تاکید نمودند بایستی در کنار نگاه انتقادی منصفانه و همراه با راهکار به مسائل و مشکلات کشور، نگاه مفتخرانه به دستاوردها و پیشرفت‌های چشمگیر و پرشمار کشور در حوزه‌های مختلف را نیز داشت و علاوه بر این نگاه به تبیین آن‌ها نیز برای سایر قشر دانشجو در چارچوب تشکیلات و مجموعه‌های موجود پرداخت.

مسئول اسبق حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه در ارتباط با محدودیت‌ها و چالش‌های تجربه شده در دوران مسئولیت در این دانشگاه ضمن قدردانی از همراهی مسئولین به نکاتی از جمله اجازه ندادن متولیان، وجود برخی ملاحظات خاص و محدودیت‌زا مبنی بر انجام فعالیت‌ها و صرف بودجه‌ها صرفا در محدوده دانشگاه اشاره کرد و افزود: وجود این دست از قوانین علاوه بر اینکه باعث جلوگیری از ارتباط بیشتر محیط دانشگاه‌ با محیط برون دانشگاهی می‌شود در نهایت مانعی نیز بر انجام برخی فعالیت‌های بیشتر بوده و ایجاد محدودیت کرده است.

محمدی در پایان در خصوص فعالیت‌های حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه در زمان مسئولیت خودت با بیان اینکه در شرایط ویژه شیوع ویروس کرونا و همراه با محدودیت‌هایی مواجه بوده‌اند از فعالیت‌هایی نظیر برپایی مرکز واکسیناسیون کرونا در دانشگاه جهت دانشجویان و عموم مردم، ضدعفونی اماکن عمومی و دانشگاهی به‌منظور جلوگیری از شیوع این ویروس، برگزاری اردوی راهیان نور بصورت مجازی، کاروان‌های نیکوکاری و اروهای جهادی، برگزاری مراسم سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و بسیای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در آن زمان یاد کرد.

خبرنگار: نرگس نوری

انتهای خبر/

کد خبر: 1226830

دیگر خبرها

  • تشکیل قرارگاه عدالت آموزشی با هدف توزیع متوازن امکانات در همه مدارس
  • معلم انقلابی باید در کشور تربیت شود
  • چیستی عدالت و تاثیر آن در جامعه
  • جریان دانشجویی بستر خوبی برای پای کار آمدن قشر خاکستری در فعالیت‌های فرهنگی است
  • ضعف جریان حوزوی و علوم انسانی اسلامی در به تصویر کشیدن اندیشه خود
  • بازاندیشی نظری و روشی در شناخت کلان مفهوم عدالت اجتماعی
  • ما نیازمند معلمان تراز انقلاب هستیم
  • کشف پشت پرده تازه از برخوردهای تند با بی‌حجابی | این مشکل از اول انقلاب هم بوده است
  • منزلت و مقام عالی معلم باید پیوسته مورد تکریم جامعه باشد
  • عملیات وعده صادق سیلی محکم مظلومان جهان بر چهره صهیونیست بود